תפריט

ZF קוראת לתיקון של תיבת תשעת ההילוכים האוטומטית

כשל תכנוני גורם להעברה לא רצונית להילוך סרק, אבל לחברה הגרמנית לקח המון זמן לאתר אותו ולטפל בו. לקוחות ישראלים לא יכולים לסמוך על משרד התחבורה וייאלצו להמתין להודעה של יצרניות הרכב
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

ZF הגרמנית נחשבת לאחת החברות המתקדמות ביותר בתעשיית הרכב מבחינה טכנולוגית, אחת הספקיות המוערכות ביותר על-ידי יצרניות הרכב, ומי שהביאה לשוק הרכב את התיבה האוטומטית הראשונה מייצור סדרתי עם תשעה יחסי העברה.

 

ג'יפ צ'רוקי מאחור

 

לרוע המזל, היכולות הטכנולוגיות המרשימות האלה לא תמיד פוגשות יכולות ברמה דומה בתחום התמיכה במוצרים והטיפול בתלונות ותביעות אחריות, כפי שמדגימה כעת הקריאה לתיקון של אותה תיבת הילוכים שנחשבת לאחד ממוצרי הדגל של החברה.

במהלך יותר משנתיים ביצעו הלקוחות של ZF – יצרניות הרכב שרכשו והתקינו את תיבת תשעת ההילוכים שלה – יותר מ-4,000 טיפולים ותיקונים ללקוחות בתיבות הללו במסגרת תביעות אחריות בארה"ב, ובמינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני התקבלו ונרשמו קרוב לאלף תלונות של משתמשים ברכב – לאחר שבחלק מן המקרים עברה תיבת ההילוכים שלהם למצב סרק באופן עצמוני תוך כדי נסיעה.

רק בסוף השבוע האחרון החלה סוף סוף ZF לבצע קריאה מסודרת לתיקון של אותה תקלה, באמצעות יצרניות הרכב, וזאת כמעט שנתיים לאחר שלטענת ZF התקלה תוקנה על קווי הייצור שלה עצמה, ב-23 בספטמבר 2014.

 

תיבת ההילוכים האוטומטית מתוצרת ZF, בעלת 9 יחסי העברה
תיבת ההילוכים האוטומטית מתוצרת ZF, בעלת 9 יחסי העברה

 

הפער בין ההכרזה על הקריאה לתיקון לבין השינויים שבוצעו על ידי ZF עשוי להעיד על כך שבחברה לא יצרו את ההקשר הנכון בין תלונות הלקוחות בארה"ב לבין השינויים שבוצעו אצלם, ואולי היא מעידה על המורכבות הרבה של מערכות טכנולוגיות בכלי רכב בימינו – בעיקר בכל הקשור לממשקים בין אלקטרוניקה למערכות מכאניות.
מצד שני, העובדה שהחברה קוראת לתיקון גם לדגמים שנרשמו בארה"ב כחדשים יותר מדגמי 2015 מעידה על כך שהתקלה אולי בכלל לא תוקנה במקור שלה, על קו הייצור…

כרגיל, הקריאה לתיקון תבוצע ראשית לכל בארה"ב – שם פועל מינהל הבטיחות באופן אקטיבי למען בטיחותם של המשתמשים ברכב ולא ממתין לחסדי יצרניות הרכב והחלקים – ובמסגרתה יתוקנו יותר מחצי מיליון כלי רכב מדגמים שונים.

במסמכים שנמסרו למינהל הבטיחות ופורסמו על-ידו מציינת ZF שתיבות הילוכים כאלה נמכרו ל"מספר יצרניות רכב", מבלי להזכיר את שמותיהן, והיחידה שמתוארת בפירוש היא קרייזלר.

על-פי פרסומים לא רשמיים בארה"ב, שבשלב זה אין דרך לאמת או להפריך, מי שגילו את הבעיה ודיווחו עליה ל-ZF היו דווקא האנשים הטכניים של קרייזלר, והגורם לתקלה הוא ככל הנראה במחבר חשמלי (קונקטור) דמוי כוכב של אחד החיישנים, אשר יוצר התנגדות לא סדירה או לא נכונה במערכת החשמל.

אנשי קרייזלר טיפלו – כך על פי אותם פרסומים – ביותר מ-300 אלף מכוניות לפני שגילו את הבעיה האמיתית, אשר תטופל כעת במסגרת הקריאה לתיקון, אולם ב-ZF מרגיעים וטוענים שהם מצאו את הפתרון לבעיה וזה יינתן באמצעות עדכון תוכנה (נוסף) של מערכת ההפעלה של התיבה.

עם זאת, אנשי ZF אומרים שהעדכון הזה ימנע את הבעיה (העברה לא רצונית למצב סרק) או שהוא "יעניק לנהג התראה נאותה" לפני שהתיבה תעבור למצב סרק ללא דרישת הנהג…

מתוך 505,000 מכוניות שנקראו כעת לתיקון בארצות הברית, 324 אלף הם מדגמי ג'יפ וקרייזלר. רשימת הדגמים שנקראו לתיקון כוללת את ג'יפ צ'רוקי משנות הייצור (כפי שהן נרשמות בארה"ב) 2014-2016, קרייזלר 200 וג'יפ רנגייד משנות הייצור 2015-2016, פיאט 500X מייצור 2016, ריינג' רובר אבוק מן השנים 2014-2017, לנד רובר דיסקברי ספורט (2015-2017) ודגמים אחדים של הונדה פיילוט ואקורה (מותג היוקרה של הונדה) TLX.

 

לנד רובר ריינג' רובר אווק תמונת צד

 

באתר האינטרנט של מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני מופיעים כ-900 תלונות בנוגע לתיבה זאת, חלקם אודות קפיצה לא רצונית למצב סרק ואחרים בנוגע להעברות הילוכים לא חלקות, היסוס בהורדת הילוך, וקפיצה למצב סרק בזמן בחירת הילוך אחר. בחלק מן התלונות נטען שרשת השירות של קרייזלר ביצעה תיקונים, עדכוני תוכנה ואף החלפה של תיבות הילוכים שלמות מבלי שהתקלות נפתרו.

למינהל (או לכל גורם אחר) לא דווח עד היום על מקרי מוות כתוצאה מהתקלה אבל ידוע על עשר פציעות שבחלקן נפגעו אנשים ששילבו למצב סרק ויצאו מן המכוניות.

כפי שפרסמנו, ZF ופיאט-קרייזלר נמצאות תחת חקירה של מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני בנוגע לתקלה אחרת לחלוטין, שאמנם לא קשורה לתקלה הזאת אבל נוגעת לתיבות הילוכים אוטומטיות בעלת 8 יחסי העברה מתוצרת ZF – יותר נכון לבורר הילוכים ייחודי אשר תוכנן על-ידי ZF והותקן בדגמים שונים של ג'יפ וקרייזלר. כשל תכנוני זה מיוחס כגורם המוות של שחקן הקולנוע אנטון ילצ'ין.

בשונה מלקוחות אמריקנים, הלקוחות הישראלים של ג'יפ, קרייזלר, ולנד רובר לא יכולים לסמוך על משרד התחבורה שלנו שידאג לכך שהיצרניות יבצעו את הקריאה לתיקון במכוניות שלהם, מפני שבמשרד הישראלי ממתינים להודעה מיצרניות הרכב.

את תגובת משרד התחבורה נפרסם אם וכאשר נקבל כזאת.