תפריט

660 כריות-אוויר קטלניות מתוצרת טקאטה התפוצצו בניסויים

בדיקות שבוצעו בכריות-אוויר שהוסרו ממכוניות מוכיחות שהן מסכנות חיים וחייבות להיות מוחלפות במהירות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מינהל הבטיחות בדרכים האמריקני (NHTSA) פרסם בסוף השבוע נתונים לפיהם לפחות 660 כריות אוויר מתוצרת טקאטה היפנית, אשר פורקו מכלי רכב שנקראו לתיקון לאחר חשיפת אחת התקלות הסדרתיות הקטלניות בהיסטוריה של תעשיית הרכב, התפוצצו באופן מסכן חיים במסגרת ניסויים שבוצעו בארה"ב.

 

כרית אוויר 0033

 

המשמעות המעשית הראשונה של נתונים אלה היא שבסבירות רבה מאד הקריאה לתיקון של יותר מ-100 מיליון כריות-אוויר ברחבי העולם כבר חסכה את חייהם של עשרות נהגים ונוסעים, ולכל הפחות הצילה אותם מפני פציעות קשות.

משמעות מעשית נוספת היא שכל נהג ונוסע שבמכונית בה הוא נמצא מותקנת כרית-אוויר מקורית מתוצרת טקאטה חשוף לרמת סיכון גבוהה ולא סבירה כל עוד שמנגנוני הניפוח האלה לא מוחלפים במסגרת הקריאה לתיקון.

מינהל הבטיחות האמריקני פרסם את הנתונים האלה, וכן נתונים מתוך דוחות חקירה שהוגשו לו, במאמץ לעודד את בעלי הרכב שנקראו לתיקון לא להתעכב ולבצע את החלפת מנגנוני הניפוח בהקדם האפשרי.

בתוך כדי כך נודע הלילה (בין שני לשלישי) שטקאטה עצמה עומדת להימכר ככל הנראה לחברה אמריקנית, ואלה חדשות חשובות מבחינת יצרניות הרכב אשר זקוקות לחברה פעילה כדי להשיג חלקי חילוף לצורך ביצוע התיקונים.

הסתירו ושיקרו

מינהל הבטיחות האמריקני פרסם עד כה ארבעה דוחות שונים שבוצעו על-ידי חברות ומומחים חיצוניים בלתי תלויים ואשר מתארים לא רק את מנגנון הכשל עצמו אלא גם את השתלשלות הטיפול בבעיה שנוצרה ובכלל זה את ההסתרה הפלילית שבה נקטה טקאטה.

הדוחות שהוגשו למינהל ביום שישי על ידי טקאטה נדרשו ממנה בהתאם לצו הסכמה שנחתם בשנה שעברה, ואחת העובדות שעולה מהם היא שלחברה נודע לראשונה על בעיה במנגנוני הניפוח כבר בשנת 2003, וזאת בעקבות תאונה שהתרחשה דווקא בשוויץ. מקרה זה, וכן מקרים נוספים, לא דווחו על-ידי החברה למינהל הבטיחות וגם לא ליצרניות הרכב שהתקינו כריות מתוצרת החברה במכוניותיהן.

על אף שלגבי "המקרה השוויצרי" נטען ששם נמצא שכמות חומר הנפץ במנגנון הניפוח הייתה גדולה מידי, דבר שתוקן בתהליך הייצור, עובדה חשובה שעולה מן המסמכים שפורסמו היא שהבעיה בכללותה נובעת מחומר הנפץ עצמו – חנקת אמוניום – ולא מתהליכי הייצור של מנגנוני הניפוח.

לא מיותר לציין שגם חברת טקאטה וגם הונדה ספגו עד עתה קנסות בסך עשרות מיליוני דולרים אשר הוטלו עליהם על-ידי מינהל הבטיחות בדרכים לאחר שהסתבר שהן לא דיווחו על התקלה בזמן, כנדרש בחוק, ושאנשי טקאטה הסתירו נתונים וסילפו אחרים לאחר שהפרשה החלה להיחקר.

10 מיליון מתוך 70

בארה"ב לבדה נעים על הכבישים כמה עשרות מיליוני כלי רכב שבהם הותקנו כ-70 מיליון כריות-אוויר מתוצרת טקאטה עם מנגנוני ניפוח שמבוססים על חנקת אמוניום.
חומר זה, לאחר שנחשף לחום וללחות, מתפוצץ באופן הרבה יותר אלים מכפי שתוכנן במקור, ולכן הוא מרסק במקרים רבים את מיכל המתכת שבו הוא מאוחסן, ויורה רסיסי מתכת קטלניים לכיוון פרצופו של הנהג או הנוסע ולתוך תא הנוסעים.

עד היום ידוע בוודאות על 15 הרוגים כתוצאה מן השימוש במנגנוני ניפוח שמבוססים על חנקת אמוניום, ועל יותר מ-130 פצועים, ולפי הנתונים החדשים שפורסמו ידוע על לפחות 660 מנגנוני ניפוח מפורקים שהתפוצצו פיצוץ אלים וקטלני בתנאי מעבדה.

בארה"ב הוחלפו עד היום כעשרה מיליון מנגנוני ניפוח מתוך כ-70 מיליון, אבל המינהל והחברות המעורבות בתיקון מתעדפים החלפת מנגנונים במכוניות שנמצאות במדינות החמות והלחות יותר, בעיקר בדרום מזרח ארה"ב, היות שבהן הסיכון לפיצוץ קטלני גדול יותר.
על-פי התחזיות הנוכחיות טקאטה לא תוכל להשלים את החלפת מנגנוני הניפוח לפני שנת 2019 בגלל קצב הייצור של מנגנונים חדשים.

בישראל, לעומת זאת, נקראו ככל הנראה לתיקון רק מקצת מן הדגמים שבהם מותקנות כריות-אוויר מתוצרת טקאטה, ובמשרד התחבורה לא התאמצו עד היום לבדוק באילו מכוניות מותקנות כריות כאלה.

למעט מספר קטן של דגמים שנקראו לתיקון בישראל לא יכול כיום בעל רכב ישראלי לדעת האם במכוניתו מותקנות כריות מתוצרת טקאטה ומה רמת הסיכון שאליה חשופים הוא והנוסע לצידו.

לפי נתוני מינהל הבטיחות האמריקני עד עתה פוצצו במסגרת ניסויים כ-245 אלף מנגנוני ניפוח ומתוכם "רק" כ-660 התפוצצו באופן אלים שהיה מהווה סכנה ממשית לו התפוצץ בתוך מכונית, כלומר שלכאורה מדובר בפחות מ-0.3% מכל מנגנוני הניפוח שנבדקו.

אולם כאשר לוקחים בחשבון שמנגנונים מסוג זה מותקנים בכ-100 מיליון כריות הרי שלפחות 300 אלף נהגים ונוסעים נמצאים ממש ברגע זה בסכנת חיים.

עסקת מכירה יוצאת לדרך?

'אוטומוטיב ניוז' פרסם הלילה ידיעה לפיה עסקת המכירה של טקאטה צפויה להיחתם כבר בימים הקרובים, וזאת בעקבות סיכום שהושג – לפי הדיווח – עם חברת 'ארווין' – חברה אמריקנית שמתמחה בייצור חלקי פנים למכוניות.

לפי הדיווח, הקשר בין טקאטה לארווין נוצר בתיווכה של חברת פורד, אחת מתוך 17 יצרניות רכב שהתקינו כריות מתוצרת טקאטה, ונציגי החברה מלווים בשעה זאת את אנשי ארווין במשא ומתן שנערך כעת ביפן לגבי רכישת החברה.

השאלה הדרמטית ביותר שקשורה למכירה כזאת או אחרת של טקאטה היא מי יישא בעליות התיקון העצומות של 100 מיליון מנגנוני הניפוח ברחבי העולם, אשר נאמדות בכ-24 מיליארד דולר.

חברת ארווין, שמסתמנת כעת כרוכשת של טקאטה, היא חברה קטנה יחסית ולא מאד מוכרת אשר מעסיקה כ-7,000 עובדים ומייצרת הכנסות שנתיות בהיקף של כחצי מיליארד דולר.
בין המתמודדות האחרות על רכישת טקאטה יש חברות אחזקה וחברות פיננסיות וגם -כפי הנראה – לפחות שתי חברות מתחרות אשר מייצרות כריות-אוויר למכוניות.

את תגובת משרד התחבורה נפרסם אם וכאשר נקבל כזאת.