תפריט

40 מדינות אימצו חובת התקנת מערכת בלימה אוטונומית

כל המכוניות וכלי הרכב המסחריים הקלים שיעלו על כבישי אירופה יצויידו במערכות בלימה אוטונומית כבר בעוד שנתיים. ארה"ב וסין לא חתומות על היוזמה של האו"ם, אבל יצרניות הרכב צפויות לאמץ את היוזמה הזאת גם שם
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

בעקבות יוזמה של ממשלת יפן וועדה של ארגון של האומות המאוחדות חתמו בשבוע שעבר כ-40 מדינות על טיוטת הסכם לחיוב ההתקנה של מערכות בלימה אוטונומית בכל המכוניות וכלי הרכב המסחריים הקלים החדשים שיעלו על כבישיהן.

 

 

התוצאה היא שבכל המדינות האלה, שעליהן לא נמנות ארה"ב, סין והודו, אבל כן כוללות את דרום קוריאה ורוסיה, יותקנו בכל כלי הרכב החדשים מערכות מתקדמות לבלימת חירום, או AEB, כבר החל משנת 2020, כלומר תוך פחות משנתיים. בנוסף, מכיוון שיצרניות הרכב האמריקניות והסיניות יידרשו להתקין מערכות כאלה ברוב שווקי היצוא שלהן – סביר להניח שהן יתקינו את המערכות בשווקים הביתיים גם ללא רגולציה מחייבת.

בוועדה הכלכלית של האו"ם לאירופה (UNECE) – גוף שהוקם כבר בשנת 1947, חברות כיום 56 מדינות, בהן גם ישראל שהתקבלה אמנם כבר בשנת 1991 אבל עדיין מוגדרת כבעלת מעמד "זמני". מטרתה המוצהרת של הוועדה היא לקדם את הפעילות הכלכלית והשותפות בין המדינות החברות בה.
בשבוע שעבר פרסמה הוועדה את הטיוטה הסופית לתקנה של האו"ם אשר תחייב התקנת מערכות בלימה אוטונומית בכלי רכב חדשים, וזאת במטרה לשפר בעיקר את הבטיחות בדרכים בערים, שבהן – בשטחי האיחוד האירופי בלבד, נרשמו בשנת 2016 יותר מ-9,500 הרוגים. בתאונות אלה נהרגו כ-38% מכלל הרוגי תאונות הדרכים, כאשר כ-50% מן ההרוגים היו נהגים וכ-40% היו הולכי רגל.

מן הטיוטא אמנם נמחקה ברגע האחרון הדרישה שמערכות הבלימה האוטונומיות יהיו מסוגלות לזהות גם רוכבי אופניים, אבל היא מתארת את הדרישות הטכניות למערכות שמבוססות על חיישנים שמזהים התקרבות של כלי הרכב אל כלי רכב אחר, מחסום פיזי או הולכי רגל בחזית, להתריע בפני הנהג ובמידת הצורך גם לבלום במקומו.

במחקר שנערך על ידי פרויקט NCAP האירופאי והאסטרלי נמצא שמערכות בלימה אוטונומיות מסוגלות להפחית בכ-38% את התאונות במהירויות נמוכות, ולהציל ממוות יותר מ-1,000 בני אדם בשטח האיחוד האירופאי לבדו.
טיוטת התקנה החדשה קובעת לא רק את חובת ההתקנה של מערכות כאלה בכל מגונית חדשה שתעלה על הכביש אלא גם את דרישות המבחן למערכות כאלה ולכלי הרכב שבהם הן מותקנות. התקינה תחייב מערכות AEB למהירויות של 0-60 קמ"ש במכוניות נוסעים ובעלי רכב מסחריים קלים (ובכלל זה טנדרים ומיניבוסים עם פחות מ 9 נוסעים).
התקנות החדשות יכולו על יותר מ-15 מיליון מכוניות חדשות בשנה שנמכרות במדינות האיחוד האירופי, ובנוסף להן גם על יותר מ-4 מיליון מכוניות שנמכרות מידי שנה ביפן.

 

 

אגב, למרות שארה"ב, סין והודו הן מדינות חברות בפורום של האו"ם שאימץ את התקנות החדשות הן נמנעו מלחתום על ההתחייבות לא מפני שהן מתנגדות אליה אלא בגלל החשש להכפפת התקינה והתקנות המקומיות שלהן לשיטת תקינה נוספת, הפעם של האו"ם. אין זה אומר שבארה"ב, למשל, לא תיושם חובה כזאת. למען האמת, היות שמערכות אלה נדרשות במבחני הריסוק של מינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני כתנאי לציון מרבי – ממילא רוב יצרניות הרכב אימצו את החובה הזאת. בנוסף, כבר לפני כשנה וחצי הסכימו כל יצרניות הרכב שמשווקות מכוניות בארה"ב להתקין בלימה אוטונומית כמערכת סטנדרטית בכל המכוניות החדשות משנת 2022 ואילך.