• Ad
  • טיול לסופ"ש: אל גדת נחל שורק

    על גדת נחל שורק הוכשר פארק חביב עם שבילים ופינות ישיבה. מכאן אפשר לצאת לטיול רכוב או רגלי אל תל בטש
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: דובי זכאי

    עץ שיזף ענק עוטף בצילו המגונן והנדיב פינת חמד חביבה על גדת נחל שורק, מדרום לישוב טל שחר.

     

    dubi zakai 36

     

    עוד במבט מרחוק זיהינו את העץ גדול המידות, אבל כאשר התקרבנו וחסינו בצילו אי אפשר היה שלא להתפעל מיפי בדיו החסונים ונופו הסבוך.

    כאשר הגענו למקום ישבה חבורה קטנה תחת העץ ובישלה קפה שריחו נפוץ למרחוק, הגזייה שלהם ריננה בלחישה על אחד השולחנות.
    עץ השיזף, אדיש לריח הקפה, מתנשא לגובה של לפחות עשרה מטרים, ונופו כה רחב שהוא יכול לחסות מעל כמה משפחות.

    שיזף הוא עץ ירוק עד, ובאביב הוא מצמיח ענפים חדשים, דקים, אשר מעוטרים בקוצים זוממים.

     

    dubi zakai 1-1

     

    השיזף הענק נטוע על גדת נחל שורק, מקום אשר הוכשר על-ידי רשות הניקוז וקק"ל, עם שבילים מוסדרים, פינות ישיבה נעימות, ונטיעות של עצי חרוב ושיזף.
    יום יבוא, כך מבטיחים לנו אנשי קק"ל, ושבילים אלה יגיעו מכאן, לאורך הנחל, ועד לשפך שלו לים התיכון – בחוף פלמחים.

     

    dubi zakai 3 (2)

     

    בימים אלה זורמים בערוץ הנחל מים רבים, הזרם שלהם מכופף את ראשיהם של צמחי הקנה, אחדים מהם עדין מתנשאים מהערוץ כשהם מעוטרים בכרבולת שובבה.

    השביל אל פינת החמד הזאת נמתח מן הקצה הדרומי של מושב טל שחר (עץ השיזף הגדול נמצא ממערב לשביל הראשי), ולא רחוק מפינת הישיבה – ממזרח לשביל – נבנה מעל לנחל גשר קשתי אשר משמש למעבר הולכי רגל.

    אם תעמדו במרכז הגשר תוכלו לצפות אל מאגר מים גדול, שממוקם לא הרחק מ'תל בטש' אשר מזוהה על-ידי חוקרים עם "תמנה" המקראית שלגביה נכתב: "וירד שמשון תמנתה וירא אישה בתמנתה מבנות פלישתים…".

    התל עצמו היה מקום ישוב כבר בתקופת הברונזה התיכונה 2, לפני יותר מ-3,600 שנים, ועליו הייתה בנויה עיר מוקפת בסוללות עפר שלמרגלותיהן חפיר.

    בפינה הצפון-מזרחית של התל נחשף חלק ממבנה מרשים אשר ככל הנראה שימש כמצודת העיר אשר חרבה כפי הנראה בערך בשנת 1600 לפני הספירה.

    לאחר מנוחה בצל עץ השיזף אפשר לטייל בסביבה היפה: חוזרים אל השביל הראשי על גבי דרך כורכר שנמתחת דרומה (מתאים לכל רכב), ובהמשך עוברים על גבי גשר בטון קשתי מעל לנחל שורק.

     

    dubi zakai 4

     

    הדרך מסתיימת בצומת שבילים גדול, שבו יש לבחור בשביל הישר אשר מטפס אל יער ישעי (רכבי שטח יכולים להמשיך בשביל התלול, אולם מכוניות נוסעים יש להחנות כאן, ולהמשיך רגלית אל טיול מהנה מאד).

    השביל מטפס אל מרום היער ובקצהו נמצא שביל קטן שפונה ימינה ומוליך אל נקודת תצפית יפה אל ערוץ הנחל. מכאן אפשר לצפות גם במסילת הברזל שסלולה לצד הנחל, אל בריכת איגום גדולה ואל גשר הברזל בלב העמק.

    סביבת השביל שעולה ליער מתקשטת מדי שנה באלפי רקפות פורחות, וכל הסימנים מצביעים לכך שאלה 'מתאמנות' ממש ברגעים אלה לקראת פריחה מרגשת. כעת כבר נמצאות שם כמה דבוקות שלהן, ובימים הבאים, לקראת ט"ו בשבט, ינוקד השטח כולו במרבדים של הפרח האצילי.

     

    dubi zakai 34

     

    על ראש ההר פרושה רשת שבילים שבהם נמצאות נקודות תצפית לרוב, בין השאר גם על "החווה האוסטרלית" (חוות 'עין רועים') אשר אליה לא ניתן להיכנס אבל אפשר להביט עליה ולהתענג על הנוף.

    כך מגיעים: על כביש 3, בצומת חולדה, פונים דרומה לתוך הישוב טל שחר. ממשיכים דרומה עד שיוצאים מן הישוב, עולים על דרך עפר משובשת ופונים מערבה בצומת – ומשם ממשיכים עד לעץ השיזף הגדול. הגשר, ותל בטש, נמצאים ממזרח לשביל.

    הצעות נוספות לפעילויות בסוף השבוע באתר הבית של דובי זכאי

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.