תפריט

2018 במראה המרכזית: עושים ספורט

מי היא מכונית הספורט הנמכרת ביותר בישראל בסיכום 2018? כמה מכוניות ספורטיביות נמכרות אצלנו בכלל, והאם ההשקעה של יבואניות הרכב באירועי לקוחות גורמת להם לשרוף יותר גומי?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

מבחינות אחדות שנת 2018 היא אחת הטובות ביותר בתולדות הספורט המוטורי המדוכא של מדינת ישראל, ועל כך נרחיב בנפרד. מבחינות אחרות, שגם לגביהן נרחיב, 2018 היא השנה שבה סבלנו מעומסי התנועה החמורים ביותר בתולדות ישראל.

מכוניות ספורטיביות, ובוודאי מכוניות ספורט חדשות, הן חלום בלתי מושג עבור רוב "חובבי ההגה" הישראלים, בעיקר בגלל מחיריהן וגם בגלל תנאי הנסיעה והנהיגה במקומותינו, ומכירותיהן תופסות בקושי אחוז אחד מכלל המכירות בשוק. כך נוצר מצב של "ביצה ותרנגולת": הנישה קטנה, המחירים גבוהים, המשאבים שנדרשים כדי לתמוך ביבוא ובשירות לכלי הרכב וללקוחות גבוהים – והשורה התחתונה, שורת הרווח, לא מעודדת את יבואניות הרכב הסדירות לייבא מכוניות ולהרחיב את הנישה.

בכל זאת, בשנתיים האחרונות מורגשת התעוררות בתחום, בעיקר בחטיבות הספורטיביות של מותגי היוקרה, לא מעט בזכות האפשרות לקיים אירועי לקוחות מושקעים על שלושה מסלולי המרוצים החדשים שנחנכו בארץ.

אפשר כמובן להתווכח אודות ההגדרה המדויקת למכונית ספורטיבית ואם נכון להתגמש ולכלול בה גם מכוניות עם מרכב קופה בסגנון ספורטיבי שמונעות באמצעות מנועים לא ממש חזקים. בראיה כזאת מי שמובילה את המכירות של מכוניות "ספורטיביות" בישראל היא מרצדס C קופה שממנה נמכרו באופן רשמי 177 יחידות, וזה לא כולל את גרסאות AMG. לצידה בולטת ב.מ.וו סדרה 2 שממנה נמסרו 145 מכוניות, ב.מ.וו סדרה 4 עם 113 מסירות, ומרצדס E קופה שממנה נמכרו 109 מכוניות.
אפשר אפילו למתוח את היריעה לכיוון נוסף ולהסתפק במיתוג ומיצוב ספורטיבי, נקרא לזה "מדבקות מקוריות של היצרנית", ואז נמצא שסיאט לאון FR בגרסת 1.8 ליטר החמימה לוקחת את ראשות הטבלה עם 271 מסירות.

אבל אם מתמקדים במכוניות ספורטיביות אמיתיות, תוך השמטת הגרסאות החזקות של קרוסאוברים ורכבי פנאי – כמו למשל 44 יחידות של אאודי SQ5 ו-37 יחידות של ב.מ.וו X3 בגרסת M40 (מפני שקשה להתווכח על כך שהן חוטאות בעצם הווייתן לרעיון של "מכונית ספורט") –  מי שממוקמת בראש רשימת מכוניות הספורט של ישראל גם השנה היא סיאט לאון קופרה שממנה נמכרו 153 מכוניות בשנת 2018.

לאון קופרה, שממנה נמסרו ב-2018 שתי מכוניות יותר מאשר בשנה שקדמה לה, ממחישה שעם חבילה נכונה שמוצעת בתמחור אטרקטיבי אפשר למכור, אפילו בשוק הבעייתי שלנו, מספר נאה של מכוניות ספורטיביות.

בהמשך הרשימה, מתחת ללאון, מדורגת מיני קופר S לדגמיה השונים (האצ'בק, קבריו, קלאבמן וקאנטרימן) עם 140 מסירות, ואליהם אפשר להוסיף 32 יחידות של מיני קופר JCW. זה אולי ממחיש נקודה אחרת: גם עם מחיר גבוה, אבל עם מיצוב יוקרתי, אפשר למכור לא מעט מכוניות…

שליטת המותגים השונים של קבוצת פולקסווגן ניכרת בהמשך הטבלה עם 88 יחידות של פולקסווגן גולף GTI, סקודה עם 80 מכוניות אוקטביה RS, אאאודי עם 64 יחידות של אאודי S3 ועוד 64 יחידות של אאודי S5 ולקינוח 57 יחידות של אאודי RS3. מדובר בהישג מרשים לחטיבה הספורטיבית של אאודי, בפרט כשמדובר במכונית שמחירה הוא כ-400 אלף ש"ח.

את העשיריה הראשונה חותמות גרסת ולוצ'ה של אלפא רומיאו ג'ולייטה עם 37 מסירות, הישג מאד מרשים של 35 יחידות פורשה בוקסטר/קאיימן ו-33 מכוניות  אבארט 500 (וזאת ירידה יחסית ל-48 יחידות שנמסרו בשנת 2017).

המכוניות הספורטיביות הנמכרות ביותר בישראל

20182017
סיאט לאון קופרה153151
מיני קופר S140154
פולקסווגן גולף GTI88116
סקודה אוקטביה RS8083
אאודי S56430
אאודי S36463
אאודי RS3578
אלפא רומיאו ג'ולייטה ולוצ'ה3750
פורשה בוקסטר/קאיימן3532
אבארט 5003348

 

לאן נעלמו הספורטיביות העממיות?

קשה שלא להבחין שלמעט דגמי אבארט כל הדגמים שמובילים את טבלת המסירות עולים יותר מ-200 אלף ש"ח, וזאת לעומת שנים עברו שבהן מי שהפיחו רוח חיים בקטגוריה היו מכוניות קטנות וחמות. מה שקרה זה שההיצע המקומי שלהן התדלדל מאד ובמקביל מחיריהן התייקרו לטריטוריה של 160 אלף ש"ח וצפונה. על רקע זה בולטת פיג'ו 208GTI שעדין נמכרת במחיר לא הרבה יותר יקר מזה של משפחתית ממוצעת. למרות גילה, והעובדה שהיא מוצעת רק עם תיבת הילוכים ידנית, נמסרו ממנה 32 יחידות במהלך 2018.

המצב בקטגוריית הסופר-מיני החמות לא מעודד: בסיכום 2018 נמסרו בישראל 26 יחידות של אלפא רומיאו מיטו ולוצ'ה שהייצור שלה מסתיים השנה, רק 16 יחידות של פולקסווגן פולו GTI (אם כי היא הגיעה ארצה רק באמצע השנה), 15 יחידות של רנו קליאו RS, רק 5יחידות  של אופל קורסה OPC ו-4 יחידות בלבד של אופל אדם S למרות שזאת היא המכונית הספורטיבית הכי פחות יקרה בישראל. השנה מצטרפות לנישה הזאת סוזוקי סוויפט ספורט ואיביזה קופרה ואלה אולי יעוררו אותה מחדש.

 קטנות חמות

20182017
מיני קופר S140154
אבארט 5003348
מיני JCW3230
פיג'ו 208 GTI3269
אלפא רומיאו מיטו ולוצ'ה2652
פולקסווגן פולו GTI1678
רנו קליאו RS158
אופל קורסה OPC55
אופל אדם S427

 

 

ספורטיביות לכולם

פיג'ו מסרה בשנה החולפת 30 יחידות של 308 GTI, וזה מספר מרשים ביחס למכירות המאד צנועות, בלשון המעטה, של 308 בכלל, ובעיקר בהתחשב בכך שהיא מוצעת רק עם תיבת הילוכים ידנית. אותם דברים נכונים גם לגבי הונדה סיוויק טייפ R שממנה נמסרו 19 יחידות.

בטווח מחירים הרבה יותר גבוה מסרה ניסאן 14 יחידות של 370Z (גרסת 'ניסמו' ידנית) ושלושה GT-R. סובארו העלתה ארצה 14 BRZ ו-5 STI, אינפינטי מכרה 30 יחידות של Q60, וכמעט מחציתן בגרסת ה-3.0 ליטר הכוחנית. לקסוס, למרות לא מעט רעש וצלצולים, הסתפקה במסירה של 11 יחידות של RC ו-5 יחידות של LC קופה.

 

 

מאזדה מיאטה, הרודסטר שכבר שכחה מזמן מה זה להיות "עממית", נמכרה רק ב-6 עותקים, והיבואנית שלה ממתינה למתיחת הפנים שתגיע בחודשים הבאים וכנראה תוצע עם תג מחיר מעט יותר נמוך. אותה מכונית, אגב, תחת הסמל האיטלקי של פיאט (124 ספיידר), מסרה רק שלוש יחידות בלבד, וגם כאן לא הועילו הרבה רעש וצלצולים.

לנוכח מספרים צנועים כאלה אי אפשר שלא להתרשם מן ההתעוררות בחטיבות הביצועים של מותגי היוקרה. ב.מ.וו. מסרה 20 יחידות של M140 ועוד 17 יחידות של 125i החצי ספורטיבית, וזאת לצד 19 יחידות של גרסת הקופה – M240. עם זאת, ההישג המכובד יותר בתוך קבוצת דגמי M האMיתיים שייך ל-M2, שממנה נמסרו 26 יחידות. בנוסף נמסרו גם 7 מכוניות שנושאות את הסמל M4, ו-M3 אחת.

 

 

אנשי אאודי מסרו גם שתי יחידות של S1, 4 יחידות של S4 ו-15 יחידות של S8 האולטרה יוקרתית. דרגה אחת מעל נמסרו ב-2018 שמונה יחידות של RS5 וגם RS6 אחת. גם יבואני מרצדס ערכו ב-2018 אירוע לקוחות והדגמה על דגמי AMG שהצליחה להביא לא מעט מכירות, אם כי בסך הכל עם 68 יחידות של AMG (כולל קרוסאוברים) שנמסרו מדובר בירידה משמעותית לעומת 2017 שהייתה שנת שיא לחטיבה. בין היתר נמסרו 27 C קלאס AMG (סדאן וקופה), 10 יחידות של S קלאס AMG וחמש E קלאס AMG.

קאדילאק מסרה 17 יחידות מסדרת דגמי V, מהם 11 ATS ושש CTS. אלפא רומיאו מסרה 12 יחידות של ג'וליה תלתן ירוק ואילו וולוו הפתיעה כשעקפה אותה עם 17 יחידות של S60 פולסטאר.

 

 

ומה עם קצת אקזוטיקה?

הקרח בתחום האקזוטיקה נשבר בשנים האחרונות בישראל עם תחילת השיווק של פרארי, מזראטי ואסטון מרטין, ובטריטוריית המחירים של יותר ממיליון ₪ נמסרו בסיכום 2018 בישראל 8 יחידות של אסטון מרטין DB11 ואסטון מרטין ואנטג' בודדה אחת. פרארי מסרה 5 יחידות של 488GTB, 3 יחידות של פורטופינו, וקליפורניה T אחת. מזראטי העלתה על הכביש 5 יחידות של גראנטוריסימו.

ב.מ.וו. מסרה 16 יחידות של i8 ההיברידית, פורשה מסרה 11 יחידות של 911 ובהן גם מספר יחידות של GT3 הקיצונית, אאודי מסרה 4 יחידות של R8 ומרצדס קינחה עם שלושה AMG GT.

מכונית על

20182017
ב.מ.וו i81611
פורשה 9111115
אסטון מרטין DB1187
פרארי 488 GTB55
מזראטי גראנטוריסימו51
אאודי R846
מרצדס AMG GT32
פרארי פורטופינו3
ניסאן GT-R36
אלפא רומיאו 4C12
אסטון מרטין ואנטג'13
פרארי קליפורניה12