• Ad
  • תעשיית הרכב תחטוף קנסות בסך 16 מיליארד דולר

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מדוע יותר ויותר דגמים חדשים של מכוניות מצוידים כעת בפנסי LED? מדוע הכריזו וולוו וסובארו על כך שהן מפסיקות את הייצור והמכירה של דגמים עם מנועי דיזל? מדוע מוצעות כיום יותר ויותר מכוניות עם מערכות הנעה אלטרנטיביות כמו היברידיות-נטענות? חשבתם שיצרניות הרכב מתלהבות מפיתוח של טכנולוגיה חדשה וחושבות שכך יצליחו לפתות אותנו לרכוש דווקא דגמים שלהן? תחשבו שוב.

     

     

    דו"ח של חברת המחקר והייעוץ הכלכלי IHS Markit מנבא שמספר יצרניות רכב עומדות לחטוף קנסות שיסתכמו ככל הנראה בכ-16 מיליארד דולר, לנוכח חוסר היכולת שלהן לעמוד בדרישות תקינת זיהום האוויר שתיכנס לתוקף באירופה בתוך כשלוש שנים.

    האנליסטים של חברת המחקר בחנו את מצבן של 52 יצרניות הרכב שמשווקות כיום מכוניות באירופה לנוכח דרישות תקינת זיהום האוויר שייכנסו לתוקף במדינות האיחוד האירופאי בשנת 2020, ועל ההחמרה של מבחני הזיהום שתחול שנה לאחר מכן כאשר התעשייה תעבור באופן מלא לשיטת המבחן החדשה (WLTP). מן המחקר עולה שבעוד שחלק מיצרניות הרכב השכילו להטמיע במכוניות שלהן טכנולוגיות שמאפשרות להן לעמוד ביעדים שהוצבו על-ידי האיחוד, אחרות לא צפויות להצליח ולכן הן ייקנסו בסכום ממוצע של כ-722 דולר לכל מכונית שהן מוכרות בשנת 2020, ובתוספת קנס ממוצע של כ-220 דולר לכל מכונית בשנת 2021.

    מחברי הדוח לא נקבו בשמות ספציפיים של יצרניות רכב אבל סיכמו שרק 25 מותגי רכב יצליחו, לדעתם, לעמוד בדרישות התקינה ואילו 27 אחרים לא יצליחו, ולכן ייאלצו לשלם קנסות כבדים. עם זאת, כאשר מצליבים את הנתונים האלה עם נתונים שפרסמה חברת המחקר Citi Equity Research עולה שיצרנית הרכב שנמצאת במצב הגרוע ביותר, מבחינה זאת, היא פיאט קרייזלר, אשר השיגה את השיפור הקטן ביותר בצמצום זיהום האוויר בין השנים 2012-2016.
    פיאט קרייזלר נדרשת לצמצם את כמות הפחמן הדו-חמצני שפולט צי המכוניות שהיא מוכרת בכמעט 6% עד לשנת 2021. לעומתה, חברת מרצדס נמצאת במצב הטוב ביותר ונדרשת לשיפור של כ-3%, ב.מ.וו, רנו וקבוצת פיג'ו-סיטרואן נדרשות לשיפור די דומה, ואילו קבוצת פולקסווגן נדרשת לשיפור של יותר מ-4%.

    אחת המסקנות החזקות של מחברי הדוח היא ש"רק "שינוי סיסמי", ומעבר לשיווק כלי רכב חשמליים, יאפשרו לתעשיית הרכב לעמוד בתקנות", ולנוכח הדברים האלה אפשר להבין את ההסתערות של ב.מ.וו, מרצדס, קבוצת פולקסווגן, וולוו ויצרניות אחרות על פלח השוק של מכוניות היברידיות, היברידיות-נטענות וחשמליות טהורות.

    בחינת ממצאי הדוח, אשר מסכם בפועל את ההשפעה החזויה של רגולציית צמצום זיהום האוויר באירופה על תעשיית הרכב, מסבירה היטב מספר רב של תהליכים משמעותיים להם אנחנו עדים בשלוש השנים האחרונות, למשל את הסיבה האמיתית להודעה של מספר יצרניות רכב, בהן וולוו וסובארו, על הפסקת הייצור והשיווק של מנועי דיזל. עד לקבלת הרגולציה החדשה נחשבה רמת הפליטה של דו-תחמוצת הפחמן למדד העיקרי של זיהום אוויר וחיסכון בדלק באירופה. בתחום הזה ישנה עדיפות ברורה ליעילות הבעירה העדיפה של טכנולוגיית הדיזל. מנגד, התקינה החדשה שמה דגש על מזהמים אחרים, בהם תחמוצות חנקן, וכדי לעמוד בדרישות אלה נדרשים מנועי דיזל להתקנה של מסננים ואמצעי המרה יקרים מאד.

    יצרניות הרכב מאמצות במהירות כל פתרון טכנולוגי שיכול לאפשר להן לצמצם את תצרוכת הדלק ואת זיהום האוויר, וזאת הסיבה לזינוק במספר הדגמים שמוצעים כיום עם תאורת LED חסכונית באנרגיה, של אמצעים להגברת יעילות החימום והקירור של מנועים, החדרת מערכות חשמל במתח של 48 וולט (היברידיות קלות), החלפת האלטרנטורים באלטרנטור-מתנע והוספת מערכות דומם והנע, ועוד.

    התוצאות כבר מורגשות בשווקים באירופה, עם צניחה בביקוש ובמכירות של כלי רכב שמונעים בדיזל: במהלך החציון הראשון של 2018 גדלו המכירות של מכוניות מנועות במנועי בנזין ב-7% ולעומתן צנחו מכירות הדיזלים ב-9%. לפי נתוני חברת המחקר ג'ייטו דיינמיקס כעת נחלק שוק המכוניות החדשות באירופה לכ-57% מנועי בנזין ו-37% דיזלים, והיתר הם הנעות אלטרנטיביות כמו היברידיות, היברידיות נטענות, גז טבעי ועוד.
    לפי נתוני ג'ייטו זינקו אמנם המכירות של מכוניות חשמליות טהורות באירופה ב-30%, אולם הן עדיין מהוות רק 6% מכלל המכירות בשוק, וזאת לנוכח היעדר תשתיות טעינה מספקות וחשש של לקוחות רבים מפני טווח הנסיעה האפקטיבי של המכוניות האלה.

    כאמור, האנליסטים של חברת IHS סבורים שכדי לעמוד בדרישות הרגולציה שיחולו באופן סופי בשנת 2021 (לאחר תהליך קבלה הדרגתי), "נדרש שינוי בסדר גודל של רעידת אדמה", והכוונה היא לזינוק דרמטי במכירות של רכב חשמלי. שינוי כזה בהחלט מתחיל להתרחש לנגד עינינו כיום, היות שיצרניות הרכב נמדדות לפי ממוצע הפליטות של כלל תמהיל המכוניות שהן מוכרות. ליצרניות יותר כדאי להפסיד כסף על מכירת כל מכונית חשמלית ללקוח מאשר לשלם קנסות לרגולטור.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.