• Ad
  • רובוטיקה, שכל וטלפונים סלולריים משנים גם את הדרך שבה נחנה את המכוניות שלנו
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    כל מי שהגיע בשנים האחרונות לשדה התעופה הבינלאומי בן גוריון עם מכונית נוסעים מכיר את הניג'וס המבאס שכרוך בחניה. זה מתחיל עם עצם הסיכוי למצוא אחת כזאת פנויה במגרש ה"טווח הארוך" (או בהפניה לאחד המגרשים החלופיים), מסתיים במחיר המופרך שהתענוג הזה עולה, ובאמצע יש את ההמתנה מורטת העצבים לאוטובוס – בדרך לטרמינל ובדרך חזרה, ואת חוסר הבהירות שכרוכה במיקום תחנת האיסוף ובמועד ההגעה של האוטובוס. נסו את זה ב-0200 לפנות בוקר ותגלו שזה לא תענוג גדול.

     

     

    נמל התעופה בן גוריון לא המציא שום דבר, גם לא בכל מה שקשור בסיוט החניה, מפני שבדיוק עם אותה בעיה מתמודדים רוב שדות התעופה הבינלאומיים במדינות מפותחות. ההבדל היחיד, אולי, הוא שיש מקומות שבאמת מתאמצים להתמודד עם הבעיה הזאת, ואפילו מוצאים לה פתרונות יצירתיים. תכירו את 'סטאן' – רובוט החניה החדש של שדה התעופה גטוויק הסמוך ללונדון, שדה תעופה שכיכב לא מכבר בכותרות כאשר הושבת על ידי טרור רחפנים. זכורה גם המעורבות של חברה ישראלית שפתרה לאנגלים את הבעיה הזאת.
    חברה אחרת, צרפתית במקרה הזה, הביאה אל גטוויק את סטאן כדי לפתור שתי בעיות שכרוכות בחניה: הראשונה היא עצם מציאת מקום חניה, והשנייה היא משך הזמן שמתבזבז כדי למצוא מקום כזה, ולאחר מכן כדי למצוא ולשחרר את המכונית כשיוצאים מן השדה.

    כדי להבין את היקף הבעיה בואו נדבר קצת על מספרים: בכל יום ממריאים ונוחתים בשדה התעופה הזה 950 מטוסים (וזה אפילו לא השדה העמוס ביותר בבריטניה…), ואם מכפילים את המספר הזה בממוצע של 100 נוסעים למטוס, מוסיפים לו את צוות העובדים האדיר שצריך להגיע לשדה בכל יום ומפחיתים מן התוצאה את מספרם של מי שמשתמשים בתחבורה הציבורית היעילה – עדיין מקבלים אלפי מכוניות שצריך למצוא להם פתרון חניה בכל יום בשבוע, כל שבוע וכל השנה.

     

     

    סטאן, אם להציג אותו בדרך לא הכי מחמיאה, הוא בעצם מלגזה. לא סתם מלגזה אלא מלגזה קומפקטית, כזאת שמסוגלת להעמיס עליה מכונית נוסעים ולשנע אותה ממקום למקום. אבל למעשה סטאן הוא הרבה יותר מזה: הוא רובוט. רובוט שמקושר למערכת הפעלה מתוחכמת שלא רק משנעת מכוניות ממקום למקום אלא "רואה" את התמונה הכוללת של כל המכוניות שנכנסות ויוצאות לשדה, "יודעת" פחות או יותר כמה זמן חניה נדרש לכל מכונית כזאת, ובהתאם לכך בוחרת את המיקום המתאים ביותר לאותה מכונית בתוך שטח סגור בפני הולכי רגל שבו מאוחסנות המכוניות.

     

     

    סטאן לא פועל לבדו. במקביל לו פועלים כמה עשרות "סטאנים" נוספים, וכל אחד מהם נשלח על-ידי מערכת ההפעלה המרכזית לשנע מכוניות אל מקומות החניה שנבחרים להם ומהם החוצה, אל בעלי הרכב שמגיעים לאסוף אותן. הפתרון הראשון שסטאן מציע, לבעיה הראשונה, הוא הגדלה משמעותית של מספר מקומות החניה הזמינים: ההסעה על-גבי מלגזה מוציאה מתוך המגרש את כל מי שלא חייב להיות שם, בעלי הרכב לא צריכים (וגם לא יכולים) לפתוח דלתות, ולכן אפשר לאחסן את המכוניות כשהן הרבה יותר צמודות זו לזו, ולוותר על כל השטחים הציבוריים שנדרשים להולכי רגל. בשלב התפעולי הראשון בשדה התעופה גטוויק, למשל, פונה מגרש חניה ל-170 מכוניות ובמקומו הוצבה המערכת הרובוטית שתארגן בתוכו 270 כלי רכב.

     

     

    שנית, בעלי רכב לא צריכים לבזבז זמן יקר בנסיעה במגרש בחיפוש אחר מקום חניה פנוי, הם פשוט משאירים את המכונית במקום איסוף וממשיכים לדרכם בזמן שסטאן וחבריו מארגנים לה מקום חניה. בעת מסירת המכונית מקלידים בעלי הרכב את מספר הטיסה שאיתה הם חוזרים, או את מועד החזרה המשוער שלהם, והמערכת הממוחשבת מתוכנתת כך שתכין מראש את המכוניות שמיועדות לצאת מן המגרש במיקומים מתאימים, וכך נחסך זמן בעת האיסוף.
    יתרון חשוב אחר הוא שמערכת ההפעלה מצמצמת משמעותית את בעיית גניבות הרכב וגניבות מתוך רכב: המכוניות ממתינות לבעלי הרכב במועד האיסוף המשוער, רק בעל רכב שמצויד באמצעי הזיהוי המתאימים יכול לקבל בחזרה את מכוניתו, ואף אדם לא קרוא לא מסתובב במגרש החניה. יתרון נוסף הוא צמצום פליטת המזהמים בתוך מגרש החניה, מפני שסטאן – נוסף לכל תכונותיו הטרומיות – הוא כלי רכב חשמלי.

    סטאן וחבריו, שהונדסו לשאת מכוניות באורך מרבי של 5.4 מטרים ובמשקל מרבי של 2,700 קילוגרם, מיוצרים על-ידי חברת סטנלי רובוטיקס הצרפתית אשר יצאה לדרך עם רעיון לתוכנת נהיגה אוטונומית לחניית מכוניות ואז המירה אותה בשיטה הפשוטה והיעילה יותר של רובוטים שעושים את אותה משימה. החברה הוקמה בשנת 2013, ואת הניסיון שלה בשדות תעופה צברה בשדה התעופה שארל דה גול הסמוך לפריז, וכן בשדות התעופה של ליון, צרפת, ודיסלדורף בגרמניה.

     

     

    אמרנו, אבל אולי לא הדגשנו מספיק, שהתקשורת בין הנהג שמגיע עם מכוניתו לשדה לבין מערכת החניה הממוחשבת שמעסיקה את סטאן מבוצעת באמצעות אפליקציה סלולרית, כולל גם כל ההתחשבנות וגביית התשלום, ואין ספק שהאפשרות הזאת הרבה יותר עדיפה על המצב הנוכחי של לחץ ומתח בדרך אל הטיסה, ושל הרצון העצום להתחפף מן השדה כמה שיותר מהר כאשר חוזרים הביתה…

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    תכירו את סטאן, רובוט החניה של שדה התעופה גטוויק

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.