• Ad
  • הצרפתים טוענים שאנשי ג'נרל מוטורס "שכחו" לספר להם שהתוכנית של אופל לעמוד בתקנות זיהום האוויר מבוססות על סיבסוד לא הגיוני
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ידיעה מעניינת שהודלפה לאחרונה לסוכנות הידיעות 'רויטרס', על-ידי שני אנשים לא מזוהים במסדרונות פיג'ו-סיטרואן, חושפת טפח מן המניעים של יצרניות הרכב להשיק במהירות כלי רכב חשמליים והיברידים-נטענים.

     

     

    אם מי מאיתנו חשב שהיצרניות מתחרות זו בזו מי תהיה יותר "ירוקה", וכך תזכה  באהדת הציבור (או משהו בסגנון הזה) – כדאי לו לחשוב שוב, ולעשות זאת לאור הסיפור הלא יאמן שמתפתח בימים אלה בעקבות מכירת אופל לפיז'ו-סיטרואן. לפי 'רויטרס', פיג'ו-סיטרואן עשויה לדרוש מג'נרל מוטורס להשיב לה בין 600 ל-800 מיליון אירו, כלומר כמחצית מ-1.3 מיליארד האירו שאותם הסכימו הצרפתים לשלם תמורת אופל.

    הסיבה: לטענת המקורות בפיג'ו-סיטרואן ג'נרל מוטורס "עבדה" על הצרפתים כאשר במסגרת המו"מ שהתנהל בין הצדדים היא ענתה לשאלה מפורשת והבטיחה  שאופל תעמוד בתקנות זיהום האוויר שנדרשות על-ידי האיחוד האירופאי – וזאת בשעה שהתוכנית של אופל התבססה על סיבסוד לא הגיוני בהיקף של כמיליארד אירו בשנה.

    נכון להיום אף אחד מן הצדדים טרם התייחס רשמית לטענות  לגופן, אולי מכיוון שטענה כזאת מצד הצרפתים תרמוז שהם לא עשו עבודה יסודית מספיק בעת בחינת אופל. עם זאת, העובדה שגם מניות ג'נרל מוטורס וגם מניות פיג'ו-סיטרואן רושמות צניחה עשויה להעיד על כך שבשוק ההון לוקחים את הסיפור ברצינות.

    בתוך פרשה זאת מסתתר סיפור מרתק אודות הדרך שבה מתמודדות יצרניות הרכב עם דרישות זיהום אוויר מחמירות והולכות מצד הרגולטורים בעולם. האיחוד האירופאי קבע שהחל משנת 2021 אסור ש"צי רכב ממוצע" של יצרנית רכב – כלומר התמהיל של כלל המכוניות שיצרנית רכב מייצרת – יפלוט לאוויר יותר מאשר 95 גרם דו-תחמוצת הפחמן לכל קילומטר נסיעה, ומדובר בצמצום דרמטי ביחס לתקרת ה-130 גרם לקילומטר שנהוגה כעת. יצרנית שלא תעמוד בדרישה הזאת תיאלץ לשלם לאיחוד האירופאי קנס בגובה של 95 אירו לכל גרם של חריגה מהתקן, כפול מספר המכוניות שהיא מוכרת, כלומר שמדובר בסכומי עתק.

    שיטת "ממוצע צי רכב" נולדה במקור בארה"ב, והיא נובעת מכך שיצרניות רכב מרוויחות הכי הרבה כסף ממכוניות גדולות ו/או חזקות במיוחד, אבל אלה גם צורכות יותר דלק ומזהמות יותר את האוויר. הצבת גבול עליון אבסולוטי לזיהום אוויר לא תאפשר מכירה של מכוניות גדולות, חזקות ויקרות – וכאמור גם רווחיות יותר בעיניי היצרניות – ולכן הושגה פשרה לפיה היצרניות נמדדות על-פי הממוצע של זיהום האוויר שנפלט מכל המכוניות שהן מוכרות.

    לשם הדוגמא, אם הרף עומד על 100, ויצרנית רוצה למכור מכונית שפולטת לאוויר העולם 200, כל שהיא נדרשת לעשות זה למכור במקביל לה גם מכונית חשמלית אחת שלא פולטת לאוויר אף גרם של זיהום.

    ומה קורה אם המכונית הזאת יקרה לייצור, או שאף אחד לא רוצה לקנות אותה? טוב ששאלתם. במקרה כזה נאלצת היצרנית לסבסד את המכונית החשמלית כלומר להציע אותה במחיר נמוך מספיק כדי שמישהו יקנה אותה.

    מן הסיפור של אופל ופיג'ו-סיטרואן עולה לכאורה התמונה הבאה: אופל אמנם לא מוכרת הרבה מכוניות גדולות ויקרות, אבל טכנולוגיית המנועים של ג'נרל מוטורס (לפחות אלה שמניעים את דגמי אופל) לא צפויה לעמוד בדרישות הזיהום המחמירות שייכנסו לתוקף באירופה בשנת 2021. במהלך המו"מ בין הצרפתים לאמריקנים, כך טוענים המקורות שדיברו עם 'רויטרס', הוטעו אנשי פיג'ו-סיטרואן להבין שתמהיל המכירות של אופל לשנת 2021 ישיג ממוצע זיהום אוויר נמוך ב-3.7 גרם לקילומטר מן הרף העליון שנקבע בדרישות התקינה.

    אלא שכמה שבועות לאחר חתימת ההסכם נודע לצרפתים שהתוכנית הגרמנית מבוססת על מכירת אלפי מכוניות חשמליות (עם מאריך טווח) מסוג אופל 'אמפרה', שהיא הגרסה האירופאית של שברולט 'וולט'.

    באופל כנראה מבינים שאין להם סיכוי למכור את המכונית הלא כל כך צעירה הזאת מבלי לסבסד אותה באופן מאסיבי, ולכן הם מפסידים כרגע כ-10,000 אירו (!) על כל אמפרה שהם מוכרים.

    הפעולה הראשונה שביצעו הצרפתים לאחר שלקחו את ההגה לידיים הייתה ניסיון להפסיק את הדימום הזה, ולכן הם האטו את קצב המכירה של אמפרה בנורבגיה – מדינה שבה נמכר עד כה נתח הארי מתוך 1,500 המכוניות מדגם זה שנמכרו באירופה. במקביל הועלה מחיר המחירון של אמפרה באירופה ב-5,700 אירו למכונית. אלא שמהר מאד הסתבר שעצירת מכירות האמפרה תזניק לשמיים את "ממוצע צי הרכב" של אופל באירופה ואז הוא יעבור ב-10 גרם לקילומטר את דרישות התקן, מה שיגרור קנס של 950 אירו לכל מכונית שאופל תמכור באירופה. לטענת רויטרס מדובר בנזק בהיקף של כמיליארד אירו בשנה. כך – לטענת אותם מקורות – "נחשף הבלוף": התוכנית של אופל להינצל מקנסות מבוססת על סבסוד בהיקף לא הגיוני של מאות מיליוני אירו…

    בדיעבד, רמז ראשון אודות הסיפור שנחשף כעת נמצא במסיבת העיתונאים שערכו אנשי אופל בתחילת נובמבר, שבה נחשפה האסטרטגיה של החברה לשנים הבאות. באותו מעמד אמר מנכ"ל פיג'ו-סיטרואן, קרלוס טווארס, לעיתונאים ש"כמה שבועות לאחר חתימת ההסכם נודע לנו שהחברה נמצאת בבעיה עם פליטת דו-תחמוצת הפחמן… הורינו לצוותים שלנו לבנות מחדש לחלוטין את תוכנית המוצרים (של אופל) ואת האסטרטגיה של הטכנולוגיות. אם לא נצליח בכך עלול גובה הקנסות שנקבל מהאיחוד האירופאי לאיים על קיומה של החברה".

    רמז אחר נמצא בדברים שאמרה באותו מעמד מנכ"לית ג'נרל מוטורס, מארי בארה, לפיהם אחת הסיבות למכירת אופל (לאחר 19 שנים רצופות שבהן ג'נרל מוטורס הפסידה שם כסף) היא "הגדלת העלויות של התאמה לדרישות התקינה באירופה, אשר גורמת לכך ש"המודל העסקי של אופל נהיה קשה יותר".

    התוכנית האסטרטגית שהוצגה כוללת ארבעה דגמים חשמליים והיברידים נטענים שאופל תשיק עד לשנת 2024 וכן גרסאות היברידיות-נטענות לכל דגמי החברה. מאז עודכנו התוכניות והואץ תהליך המעבר של אופל לשימוש בפלטפורמות של פיז'ו-סיטרואן. ברמה היחצ"נית הוצג כאילו שאופל אמורה לקבל עליה את תפקיד "המובילה הטכנולוגית" בתחום ההנעה האלטרנטיבית, אבל אם הסיפור נכון הרי שמדובר בכלל בניסיון "לעשות לימונדה מהלימון": לאופל פשוט אין ברירה אלא לעבור כמה שיותר מהר לפלטפורמות של פיז'ו-סיטרואן ולמערכות הנעה אלטרנטיביות.

    דיוויד קולדוול, דובר ג'נרל מוטורס אמר לרויטרס ש"אנחנו לא מודעים לכל תביעה שהוגשה על ידי פיג'ו-סיטרואן בקשר עם יעדי פליטות המזהמים ולא יכולים לשער אודות נושאים שלא הועלו בפנינו. פיג'ו-סיטרואן ביצעה בדיקת נאותות רצינית באמצעות מומחים רבים ועורכי דין ואנחנו סיפקנו להם מידע משמעותי".

    אנשי פיג'ו-סיטרואן סרבו בינתיים להגיב.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    תחזירו את הכסף: פיג'ו-סיטרואן תדרוש החזר על עסקת אופל

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.