• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יותר מארבע שנים לאחר שנכנס לתפקידו השיב השר כץ את הפיקוח על המחיר המרבי שמותר למורי נהיגה לגבות מתלמידיהם תמורת העמדת רכב לטסט. רבים ממורי הנהיגה העלו בתגובה את מחיר שיעורי הנהיגה, כך שבסופו של דבר עלות הוצאת הרישיון עלתה במקום שתרד

    למרות ההבטחות המתוקשרות של משרד התחבורה מלפני כחודש – מחיר לימוד הנהיגה עלה בימים האחרונים במקום לרדת. תלמידי הנהיגה ישלמו, בממוצע, בין 130-260 ש"ח יותר מכפי ששילמו תמורת הוצאת רישיון מכפי ששילמו ערב הטלת הפיקוח על מחירי הטסטים.

    בסוף אוקטובר, ארבע שנים ושמונה חודשים לאחר שנכנס לתפקידו כשר התחבורה, הצליח סוף סוף שר התחבורה ישראל כ"ץ לתקן תקלה אומללה של משרדו, והחזיר לפיקוח את "מחיר העמדת רכב לטסט" – כלומר את המחיר המרבי שרשאי מורה נהיגה לגבות מתלמידיו תמורת הזכות להשתמש במכונית שלו במהלך המבחן המעשי.

    כותרת ההודעה לעיתונות שהופצה על-ידי דובר המשרד ב-29 באוקטובר הייתה חד משמעית: "הדרך לרישיון זולה יותר. שרי התחבורה והאוצר החליטו: מחיר העמדת רכב ל"טסט" יוזל בכ-50% ויעמוד על 229 שקלים בלבד".

    למעשה, כפי שמעיד המשך ההודעה, אפילו הכותרת שלה מטעה במידה מסוימת, והמשך הנוסח מדבר בעד עצמו: "עם פרסום הצו ברשומות, בימים הקרובים יופחת המחיר ל-300 שקלים, באוגוסט 2015 תחול הפחתה נוספת ל-265 ובמאי 2016 יוזל המחיר ל-229 שקלים בלבד".

    במילים אחרות, הפעולה המידית היא קביעת מחיר מרבי של 300 ש"ח לכל מבחן מעשי, כלומר פי שלושה מן המחיר שהיה נהוג עד לשנת 2001, מועד שבו פקידי משרד התחבורה פשוט "שכחו" להשאיר את הפיקוח על המחירים שהיה נהוג בעניין זה עד לאותו זמן.

    כעת מסתבר שהכותרת של משרד התחבורה לא רק מטעה אלא גם לא נכונה: דרכם של חלק מתלמידי הנהיגה אל הרישיון לא רק שלא תוזל – היא אפילו תתייקר.
    כיום גובים מורי נהיגה בין 300 ל-500 ש"ח מתלמידיהם תמורת אותן 20 דקות שבהן משתמש התלמיד במכונית של המורה לצורך המבחן המעשי, ומרגע שיושלם תהליך החקיקה מוגבל הסכום הזה ל-300 ש"ח, כאמור.

    אלא של-TheCar נודע שמורי נהיגה רבים ייקרו בשבועות האחרונים את מחירו של כל שיעור נהיגה בסכום של בין 10 ל-20 ש"ח.

    תהליך הוצאת רישיון נהיגה מחייב את התלמיד במספר מינימלי של 28 שיעורים, והממוצע – כפי שנבדק על-ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת – עומד על 43 שיעורים לתלמיד.

    במילים פשוטות, אפילו תלמיד מוכשר במיוחד, שמצליח לגשת למבחן מעשי לאחר 28 שיעורים ולעבור אותו כבר במבחן הראשון, ישלם בין 280 ל-560 ש"ח יותר למורה הנהיגה שלו עבור השיעורים, ויחסוך בין 100 ל-200 ש"ח בזכות הרפורמה המתוקשרת של משרד התחבורה.
    בשורה תחתונה יתייקר לימוד הנהיגה של תלמיד כזה ב-80 עד 460 ש"ח במקום שיוזל.

    תלמיד ממוצע, שיעבור את הטסט רק בניסיון השלישי שלו וילמד 43 שיעורים, ישלם למורה הנהיגה שלו בין 430 ל-860 ש"ח יותר, ויחסוך בין 300 ל-600 ש"ח בזכות הפיקוח על מחיר ההעמדה לטסט.
    במילים פשוטות, תלמיד כזה ישלם בין 130 ל-260 ש"ח יותר מכפי ששילם ערב הטלת הפיקוח על המחירים.

    נזק של 332.5 מיליון ש"ח לציבור

    בהמשך ההודעה של משרד התחבורה לעיתונות נכתב בשם השר כץ ש"מדובר בתרומה חשובה של משרד התחבורה להפחתת יוקר המחייה, שתקל באופן משמעותי על התלמידים וההורים ותחסוך לכל אחד מהם מאות שקלים. לדבריו, סך כל החיסכון עבור תלמידי הנהיגה יסתכם בלמעלה מ-70 מיליון שקלים מדי שנה".

    שר התחבורה ישראל כץ נכנס לתפקידו לפני ארבע שנים ותשעה חודשים, כלומר שעל בסיס הנתונים שמפרסם המשרד בהודעה לעיתונות נגרם בתקופה זו לתלמידי הנהיגה ומשפחותיהם נזק מצטבר בסך של 332.5 מיליון שח.

    השאלה המתבקשת היא מדוע נזקק השר לארבע שנים ושמונה חודשים כדי לתקן את העיוות?

    אגב, בשמו של שר האוצר המפוטר יאיר לפיד נכתב באותה הודעה: "כל נערה ונער בישראל שרוצים לגשת למבחן כדי לקבל רישיון נהיגה צריכים לדעת שמהיום הם ישלמו הרבה פחות".

    אלא שכפי שמעידים הנתונים שנחשפים כאן לראשונה – הרפורמה בנושא זה לא רק שמעלה את יוקר המחיה, היא ודאי לא מאפשרת לכל נער ונערה להוזיל את עלות הוצאת רישיון הנהיגה.

    בשולי הדברים חשוב להוסף גם שהעלאה גורפת של מחיר על-ידי סקטור שלם היא לכאורה התנהלות קרטליסטית שחייבת להיבחן על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים. יתרה מכך: מקור מעורה בנושא מסר ל-TheCar שמורי נהיגה אחדים גובים כעת מתלמידיהם מחיר כפול עבור השיעור שלפני הטסט, ואם דברים אלה נכונים הרי שמדובר בעבירה לכאורה על החוק.

    את תגובת משרד התחבורה נפרסם אם וכאשר נקבל אותה

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    שר התחבורה הבטיח הוזלה אבל לימודי הנהיגה מתייקרים

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.