• Ad
  • התוכנית של ממשלת סין למנף את תעשיית הרכב שלה באמצעות מכוניות חשמליות קרמה עור וגידים. החשמליות שולטות בתערוכת המכוניות הבינלאומית של שנחאי, בדרך לכיבוש העולם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    היום (ג') נפתח יום העיתונות הראשון של תערוכת המכוניות הבינלאומית של שנחאי, סין, וזו תיפתח לקהל הרחב ביום חמישי הקרוב ותינעל ב-25 באפריל. באופן צפוי, אבל בכל זאת מאד מרשים, עשרות דגמים חדשים של מכוניות חשמליות והיברידיות-נטענות ממלאים את כל היכלי התערוכה, ומדגימים כיצד יכולה יוזמה ממשלתית מנוהלת נכון לשנות סדרי עולם, תרתי משמע.

     

     

    בחמש עשרה השנים האחרונות, בהתאם לתוכנית ממשלתית סינית מנוהלת היטב, פיתחה המדינה תשתיות ייצור, שיווק, מכירה והפעלה של כלי רכב חשמליים בסבסוד נדיב מאד של המדינה לכל אחד מן השלבים של שרשרת הערך. המטרה המקורית של ממשלת סין הייתה להיאבק בזיהום האוויר החמור שהיכה בערים כתוצאה מזינוק מהיר במכירות רכב, אבל כבר לפני כעשור הבינו פרנסי המדינה המאוכלסת ביותר בעולם שתעשיית הרכב שלהם יכולה לזכות ביתרון טכנולוגי אדיר על פני תעשיית הרכב העולמית בשני אופנים: ראשית, מעצם העובדה שהיא תקדים אל שוק שממילא צפוי להתפתח, ושנית – היות שהתחום הבתולי יחסית של רכב חשמלי לא חסום באמצעות מאות אלפי הגנות הפטנט שקיימות על מנועי בעירה פנימית.

    לאחר שהממשלה ותעשיית הרכב הסינית השיגו את היעדים הטכנולוגיים שלהן זינקו בשנה שעברה המכירות של מכוניות חשמליות בסין והגיעו לשיאים חדשים. מכאן והלאה צפוי השוק הזה לגדול ולכלות בהדרגה את המכוניות שמונעות באמצעות מנועי בעירה פנימית – בסין ובעולם כולו, תוך כדי שסין נמצאת צעד גדול לפני שאר מדינות העולם.
    עד היום השקיעה ממשלת סין עשרות מיליארדי דולרים בקידום תעשיית הרכב החשמלי בשטחה, וזה בא לידי ביטוי, בין השאר, בתשתית עמדות הטעינה המפותחת ביותר בעולם עם כ-730,000 נקודות ברחבי מדינת הענק. מצד שני, בעוד שבסין, שהיא שוק הרכב הגדול ביותר בעולם, מיוצרות כיום רק 10% מכלל המכוניות שמיוצרות בעולם, תחום כלי הרכב החשמלי נשלט על ידי הסינים: כמחצית מכלל הייצור העולמי של מכוניות חשמליות מבוצע כיום בסין – בין אם על-ידי יצרניות מקומיות או בשותפויות בין יצרניות זרות לסיניות.

    בשלב זה החליטה ממשלת סין להאיץ את הפיתוח הטכנולוגי יותר מאשר את השוק עצמו, כלומר לשים את הדגש על הטבות לטכנולוגיה מתקדמת ולא על כל מכונית חשמלית באשר היא. החל מחודש ינואר השנה צמצמה הממשלה באופן ניכר את הטבות המס למכוניות חשמליות "רגילות" והעבירה את נטל פיתוח השוק הזה ליצרניות עצמן, ובמקביל העבירה את הטבות המס אל מכוניות שמיוצרות בטכנולוגיה מתקדמת, כלומר עם טווח נסיעה ארוך במיוחד.

    המדינה מחייבת את כל יצרניות הרכב שמבקשות למכור מכוניות בסין ש-10% מכלל המכירות שלהן יהיו של מכניות חדשות (והחל בשנה הבאה עולה שיעור זה ל-12%), ומי שלא מסוגלת לעמוד ביעד הזה יכולה "לסחור בזכויות" עם יצרניות רכב אחרות שעוברות אותו. לעומת זאת, יעד המכירות שמוטל על יצרניות שמשווקות מכוניות בטכנולוגיה מתקדמת, עם טווח נסיעה ארוך בין טעינות, נמוך יותר ועומד על 5% בלבד מסך המכירות שלהן.
    בינואר השנה צומצמה גם הסובסידיה שהעניקה המדינה לכל מכונית חשמלית חדשה ב-50%, מ-7,400 דולר ל-3,700 דולר בלבד, וגם הטבה זאת תסתיים בשנה הבאה. מבחינת המשתמשים, למרות הסובסידיות שהמדינה מעניקה למכוניות חשמליות מחיריהן עדיין יקרים יותר מאלה של כלי רכב מקבילים בעלי מנועי בנזין ודיזל, אבל עלויות השימוש נמוכות יותר. "כלל האצבע" בסין כיום – בהינתן מחירי המכוניות, הדלק והחשמל, הוא שנקודת הכדאיות לרכישת מכונית חשמלית היא נסיעה של יותר מ-16,000 ק"מ בשנה.

    אחת התוצאות של המאמץ הממשלתי הסיני היא שינוי של התנהגות הצרכנים: בסיכום 2018 זינקו המכירות של מכוניות חשמליות בסין ב-60% והן מהוות כעת כמחצית מכלל המכירות של מכוניות חשמליות בעולם. סקר שביצעה חברת הייעוץ הכלכלי UBS בסין מצא ש-71% מן הלקוחות הסינים מוכנים לקנות מכונית חשמלית, וזאת לעומת 58% לפני שנה, או 20% בלבד בארה"ב ובאירופה.

    רוב דגמי המכוניות שמשווקים כיום בסין, למעט המעטים שתוכננו מראש לייצוא או כאלה שמיובאים לשם מחוץ למדינה – כמעט לא רלבנטיים לנו, בישראל. לרוב אלה מכוניות מוגדלות, ביחס למקבילות שלהן במערב, או כאלה שמעוצבות בסגנון יותר "מפוסל" כדי להתאים לטעם הסיני. החידוש החשוב ביותר בתערוכת שנחאי, אשר יהיה רלבנטי גם אלינו, הוא השקת המותג החדש 'גיאומטרי' מבית ג'ילי – היות שדגמי המותג הזה מיועדים גם לייצוא.

     

    שיתוף פעולה רלוונטי אחר של ג'ילי הוא עם מרצדס, אשר שוקדת כעת על הפיתוח של עשרה דגמים חשמליים טהורים שרובם, כך טוען הוברטוס טרוסקה (Hubertus Troska), חבר מועצת המנהלים של מרצדס שאחראי על השוק הסיני – ייוצרו בסין. בתערוכת שנחאי חושפת מרצדס, תחת תת המותג EQ, את הקרוסאובר החשמלי EQC 400, עם טווח נסיעה מוצהר של 445 ק"מ בין טעינות (לפי תקן NEDC הפחות מחמיר). ביצועי התאוצה מרשימים: 5.2 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, וזאת בזכות שני מנועים חשמליים – שאחד מניע את הגלגלים הקדמיים ואחד את האחוריים – שמספקים יחד 300 קילוואט.

    ג'נרל מוטורס, אשר פועלת בסין בעיקר באמצעות המותג 'ביואיק', חשפה השבוע את מכונית הסדאן ההיברידית-נטענת Velite 6, עם טווח נסיעה חשמלי מוצהר של כ-301 ק"מ. בתכל'ס מדובר למעשה בגרסה מעוצבת מאד של הדור השני שברולט וולט, עם מנוע הבנזין המוכר בנפח 1.5 ליטר וסוללה קטנה יחסית בקיבולת של 18.4 קילוואט שעה. בהמשך תהיה גם גרסה חשמלית טהורה למכונית הזאת, עם מנוע בהספק של 85 קילוואט וטווח נסיעה מוצהר של 291 ק"מ בין טעינות.

     

     

    קבוצת פולקסווגן הסתפקה בשתי מכוניות קונספט, אחת תחת המותג שלה והאחרת תחת הסמל של אאודי. פולקסווגן 'רומז' (ROOMZZ) הוא דגם תצוגה של קרוסאובר חשמלי שמבוסס על פלטפורמת MEB של הקבוצה, עם טווח נסיעה מוצהר של 450 ק"מ בין טעינות. ל'רומז', אשר גרסתו הסדרתית תושק בעוד שנתיים, תהיה יכולת אוטונומיה ברמה 4 ויהיו לו שלוש שורות של מושבים.
    למכונית התצוגה יש שני מנועים חשמליים שמספקים יחד כ-306 כ"ס והם ניזונים מסוללה חשמלית עם קיבולת של 82 קילוואט, מה שמאפשר לו טווח נסיעה של 450 ק"מ בין טעינות (לפי תקן WLTP), ותאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 6.6 שניות. כדי שלא להתלהב מידי על החשמל שבסוללה מוגבלת המהירות המרבית ל-180 קמ"ש.

     

     

    מכונית התצוגה של אאודי נקראת AI:ME והיא מדמה את המכונית החשמלית הקטנה ביותר שתהיה לה: האצ'בק באורך של 4.3 מטרים וברוחב של 1.7 מטרים. ההתבססות על פלטפורמת MEB והצבת המנוע החשמלי מאחור אפשרו למעצבי הרכב למתוח את בסיס הגלגלים ל-277 ס"מ כדי ליצור מרחב פנימי גדול במיוחד. התוצאה היא מכונית בגודל קומפקטי עם מרחב מחיה של מכונית מנהלים גדולה. המנוע החשמלי מניע את הגלגלים האחוריים עם 170 כוחות סוס, וניזון מסוללה בעלת קיבולת של 65 קילוואט שעה.

    ניסאן חושפת בשנחאי את IM ואת IMQ. IM היא מכונית חשמלית שהוצגה בתחילת השנה בדטרויט ו-IMQ היא גרסת הקרוסאובר של אותה מכונית, עם מערכת הנעה היברידית-נטענת, שבה משמש מנוע הבנזין רק כגנרטור ואילו הגלגלים מונעים רק באמצעות מנוע חשמלי.

     

     

    רנו, שותפתה בדרך כלל של ניסאן, מסתפקת השנה בהצגת K-ZE – קרוסאובר שמבוסס במידה רבה על 'קוויד' (שהוא קרוסאובר קטן שנמכר בעיקר בהודו, בסין ובדרום מזרח אסיה). K-ZE הוא כלי רכב חשמלי טהור עם טווח נסיעה צנוע יחסית של 250 ק"מ בלבד.

     

     

    המותג הסיני המוביל כיום במכירת כלי רכב חשמליים בסין הוא BYD, וזאת "לא חוכמה" בהתחשב בכך שהחברה הזאת היא במקור יצרנית של סוללות חשמליות והיא השנייה בגודלה בסין בתעשיית הסוללות. BYD חשפה בשנחאי שלושה דגמים חדשים שלכל אחד מהם יש טווח נסיעה של יותר מ 400 ק"מ בין טעינות.
    בנוסף, BYD שוקדת עם על הפיתוח של "מכונית-על" חשמלית טהורה עם טווח נסיעה של כ-500 ק"מ בין טעינות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.