• Ad
  • בתוך כדי גל גדול של קיצוצים וסגירת מפעלים בצפון אמריקה תפסיק ג'נרל מוטורס לייצר שם גם את סוניק. האם כל סוף הוא התחלה חדשה?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צניחה משמעותית במכירותיה של מכונית הסופר-מיני המזדקנת של שברולט, סוניק, גרמה לקברניטי החברה להחליט על הפסקת המכירות של הדגם הזה בארה"ב. כך מדווח העיתון הכלכלי הנחשב 'וול סטריט ג'ורנל'.

     

    'סוניק' היא מכונית סופר-מיני שהחליפה את 'אביאו' וממוקמת במגוון הדגמים של שברולט בין מכונית המיני 'ספארק' למכונית הקומפקטית 'קרוז'. המכונית הוצגה לראשונה בשנת 2010 על בסיס פלטפורמה שפיתחו אנשי ג'נרל מוטורס דרום קוריאה בסיוע הנדסי של אופל, והייצור שלה החל בשנת 2011 במפעלי ג'נרל מוטורס דרום קוריאה. הייצור בארה"ב החל שנה לאחר מכן, בתקופה שבה מחירי הדלק שם היו גבוהים ואזרחי המדינה עדיין ליקקו את פצעי המשבר הכלכלי של 2009, משבר אשר בין השאר הביא לפשיטת רגל של "ג'נרל מוטורס הישנה". מכירותיה של 'סוניק' בצפון אמריקה הגיעו לשיאן בשנת 2014 כששברולט מכרה יותר מ-93,000 יחידות כאלה בארה"ב ויותר מ-8,000 בקנדה.

     

     

    אלא שמאז ועד היום התרחשו שני שינויים חשובים: ראשית, מחירי הדלק בארה"ב צנחו והאמריקנים, כמו אמריקנים, שכחו במהירות את כאב הארנק בתחנת הדלק וחזרו למה שהם באמת אוהבים – טנדרים וג'יפים גדולי ממדים וזוללי דלק. בנוסף, כמו בכל העולם גם בשוק האמריקני המגמה הברורה היא מעבר מרכישת מכוניות נוסעים בתצורות הקלאסיות שלהן לרכישת קרוסאוברים למיניהם. אנשי שברולט הבינו כנראה לאן זורם הבנזין ולא השקיעו יותר מידי במתיחת הפנים של 'סוניק', שאותה ביצעו בשנת 2016, והצניחה במכירותיה של המכונית המזדקנת לא אחרה לבוא: בשנה שהסתיימה כעת נמכרו בארה"ב בסך הכל 20,613 יחידות של 'סוניק', ועוד 2,823 בקנדה, ואלה המספרים העגומים ביותר בתולדות הדגם הזה בצפון אמריקה.

    אלינו, לישראל, סוניק' מגיעה מן המפעל של שברולט דרום קוריאה, זה שבעבר היה שייך לחברת 'דייהו' (שאותה קנתה ג'נרל מוטורס לאחר פשיטת הרגל שלה) ואך לאחרונה נמצא בסכנת סגירה. המשמעות היא שהחלטות של שברולט צפון אמריקה לא בהכרח מחייבות את החברה הקוריאנית (בבעלות אמריקנית) – שעיקר מכירותיה מיועדות לדרום מזרח אסיה.
    חשוב מכך: 'סוניק' היא אחת מן "המכוניות הגלובליות" של ג'נרל מוטורס ובמקביל לייצור שלה בדרום קוריאה היא מיוצרת או מורכבת גם במספר מפעלים בסין, בתאילנד, ברוסיה, וגם במקסיקו ובקולומביה. בנוסף, הפלטפורמה שעליה בנויה 'סוניק' אמנם לא מודרנית במיוחד (היא מבוססת על פלטפורמה מוקדמת יותר שפותחה במקור בשנת 2000 על-ידי אופל) אבל היא מהווה בסיס לכל הדגמים הקטנים של ג'נרל מוטורס, ובהם שברולט 'ספארק' ו'טראקס'. אנשי ג'נרל מוטורס, לכן, לא ימהרו לוותר על דגם שעדיין מהווה עוגן חשוב במדינות מתפתחות.

    למרות זאת, להפסקת הייצור, ואולי גם המכירות, בשוק הרכב השני בגודלו בעולם בוודאי תהיה השפעה על המוטיבציה של ג'נרל מוטורס להשקיע ב'סוניק' ולשדרג אותה כך שתוכל לעמוד בתחרות מול דגמי סופר-מיני אירופאים חדישים כמו אלה של קבוצת פולקסווגן, פורד או פיג'ו-סיטרואן-אופל. מצד שני, לא מן הנמנע שאנשי ג'נרל מוטורס ינצלו את ההזדמנות שבה ממילא צריך לחדש את הדגם ואת הפלטפורמה ויפתחו במקומו קרוסאובר חשמלי או היברידי לקטגוריית ה'סופר-מיני', כזה שיזכה להטבות בשוק הרכב הסיני החשוב.

    כך או אחרת, מבחינתנו בישראל לא מדובר בהפסד גדול, היות שבמצבה הנוכחי 'סוניק' היא לא להיט מכירות היסטרי:  בסיכום השנה שעברה נמסרו ממנה אצלנו רק 667 יחידות, והיא רחוקה מלעמוד בתחרות מול יונדאי i20 המחודשת והמאובזרת, וככל הנראה גם מאחותה, קיה ריו.

    סגירת מפעלים, קיצוץ דגמים

    מעניין לציין שדובר חברת ג'נרל מוטורס, אשר נשאל לגבי הידיעה שפרסם ה'וול סטריט ג'ורנל', מסר תגובה לאקונית לפיה "לא הודענו על תוכנית להפסקת הייצור של סוניק בארה"ב". עוד יותר מעניין שהמכונית הזאת מיוצרת במפעל 'אוריון' של שברולט במישיגן, ארה"ב, שאמנם עובד בתפוקה של 34% בלבד אבל לא נכלל ברשימת המפעלים שג'נרל מוטורס החליטה לסגור.

    בנובמבר האחרון הודיעה מנכ"לית ג'נרל מוטורס, מארי בארה, שלנוכח תנאי השוק בארה"ב (ובין השורות: לנוכח תנאי הסחר שנוצרו בגלל שורת החלטות כלכליות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ובהן גם הטלת מכסים על יבוא רכב לארה"ב), החברה תפסיק את הייצור של שורת דגמי מכוניות, תסגור ארבעה מפעלי ייצור בארה"ב ואחד בקנדה, ותפטר, באמריקה תחילה, כ-10,000 עובדים, רובם אמריקנים. בנוסף, שברולט תסגור גם שני מפעלי ייצור מחוץ לצפון אמריקה.

    רשימת הדגמים שייצורם יופסק כוללת את שברולט וולט החשמלית-היברידית, שברולט קרוז (שמיובאת לישראל מן המפעל במקסיקו), שברולט אימפלה (שמיובאת מן המפעל בקנדה, שכנראה ייסגר או יצומצם), ביואיק לה קרוס, וככל הנראה גם את קדילאק XTS וקדילאק CT6, אבל לא כללה עד עתה את 'סוניק'. בתערוכת דטרויט, בשבוע שעבר, הובהר שקדילאק CT6, שייצורה במפעל הנסגר בהאטרמק אמור היה להיפסק, יועבר למפעל אחר וצפוי להימשך לעת עתה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    שברולט הורגת גם את סוניק, וזה לא הפסד גדול

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.