• Ad
  • שביתה הבוחנים נמשכת: משרד התחבורה דחה הצעת פשרה

    בית הדין לעבודה: "יש להצטער על כי משרד התחבורה לא קיבל את הצעת הפשרה של בית הדין"
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    שביתת הבוחנים של משרד התחבורה תימשך לכל הפחות שבוע נוסף, וזאת לאחר שבכירי המשרד דחו את הצעת בית הדין לעבודה להקפיא את הליכי מכרז ההפרטה למשך 50 ימים שבמהלכם יחזרו הבוחנים לעבודה.

     

    לימוד נהיגה נהג צעיר 0036

     

    כך, לאחר יותר משבעה שבועות שבמהלכם מושבתים למעלה מ-4,000 מורי נהיגה מעבודתם, ועשרות אלפי תלמידי נהיגה לא יכולים לגשת למבחן ולקבל רישיון, נמנעה האפשרות להקל מעט את הלחץ – לפחות למשך כחודשיים.

    כתב התביעה שהגישה המדינה בשם משרד התחבורה לבית הדין, כמו גם הודעה שפרסם מיד לאחר הדיון דובר משרד התחבורה, מוכיחים למי שהיה זקוק להוכחה כזאת שבמשרד התחבורה לא ממש "סופרים" את מורי הנהיגה – שהם כרגע הניזוקים כלכלית העיקריים מן המצב שנוצר – אלא נחושים להפריט את מבחני הנהיגה בלי להתייחס לנזקים הכלכליים והאחרים שנגרמים כתוצאה מהתנהלות המשרד.

    בוחני הנהיגה פתחו בשביתה ארצית באמצע חודש מרץ לאחר שמשרד התחבורה פרסם מכרז להפרטת שירותי הבחינה המעשית, שמשמעותו פיטוריהם והעברת סמכויות הבחינה לידי זכיינים פרטיים.

    במשך קרוב לחודשיים נמנע משרד התחבורה מפנייה לבית הדין לעבודה, למרות שכאשר עשה זאת לבסוף – בסוף השבוע שעבר – נטען בשם המשרד שמדובר ב"שביתה פראית", כזאת שלכאורה יכולה הייתה להיות מופסקת על-ידי בית הדין לעבודה כבר בשבוע הראשון לקיומה.

    במהלך הדיון שנערך אמש עד לשעות הערב המאוחרות בבית הדין לעבודה הציע לצדדים נשיא בית הדין, השופט אייל אברהמי, "לעצור לתקופה של 50 יום את המהלכים החד צדדיים שננקטו על-ידי שני הצדדים. במהלך תקופה זו ילווה בית הדין את הצדדים. ככל שלא יעלה המהלך יפה, יהיו הצדדים רשאים לשוב ולנקוט בצעדים מתאימים".

    נציגי ההסתדרות, אשר מייצגים את העובדים במאבקם, קיבלו את הצעת בית הדין במלואה והסכימו שהבוחנים ישובו לעבודה מידית בתנאי שגם משרד התחבורה יעצור למשך 50 ימים את הליכי המכרז וההפרטה "כדי שניתן יהיה להשלים את מהלך ההידברות בין הצדדים".

    המשמעות של עצירת הליכי ההפרטה ל-50 ימים, וחזרת הבוחנים לעבודה, יכולה הייתה להיות "אספקת חמצן" מידית למאות מורים שנקלעו למשבר כלכלי קשה בגלל עצירה דרמטית של לימודי הנהיגה – כפי שמדווחים נציגי המורים.
    כמו כן, אלפי תלמידים שעומדים להתגייס במחזור הגיוס הקרוב לצה"ל יכולים היו להספיק לקבל רישיונות נהיגה לפני גיוסם.

    אלא שמנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אשר הוזעק לדיון וככל הנראה התייעץ עם הממונה עליו, דחה את ההצעה, ועורכי הדין מטעם המדינה מסרו לבית המשפט "אנחנו לא נוכל להסכים להצעה זו".
    נציגי משרד התחבורה טענו בדיון שהם קיבלו באחור של שעתיים וחצי את תגובת ההסתדרות לתביעה שהגישו לבין הדין, ולכן לא הייתה להם שהות לקרוא 40 עמודים וללמוד את תגובת הבוחנים (לטענתם התגובה נמסרה להם בשעה 14:00, אולם הדיון נערך עד אחרי השעה 20:00).

    על אף שלא ברור מה הקשר בין תגובת הבוחנים, תהא אשר תהא, לבין דחיית הצעת בית הדין על-ידי בכירי משרד התחבורה – שהרי הבוחנים הסכימו לשוב לעבודה מידית – התוצאה היא שהדיון הבא נקבע ליום שני הבא, כלומר ה-16 לחודש מאי, ועד אז רשאים הבוחנים להמשיך ולשבות.

    מי שמסכם את הפרק הזה בדרך הקולעת ביותר הוא נשיא בית הדין לעבודה, השופט אברהמי, שכתב בהחלטתו: "יש להצטער על כי המבקשת (משרד התחבורה) לא קיבלה את ההצעה כאמור. עם עובדים יש לדבר בוודאי עת מבקשים לנקוט בצעדים מעין אלה שנעשו".

    בעקבות הדיון פרסמה ההסתדרות הודעה ובה נכתב בין השאר: "ההסתדרות הודיעה הערב כי שביתת בוחני הנהיגה נמשכת וזאת לנוכח העובדה כי משרד התחבורה דחה לפני זמן קצר את הצעת הפשרה של נשיא בית הדין האזורי לעבודה".

    דובר משרד התחבורה פרסם הודעה ובה נכתב בין השאר: "משרד התחבורה נחוש לבצע את הרפורמה במערך מבחני הנהיגה המעשיים במטרה לשפר באופן משמעותי את השירות לציבור לומדי הנהיגה ולקצר דראסטית את זמני ההמתנה לטסטים… ההסתדרות הנלחמת רק עבור החזקים מאפשרת להשבית משאבים חיוניים על חשבון הציבור. בכוונת משרד התחבורה להשלים את הרפורמה בלוחות הזמנים שנקבעו כפי שעשה בתחומי התחבורה השונים".

    אלא שדווקא הודעה זאת מדגישה את האבסורד בטענות שנטענו בכתב התביעה של משרד התחבורה לבית הדין, לפיהן שביתת הבוחנים היא שביתה פראית והבוחנים הם מי שדחו את כל ניסיונות משרד התחבורה להידבר איתם.

    כתב התביעה לבית הדין מדגיש גם את מה שנראה כמו חשש של אנשי משרד התחבורה מפני תביעת נזיקין שתוגש כלפי המדינה על-ידי ציבור מורי הנהיגה, בגלל הדרך שבה נוהל עד עתה הליך ההפרטה.

    בכתב התביעה לבית הדין, בפרק שכותרתו "נזקי השביתה", מוזכרת העובדה שעד להגשת הבקשה לא התקיימו 40 אלף מבחנים מעשיים, מה שפגע בכ-40 אלף "אזרחים שמייחלים לקבל רישיון נהיגה".
    עוד נכתב שם ש"כלל המשק ניזוק משביתה זו" מפני ש"עלול להיווצר מחסור בנהגים מקצועיים… ניזוקים עולים חדשים… כמו גם פסולי נהיגה. המשך (השביתה) פוגע באופן משמעותי בתפקוד המשק כולו ובמיוחד בתחומי ההובלה והתחבורה הציבורית… כמו כן קיים מחסור של אלפי נהגים בתחבורה הציבורית במיוחד עם הפעלתם של אשכולות תחבורה ציבורית חדשים ומשופרים לטובת ציבור המשתמשים".

    בכתב התביעה מפורטת אפילו שביתת התלמידים שמבוצעת במחאה על שביתת הבוחנים (אם כי לא מוזכר שהתלמידים מוחים גם על הפסקת הטיולים השנתיים – ג.מ.), אבל הנזק הכלכלי העצום שנגרם למורי הנהיגה – שהם הציבור שנפגע באופן הישיר ביותר, המידי ביותר, וללא אף דרך נראית לעין לפיצוי כלשהו – לא מוזכר בכתב התביעה ולו ברמז.
    לא מן הנמנע שלו היה מוזכר בכתב התביעה הנזק הכלכלי שנגרם למורים – אשר מוערך על-ידי כמה מהם בכשני מיליון ש"ח ליום – היה גם בכך כדי לבסס את תביעת הנזיקין של קבוצת מורי נהיגה כלפי המדינה.

    חלק ממורי הנהיגה מתכננים ככל הנראה לקיים היום (ב') הפגנה מול בית ההסתדרות בתל-אביב, אולם לנוכח הדיון בבית הדין לעבודה אמש נדמה שהפגנה כזאת, אם תתקיים, תהיה בבחינת "נביחה על העץ הלא נכון", שהרי כפי שהודגם היטב – מבחנים מעשיים יכולים היו להתקיים עוד היום, והמורים יכולים היו לשוב לעבודה מלאה, לו רק הסכימו בכירי המשרד להקפיא את מהלך ההפרטה למשך 50 ימים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.