• Ad
  • בית המשפט בנצרת חושף חפיפניקיות ישראלית קלאסית ומגרד את קצה הקרחון ביבוא אישי של רכב לישראל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מה קורה כאשר יבוא אישי של רכב מארה"ב, שתי חברות ביטוח, משרד התחבורה הישראלי ואדם שייבא ג'יפ קומנדר משומש מארה"ב, נפגשים אחרי תאונה בבית משפט השלום בנצרת?

     

    2008 Jeep Commander Limited

     

    מה שנשמע כמו תחילתה של בדיחה חושף לא מעט חורים בעלי פוטנציאל מאד בעייתי להונאות צרכנים כאלה ואחרות, ובעיקר מדגיש את החפיפניקיות של רבים מן הגורמים שמעורבים בפרשה הזאת כמו גם את התחושה שכל אחד מהם יכול היה להתאמץ עוד טיפה כדי לגרום לסתימת אותם חורים.

    תחילת הפרשה בשנת 2010, כאשר רכב מסחרי מתוצרת GMC פגע במכונית מסוג ג'יפ קומנדר אשר יובאה מארה"ב על-ידי י.ש. ביבוא אישי.

    הג'יפ, אשר ככל הנראה יוצר בשנת 2007 ועלה ככל הנראה על הכביש בארה"ב בשנת 2008, נרשם בישראל כדגם 2009, וכך גם בוטח על-ידי חברת הביטוח אליהו, שלא טרחה לבדוק את ההיסטוריה שלו במעמד כריתת חוזה הביטוח. היות שהג'יפ נהרס כליל בתאונה והוכרז כ"טוטאל לוס" פיצתה חברת אליהו את י.ש. ותבעה את סכום הפיצוי מחברת הביטוח 'מנורה', שביטחה את ה-GMC.

    אלא שזמן כלשהו לאחר מכן הגיע לידי אנשי 'אליהו' מידע לפיו, לטענתה, שימש ה'קומנדר' בעברו כרכב השכרה במשך שמונה חודשים, ועלה על הכביש בארה"ב בינואר 2008.
    לנוכח זאת טענו אנשי אליהו שי.ש. לא מסר להם פרטים נכונים כאשר מילא את הצהרת הביטוח עם רכישת הפוליסה, ולכן תבעו ממנו החזר של כ-11,600 ש"ח אשר לטענתם שולמו לו בעודף.

    י.ש, מצידו, תבע את חברת 'אליהו' בתביעה שכנגד ובה טען שהפיצוי ששולם לו חושב בהתאם לערכה של מכונית שעלתה על הכביש בחודש ינואר 2008, בעוד שבפועל היא נרשמה בישראל בינואר 2009, ולכן עליה לפצות אותו בסכום של 85,475 שקל נוספים. לדבריו, 'אליהו' חישבה את הפיצוי ששולם לו בניגוד לכתוב ברישיון הרכב (ינואר 2009) וזאת למרות שגבתה פרמיה לפי האמור ברישיון זה.

    י.ש. טען גם ש'אליהו' תובעת אותו בחוסר תם לב היות שהיא גבתה את מלוא סכום הפיצויים ששולם לו מחברת הביטוח של הרכב הפוגע – חברת 'מנורה'.

    השופטת הבכירה רים נדאף, מבית משפט השלום בנצרת, לא התרשמה יותר מידי מן הראיות שהציגו אנשי 'אליהו' בבואם להוכיח את טענותיהם, ועל כך כתבה: "הנטל מוטל על התובעת להוכיח כי הרכב אכן היה רכב השכרה לפני ייבואו, והשאלה אם התובעת עמדה בנטל זה… לאחר ששמעתי את העדויות ועיינתי בתצהירים וביתר המסמכים, הגעתי למסקנה כי כשלה התובעת מלהוכיח את טענתה. לא די במה שצוין בהעתק לא ברור של המסמך הנקרא "קארפקס" כדי להוכיח טענה זו.

    לא זו הדרך הראויה או הסבירה להוכחת היות הרכב רכב השכרה, לפיכך אין לקבל את הטענה. לא הובאה כל ראיה קבילה, ברורה, או משכנעת להיות הרכב רכב השכרה. הדבר גם לא עלה מעדויות עדי התביעה או ההגנה, והטענה נותרה בגדר טענה בעלמא שאינה מוכחת. בעניין זה הכחיש הנתבע את הטענה בדבר היות הרכב רכב השכרה, ועדותו לא נסתרה ע"י התובעת. אין להיבנות ממילה בודדה "rental" בהעתק לא ברור של מסמך "קארפקס" כדי לבנות או להוכיח כי המדובר ברכב השכרה. המדובר בענין עובדתי, הטעון הוכחה באמצעות עדויות או ראיות קבילות אחרות, שאינן בנמצא במקרה דנן. המסקנה היא שאני דוחה את טענת התובעת כי הרכב היה רכב השכרה, או כי יש להפחית מתגמולי ביטוח 5% בגין רכב השכרה, לפיכך יש לדחות את התביעה".

    מחלוקת עקרונית נוספת בין הצדדים היא לגבי קביעת מועד הייצור של הרכב, ואנשי 'אליהו' טענו ששנת הייצור בפועל של הרכב היא 2007.
    י.ש, מצידו, תבע פיצוי עבור רכב שעלה על הכביש בשנת 2009, כפי שמעיד רישיון הרכב שהופק על-ידי משרד התחבורה.

    גם בעניין זה העדיפה השופטת רים נדאף את גרסת בעל הרכב וקבעה: "בעניין זה אני מעדיפה לקבל את טענתו של התובע שכנגד שדי לו אם יסתמך על האמור ברישיון הרכב שלו, מתוך הנחת הבסיס של תקינות הפעולה המנהלית, שהרישום של משרד הרישוי משקף נאמנה את העובדות בדבר מועד עליית הרכב לכביש. אם הנתבעת (אליהו) מבקשת למעשה לסתור את הרישום במשרד הרישוי, ולטעון כי חרף רישום זה, המועד הנכון לעליית הרכב לכביש היה 01/2008. נטל ההוכחה עובר אליה".

    במילים אחרות, השופטת מניחה – כך לדבריה – שמשרד התחבורה הישראלי יודע את עבודתו.

    השופטת נדאף ציינה שלתיק בית המשפט לא הוגש תדפיס מקורי של דו"ח 'קארפאקס' אלא רק העתק חלקי ולא ברור שלו, והיא אף "יורדת" על נציגי 'אליהו' שלא טרחו להשקיע כמה שקלים ולרכוש דוח מקורי כזה כדי להגישו.

    "אין בידי לקבל את טענתה של אליהו", כותבת השופטת נדאף, "שהרישום ברישיון הרכב הנדון הוא שגוי ואמור היה להיות בחודש 01/2008. על מנת שנגיע למסקנה הזו יש להוכיח בפניי כי הרכב אכן עלה לתנועה בארה"ב בחודש 01/2008. אם אליהו מבקשת לסתור קביעה משרד הרישוי עליה לעשות כך באמצעות ראיות קבילות ומהימנות, ואת זה היא לא עשתה. באשר לשנת הייצור של הרכב, ועלייתו לכביש בחודש 1/2008 היא סומכת על חליפת מיילים.

    עם כל הכבוד לחלופת המיילים בין אנשי התובעת או חברת מנורה לבין יצרנית הרכב, אין די בתכתובת זו כדי להוכיח את מועד עליית הרכב על הכביש בארה"ב, ואין די בכך כדי לסתור את קביעת משרד הרישוי. אם ביקשה התובעת לסתור את קביעת משרד הרישוי, היה עליה להצטייד בתעודה רשמית וברורה מטעם יצרנית הרכב בחו"ל או מטעם המשרד הממשלתי האחראי לנושא זה בארה"ב ואשר מקביל למשרד הרישוי כאן, ולא להסתפק במייל של מאן דהו, נציג היצרנית למישהו אחר בארץ.
    חלופת המיילים כאמור היא בבחינת עדות שמיעה שאין לייחס לה משקל כלשהו, מאחר והמייל לא הוצג או הוגש באמצעות מי ששלח אותו ולא באמצעות מי שקבל אותו ואפילו לא באמצעות מי שהעביר אותו לשמאי… גם אם משרד הרישוי הסתמך על אותו קארפקס לצורך קביעת מועד עליית הרכב על הכביש בישראל, הרי הוא לא שגה בעת שקבע כי הרכב עלה לכביש בחודש 01/2009, כי בהתאם לתקנה 282(א)(4) בנוסחה הנכון והמתוקן יוצא כי משרד הרישוי קבע את מועד עליית הרכב לכביש תוך 12 חודשים ממועד הייצור.
    מועד העלייה לכביש בארה"ב לא ברור ולא הוכח כלל, כך שניתן היה להסתמך על מועד הייצור של הרכב בעת שנרשם ב-2008. התוצאה מכל האמור היא שהרישום של חודש 01/2009 ברישיון הרכב הוא רישום נכון".

    במילים אחרות, השופטת מתארת בעקיפין את המצב האבסורדי שמתקיים בישראל, לפיו בחסות משרד התחבורה יכול להירשם בישראל רכב שיוצר בשנת 2007 כאילו הוא משנת הייצור (מועד עליה לכביש ) 2009 – מצב שיוצר הטעייה ברורה כלפי לקוחות תמימים.

    בסופו של יום דחתה השופטת את התביעה של 'אליהו' וחייבה אותה בהוצאות בסך 3,000 ש"ח כולל שכר טרחת עו"ד, ובמקביל קיבלה את תביעתו הנגדית של י.ש. לפיה הרכב הוא בעצם משנת הדגם 2009 וחייבה את חברת 'אליהו' לשלם לו 36,633 ש"ח בתוספת הפרשי הצמדה וריבית, וכן הוצאות משפט בסך 2,500 ש"ח ושכר טרחת עו"ד בשיעור 20% מן הסכום.

    במאמר מוסגר אפשר להוסיף שלו היו אנשי 'אליהו' מתאמצים מעט יותר ומביאים מסמכים מקוריים ייתכן שהיו מצליחים לחשוף בדרך מוצלחת יותר את המחדל של משרד התחבורה. לולא התאונה היה עלול מחדל זה לגרום לכך שלקוח תמים עלול היה לרכוש ביום מן הימים מכונית עתיקה מכפי ששילם תמורתה.

    אנשי משרד התחבורה, אם יתאמצו מעט יותר, יכולים למנוע בקלות מצבים כאלה.

    תא"מ 35646-04-12

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשומון: כאשר רכב מיבוא אישי מגיע לבית המשפט

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.