• Ad
  • רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים יחויבו לחבוש קסדה?

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

     

    ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון הקרוב (15.6) בהצעת חוק של קבוצת חברי כנסת, המבקשים לחייב רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים לחבוש קסדה בכל רכיבה – עירונית או בין-עירונית.

    כיום, חובת חבישת הקסדה החלה על רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים זהה לזו של רוכבים אופניים רגילים: רוכבים בגירים אינם חייבים לחבוש קסדה ברכיבה עירונית, וחובת הקסדה חלה בעיר רק על קטינים. ברכיבה בינעירונית, כל הרוכבים – בכל סוגי האופניים (רגילים, חשמליים וקורקינטים) חייבים לחבוש קסדה.

    יש לזכור כי ח"כ גלעד ארדן, כיום שר התקשורת, יזם ב-2007 תיקון לחוק שחייב את כל רוכבי האופניים לחבוש קסדה בכל רכיבה. ח"כ ישראל כץ, מעט לאחר שהתמנה לראשונה לתפקיד שר התחבורה ב-2009, היה מהתומכים הבולטים (והחשובים) של תיקון לחוק שיזמה ח"כ שלי יחימוביץ', ולפיו חובת חבישת הקסדה צומצמה, כך שכיום היא אינה חלה על רוכבים בגירים ברכיבה עירונית.

    "להגדיל את מהירות הנסיעה"
    על-פי דברי ההסבר של הצעת החוק, "בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר כלי רכב חשמליים הנמצאים בשימוש, ובהם קורקינטים חשמליים ואופניים חשמליים. כלי רכב אלו מגיעים למהירויות יחסית גבוהות, ולאנשים בעלי יכולות יחסית בסיסיות ישנה יכולת לעשות שינויים כאלו ואחרים במנוע, ואף להגדיל את מהירות הנסיעה… לא אחת נעשה שימוש בכלי רכב אלה על מדרכות ושבילים ייעודיים, ולא בהכרח על הכביש, דבר המסכן את העוברים ושבים בכלל, ובפרט את הרוכבים".

    הצעת החוק, שעם יוזמיה נמנים חברי הכנסת עמרם מצנע, משה פייגלין ומירי רגב, צפויה לעורר לא מעט ביקורת – בעיקר בקרב מי שסבורים שיש לעודד רכיבת אופניים כחלופה לשימוש ברכב פרטי. למשל, בדיון שערכה ועדת הכלכלה בעניין בטיחותם של רוכבי אופניים חשמליים, הסבירה ח"כ תמר זנדברג כי "הפטור מקסדה למבוגרים בתוך העיר מעודד שימוש באופניים ומציל חיים… אין ספק שצריך רגולציה והיתרים, אבל הרגולציה הזאת לא צריכה 'לשפוך את התינוק עם המים'. היא צריכה לזכור שעדיין, גם אופניים ממונעים תקניים, בטיחותיים, שעברו אישורים ושעברו רגולציה של המדינה, עדיפים לנו מכלי רכב שנוסע על הכביש".

    מה קרה לתקנות של משרד התחבורה?
    בחודש שעבר העביר משרד התחבורה לאישור ועדת הכלכלה תקנות להסדרת הרכיבה באופניים חשמליים. התקנות עוסקות בסוג אחד בלבד של אופניים חשמליים – Pedelec, בהם מותקן מנוע-עזר שמפסיק את פעולתו במהירות של 25 קמ"ש, ומצערת ידנית יכולה להפעיל את המנוע החשמלי רק עד למהירות של 6 קמ"ש. בתקנות לא הייתה התייחסות לחובת חבישת קסדה, מתוך כוונה להשאיר את המצב הקיים כיום ללא שינוי.

    ועדת הכלכלה דחתה את אישור התקנות, וזאת עד שמשרד התחבורה יגיש לוועדה התייחסות לנושאים כמו חובות רישוי וביטוח לרוכבי אופניים חשמליים, וכן קביעת כללים ברורים בעניין המקומות שבהם תיאסר הרכיבה (למשל, מדרכות ויתכן שאף בשבילי אופניים).

    יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, סיכם את הדיון כך: "מאחר שחלפו יותר מ-3 שנים עד למועד שמשרד התחבורה מצא לנכון להעביר תקנות לוועדה (תוקף התקנות הקודמות פג ב-2011, ש.ה), אני נאלץ להודיע כי מחודש אוגוסט לא תדון הוועדה בראשותי בנושאים שיעביר (המשרד) לאישור הוועדה שאינם נוגעים בנושאים הקשורים לחיי אדם, כל עוד לא נקבל נוסח מתוקן לתקנות או מסמך המציג פתרונות לכל הסוגיות שהועלו".

    במהלך הדיון התעורר ויכוח בין נציגת המשטרה ומנהל המכון הלאומי לחקר הטראומה, פרופסור קובי פלג, בעניין מספר הנפגעים מתאונות של אופניים חשמליים. הנתונים שהציגה המשטרה, לפיהם היו שתי תאונות בלבד בשנים 2011 ו-2012, אמר פרופסור פלג כי "יש עלייה של פי 10 בנפגעים קשים שאושפזו… כ-40% עם פגיעות ברמה בינונית ומעלה. בבינוני ומעלה אצלנו יש היבט של סכנת חיים. קטיעה יכולה להיות מצב בינוני. יש הולכי רגל ורוכבים שנפטרו לנו במיון. לא יעלה על הדעת שיגידו שהיה (נפגע) אחד או שניים".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.