רגע לפני הלגליזציה: 60% מן הנהגים שצורכים מריחואנה נוהגים תחת השפעה

שימוש במריחואנה חוקי כיום כבר בעשר מדינות בארה"ב. מחקר חדש מצא הרגלי שימוש שמעוררים סימני שאלה לא פשוטים
אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

באופן כמעט מפתיע עמדה הלגליזציה של שימוש במריחואנה באחד ממוקדי הבחירות האחרונות בישראל. אמנם כבר ב-9 באפריל התפוצץ הבלון שנופח סביב התמיכה במפלגת 'זהות' – שהייתה הראשונה לעשות שימוש בסנטימנט הציבורי בעד לגליזציה – ובכל זאת לא יהיה זה מוגזם להעריך שכל הפוליטיקאים שיכולים לעשות שימוש בנושא הזה לא יזנחו אותו לקראת הבחירות הבאות.

 

 

שימוש עצמי בקנביס ומוצריו נחשב כיום חוקי בלא מעט מדינות בעולם, או לכל הפחות "לא בלתי חוקי", ובארה"ב יש כבר עשר מדינות, ובנוסף להן גם וושינגטון הבירה, שבהן מותר לצרוך מריחואנה ללא מורא החוק. אתר האינטרנט האמריקני 'זברה', אשר עוסק בהשוואת תעריפי ותוכניות ביטוח בארה"ב, פרסם לאחרונה את תוצאותיו של מחקר שבוצע עבורו על-ידי חברת המחקר SurveyGizmo במטרה ללמוד על הרגלי השימוש של מעשנים בכלל, ובפרט על הרגלי הנהיגה שלהם.

לדברי עורכי המחקר, למרות שנסקרו בו רק 811 נשאלים (בשאלונים אנונימיים) בעשר המדינות שבהן שימוש במריחואנה הינו חוקי – מדובר "במחקר המקיף ביותר שנעשה עד היום בתחום זה בארה"ב". החוקרים התמקדו אך ורק באוכלוסיה של מי שמשתמשים בקנביס ובמוצריו, ושאלו אותם שאלות רבות אודות הרגלי החיים שלהם בכלל והשימוש במריחואנה בפרט. התוצאות מעניינות, ויש להן משמעות כבדה בוויכוח אודות הלגליזציה בישראל.
הממצא המעניין ביותר שעולה מן הסקר הזה, למרות שהוא לא מוזכר באף שאלה או נתון – הוא שקיים הבדל יסודי בין הדרך שבה נתפשת נהיגה תחת השפעת אלכוהול לבין נהיגה תחת השפעת מריחואנה, וזה אולי מסביר גם את הנתון הדרמטי ביותר שנמצא: קרוב ל-60% מבין מי שמשתמשים במריחואנה נוהגים לנהוג כאשר הם עדיין תחת השפעת הסם.

שלושת הממצאים העיקריים הנוספים, שלגביהם נרחיב בהמשך, הם ראשית לכל שרוב הנהגים שמשתמשים במריחואנה מחליטים בעצמם אם הם כשירים לנהוג, וזאת בהתבסס על "כמה מסטולים" הם מרגישים. בד בבד, כמעט מחצית מן הנהגים המעשנים מודים שהבחינו בכך שכישורי הנהיגה שלהם נפגעו בזמן שנמצאו תחת השפעת מריחואנה. הממצא הרביעי, והחשוב לא פחות, הוא שנהגים מעשנים סבורים שהם זקוקים להנחיות טובות יותר בנוגע לשימוש במריחואנה בנהיגה, ויחד עם זאת הם גם מפקפקים בתקנות וברגולטורים.

רב הנסתר על הגלוי

לא מיותר להזכיר שבעוד שבעולם אין מחלוקת בנוגע להשפעה השלילית הקשה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, כמעט ולא בוצע עד היום מחקר אודות ההשפעות של מריחואנה על הנהיגה. מה שככל הנראה לא שנוי במחלוקת הוא ששימוש במריחואנה משפיע על תפישת המציאות וככל הנראה גם לפגיעה בכישורים מוטוריים, תפקוד קוגניטיבי ויכולות חיוניות נוספות לנהיגה. נושא נוסף שלא נחקר לעומק, ואין לגביו ממצאים ברורים, הוא כמה זמן נמשכת ההשפעה השלילית על כישורי הנהיגה, ומתוך זה כמה זמן צריכים נהגים לחכות בין מועד צריכת הסם לבין המועד שבו הם יכולים לעלות בבטחה על ההגה. לעניין זה נעות ההמלצות הנוכחיות בטווח שבין שעתיים ל-24 שעות, תלוי את מי שואלים. בדיקות רוק, דם ושיער יכולות להוכיח שאדם השתמש במריחואנה, אבל אין בכך כדי להצביע על מידת הכשירות שלו לנהיגה.

 

 

אפילו לגבי ה"תרומה" של שימוש במריחואנה לבין מעורבות בתאונות דרכים אין ממצאים מוחלטים, והקשר בין שימוש לבין מעורבות לא נחשב חד חד ערכי כפי שהוא נחשב לגבי אלכוהול. עם זאת, ממצאים ראשוניים של מחקר שעורך מכון הבטיחות של איגוד חברות הביטוח האמריקני מצביעים על כך שבאותן מדינות שבהן אושר שימוש חוקי במריחואנה חלה לאחר מכן עליה במספר תאונות הדרכים. כל עוד שהוויכוח בעיצומו, ומדינות עדיין לא פרסמו הנחיות ברורות לגבי משך ההמתנה בין מועד השימוש לנהיגה, מוטלים שיקול הדעת והאחריות על המשתמשים והנהגים עצמם.

מעשנים ונוהגים

רק 40.9% מן המעשנים שנשאלו טענו בסקר שהם "לעולם לא נוהגים תחת השפעה". המשמעות היא שכמעט 60% מן הנהגים שמשתמשים במריחואנה כן נוהגים תחת השפעה, אם כי משמעות המושג "תחת השפעה" משתנה בין אדם לאדם. לעומתם, 4.9% מן המעשנים אומרים שהם נוהגים תחת השפעה למרות שברור להם שנהיגתם מושפעת מכך לרעה, ואילו 7.3% אמרו שהם לא חושבים אם הם נמצאים תחת השפעה או לא כאשר הם נוהגים. 14.3% נוספים מבין המשתמשים מודים שהם נוהגים תחת השפעה אבל סבורים שזה לא משפיע על יכולות הנהיגה שלהם, ואילו 15.4% אחרים "בוחרים אם לנהוג או לא לנהוג תחת השפעה בהתאם להרגשה שלי". 17.1% מן הנשאלים אומרים שהם "משתדלים שלא לנהוג תחת השפעה, אבל לפעמים כן נוהגים כך".

ל-6.9% מן הנהגים המשתמשים אין שום בעיה לזכור כמה זמן חולף בין השימוש לבין הנהיגה, מכיוון שהם פשוט מעשנים תוך כדי נהיגה. 5.7% מן הנהגים טוענים שהם ממתינים פחות מ-30 דקות לפני שהם עולים על ההגה, ואילו 13.4% ממתינים בין חצי שעה לשעה. מעט פחות מרבע מן הנהגים ממתינים בין שעתיים ל-4 שעות, ורק 12.5% ממתינים יום שלם לפני שהם נוהגים. כל הנתונים האלה מתייחסים ל"הרגלים", אבל כאשר נשאלו הנשאלים "מה היה פרק הזמן הקצר ביותר שהמתנת בשנה האחרונה בין צריכת מריחואנה לבין נהיגה" השיבו 10.9% מן הנהגים שהם נהגו תוך כדי עישון מריחואנה, ו-11% נוספים המתינו פחות מחצי שעה. במצטבר, 41% מבין הנהגים המשתמשים נהגו בשנה האחרונה בתוך פחות משעה לאחר שצרכו מריחואנה.

עוד שאלה מעניינת היא האם נהגים שמשתמשים במריחואנה סבורים שהשימוש משפיע על כישורי הנהיגה שלהם, ו-21% מן הנשאלים סבורים שהשימוש מאט את זמני התגובה שלהם. 14.5% מן הנשאלים מדווחים על קושי רב יותר בריכוז ובתשומת לב לנהיגה, ו-11.9% מדווחים על קושי בקבלת החלטות ובשיפוט בנהיגה. לעומתם, ולא ברור מה התשובה הפחות טובה לשאלה הזאת – 53.1% מן הנשאלים סבורים שאין כל השפעה על כישורי הנהיגה שלהם.

 

 

צילומים ואיורים: יח"צ, זברה

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.