• Ad
  • קרייזלר ואנחנו אומרים שלום לדודג' וייפר

    ייצורו של האייקון לבית דודג' יופסק בשנה הבאה לנוכח ירידה במכירות, עלות ייצור גבוהה וחוסר יכולת להצדיק מנוע בנזין בנפח 8.4 ליטר
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    קבוצת פיאט-קרייזלר הכריזה רשמית על סופה של אגדה אמריקנית: בשלהי השנה הבאה יופסק ייצורה של דודג' וייפר, וזאת בדיוק חצי יובל לאחר השקתה.

     

    דודג וייפר דגם 2010 - 003

     

    ייצורה של וייפר הופסק כבר פעם אחת, בעקבות הזינוק במחירי הנפט בשנת 2010 ולנוכח משבר גדול שעבר על תעשיית הרכב האמריקאית בכללותה, אולם הייצור חודש שלוש שנים לאחר מכן.

    הפעם, למגינת ליבם של אוהבי האייקון האמריקני המודרני הזה, מדובר בהחלטה להפסיק את ייצורה של וייפר באופן סופי, וזאת לנוכח רמת מכירות נמוכה מחד, עלות ייצור גבוהה מאידך, וגם – לא פחות חשוב – שיקולי "פוליטקלי קורקט" שמתקשים להצדיק – ערב המעבר למכוניות אוטונומיות חשמליות ולא מזהמות – את קיומו של מנוע בנזין בתצורת V10 בנפח 8.4 ליטר, עם פליטת מזהמים שמזכירה את זו של טיל שמשגר מעבורת חלל.

    דודג' ויפר נולדה במקור כמכונית קונספט, והוצגה בתערוכת דטרויט של שנת 1989 תוך שהיא זוכה לתגובות מאד אוהדות של הקהל והתקשורת.
    שנה לאחר מכן החל אייקון אמריקני אחר, לי איקוקה לכהן כיו"ר קרייזלר, והוא החליט להכניס אותה לייצור במטרה לשקם את תדמיתה האפרורית של החברה.
    היות שבאותה עת הייתה קרייזלר הבעלים של למבורגיני האיטלקית (ששייכת כיום לקבוצת פולקסווגן) היא הטילה על המהנדסים האיטלקים לפתח מנוע V10 מאלומיניום, בנפח עצום של 8.0 ליטר.

    בגרסתו המקורית היו למנוע הזה רק 2 שסתומים לצילינדר, והוא הפיק 400 כ"ס צנועים להחריד בגרסתו הבסיסית. זה אמנם לא מאד מרשים ביחס לנפח אבל הספיק כדי להעלות עשן מן הצמיגים. עיצוב דגם הקונספט נשמר כמעט ללא שינוי, וגרסתה הסדרתית של וייפר הושקה תחת סמל המותג המתחדש דודג' בשנת 1992.

    למרות שהייתה ספרטנית למדי, מאתגרת לנהיגה ויקרה מאד – זכתה וייפר לתגובות נלהבות. היא הייתה יקרה בהרבה משברולט קורבט ולכן מעולם לא סיכנה את מעמדה כמכונית הספורט של אמריקה.
    וייפר נחשבה כיורשת הרוחנית של פורד שלבי קוברה של שנות ה-60, ובשנת 1991 התכבד קרול שלבי בכבודו ובעצמו לנהוג בגרסת הטרום ייצור במסגרת מרוץ האינדי 500.

    וייפר כיכבה על מסלולי מרוצים ברחבי העולם, ובכלל זה בסדרת מרוצי הסיבולת של ה-FIA ובלה-מאן, ואפילו זכתה לככב בתוכנית טלוויזיה על שמה.

     

    דודג וייפר

     

    וייפר יוצרה בשלושה דורות עיקריים, מהם נבנו מעט יותר מ-30 אלף עותקים, וכדי לסבר את האוזן מדובר פחות או יותר במספר היחידות ששברולט קורבט מיוצרת ונמכרת בממוצע בכל שנה בודדת. עם זאת, כאמור, וייפר יקרה משמעותית מן הקורבט, ורק הדגמים החזקים ביותר של השברולט (ZR1 ו-Z06) מקבילים בביצועיהם.

    בשנתה האחרונה תוצע דודג' וייפר בחמש מהדורות מיוחדות שכל אחת מהן תהפוך מן הסתם לפריט אספנים מבוקש ברבות הימים.
    בין אלה תהיה מהדורת 1:28 לוייפר ACR הקרבית, אשר שמה מציין את תוצאת שיא ההקפה שאותו קבעה במסלול לגונה סקה (1:28.65 דקות ליתר דיוק). מהדורה זו תיוצר ב-28 עותקים בלבד ותכיל בלמים קרמיים, חבילת אבזור אווירודינמית וצביעה בשחור עם פסים אדומים.

    מהדורה נוספת של ACR תיוצר ב-100 עותקים ותיצבע בלבן עם פסי מרוץ כחולים. זאת תהיה חווה לוייפר GTS-R אשר בשנת 1997 זכתה באליפות ה-GT2 העולמית של FIA.

    מהדורות 'וודו '2 ו-'SkinSnake' יהוו המשך למהדורות מיוחדות שיוצרו בשנת 2010 וייוצרו ב-31 ו-25 יחידות בלבד, בהתאמה. עוד 33 עותקים של וייפר ACR בצבעי לבן כחול ימכרו רק אצל מספר דילרים מצטיינים של דודג' בארה"ב.

    בישראל אגב ישנה וייפר אחת בודדת שהגיעה אלינו בשנה האחרונה. בשנות ה-2000 ביקרה בארץ מכונית נוספת לתקופה קצרה שלאחריה הוחזרה לחו"ל.

     

    דודג וייפר דגם 1998 - 006

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.