• Ad
  • גרסת הקרוסאובר של קיה סיד נקראת 'אקסיד', עולה פחות מאשר קרוסאובר קומפקטי ממוצע, ומציעה פתרון ביניים למי שרוצה ללכת את מחצית המרחק בין המכונית המשפחתית הקלאסית ל"ג'יפון" אופנתי
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מתקפת הקרוסאוברים, אשר נחתה עלינו בעשור האחרון במלוא עוזה, שימרה עד לא מכבר את פילוח הקטגוריות שהיה מקובל בתעשיית הרכב: היו לנו קרוסאוברים בינוניים בגודלם, גדולים, גדולים מאד, ולאחר מכן גם קטנים. כל אלה התבססו על דגמי מכוניות הנוסעים מאותן קטגוריות גודל: קומפקטיים, משפחתיים, משפחתיים גדולים ולאחר מכן גם 'סופר-מיני'.

    אבל ככל שהקדחת משתוללת כך מתפתות יצרניות הרכב להציג עוד ועוד תתי-קטגוריות, תופעה שמתאפשרת הודות לשימוש במספר קטן יחסית של "פלטפורמות" גמישות שמוזילות את האפשרות לבנות מגוון רחב של עיצובים על בסיס מכני זהה. קיה, אשר כמו מספר יצרניות רכב אחרות החליטה לשים דגש על קרוסאוברים, עשתה חייל עם הקרוסאובר הקומפקטי שלה, ספורטאז' ועם אחיו הגדול – סורנטולפני פחות משנתיים הוסיפה קיה את סטוניק, שהוא – למעשה – גרסת קרוסאובר ל"ריו", ויש לה גם את נירו שהוא למעשה גרסת קרוסאובר ליונדאי 'איוניק' עם מערכת הנעה היברידית או חשמלית.

    כעת מוסיפה קיה אח נוסף למשפחה, אקסיד (Xceed) אשר ממוקם – מבחינת הגודל שלו – מתחת לספורטאז' אך מעל לסטוניק. אם זה לא מספיק, אז במהלך השנה יצטרף לחגיגה גם סלטוס שמבוסס על יונדאי 'קונה' וממוקם בין סטוניק לבין ספורטאז', והיד של קיה עוד נטויה.

     



    נעים להכיר: Xceed או אקסיד?

    קיה אקסיד, כאמור, הוא גרסת קרוסאובר מוגבהת של מכונית ההאצ'בק הקומפקטית של קיה – 'סיד'. לאנשי השיווק של קיה יש כבר קילומטראז' לא מבוטל של התחכמויות עם תוספות לשם הדגם הזה וגרסאות מרכב שתואמות להן, כמו למשל ProCeed שהוא גרסת סטיישן מסוגננת ("שוטינג ברייק"). האות X של XCeed אמורה להדגיש את סגנון ה"קרוסאובר" – כמו לא מעט דגמים אחרים בז'אנר הזה.

    אקסיד חולק את רוב מאפייניו של 'סיד', ולכן מפתיע לגלות שאנשי קיה מצהירים שבין שתי הגרסאות אין אף חלק מרכב זהה – למעט הדלתות הקדמיות. אקסיד כמובן גבוה יותר, ומתנשא לגובה של 149.5 סנטימטרים, כלומר רק חמישה יותר מסיד הסטנדרטית. יחסית לקרוסאובר זה לא נתון מרשים ובכל זאת הוא מעניק לרכב הזה יציבה זקופה ומרווח גחון ראוי של 18.5 סנטימטרים. מה שמפתיע מאד בנתון הזה, אגב, הוא שמרווח הגחון של אקסיד גדול יותר מאשר זה של ספורטאז'.

    מעצבי קיה בחרו בסגנון 'קופה', כלומר שקו הגג נמוך יחסית (ולכן נדרש כיפוף של הראש בעת כניסה ויציאה לרכב), והקורה האחורית, יחד עם חלקה האחורי של הדלת, משתפלות בסגנון האצ'בקי. עם זאת, סממני עיצוב "קרוסאובריים" לא נפקדים – למשל "חצאיות" וחיפויים מודגשים בפלסטיק שחור לקשתות הגלגלים, פגושים בולטים שבחלקם התחתון מצופים בפלסטיקה כסופה כדי לדמות מגן גחון, וכמובן גם מסילות גג שימושיות.

     



    אקסיד קצר ב-9 סנטימטרים מספורטאז' וארוך ב-9 ס"מ מ'סיד', שאיתו הוא חולק בסיס גלגלים זהה באורך 265 סנטימטרים. אשר על כן הוא ממוקם בתת-הנישה החדשה שנוצרה לאחרונה וכוללת, למשל, את מאזדה CX30 ואת טויוטה C-HR. אלה קרוסאוברים שמבוססים על פלטפורמות קומפקטיות אבל הממדים שלהם קטנים במעט מן הקרוסאוברים השכיחים במקומותינו כמו ספורטאז', יונדאי טוסון או טויוטה ראב 4.

    בשונה מ-CX30 ומ-C-HR  אקסיד נראה פחות מסוגנן, והוא גם פחות גבוה, זקוף ומובחן מספורטאז', אבל הוא בהחלט נראה טוב – במיוחד כשהוא צבוע בצהוב או כחול. הוא הרבה יותר אתלטי ופחות מגושם מן הנזכרים לעיל. עם זאת – בסופו של יום הכל, כמובן, עניין של טעם אישי.

    על מזבח העיצוב ההאצ'בקי – ספורטיבי הוקרבה קצת השימושיות. תא המטען של אקסיד אמנם מציע נפח מכובד של 430 ליטרים אבל המבנה שלו, שמוגבל בגלל עיצוב חלקו האחורי של הרכב, לא מאפשר להעמיס אותו עד לתקרה. היושבים מאחור משלמים גם הם את מחיר העיצוב בכך שמרחב הראש שם מצומצם ולא מאפשר למבוגרים בגובה של יותר מ-175 סנטימטרים לשבת בנוחות. מרחב הרגלים, לעומת זאת, טוב מאד ,וכך גם מרחב הכתפיים שמותיר מקום רב לשני מבוגרים. שלושה מבוגרים לא יצליחו לשבת בנוחות על המושב האחורי.

     



    אבזור, בטיחות

     

    אקסיד מוצע אצלנו בשלב זה עם שלוש רמות אבזור ותצורת הנעה אחת. מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר מספק 140 כוחות סוס ומחובר  לתיבת הילוכים כפולת מצמד עם שבעה יחסי העברה. בחו"ל מוצעת גם גרסת טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר שמספקת 204 כוחות סוס משכנעים, אבל היא לא צפויה במקומותינו. במהלך 2020 צפוי אקסיד להגיע לכאן גם בגרסה היברידית עם יחידת ההנעה המוכרת לנו מ'נירו'.

    רמת האבזור EX צפויה להיות הפופולרית יותר, ומחיר המחירון שלה הוא 140 אלף ש"ח. זאת כוללת מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל 8 אינטש ותאימות לממשקי גוגל ואפל, לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגה משתנה, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, בלם יד חשמלי, מפתח חכם, חיישני תאורה וחניה, מושבים מרופדים בריפוד דמוי עור וחישוקים קלים בקוטר 18 אינטש.

     



    אבזור הבטיחות, בכל הגרסאות, כולל התרעת התנגשות ובלימת חירום אוטונומית מבוססת מצלמה, היגוי אקטיבי למניעת סטיה מנתיב, תאורת אור גבוה אדפטיבית והתרעת עירנות לנהג. תמורת 6,000 ש"ח נוספים אפשר לבחור בגרסת "פרימיום" ולקבל, בנוסף, גם רדאר שמאפשר בקרת שיוט אדפטיבית עם סייען זחילה בפקקים, התרעה מפני תנועה בשטחים מתים, התרעה מפני תנועה חוצה מאחור, ומושבים קדמיים מתכווננים חשמלית.

    רמת האבזור LX, הבסיסית, חוסכת 2,000 ש"ח מן המחיר ה"בסיסי", אבל היא אופיינה עבור ציי רכב ולכן אין בה לוח מחוונים דיגיטלי, בלם יד חשמלי, בקרת אקלים ומרימי חלונות מאחור. היא גם מתגלגלת על חישוקי 16 אינטש צנועים.

     

     

    בנסיעה

    תא הנוסעים ולוח המכשירים של אקסיד זהים כמעט לגמרי לאלה של סיד, וההבדלים העיקריים הם לוח מחוונים דיגיטלי עם עיצוב משתנה בהתאם למצב הנהיגה (רגיל או ספורט) ותצוגת מידע עשירה. העיצוב פשוט ולא מתחכם, והנדסת האנוש ברורה ללא שגיאות מיוחדות. איכות החומרים טובה אבל היא לא מתעלה אל הרף שמציבות מאזדה ורוב האירופאיות בסגמנט. חבילת האבזור האופציונלית, עם צבע צהוב (שמוצע ללא תוספת תשלום) סביב פתחי המיזוג, ועם ריפוד מושבים מיוחד, מעטרת ומשפרת את האווירה המיוחדת והצעירה שאקסיד מנסה לשדר. לעומת זאת – בחירה בצבעי אפור או שחור מחזקת דווקא את הצד הבסיסי והפשוט שמאפיין את תא הנוסעים.

    תנוחת הנהיגה גבוהה ביחס למכונית משפחתית סטנדרטית אבל היא לא גבוהה מספיק כדי להעניק את תחושת הישיבה השולטת שמעניקים קרוסאוברים גדולים יותר. התנהגות הכביש של אקסיד, לעומת זאת, ככל שאפשר היה להתרשם ממנה במהלך נהיגת התרשמות קצרה יחסית – מתאפיינת בתחושה זריזה ולא מגושמת בתוך פניות, כלומר שגם היא קרובה יותר לנהיגה במכונית האצ'בק רגילה. לכך תורם כיול קשיח יחסית של המתלים ואלה תומכים לא רע במרכב תחת עומס. צמיגים רחבים – אולי אפילו רחבים מידי (235/45), מספקים שפע של אחיזה, ובוודאי הרבה מעל ומעבר ליכולת של מנוע ה-1.4 לאתגר את השלדה. שילוב של חתך צמיגים נמוך וכיול קשיח בא על חשבון נוחות הנסיעה, בעיקר על כבישים עירוניים שבורים. על כבישים בין עירוניים מתקבלת רמת ספיגה טובה יותר אשר מסתייעת בריסון טוב של המרכב על קטעי אספלט גליים.

    המנוע משדר תחושה חנוקה ומסורסת בעת זינוק מעמידה במצב נהיגה רגיל, ולאחר שיהוי קל המכונית מצליחה לייצר את הדחף הנכון. את  האשמה יש להטיל על הכיול ה"נינוח" של תיבת ההילוכים, ולמרות שזה משתפר מעט במצב "ספורט" – אותו שיהוי עדיין מורגש. אקסיד מספק ביצועים סבירים בכל תנאי הדרך, ולבטח יספק נהג משפחתי ממוצע, אבל הוא לא משדר תחושה זריזה כפי שאפשר היה להבין מדף הנתונים (9.5 שניות מ-0 ל-100). לזכות אקסיד צריך לומר ששיכוך הרעשים בשיוט טוב מאד, וזה מעלים קצת מן ה"סנסציה" שהייתה יכולה להתקבל לו המכונית הייתה פחות איכותית.

     

     

    מחשב מסלול

     

    אקסיד הוא לא קרוסאובר "קלאסי" אשר משדר את התחושה של רכב פנאי שמפתה אותך להעמיס את המשפחה ואת הציוד כדי לצאת לטיול שבילים. הוא מתאים יותר למי שמחפש מכונית משפחתית שונה מעדר מכוניות הליסינג, עם עיצוב ייחודי ולא מוגזם. כיום, לאחר שהקרוסאוברים הקומפקטים התייקרו בחזרה בכ-15,000 ש"ח אל גזרת ה-150 אלף ש"ח וצפונה – התפנה מקום לכלים כמו אקסיד. הוא ינסה לכבוש אותו בעזרת מנוע מוכר, רמת אבזור טובה, יכולת דינמית מספקת ועיצוב ספורטיבי ומושך עין. כלי זה מתאים למי שמעדיף עיצוב ספורטיבי על פני התנהגות כזאת.

    עם מחיר מחירון של 140,000 ש"ח לגרסה הבסיסית – 'אקסיד' קרוב יותר למחירי המחירון של מכוניות משפחתיות קומפקטיות, שהן אמנם זן הולך ונעלם אך עדיין מהוות נתח לא מבוטל מן השוק. אקסיד יכול לפתות לקוחות שלא רוצים, או לא יכולים, לבחור ב"ג'יפ" מושך מבטים עם עיצוב שעושה את מחצית המרחק בדרך לשם.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    קיה אקסיד בנהיגה ראשונה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.