• Ad
  • האם רוכב דו גלגלי יכול לסמוך על מחשב שיבלום את האופנוע שלו בלימת חירום? בקונטיננטל סבורים שהמחשב יכול לעשות הרבה יותר מזה
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חברת קונטיננטל – אחת מספקיות המשנה הגדולות של תעשיית הרכב העולמית, מציגה כעת בתערוכת האופנועים EICMA במילאנו, איטליה, את מערכת הסיוע לנהג המתקדמת ביותר מסוגה לאופנועים. בין השאר, מערכת זאת מסוגלת – לטענתם – לבלום את האופנוע בבלימת חרום אוטומטית כאשר היא מזהה התקרבות מסוכנת לכלי רכב או למכשול אחר בתוך כדי רכיבה. אבל כאשר מדובר בכלי דו-גלגלי נשאלת השאלה אם רוכב יכול לסמוך על כך שמערכת כזאת לא תעיף אותו לכל הרוחות ברגע האמת?

     

     

    קונטיננטל מבטיחה שהמערכת החדשה שלה תושק רשמית על-ידי יצרן אופנועים בשנה הבאה, ולדבריה היא פותחה במסגרת פרויקט שנקרא ARAS (ר"ת של מערכות סיוע מתקדמות לרוכב) ומבוססת על טכנולוגיה שלה שמותקנת כבר במאות אלפי מכוניות וכלי רכב מסחריים. מייחדים אותה, לדבריהם, אלגוריתם הפעלה חדש ודור חמישי, חדש גם הוא, של חיישנים.
    התוצאה, לדבריהם, היא יכולת גילוי משופרת של אובייקטים שעלולים לפגוע באופנוע או שהוא עלול לפגוע בהם, ומערכת יעילה לבלימת חירום. כמובן שהמחשבה הראשונה שעולה לראשו של אופנוען, אשר נדרש ליכולת שליטה תמידית בכלי הרכב שלו, היא חשש מפני מצבים שבהם מערכת כזאת תבלום בלימת שווא שתתפוס אותו לא מוכן. בנוסף, ישנם מצבים שאותם רוכב פותר בהתחמקות ממכשול במקום על-ידי בלימה שעלולה לסבך אותו עם כלי רכב אחרים בסביבה.

    מערכת הסיוע לנהג של קונטיננטל כוללת בנוסף גם את המגוון המלא של מערכות שמוכרות לנו ממכוניות: התראת התנגשות, התראה מפני סטייה מנתיב הנסיעה, התרעה מפני כניסה לנתיב נסיעה חסום (כלומר מעבר לנתיב סמוך בעת שרכב אחר, מהיר יותר, נוסע בו ומתכוון לעקוף), ואפילו בקרת שיוט אדפטיבית אשר מתאימה את מהירות הנסיעה של האופנוע למהירות הנסיעה של הרכב שמלפנים, זיהוי תמרורים והנמכת אורות גבוהים למניעת סנוור.

    מותאם לדו גלגלי

    אנשי קונטיננטל מסבירים שהמערכת שלהם פותחה במיוחד עבור אופנועים תוך כדי התמקדות בהתנהגות הדינמית הייחודית להם, ושהיא בהחלט לוקחת בחשבון את חוקי הפיזיקה. כך, למשל, בעוד שבלימת חירום אוטונומית במכוניות מפעילה את מלוא העוצמה של הבלמים – באופנועים מופעלים הבלמים באופן הרבה יותר מדוד שלוקחת בחשבון את זווית ההטיה של הכלי ואת האינרציה שלו. לדבריהם, המערכת נועדה לסייע לרוכב יותר מאשר להשתלט במקומו על האופנוע, ולפי מחקר שהם ביצעו היא צפויה למנוע מספר רב של תאונות חזית-אחור ואפילו תאונות חזית-צד. דגש רב הושם על מיזעור רכיבי המערכת במידה רבה, וזאת בהתחשב במרחב ההתקנה המצומצם הזמין באופנועים.

     

     

    בשונה ממערכות בסיסיות כמו של 'מובילאיי', אשר רואות את העולם רק מבעד למצלמה, המערכת של קונטיננטל מבוססת על חיישני מכ"ם (רדאר) ארוך טווח וקצר טווח שמנטרים את השטח שלפני האופנוע, על מצלמות, ועל רדאר שמנטר את הנעשה מאחורי האופנוע ומצדדיו. חלק מן השיפור באלגוריתם של המערכת ממוקד ביכולת הזיהוי של הפרשי גבהים. כאשר החיישנים והאלגוריתמים מחשבים מצב מסוכן מתריעה המערכת בשלב ראשון באמצעות אזהרה חזותית – תאורה חזקה או צליל (או גם וגם), או באמצעות העברת רטט בכידון האופנוע.
    בתוך כדי כך מוגבר הלחץ ההידראולי כדי להכין את הבלמים לבלימה חזקה, ורק אם הרוכב לא מגיב לאזהרה נכנסת המערכת לפעולה ובולמת – וזאת אך רק בתנאי שהרוכב מחזיק בכידון בשתי ידיו. הפעולה הראשונה היא הפחתת כח המנוע באמצעות שליטה במחשב ניהול המנוע, ורק לאחר מכן מבוצעת הפעלה, מדודה כאמור, של הבלמים.

     

    כריסטיאן פייפר, מנהל פרויקט ARAS לכלים דו-גלגליים בקונטיננטל, צוטט בהודעה לעיתונות של החברה ואמר שמערכת הסיוע לנהג נועדה בשלב ראשון להסב את תשומת לב הרוכב למצבים מסוכנים במטרה שהרוכב עצמו יבצע את פעולות החמיקה מהם. במקביל מקוצר זמן התגובה של האופנוע, כאשר השאיפה היא להחזיר את שליטה לידי הרוכב מוקדם ככל שאפשר. לדבריו, מדובר במערכת ראשונה מסוגה בעולם, וייחודית לקונטיננטל.

    כדי להבין עד כמה מדובר בפריצת דרך ובמערכת מורכבת אפשר לקחת לדוגמא את בקרת השיוט האקטיבית אשר מתאימה באופן אוטומטי את מהירות האופנוע לזו של הרכב שמלפנים. אם מערכת כזאת מאיצה (או בולמת) את האופנוע בתוך סיבוב, כאשר הוא נוטה, הוא עלול להחליק או "לאבד" את הסיבוב, לכן חייב האלגוריתם לקחת בחשבון את זווית ההטיה של האופנוע ואת רמת החיכוך של הכביש, כלומר את יכולת האחיזה של הצמיגים באותה עת.

    הפלטפורמה של קונטיננטל מותאמת לא רק לאופנוע הספציפי בו היא מותקנת אלא גם לשוק שבו האופנוע הזה נמכר: יצרניות האופנועים יכולים לבחור באילו מן האפשרויות שלה להשתמש, וכך לקבוע את עלות המערכת שתותקן בכל דגם. לדוגמא, אפשר להתקין מערכת ללא חיישני רדאר יקרים, ולותר על הבלימה האוטונומית, או, להבדיל, לוותר על מניעת סנוור או זיהוי תמרורים, וכך להוזיל את העלות הכוללת.

    אגב, קונטיננטל אינה החברה היחידה שמפתחת מערכות סיוע לנהג. יצרניות אופנועים נוספות, בשיתוף ספקיות המשנה שלהן, עובדות במשנה מרץ בחזית הזאת. ק.ט.מ למשל מפתחת בימים אלה מערכת לניטור עצמים בשטחים מתים ובקרת שיוט אקטיבית לאופנוע. אלה, לדבריה, יותקנו בחלק מדגמי הכביש של החברה בשנת 2020. עם זאת, אחד ההבדלים המשמעותיים הוא שהאוסטרים לא יציעו בשלב הזה בלימת אוטונומית מלאה, כמו במערכת של קונטיננטל.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    קונטיננטל מציגה: מערכות סיוע לרוכב אופנוע

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.