• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בזמן שבכירים במשרד התחבורה מצהירים שאין קווי מהדרין המשרתים את הציבור החרדי, מפרסם המשרד מכרז שנועד לשפר את שירותי האוטובוסים למגזר החרדי. זה מה שקורה כששר התחבורה קובע שאין ביקוש לתחבורה ציבורית בשבת, בהתבסס על כך שבימי חול חלה ירידה במספר הנוסעים

    "אין שום הגדרה כזאת או אחרת, לקו כזה או אחר, שנקרא קו מהדרין או קו חרדי". את הדברים הברורים האלה אמר לאחרונה בכיר באגף התחבורה הציבורית במשרד התחבורה. "אני לא מנהל איזו רשימה, שכתוב בה שזה קו שנוסע לערבים, זה קו שנוסע לחרדים, וזה קו שנוסע למתנחלים".

    אלא שלפני כשבוע, ופחות מחודשיים לאחר שהדברים שנאמרו, פרסם משרד התחבורה מכרז שמטרתו המוצהרת היא שיפור התחבורה הציבורית במגזר החרדי. "האוכלוסיה החרדית נהנית משירותי תחבורה ציבורית ברמה גבוהה בהשוואה לרמה ממנה נהנית האוכלוסיה הכללית", מציינים במשרד, "(ו)בשנים האחרונות מושקע מאמץ גדול לשפר את רמת שירותי התחבורה הציבורית הניתנת לאוכלוסיה החרדית".

    מה עושה המשרד למען הציבור החרדי, במסגרת אותו מאמץ גדול לשיפור השירות? "מדובר על תוספת שירות, באמצעות פתיחת קווים חדשים, תגבור שירות של קווים קיימים, ושיפור תשתיות במטרה לקלוט את נפחי השירות הגדלים והולכים", מסבירים במשרד. למרות המאמץ הגדול, כך מסכמים שם, "התחבורה הציבורית לאוכלוסיה החרדית עומדת בפני אתגרים תמידיים של חוסר בשירות מספק, הנובע הן מהגידול המהיר של האוכלוסיה והן מהתרחבות מתמדת של הפריסה הגיאוגרפית".

    למעשה, לא רק שמשרד התחבורה מבקש לשפר מיידית את שירותי האוטובוסים לציבור החרדי, לאחרונה הוא אף החל לקדם תוכנית-אב נפרדת לתחבורה ציבורית למגזר החרדי כולו. מטרת התוכנית, כך מבהירים במשרד, היא להעריך את צורכי המגזר החרדי בעשר השנים הקרובות, ולמצוא להם פתרונות ייעודיים. הצרכים הייחודיים של המגזר החרדי מתבטאים בכמה היבטים. למשל, לפי משרד התחבורה, שירותי אוטובוסים נדרשים לתת פתרונות ל"פתיחת מוסדות חדשים, ושיאי שירות האופייניים אך ורק לאוכלוסיה החרדית בסופי שבוע ובחגים".

    כיצד מתיישבת הכנת תוכנית-אב לתחבורה ציבורית למגזר החרדי, עם דברי הבכיר במשרד התחבורה שכלל אינו מכיר בקיומם של קווים חרדיים? מתברר שמאז פסיקת בג"ץ ב-2011 בעניין קווי מהדרין, ולפיה בקווים המיועדים לציבור החרדי מותרת הפרדה "מרצון" בין גברים ונשים, כל המעורבים משחקים בנדמה-לי. שופטי בג"ץ שיחקו בנדמה-לי כשהחליטו לאסור הפרדה (אך התירו הפרדה "מרצון"), ובמשרד התחבורה משחקים בנדמה לי כשהם אומרים שאין קווים לחרדים – אך מקדמים תוכנית-אב למגזר החרדי כולו.

    ובעניין דומה, שגם הוא משתתף במשחקי נדמה-לי של משרד התחבורה, שימו לב למה שאמר שר התחבורה, ישראל כץ, כאשר נשאל במליאת הכנסת על אי-הפעלת תחבורה ציבורית בשבת: "הצורך 'האדיר' הזה משום מה לא מוצא את ביטויו בפניית נבחרי הציבור", אמר השר, "ואגב, השימוש בתחבורה ציבורית בישראל הוא פחות מ-20%, גם ביום חול וגם לצורכי עבודה. כלומר, גם כשמסתכלים על זה מההיבט הזה, לתאר כאן כאילו כל העם משווע רק לתחבורה ציבורית בשבת זה גם לא מדויק מבחינה עובדתית, כי הוא לא משווע אפילו בימי חול, כשהוא צריך את זה באמת".

    הבנתם? לפי שר התחבורה, מאחר שגם בימי חול הציבור הישראלי לא ממש משתמש בתחבורה ציבורית, קל וחומר שגם בימי שבת הוא אינו זקוק לה. הבעיה היא שיש כשל לוגי בטיעון של השר. הציבור הישראלי אינו משתמש (ברובו המוחלט) בתחבורה ציבורית בגלל רמת השירות הירודה, שהיא תוצאת הזנחה ארוכת-שנים מצד ממשלות ישראל לדורותיהן. מכאן שהיעדר ביקוש – בימי חול או שבת – הם תוצאה של מחדל מצד הממשלה, ולא תוצאת בחירה של הציבור.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    קווי אוטובוס לציבור החרדי? אין דבר כזה, אבל בעצם יש

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.