• Ad
  • המחוקק הישראלי קבע חובת סילוק ומחזור של צמיגים משומשים, אבל לא דאג שיהיה מי שיבצע את זה כראוי. תקלה במכונה במפעל המחזור פוקקת את הצמיגיות, אבל למשרד להגנת הסביבה נודע על התקלה רק מפניית TheCar
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילום: vagawi

    המחוקק הישראלי קבע, בצדק רב, שיבואני ויצרני הצמיגים חייבים לפנות צמיגים משומשים מן הצמיגיות ולדאוג למחזור שלהם כדי למנוע נזק סביבתי כבד ומפגעי תברואה.

    בפועל, על כל צמיג חדש שנמכר חייבים היבואנים לשלוח צמיג משומש למפעל מחזור, אלא שאיסוף ומחזור הצמיגים מבוצע בישראל כמעט אך ורק על-ידי שני גורמים – מפעלים שבהם מבוצעת גריסה של הצמיגים הישנים ומחזור החומר לשימוש במוצרי בניה וסלילת כבישים.

    Used tyres Paul McIlroy
    צמיגים ממתינים למחזור. צילום: Paul McIlroy

    צמיגיות שלא דואגות שצמיגים משומשים יפונו משטחן חשופות לדוחות שניתנים על-ידי פקחי הרשויות המקומיות, וגם זה הגיוני, אלא אם מתרחשת תקלה בתהליך המחזור ואין אפשרות פיזית וטכנית לפנות את הצמיגים.

    בשבועות האחרונים, כך הסתבר לנו, התקלקלה מכונת הגריסה באחד משני המפעלים העיקריים בישראל למחזור צמיגים, וכתוצאה מכך לא מבוצע פינוי מצמיגיות רבות.
    פניות של בעלי אותן צמיגיות ליבואני הצמיגים, שאחראים לפינוי ולמחזור, נענו שאין באפשרותם לפנות או להעביר את הפסולת הזאת, והצמיגאים חוששים מן הדוחות שצפויים להם מפקחי הרשויות או מפקחי המשרד להגנת הסביבה.

    לנוכח מספר פניות שקיבלנו מצמיגיות שונות בעניין זה פנינו אל המשרד האחראי לחוק, ולהליך המחזור – המשרד להגנת הסביבה וביקשנו להבין מה קורה.

    תשובת המשרד: "האחריות על פינוי צמיגים והעברתם למחזור חלה על יבואני ויצרני הצמיגים בישראל ואלה נדרשים לפנות את הצמיגים.'בתוך פרק זמן סביר'. ישנם שני מפעלים ("ת.מ.צ" ו"טירק" ) גדולים ומספר בתי עסק קטנים העוסקים במחזור צמיגים על פי הוראת החוק.
    בעקבות פנייתכם המשרד להגנת הסביבה יצר קשר עם מפעל ת.מ.צ. לבדיקת הטענות. המשרד עודכן על ידי נציג המפעל כי קיימת בעיה מכנית במכונת הגריסה במפעל שעתידה להיפתר בשבוע הבא. על כן מפעל ת.מ.צ יוכל לקלוט כרגע רק צמיגים שחלה חובה לפנותם כמו צמיגים מתחנות דלק (מחשש לדליקה – ב.ב.). לאור השבתת הפעילות במפעל ת.מ.צ היבואנים והיצרנים יכולים להעביר באופן זמני את פסולת הצמיגים למפעל המיחזור טירק.
    למעט התקלה המדוברת ישנן פניות בודדות בנוגע לבעיות דומות ולרוב הן נפתרות באופן נקודתי. נציגי המשרד להגנת הסביבה יעמדו בקשר רציף עם בעלי המפעל ת.מ.צ עד אשר תיפתר התקלה".

    במשרד לא השיבו לשאלה האם בכוונתם לבקש מן הרשויות המקומיות להימנע מרישום דוחות לבעלי הצמיגיות כל עוד שלא נפתרה הבעיה, וגם לא ענו לשאלה אם בכוונתם ליזום הקמת מפעלי גריסה נוספים כדי למנוע הישנותן של בעיות כאלה בעתיד.

    יוסף נעים יו"ר ענף הצמיגיות בלשכת המסחר אישר שקיימת בעיה בסילוק צמיגים. לדבריו, הבעיה נמשכת כבר כחודש ומעיקה מאוד על בעלי הצמיגיות. "אני ממליץ לכל בעל צמיגיה שיקבל דו"ח להעביר אותו למשרד להגנת הסביבה כדי שהם יטפלו בביטולו"- אומר נעים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    צמיגים בערימות: המכונה התקלקלה, הצמיגיות נחנקות

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.