• Ad
  • יותר מעשור אחרי ש "בית הספר למקצועות התעבורה"  באשדוד נסגר ואחרי שנים בהן מגרש ההחלקה הנטוש פעל בצורה פיראטית, שימש למגוון אימוני נהיגה והפך לביתם של חובבי הדריפטים, אתמול דחפור הרס את משטח האספלט הסטרילי אולי היחידי שהיה זמין לחובבי הרכב המקומיים וסתם את הגולל על עוד פרק בהיסטוריה הצולעת של התרבות המוטורית הארצישראלית  
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    תמונות וסרטונים של דחפור ההורס פיסת אספלט קטנה החלו לעבור במהירות מסחררת אתמול (ב') בשעות הצהריים בקבוצות הווטסאפ השונות של חובבי הרכב בישראל, הסעירו את החברים ורבים מהם עברו למוד של אבל.

    התמונות צולמו באשדוד ותיעדו את הריסת מגרש ההחלקה אשר היה בשנים האחרונות ביתם השני של חובבי רכב רבים.

    המתחם בקצה הצפוני של אזור התעשייה באשדוד הוקם בשנות ה-70' של המאה ה-20 כ"בית ספר למקצועות הנהיגה" בחסות משרד התמ"ת ובמשך שנים רבות אלפי נהגי משאיות ואוטובוסים עברו בו הכשרות נהיגה שונות במסלול ההיקפי ובמגרש ההחלקה המלבני הגדול במרכזו.
    בראשית המילניום השלישי חברת "מסלולים" שהייתה בבעלותו של נהג המרוצים ראם סמואל הצטרפה כשוכרת משנה למתחם וסמואל החליט לשדרג את המתקן והיה מי שתכנן והקים את שלוש הכיכרות הגדולות שכל חובבי הדריפטים הישראלים מכירים היטב.

     


    בית הספר למקצועות התעבורה

    במשך כמה שנים חברת "מסלולים" ערכה במקום הכשרות נהיגה בטוחה, אימוני נהיגה מתקדמת ואף ערכה תחרויות ג'ימקאנה שונות במגוון תוואי "מיני מסלול" שניתן היה ליצור בשילוב בין הכיכרות לכביש שמקיף אותן.
    בשנת 2007, בעקבות מכרזים בעייתיים, ואי סדרים חמורים וסכסוך בין הזכיין של משרד התמ"ת למדינה ולמנהל מקרקעי ישראל, הפעילות במקום הופסקה וגם שוכרת המשנה, חברת "מסלולים", נאלצה לעזוב את המתחם.

    "עד אתמול נתתי למעשה שירות חינם, האספלט שאני סללתי שימש המון אנשים. כשנאלצתי לעזוב את המקום החלטתי לא להרוס את התשתיות בתקווה שאנשים יכלו ליהנות מהן", נזכר ראם סמואל, "אבל למרות שמדובר במסלול ההדרכה והאימון הכי טוב שהיה בארץ משום שאני מקפיד לעבוד באופן חוקי דווקא אני והמדריכים שלי מעולם לא חזרנו לשם. עכשיו זה נגמר, כבר יותר מעשור אין לי שום קשר למקום אבל אין ספק שהתמונות של ה-D9 שהורס את המסלול עשו לי צביטה קטנה בלב".

    דחפורים הורסים את מגרש ההחלקה באשדוד יוני 2017
    צילום: משה פרחי

    אחרי סגירתו של בית הספר למקצועות התעבורה והעזיבה של "מסלולים", המתחם הגדול נותר נטוש ובתוך זמן קצר חובבי המוטוריקה גילו אותו ואימצו אותו לחיקם.
    "מבחינה פורמלית כל הפעילות הרבה שהייתה במקום מאז 2006 היתה פיראטית ובהתאם לכך נלוו אליה כל מיני בעיות חוקתיות לא פשוטות כמו הסגת גבול וסוגיות אחריות ביטוחית במקום במקרה של תאונה", מודה מדריך נהיגה מוערך המכיר היטב את המקום, "כך שמצד אחד בהחלט ניתן להבין את הגורמים והסיבות שהביאו למה שקרה אתמול – לכאורה היו כל הסיבות לעשות את זה כבר מזמן, אבל מצד שני המתחם הזה פעל במתכונת זו יותר מעשור ובהעדר מתקנים אחרים העניק סביבה סטרילית יחסית להכשרות ולאימוני נהיגה ויש להניח שאם הוא לא היה קיים אלה היו מתבצעים על הכבישים הציבוריים".

    אבל לא רק חולי הגה, אופנוענים ומדריכי נהיגה פרטיים השתמשו במתחם הנטוש ולעיתים קרובות יחסית גם יחידות משטרה וצבא ניצלו את המתקן הפיראטי כדי לערוך בו אימונים שונים.

    בין 2012 ל-2014 הגישה למתחם נחסמה בעקבות עבודות להקמת מתקן התפלת המים הסמוך, אך לאחר סיום העבודות הגישה למקום נפתחה שוב ובהתארגנות וולנטרית חובבי נהיגה ממועדונים שונים הגיעו למקום, דאגו לגיזום הצמחיה הרבה שגדלה בשולי המסלולים ולניקוי הלכלוך שהצטבר על האספלט. כדי לשמור את החזרה לפעילות של המתחם בשקט יחסי אנשים נתבקשו שלא להפיץ את הבשורה וכך למשל תמונות ממגרש ההחלקה שהועלו לרשתות החברתיות זכו לתיוגים מתחכמים בסגנון "עושים כיף על המסלול בקפריסין".

    השמירה על פרופיל נמוך עבדה במשך כמה חודשים בהם רק קומץ אנשים היה בסוד העניינים, אבל בסופו של דבר מעגל האנשים אשר שמע על הפעילות באשדוד התרחב עד מאוד.

    "אני לא באמת מופתע ממה שקרה אתמול. היה ברור שיום אחד זה יגמר, אבל ניסינו להדחיק, ליהנות עוד קצת מ"המים הגנובים" הטעימים הללו. הייתי מגיע לכאן עם כמה סטים של צמיגים, מתאמן, משפר יכולות וממלא מצברים, שום אימון קצר בתשלום לא יכול להחליף את הידע שצברתי באשדוד מבלי לסכן איש", כבר מתגעגע חובב דריפטים מושבע. "אני יודע שלמסתכל מהצד, במיוחד בימי שבת, לעיתים נראה היה שהעניינים קצת יוצאים משליטה בסוג של כאוס המשלב דריפטרים ברמות שונות, רוכבי טרקטורונים וסתם חבר'ה צעירים שבאו להשתולל עם האוטו של אבא מהעבודה, אבל למרות שזה נראה רע, עדיין עדיף שזה קרה כאן בפינה מרוחקת ולא בכבישים ציבוריים ולראיה למיטב ידעתי מעולם לא היו במגרש באשדוד נפגעים בנפש וגם תאונות שכן התרחשו במקום הסתכמו בנזקי פח קלים. אני אישית בשלב מסוים פשוט הפסקתי להגיע בימי שבת והעדפתי את ימי שישי בבוקר או כל יום אחר בשבוע בהם כמעט תמיד זכיתי למגרש פנוי לחלוטין".

    אין בכלל ספק שהרשויות השונות ידעו בוודאות על הנעשה באשדוד אבל העדיפו לעצום עיניים ככל הנראה מתוך הבנה שעדיף שזה יתרחש שם ולא במקום אחר.

    בעקבות כמה אירועים, כמו למשל עליה בלהבות של רכב במקום, הכניסה למתחם נחסמה בבטונדות, אך כעבור זמן קצר המכורים מצאו דרכי גישה אחרות למקום והגורמים האחראיים בחרו שלא להתערב.

    משום שבעת האחרונה לא נרשמו במתחם אירועים חריגים המחייבים לכאורה התערבות, רבים מחובבי הנהיגה והדריפטים בפרט התקשו להבין מדוע הוחלט דווקא כעת להרוס את המסלול והיו אף מי שהעלו תיאוריות קונספירטיביות שעלפיהן יתכן שמי שדחפו את מנהל מקרקעי ישראל לפעולה כל כך קיצונית, כאמור אחרי עשור של פעילות ללא מפריע, קשורים ליזמים העומדים מאחורי צמד מסלולי המרוץ החוקיים המוקמים בימים אלה בפצאל ובערד.

    עם זאת, מאחר שלתיאוריות הללו, למרות העיתוי המחשיד, אין שום סימוכין במציאות יש להניח כי אכן מדובר בלא יותר מצירוף מקרים.

    אין ספק ששני המסלולים החוקיים שבקרוב יפתחו בהחלט יוכלו למלא את החלל שמותיר אחריו מגרש ההחלקה הצנוע באשדוד, אבל עדיין קשה שלא להיות עצובים מהריסתה של עוד נקודת ציון משמעותית בתרבות המוטורית הארץ-ישראלית המקרטעת ממילא.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    עצוב: דחפורים הרסו את מגרש ההחלקה באשדוד

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.