• Ad
  • עושים סדר בפרשת פולקסוואגן: כל הפרטים וכל העובדות

    פרשת הזיופים של פולקסוואגן במבחני זיהום האוויר בארה"ב ובאירופה הולכת ומסתבכת. תקציר השתלשלות הפרשה מובא כאן באופן כרונולוגי
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    עדכון אחרון: מוצ"ש ה-3 באוקטובר

    פרשת זיופי בדיקות זיהום האוויר במכוניות מתוצרת פולקסוואגן בארה"ב ובאירופה לא יורדת מן הכותרות, ותוסיף להעסיק אותנו לא מעט גם בחודשים הבאים.

    כמעט מידי יום מתגלים פרטים נוספים, מודח מנהל זה או אחר ואת מקומו תופס מנהל אחר, נפתחת חקירה מאחד מצידי האוקיאנוס ומתפרסמות תוצאותיה של חקירה אחרת. כעת, על אף שהקווים הכלליים של הסיפור נראים ברורים הרי שמיום ליום הוא מתברר כמורכב, מעניין וחשוב יותר. בכתבה המתעדכנת הזאת נעשה סדר בדברים ונביא את כל העובדות הידועות כרגע, כמו גם את אלה שיתווספו בהמשך.

    כרונולוגיה

    במהלך שנת 2000 החלו פולקסווגן ויצרניות רכב נוספות – רובן גרמניות – לקדם את רעיון ה"דיזל הנקי" בארה"ב, תוך הדגשת הנצילות הגבוהה יותר של המנוע אשר מאפשרת חסכון בדלק, וזאת לדבריה בניסיון להפחית את התלות בנפט מיובא.

     

    פרשת הדיזל של פולקסוואגן.jpg 03
    ה'דיזל הנקי' של פולקסוואגן סיבך אותה באחת הפרשות החמורות ביותר בתולדות החברה בפרט ותעשיית הרכב בכלל

     

    בשנת 2005 חתם נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' בוש, על "חוק האנרגיה" שהעניק זיכוי מס בסך של 1,300 דולר למי שרוכשים מכונית בעלת מנוע דיזל – מה שהזניק בשעתו את מכירותיה של פולקסוואגן ג'טה האמריקנית.
    על-פי פרסומים בגרמניה כבר במהלך שנת 2007 כתבו אנשי חברת 'בוש', ספקית המשנה של פולקסוואגן אשר מייצרת עבורה מספר משמעותי של רכיבים שקשורים ישירות לפרשה זאת (מערכת ניהול מנוע, מערכת הזרקת דיזל חלקים שקשורים בטיפול בפליטות ועוד) ש"שימוש בתוכנת הזיוף בכלי רכב שנמכרים לציבור אינו חוקי". באותה שנה מונה מרטין וינטרקורן, בן טיפוחיו של היו"ר הכל יכול של קבוצת פולקסוואגן – פרדיננד פייש, כמנכ"ל הקבוצה.

    במהלך שנת 2009 הביעו רגולטורים באירופה ספקות לגבי הסיבות לפער בין תוצאות הפליטות במבחנים לבין ביצועי המכוניות בפועל, אולם אלה לא הניבו כל פעולה עד לשנת 2013 שבה חשף מחקר של הנציבות האירופאית שיצרניות רכב אירופאיות מנצלות פרצות במבחן האירופי.

    החקירה בארה"ב החלה לאחר שרגולטורים מן האיחוד האירופי ביקשו מהאמריקנים נתונים אודות ביצועי הפליטה האמיתיים, "על הכביש" של מנועי דיזל, וזאת מתוך הנחה (של האירופאים) שהיצרנים "מתאמצים יותר" בארה"ב בגלל תקנות מחמירות יותר מאשר באירופה.

    על-פי פרסומים מן השבוע האחרון כבר בשנת 2011 הזהירו מהנדסים בפולקסוואגן את מנהליהם, בתכתובות פנימיות, מפני השלכות הפרשה.

    במהלך שבעה שבועות באביב 2013 ביצע "המרכז לדלקים, מנועים ופליטות אלטרנטיביות" באוניברסיטת וירג'יניה המערבית (WVU) בדיקות "בעולם האמיתי" עם שלוש מכוניות שכורות – אחת מדגם פולקסוואגן ג'טה משנת הדגם 2012, אחת מדגם פאסאט משנת 2013, והשלישית, שגויסה לניסוי כקבוצת ביקורת ולצורך השוואה, מדגם X5 של ב.מ.וו.

    החוקרים הציבו ציוד בדיקה וניטור על המכוניות ונסעו בכולן ברחבי לוס אנג'לס ועד החוף המערבי, ובעוד שתוצאות הפליטה של ה-X5 בחיים האמיתיים היו נמוכות מאלה שהתגלו בבדיקת המעבדה, רמות הפליטה של הג'טה היו פי 15-35 גבוהות יותר מדרישות התקינה האמריקניות, ואלה של הפאסאט היו גבוהות פי 10 עד 20 מן הקבוע בחוק.

     

    פולקסוואגן מסתבכת:
    פולקסוואגן מסתבכת: רמות הפליטה שנמדדו היו גבוהות פי 10-35 מדרישות התקינה האמריקניות

     

    במהלך 12 החודשים הבאים, חוקרי אוניברסיטת וירג'יניה המערבית ניתחו את הנתונים. הם הציגו את ממצאיהם במרץ 2014, בכנס בסן דייגו, בחסות הסוכנות להגנת הסביבה.

    תוצאות מחקר זה, שהוזמן על ידי 'המועצה הבינלאומית לתחבורה נקיה', פורסמו בחודש מאי 2014, ובמהלך 15 החודשים הבאים נערכו דיונים בין אנשי פולקסוואגן לבין אנשי הסוכנות במטרה להבין את הפערים. לכל אורך הדרך התעקשו אנשי פולקסוואגן וטענו טענות רבות ושונות בנוגע לטיב הבדיקה והבודקים ובנוגע לבעיות טכניות, כביכול, במכוניות ובציוד הבדיקה.
    במילים פשוטות, ובדיעבד, אנשי פולקסוואגן ניסו "למרוח" את הרשויות בניסיון להרוויח זמן ו/או למסמס את החקירה.

    בחודש דצמבר 2014 הסכימה פולקסוואגן לבצע 'קריאה לתיקון' של קרוב לחצי מיליון מכוניות בארה"ב במטרה לעדכן את תוכנת ניהול המנוע באופן שכביכול אמור היה לתקן את הכשל שהתגלה.

    6 במאי 2015: בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה בוצעו בדיקות נוספות במכוניות שבהן בוצעה הקריאה לתיקון – גם במעבדה וגם בנסיעה על כבישים בתנאי אמת. הבדיקה מוכיחה שלקריאה לתיקון הייתה רק "תועלת מוגבלת".

    קיץ 2015: המשרד להגנת הסביבה מודיע לפולקסוואגן שהוא לא ינפיק אישורים למכוניות שצפויות להימכר בארה"ב בשנת 2016, וזאת עד שהחברה תסביר את הפערים בין תוצאות בדיקות המעבדה לבין הביצועים בשטח. המשמעות היא שפולקסוואגן לא תוכל למכור בארצות הברית מכוניות בעלות מנועי דיזל, אשר מהוות בין חמישית לרבע מסך מכירותיה שם.

    21 באוגוסט 2015: נציגים של פולקסוואגן מודיעים בעל-פה לכריסטופר גרונדל, מנהל מחלקת התחבורה בסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה, אודות הרמאות שבוצעה על-ידי החברה במנועי הדיזל.

    3 בספטמבר 2015: אנשי פולקסוואגן מודים בפני הסוכנות להגנת הסביבה שבמכוניות שנמכרו בשנים קודמות בארה"ב נמצאה מערכת שזיהתה מצב שבו המכוניות נבחנות על מכשיר דינמומטר – ובמצב כזה הן "מורות" למנוע לפלוט פחות מזהמים על חשבון תצרוכת דלק גבוהה יותר וביצועים מופחתים.

    18 בספטמבר 2015: הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב חושפת לציבור את ממצאיה כאשר היא משגרת "הודעה על הפרה" לפולקסוואגן ולאאודי בצפון אמריקה. בהודעה נכתב שפולקסוואגן הפרה שתי תקנות של "חוק האוויר הנקי" האמריקני בכך שהציעה למכירה, ומכרה, כלי רכב שלא עמדו בדרישות החוק ולא התאימו להצהרות היצרן לגביהן.

    הסוכנות מכריזה על כוונתה לחקור לעומק את הפרשה ועל כך שפולקסוואגן עלולה להיקנס בסכום של עד 37,500 דולר לכל מכונית שנמכרה, כלומר עד כ-18 מיליארד דולר בסך הכל.
    פולקסוואגן, מצידה, מכריזה על קריאה לתיקון של 482.000 מכוניות בארה"ב לאחר שהודתה ברמאות במבחני זיהום האוויר, ובכך שמכוניות אלה עלולות לייצר רמות פליטת מזהמים שגבוהות בעד 40 פעמים יותר זיהום מן המותר.

    20 בספטמבר 2015: פולקסוואגן מודה באופן פומבי בעיקרי הטענות כלפיה ומבטיחה לפתוח בחקירה עצמאית של הפרשה. מנכ"ל הקבוצה, מרטין וינטרקורן, אומר: "אני מצטער עמוקות שבגדנו באמון הלקוחות שלנו ושל כלל הציבור. לא נסבול הפרות מכל סוג של הכללים הפנימיים שלנו או של החוק".

    21 בספטמבר 2015: מניית פולקסוואגן מתחילה לצנוח, בין השאר לאור דברים שנאמרים על-ידי בכירים בממשלה הגרמנית, לפיהם "שערוריית פולקסווגן מסכנת את המוניטין של תעשיית הרכב של גרמניה כולה". במהלך השבוע שבין 21 ל-28 בספטמבר מאבדת מניית פולקסוואגן כ-38% משוויה, מה שאומר שיותר מ-30 מיליארד דולר (!) נמחקים.
    רגולטורים בכירים באירופה מכירים סוף סוף בטענות שנשמעו לאורך למעלה מעשור לפיהן שיטות המבחנים שנהוגות שם לא מתאימים למטרותיהן.

    22 בספטמבר 2015: פולקסוואגן מדווחת שעל כבישי העולם נעות כ-11 מיליון מכוניות שבהן הותקנה התוכנה הממזרית שמאפשרת "לעבוד" על תוצאות מבחני המעבדה. החברה מודיעה על הפרשת כ-6.5 מיליארד דולר שיידרשו להערכתה לתיקון הנזקים. מנכ"ל פולקסוואגן מרטין וינטרקורן מתנצל שוב אבל מתעקש שאין בכוונתו להתפטר.
    נציגי ממשלות ברחבי אירופה קוראים לפעולה מצד פולקסוואגן: קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, דורשת "שקיפות מלאה" ושולחת אל הנהלת פולקסוואגן "צוות בדיקה". בריטניה וצרפת קוראות לחקירה של נציגי האיחוד האירופי.

    23 בספטמבר 2015: מועצת המנהלים של פולקסוואגן מכריזה על התפטרותו של מרטין וינטרקורן, מנכ"ל קבוצת פולקסוואגן. וינטרקורן אומר: "אני המום מהאירועים של הימים האחרונים. מעל לכל, אני המום שהתנהגות בלתי הולמת בקנה מידה כזה הייתה אפשרית בקבוצת פולקסווגן".
    וינטרקורן טוען אמנם שהוא עצמו לא ידע על הדברים ולמרות זאת לוקח עליהם אחריות מלאה, אבל אנליסטים מרימים גבה ואומרים שגם אם הוא לא ידע הוא צריך היה לדעת על כך, וזאת מתוקף תפקידו ומתוקף תפקידיו הקודמים. בשורה התחתונה הוא פורש עם פנסיה בשווי של 28 מיליון אירו.

     

    מרטין וינטרקורן פורש, וטוען שלא ידע על הדברים. לוקח הביתה 28 מיליון אירו.
    מרטין וינטרקורן פורש, וטוען שלא ידע על הדברים. לוקח הביתה 28 מיליון אירו.

     

    עורכי דין בארה"ב ובקנדה מצטרפים לחגיגה ומגישים מספר תביעות ייצוגיות. גם עורכי דין בריטים טוענים שבכוונתם להגיש תביעות דומות.
    משרד המשפטים האמריקני מכריז על תחילתה של חקירה פלילית כנגד עובדים בפולקסוואגן בעוד שתובעים בגרמניה משמיעים הצהרות זהירות יותר.
    חברת פולקסוואגן מודיעה על הקמתה של ועדת בדיקה מיוחדת ומועצת המנהלים מכריזה ש"ראשים ייערפו".
    מרצדס וב.מ.וו. מכריזות שאצלן לא בוצעו מעשים דומים וזאת לנוכח פרסומים שונים בתקשורת האירופית שטוענים שממשות אירופאיות ידעו לאורך שנים על פערים בין תוצאות המבחנים לבין רמות הזיהום בפועל גם אצל יצרני רכב אחרים.

    24 בספטמבר 2015: ממשלת גרמניה מאשרת שכלי רכב מקבוצת פולקסוואגן שבהם הותקנה "תוכנת הזיוף" נמכרו ברחבי אירופה.
    כלכלנים בכירים בגרמניה מזהירים ששערוריית פולקסוואגן עלולה לסכן את הצמיחה במדינה ואף עלולה להפוך לבעיה כלכלית גדולה יותר עבור הכלכלה הגרמנית מאשר משבר החוב של יוון.
    נציגי ממשלות בריטניה, צרפת ואיטליה מכריזים על החמרת הבדיקות שהם מבצעים במכוניות מונעות בדיזל, ועל כוונתן לבצע בדיקות יזומות במכוניות שנעות על הכבישים.

    25 בספטמבר 2015: דירקטוריון פולקסוואגן מכריז על שורת מינויים והדחות בקונצרן, ובראשם על מינוי מתיאס מולר, מנכ"ל חטיבת פורשה, כמחליפו של וינטרקורן בתפקיד מנכ"ל הקבוצה. מולר מבטיח: פולקסוואגן בהנהגתי תקפיד לעמוד בכל תקינה ותצא מחוזקת מן הפרשה. מועצת המנהלים מטילה את האחריות לפרשה על "קבוצה קטנה של אנשים" ומכריזה על השעיית מספר עובדים מבלי לציין את שמותיהם.

    ממשלת שוויץ מכריזה על איסור מכירת מכוניות מתוצרת קבוצת פולקסוואגן עם מנועי דיזל בתקינת אירו 5 בשטחה. האיסור נוגע לכ-180 אלף מכוניות מתוצרת פולקסוואגן, אאודי, סקודה וסיאט שטרם נמכרו.

    28 בספטמבר 2015: מניית פולקסוואגן צונחת ב-7.5% נוספים לנוכח הכרזת התובע הכללי בממשלת סכסוניה תחתית על פתיחתה של חקירה פלילית כנגד מרטין וינטרקורן, המנכ"ל הפורש של קבוצת פולקסוואגן.
    אאודי מכריזה ש"אנשיה מחפשים בקדחתנות פתרון טכני מהיר לבעיה", ושהתוכנה הממזרית מותקנת ב-2.1 מיליון מכוניות מדגמי A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3, Q5 – במנועי טורבו-דיזל מדגם EA-189 בנפחי 1.8 ו-2.0 ליטר שעומדים בתקני אירו 5. סקודה מודיעה שאצלה מדובר במנועים דומים שהותקנו בכ-1.2 מיליון מכוניות.

    פטר אלטמאייר, ראש הצוות של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, מכריז ש"ממשלת גרמניה עובדת קשה כדי להבין את הנזק".

    מפרסומים שלא זכו לאישור רשמי על-ידי פולקסוואגן עולה שהחברה השעתה את שלושת מנהלי המחקר והפיתוח של פולקסוואגן, אאודי ופורשה – היינץ-יעקב נאוסר, אולריך האקנברג וולפגאנג האטץ'.

    כל סוכנויות פולקסוואגן באיטליה מפסיקות את מכירת המכוניות שמצוידות במנועי דיזל. בנורבגיה "שוקלים מחדש" את שיטות הסובסידיות למכוניות שמייצרות זיהום אוויר נמוך, בהולנד ובבלגיה נאסרת מכירת מכוניות מן הדגמים שבהם מדובר עד לפתרון הבעיה. בספרד מושגת הסכמה עקרונית עם פולקסוואגן בנוגע להחזרת סובסידיות בסך 1,000 אירו למכונית אשר הוענקו בשעתו למכוניות אלה בזכות זיהום אוויר נמוך כביכול.

    29 בספטמבר 2015: קבוצת פולקסוואגן מודיעה על כוונתה לקרוא לתיקון לכל 11 מיליון כלי הרכב שבהם הותקנו מנועים מדגם EA189. "פתרונות טכניים יוצגו לרשויות עד לסוף חודש אוקטובר", נאמר בהודעה, בעלי הרכב יקבלו הודעות בנוגע לתיקון "בשבועות ובחודשים הקרובים". בכל מדינה יקימו מותגי הקבוצה השונים "אתרי אינטרנט לאומיים" ובהם יפורסם מידע אודות מהלך הקריאה לתיקון.

    30 בספטמבר 2015: קבוצת פולקסוואגן מודיעה: "פולקסוואגן AG מכריזה על תכנית פעולה לתיקון מאפייני הפליטה של כלי רכב מונעי דיזל. בשלב ראשון הלקוחות שמושפעים יקבלו הודעה שמאפייני פליטות המזהמים במכוניותיהם יתוקנו בעתיד הקרוב…פולקסוואגן ומותגי הקבוצה האחרים שכלי הרכב שלהם מושפעים יציגו לרשויות האחראיות בחודש אוקטובר את הפתרונות הטכניים ואת האמצעים…" טרם הוצגו הפתרונות הטכניים שבהם ייעשה שימוש.

    חברת המידע והייעוץ החשובה דאו ג'ונס הודיעה על כוונתה לסלק את מניית פולקסוואגן AG מן המדדים המפורסמים שלה, "מדדי דאו ג'ונס", החל מיום שלישי הבא, ה-6 באוקטובר.

    1 באוקטובר 2015: התביעה בגרמניה נאלצה לחזור בה מן ההכרזה לפיה היא תפתח בחקירה פלילית כנגד מנכ"ל פולקסוואגן המודח, מרטין וינטרקורן. לדברי דוברי התביעה "צריכות להיות "עובדות קונקרטיות" (כנגד וינטרקורן – ג.מ.) לפני שתיפתח חקירה כזאת", וכאלה – כך מסתבר – עדיין אין.

    קבוצת פולקסוואגן עלולה לספוג קנסות בסך מאות מיליוני דולרים באוסטרליה, והפסקה של מכירת מכוניות בדרום קוריאה לנוכח פרשת "דיזל-גייט". כך פורסם בשתי המדינות הללו.

    3 באוקטובר 2015: חברת צ'מפיון מוטורס, יבואנית קבוצת פולקסוואגן לישראל, מעלה 'מיניסייט' שבו אפשר לגלות האם מספר שילדה מסוים כלול ברשימת המכוניות שכלולות בקריאה הצפויה לתיקון – כפי שהועברה ליבואן על-ידי יצרנית הרכב.

     

    מי ינקה את הכתם שדבק בפולקסוואגן?
    מי ינקה את הכתם שדבק בפולקסוואגן?
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.