• Ad
  • פחות משנה לאחר שנכנס לתוקף, משרד התחבורה מבקש לבטל חוק שחייב את אגף הרישוי לציין בטופס חידוש רישיון הנהיגה את מספר הנקודות שצבר כל נהג. הסיבה: חישוב שגוי של מספר הנקודות עלול להטעות את הנהגים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    משרד התחבורה מבקש לבטל זמנית חוק שנכנס לתוקף לפני פחות משנה, וחייב את אגף הרישוי לציין את מספר נקודות החובה של נהגים בטופס חידוש רישיון הנהיגה. הסיבה למהלך החריג: חשש להטעיית נהגים כתוצאה מחישוב מוטעה של מספר הנקודות שנזקף לחובתם.

    בלשכה המשפטית של משרד התחבורה אומרים כי "על מנת למנוע את הטעיית הציבור, מוצע להקפיא זמנית את ביצועו של החוק עד שיהיה (אפשר) לתקן את החישוב הממוחשב של הנקודות התקפות".

    בלשכה המשפטית מודים גם כי שיטת החישוב שעל-בסיסה יושם החוק עד כה הייתה שגויה. "לאחר מספר חודשים של יישום, מתברר כי החישוב הממוחשב שמבוצע אינו תואם את הנדרש", מסבירים שם.

    לפי עו"ד מלי סיטון, היועצת המשפטית של משרד התחבורה, החישוב שנערך עד עתה אינו תואם את החישוב הנכון. "כל עבירה, מכל מועד שהוא, עשויה להיות תקפה מחדש בתנאים מסוימים גם אם במועד ביצוע החישוב (היא) איננה תקפה", מציינת עו"ד סיטון, "כאשר החישוב לצורך זה מבוצע ממועד העבירה האחרונה, ולא ממועד ביצוע החישוב".

    הפיילוט המוצלח ושברו
    החוק שמוצע כעת לבטלו באופן זמני נכנס לתוקף בפברואר האחרון, ובמשרד התחבורה מיהרו לבשר על הצלחה גדולה ולצדה תועלת לנהגים ולבטיחות בדרכים. למעשה, במשרד הצהירו במאי השנה כי "בעקבות פיילוט מוצלח שנמשך כארבעה חודשים, משרד התחבורה החל לציין רשמית בטופס חידוש רישיון הנהיגה את מספר הנקודות שנזקפו לחובתו של הנהג בגין עבירות תנועה".newspress_trainning_ford2

    באותה הזדמנות גם הצהיר שר התחבורה, ישראל כץ, כי "מסירת מידע לנהגים על מספר הנקודות שנצברו לחובתם, עשויה לעודד נהגים שצברו מספר רב של נקודות לנהוג בצורה זהירה יותר ולהימנע מביצוע עבירות תעבורה נוספות". אלא שכעת מתברר שההצהרות האופטימיות של שר התחבורה ופקידי משרדו היו משוללות יסוד. וסביר להניח שבמשרד התחבורה יש בכירים שאינם מופתעים מהיישום הכושל של החוק.

    "המידע (אודות מספר הנקודות שיצוין ברישיון, ש.ה) לעולם, צריך לזכור – באיזו דרך שלא תהיה, זה נכון גם לגבי התדפיסים שלנו – המידע הזה נכון ליום ושעה", הסבירה בכירה במשרד התחבורה בשנה שעברה. "אפילו צריך לשים שעה (בטופס חידוש הרישיון), כי זה כל הזמן משתנה… החשש הגדול שלי הוא, שככל שאני אתן (מידע) בנקודות זמן קבועות מראש, המידע הזה עלול להטעות. אדם יעריך את 'הסיכונים שלו' על בסיס מידע שמחר יכול להיות לא נכון ולא רלוונטי".

    אלא שאזהרותיה של אותה בכירה – כמו גם אזהרות של בכירים באגף הרישוי – לא זכו לתשומת לב, ובוועדת הכלכלה של הכנסת בחרו לקדם ולאשר את החוק ללא בחינה מעמיקה של הבעיות הכרוכות ביישומו. התוצאה מגיעה כעת, עם הגשת ההצעה של משרד התחבורה לבטל זמנית את החוק.

    אז כמה נקודות באמת יש לכם?
    עוד בטרם יבוטל החוק יידרש משרד התחבורה להתמודד עם שאלות נוקבות, ובעיקר – כמה נהגים קיבלו דיווחים שגויים אודות מספר הנקודות שצברו כביכול לחובתם, ומה הייתה תוצאת הדיווחים השגויים. יש לזכור כי צבירת נקודות חובה ברישיון הנהיגה מובילה בסופו של דבר לדרישה לביצוע קורסי נהיגה.

    לפי משרד התחבורה, מספר הנהגים שלחובתם רשומות נקודות חובה נאמד בכמה מאות אלפים. לפי בכיר באגף הרישוי, כ-500 אלף נהגים צברו עד 10 נקודות חובה, וכ-60 אלף נהגים צברו עד 36 נקודות.

    ראוי גם לציין כי יישום החוק היה כרוך בהשקעת מיליוני שקלים, שירדו לטמיון עם מחיקתו. אמנם בתחילה קבעו במשרד האוצר כי לחוק אין עלות תקציבית, אך בכירים במשרדי התחבורה וביטחון הפנים הבהירו כי ליישום החוק יש "עלות תקציבית ואפילו משמעותית".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    עוד כישלון של משרד התחבורה: הטעיה בטופס חידוש רישיון

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.