• Ad
  • סקר שנערך בשש מדינות ברחבי העולם חושף את החששות והתקוות של נהגים לקראת עידן המכונית האוטונומית
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    על פי אנליסטים שונים אנחנו נמצאים כבר על סף עידן "המכונית האוטונומית", זו שנוהגת את עצמה בעצמה, וזה יאפשר או יגרום לנו, הנהגים, למצוא לעצמנו כל מיני עיסוקים אחרים בשעה שאנחנו מוסעים למחוזות חפצנו.

     

     

    אחת ההערכות, אופטימית או מפחידה ככל שהיא נשמעת, היא שכבר בתוך כשלוש או ארבע שנים מהיום יתרוצצו להן קרוב לעשרה מיליון מכוניות אוטונומיות על כבישי העולם, וזאת הייתה סיבה מספיק טובה עבור אתר האינטרנט האמריקני Auto Insurance Center, אשר עוסק כמובן בנושאי ביטוח, לבצע סקר משאלות חובק עולם ולשאול 2,000 נדגמים כמה שאלות בנושא.

    אבל רגע לפני שנספר לכם מה ענו אנשים שונים במקומות שונים לשאלות שונות נשאל אנחנו אתכם את השאלה הבאה: מה אתם תעשו ביום שבו המכונית שלכם תשחרר אתכם מן החובה (ולטעמנו – הזכות) לסובב את גלגל ההגה שלה ולדגדג לה בדוושות?

    במה אתם תעסיקו את עצמכם בשעה שאתם תקועים בפקק? האם אפשר בכלל לדמיין עתיד כזה, למרות שכנראה שלא מדובר במדע בדיוני ובעתיד כל כך רחוק?

    עורכי הסקר, רגע לפני ששיתפו אותנו בממצאים שלהם, מעניקים לנו נתון נוסף אשר אולי יגרום לכמה מאיתנו לקנא: משך נסיעה ממוצעת של נהג אמריקני בדרכו לעבודה עומד כיום על 26 דקות, כלומר מעט פחות משעה ביום או 4.3 שעות בשבוע, ויותר מ-225 שעות בשנה.

    תוסיפו לזה נסיעות קבועות אחרות כמו הקפצת הילדים לחוגים ומטלות ביתיות שונות ותקבלו הרבה מאד שעות שמושקעות על ידינו כיום מול ההגה.

    כשחושבים על זה מדובר בהרבה מאד זמן, וכל אחד מאיתנו יכול כמובן לחשב את הנתונים האישיים שלו ולגלות כמה שעות עומדות להתפנות לו לטובת עיסוקים אחרים ביום שנהיגה תעבור מן העולם. כלומר, זה בתנאי שאתם באמת סומכים על מחשבי ומערכות המכוניות האוטונומיות ותתפנו בלב חפץ לעיסוקים אחרים במקום להשגיח עליה.

    מצד שני, כאשר אנחנו מסתכלים סביבנו בפקק ורואים מה עושים חלק מן הנהגים כיום, במכונית הלא אוטונומית שלהם – כנראה שזאת תהיה הבעיה האחרונה של הסקר הזה…

    לא מדעי, כן משעשע

    עורכי הסקר המדובר לא ניסו, חלילה, לייצר מחקר מדעי ולכן צריך לקחת אותו רק במידת הרצינות הראויה לו. מצד שני, הם גם לא חיפפו והסתפקו בכמה תשובות הזויות לצורך כותרות בלבד: לא רק שהם פילחו את התשובות לפי ארץ המגורים, מינו של הנשאל, העיסוק שלו ומאפיינים נוספים – הם גם בדקו כיצד כל אלה משפיעים על התשובות, וכך גילו דברים מעניינים.

    מפתיע ככל שזה עלול להישמע מסתבר שהפנטזיה הגדולה ביותר עבור רוב הנשאלים היא פשוט… לקרוא ספר. כן, גם בעידן הדיגיטלי שבו אנחנו חיים יש משהו במוצר הנייר הוותיק הזה שגורם לאנשים לרצות להתמסר אליו, ואולי זהו רק חלק מן הפנטזיה.

    מכל מקום, הפעילות שזכתה לדרוג הגבוה ביותר מבין 15 פעילויות מאחורי ה"אין הגה" של מכונית אוטונומית, שאותה מדמיין לעצמו המספר הגדול ביותר של משיבים, בכל העולם, היא פשוט לקרוא ספר.

     

     

    הרבה מאד אנשי מרגישים כנראה גם שהם צריכים, או רוצים, לנצל את הזמן שיתווסף להם כדי להתקשר למשפחה או לחברים, ומשימה כזאת מדורגת שנייה ברשימת הפנטזיות, ואחריה מדורגות השאיפה להתקדם עם משימות מן העבודה, צפייה בטלוויזיה או בסרט, אכילה, משחק במשחקי וידאו או פשוט לישון מאחורי ההגה.

    פעילות זאת אולי נשמעת קצת כמו בזבוז זמן אבל היא דווקא מתחברת היטב לסקרים אחרים שמהם עולה שלמעלה משליש מן הבוגרים האמריקנים אינם ישנים מספיק.

    סקרים אחרים, אם אנחנו כבר בעניין, מגלים שרבים מן הנשאלים סבורים שהם לא עושים מספיק סקס, וגם כאן אולי תוכל המכונית האוטונומית לסייע: אל המקום התשיעי ברשימת הפנטזיות אודות המכונית האוטונומית מגיעה השאיפה "לעסוק בפעילות מינית".

    אך טבעי כנראה שמיד לאחר מכן, במיקום העשירי, מדורגת השאיפה "להתפלל", אם כי לא ברור למי ועל מה: האם להתפלל לסקס טוב, למחילה על הסקס או פשוט להתפלל שהמכונית תביא אותנו למחוז חפצנו בזמן שאנחנו עסוקים בפעילויות אחרות, למשל תפילה.

    משחקי קלפים, אימון גופני, שתיית אלכוהול, שידוכים והיכרויות אינטרנטיים ואפילו שימוש בסמים – כל אלה כלולים גם הם ברשימת הפנטזיות לניצול הזמן במכונית אוטונומית, אם כי בדרוג נמוך יותר מאשר לעשות סקס או להתפלל.

    סומכים על המחשב?

    כמובן שלפני שנוכל "לחלק את עור הדב" ולנצל את הזמן שיתפנה לנו בדרכים צריך לבדוק אם אנחנו בכלל מוכנים לקבל את המכונית האוטונומית ולהשתמש בה, וכמה אנחנו סומכים על זה שהיא "תדע מה לעשות" ולא תערב אותנו בתאונה.

    אז גם כאן, מסתבר, זה עניין של גיאוגרפיה – והסינים, למשל, הרבה יותר פתוחים מן הבריטים לאמץ את הטכנולוגיה החדשה: רק 3.1% מן הסינים, לעומת 21.3% מן האוסטרלים ו-23% מן האמריקנים, השיבו שהם לא מוכנים לנסוע במכונית אוטונומית.

    באופן מפתיע, האומה שהכי פחות מרגישה בנוח עם רעיון המכונית האוטונומית היא דווקא יפן – מדינה מובילה באהבה שלה לרובוטים בפרט ולחדשנות בכלל ומובילה עולמית בטכנולוגיה. 33% מן הנשאלים בארץ השמש העולה אומרים שהם פשוט לא מתכוונים לנסוע במכונית ללא נהג, וזאת, למשל, יחסית ל-7.8% מן הנשאלים ההודים.

     

     

    מעניין מאד, גם אם ממש לא מפתיע, שקיים קשר ברור בין התפיסה העצמית של נשאלים לגבי אופי הנהיגה העצמית שלהם לבין הנכונות שלהם לעבור למכונית אוטונומית ולסמוך עליה: ככל שנהגים העידו על עצמם כבעלי הרגלי נהיגה פגומים – למשל מי שנוהגים לבצע פעולות לא חוקיות בעת נהיגה או לא לשים מספיק לב למתרחש על הכביש – כך הם מוכנים לוותר בקלות רבה יותר על השליטה במכונית, ולהיפך.

    כך, למשל, כמעט 79% ממי שמעידים על עצמם שהם תמיד מוצאים את דעתם מוסחת בעת נהיגה סבורים שמכונית אוטונומית תהיה בטוחה ממכונית נהוגה בידי נהג, לעומת כמעט 46% מן הנהגים שמעידים על עצמם שדעתם מוסחת מן הנהיגה רק לעיתים רחוקות.

     

     

    עוד עובדה לא מפתיעה היא שככל שנהגים מבלים יותר זמן בנהיגה כך הם מעדיפים למסור את השליטה למחשב: רק 35.7% מבין מי שנוהגים פחות מ-16 ק"מ ביום מעידים על עצמם שיעברו למכונית אוטונומית בסבירות גבוהה לעומת כמעט 62% מבין מי שנוהגים יותר מ-160 ק"מ ביום.

    והיכן נמצאים החסמים של הנשאלים מפני המכונית האוטונומית?
    רוב המשיבים שנאו את הרעיון של ויתור על שליטה ברכב שלהם (42.4 אחוזים), 35% מבין הנשאלים חוששים מהתנגשות עם כלי רכב אחר, 12.8% חוששים מפגיעה בהולך רגל ואילו 9.8% מן הנשאלים "לא בטוחים כיצד תתפקד המכונית האוטונומית שלהם בתנאי מזג אוויר גרועים".

    כמה אתם סומכים על המכונית האוטונומית? מסתבר שגם זה עניין תרבותי וגיאוגרפי: 44% מן הבריטים, לעומת 30.7% מן ההודים, השיבו שבזמן נסיעה במכונית אוטונומית הם "יביטו בדרך", כלומר לא יעסקו בכל מגוון הפעילויות שתוארו כאן קודם.

     

     

    שאלה מאד מעניינת אחרת היא מי היה מוכן לקנות ולנהוג במכונית אוטונומית כבר היום לו דבר כזה היה מתאפשר, ובניגוד למה שאולי אפשר היה לשער מראש  – מסתבר שדווקא גברים מוכנים לאבד שליטה על הנהיגה יותר מאשר נשים.

    באופן כללי, התשובות של נשים היו פחות מחייבות לשאלה הזאת מאלה של הגברים: אצל גברים בלט השיעור הרב של מי שמוכנים לאמץ את הטכנולוגיה הזאת מחר בבוקר (47.4% לעומת 33.6% אצל נשים), ולעומת זאת אצל נשים בלט האחוז הגבוה של מי שלא מוכנות להתחייב והשיבו שזה "תלוי" (46.6% לעומת 35.1% אצל גברים).

     

     

    ומה לגבי הפנטזיות שלכם אודות מה שמכונית אוטונומית תציע לכם בעתיד? מה תרצו שישתנה ב"ריהוט" הפנימי שלה ביחס למכונית הנוכחית שלכם?

    דווקא כאן התשובה הנפוצה ביותר קצת מאכזבת: 31.6% מן הנשאלים לא היו רוצים שינוי במכונית העתידית יחסית לזו המוכרת להם, 19.3 אחוז מהמשיבים מפנטזים על מקרר, 15% רוצים מיטות, 14.7% מבקשים בדמיונם שולחנות וכסאות, 11.5% רוצים ספות הסבה, 5% רוצים "בר מצויד היטב" ו-2.9 אחוזים היו רוצים מיטת מסאז'.

    נתונים ואינפוגרפיקה: Auto Insurance Center

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    סקס סמים וטלפון: זה מה שנעשה במכונית האוטונומית

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.