• Ad
  • סוף עידן הלואו קוסט? ניסאן מחסלת את דאטסן

    יורשי קרלוס גוהן בניסאן מכניסים את יצרנית הרכב היפנית השנייה בגודלה לתוכנית קיצוצים והתייעלות. ניסאן תסגור את מותג המוצרים הזולים דאטסן ותקצץ דגמים חלשים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    קשה לדעת אם מדובר ב"ניקוי אורוות", "צייד מכשפות" או תוכנית הצלה אמיתית, אבל אם הדברים שהביאה אמש סוכנות הידיעות הנודעת 'רוייטרס' יתבררו כמהימנים נראה שניסאן – יצרנית הרכב השנייה בגודלה ביפן – עומדת בפני תוכנית קיצוצים והתייעלות מקיפה.

     

     

    שני מקורות שצוטטו באנונימיות על-ידי רויטרס מדווחים על כך שצוות ניהול חדש, אשר נכנס לעבודה לאחר שניסאן השתחררה באופן סנסציוני מן הנשיא הקודם שלהקרלוס גוהן, תציג בתוך מספר שבועות תוכנית התייעלות לרוב אגפי החברה למעט הפעילות שלה בסין.
    הקורבן המשמעותי ביותר של תוכנית זאת צפוי להיות מותג הלואו קוסט של ניסאן, דאטסן (Datsun), אשר הוחזר לחיים בשנת 2013 בהנחייתו של גוהן. דאטסן נועדה לאפשר לניסאן להציע מוצרים זולים ופשוטים שמותאמים לשווקים מתפתחים ולמדינות עולם שלישי מבלי לפגוע בתדמית של המותג העיקרי – ניסאן, וזאת תוך ניצול מרבי של פעילות המו"פ והרכש של הקבוצה כולה.
    דאטסן היה שם המותג הקודם של ניסאן עצמה, ותחת מותג זה מיוצרים כיום שישה דגמים שונים במפעלים של ניסאן בהודו, רוסיה (שם קיים גם שיתוף פעולה בין ניסאן ללאדה), ובאינדונזיה. דגמי דאטסן משווקים באינדונזיה, רוסיה, הודו, דרום אפריקה, קזחסטן, בלארוס ולבנון.

    ששת דגמי דאטסן מבוססים, כאמור, על פלטפורמות קיימות של ניסאן ושל לאדה, כאשר קו המוצרים הבסיסי ביותר הוא דגמי ON-DO ו-Mi-DO אשר מבוססים על לאדה קאלינה (וגם להיפך). שלושה דגמים אחרים, GO, GO+ ו-CROSS, הם למעשה גרסאות משופחתות מאד של ניסאן מיקרה הקודמת, שהיא לכשעצמה מכונית די "משופחתת". הדגם המתקדם ביותר של דאטסן הוא Redi-GO אשר מבוסס על פלטפורמת CMF-A המודולרית והחדשה של רנו-ניסאן.

     

     

    בתקופת כהונתו הארוכה של גוהן, אשר הפך את רנו-ניסאן לאחת מקבוצות הרכב הגדולות בתעשייה, הושקעה לא מעט אנרגיה בדאטסן, ממש כמו במותג המקביל לו מבית רנודאצ'יה הרומנית. נכון להיום, קבוצת רנו-ניסאן היא היחידה מבין קבוצות הרכב הגדולות שמחזיקה בשלושה מותגי לואו-קוסט נפרדים (ובכלל זה גם שליטה ב'לאדה' הרוסית), וזאת בשעה שיצרניות רכב אחרות שהשתעשעו ברעיון דומה (למשל קבוצת פולקסווגן) בחרו לבסוף שלא ליישם אותו.

    ככלל, למרות פוטנציאל המכירות העצום של מותגים זולים בשווקים מתפתחים – מתח הרווחים על מכוניות כאלה לא מצדיק את ההשקעה בהם, וגם לא את תקורות הניהול של מותגים נפרדים. למרות זאת, עד לאחרונה נדמה היה שקבוצת רנו-ניסאן מצאה שיטה לא רעה לניצול מיטבי של מערכי המו"פ, הרכש והייצור שלה, ודוגמא טובה לכך היא הצלחתה המסחרית של דאצ'יה.

     

     

    על רקע זה לא ברור אם "המטאטא החדש" של ניסאן – ג'ון סקי, אשר מונה לאחרונה כסגן נשיא בכיר וכסמנכ"ל התפעול – גילה ש'דאטסן' הוא מותג מיותר אשר מייצר פעילות הפסדית, או שההנהלה החדשה של ניסאן פשוט מנסה למחוק את המורשת של קרלוס גוהן ככל שהיא יכולה. כך או אחרת, סקי צפוי לחשוף במהלך נובמבר תוכנית התייעלות חדשה אשר גובשה בחודשים האחרונים על-ידי צוות בראשותו, והמקורות שמצוטטים על-ידי רויטרס טוענים שחיסול דאטסן נמצא בלב ליבה של תוכנית זאת. ככל הידוע, ניסאן צפויה לפטר כ-12,500 עובדים עד לשנת 2023, אולם היא לא תסגור מפעלי ייצור. התוכנית כוללת כנראה את הפחתת תפוקתם של כ-14 מפעלים, הסבת קווי ייצור, והפסקת הייצור של מספר דגמים לא רווחיים – בהם כמה גרסאות של הטנדר האמריקני הגדול 'טיטאן'.

    לקריאה נוספת: קרלוס גוהן מאשים: "נעצרתי בגלל מזימה ובגידה של מנהלי ניסאן"

    מורשתו של גוהן, טוענים אותם מקורות, כללה יעדי מכירות אגרסיביים שהיו כרוכים ב"קניית נתח שוק", למשל באמצעות מכירה במחירים נמוכים מאד לחברות השכרה וליסינג. גם נוהג זה, טוענים המקורות, צפוי להתבטל.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.