• Ad
  • סוזוקי ג'ימני מתרסק: רק 3 כוכבים במבחני Euro-NCAP

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מה קורה לסוזוקי במבחני הריסוק, ומדוע קברניטי החברה לא מתאפסים על עצמם? זאת השאלה המסקרנת ביותר לנוכח פרסומה אתמול (ד') של סדרה של ארבעה מבחני ריסוק חדשים שבוצעו בפרויקט מבחני הריסוק החשוב ביותר בעולם, Euro-NCAP: ג'ימני החדש של סוזוקי קיבל במבחנים אלה ציון גרוע של 3 כוכבים בלבד, מתוך חמישה.

     

     

    התוצאה מאכזבת בכל קנה מידה, ודאי כאשר מדובר ביצרנית מן השורה הראשונה ובדגם חדש אשר מחליף – לאחר המתנה מאד ממושכת – את אחד האייקונים הגדולים והנחשקים ביותר של סוזוקי. התוצאה מאכזבת שבעתיים בהתחשב בכך שאפשר היה לצפות מסוזוקי להפנים כישלונות קודמים שלה במבחני ריסוק בכלל, ובפרט באלה של Euro-NCAP, ולהשקיע את כל מה שצריך כדי לשפר את התדמית שלה בתחום זה.

    סדרת מבחני הריסוק של Euro-NCAP כוללת ריסוק חזיתי כנגד מחסום קשיח, ריסוק חזיתי של 40% מרוחב החזית של המכונית כנגד מחסום סופג אנרגיה, "מבחן מוט", שבו צד הנהג של המכונית הנבדקת נפגע על-ידי מוט שמדמה פגיעה בעמוד חשמל או בעץ, וכן מבחנים למערכות הסיוע לנהג השונות, ומבחני פגיעה בהולך רגל.
    מהנדסי הפרויקט מפרסמים תוצאות שמתייחסות לרמת ההגנה שהמכונית מספקת ליושבי המושבים הקדמיים, לילדים שמרוסנים במושבי בטיחות במושבים האחוריים, וכן את ציון הפחתת הפגיעה בהולך רגל וציון לתפקוד מערכות הסיוע לנהג, למשל מערכת בלימה אוטונומית.

    שיטת מבחני הריסוק של Euro-NCAP שוכפלה למספר פרויקטים דומים שמבוצעים ברחבי העולם, למשל בדרום אמריקה ובדרום מזרח אסיה, ואחת המקבילות האלה היא Global NCAP, אשר בוחנת מכוניות בהודו ובדרום אפריקה. זאת העניקה לא מכבר ציון של ארבעה כוכבים ל'נקסון' של טאטא ההודית.

    הצלחה צפויה לאאודי ופולקסווגן

    חשוב להדגיש שפרויקט Euro-NCAP, אשר הוקם בשנת 1996, מתאפיין בין השאר בכך שהוא מעלה באופן קבוע את הסטנדרטים שלו וכך מאלץ את תעשיית הרכב כולה לשפר באופן עקבי את ביצועי ההגנה של כלי רכב. הצלחה במבחנים אלה נחשבת בימינו להכרחית עבור כל יצרניות הרכב שמכבדות את עצמן, ורובן אכן מתאמצות ומצליחות להשיג את הציון המרבי של 5 כוכבים.

    כך, למשל, בסדרת המבחנים שפורסמה אתמול קיבלו אאודי A6 ופולקסווגן טוארג ציון של חמישה כוכבים, ואפילו המכונית המסחרית של פורד – טורנאו קונקט שמיוצרת בטורקיה, קיבלה ארבעה כוכבים.
    בהודעה הרשמית של אנשי Euro-NCAP הם מציינים לשבח את הצלחתן של אאודי ושל פולקסווגן וכותבים שהן קיבלו "ציון טוב במיוחד בהגנה על משתמשי דרך פגיעים, ובכלל זה גם בסעיף חדש של המבחנים שכולל בלימה אוטונומית לנוכח זיהוי של רוכב אופניים".

     

     

    המבחן של פורד קונקט הוא למעשה מבחן חוזר לגרסה מעודכנת, לאחר שאותו דגם – דור שני של 'קונקט' – נבחן בשנת 2013 לאחר שהושק. על אף שקונקט קיבל רק ארבעה כוכבים, ב-Euro-NCAP מדגישים שמדובר ב"ציון חזק לנוכח הדרישות של שנת 2018", כלומר בשיפור ביחס לתוצאות המבחן הקודם, ושזאת תוצאה ראויה לציון כאשר מדובר ברכב מסחרי בבסיסו. לגבי סוזוקי ג'ימני כותבים אנשי Euro-NCAP שהציון של שלושה כוכבים ניתן לו (גם) בגלל היעדר מערכות סיוע לנהג ותפקודן של אלה שכן מותקנות, וכאן יש להוסיף שמדובר בהחלטה מודעת של היצרנית אשר בחרה שלא להשקיע מספיק במערכות כאלה. הבעיה, כפי שעולה מעיון מעמיק יותר בתוצאות המבחן, היא שגם ביצועי ההגנה של המרכב לא מלהיבים במיוחד.

     

     

    מיכאל ואן רטיגן, המזכיר הכללי של Euro-NCAP, אמר ש:"באופן כללי התוצאות האחרונות מדגימות שככל ששיטת המבחנים של הפרויקט מתפתחת והופכת לתובענית יותר – יעד של חמישה כוכבים הוא בר השגה אם כי מאתגר יותר לתעשיית הרכב. בעיקר יש להדגיש את העובדה המעודדת שיצרניות הרכב מציגות ביצועים טובים בכלן הקשור למערכות הגנה על משתמשי דרך פגיעים – כמו בלימה אוטונומית עם זיהוי רוכבי אופניים. Euro-NCAP כבר בחנה עד היום שישה דגמים שבהם מותקנת מערכת מצילת חיים זאת. מערכות כאלה הן אבני הבניין למכוניות אוטונומיות עתידיות, וחשוב מאד שאלה מספקות לנו יתרונות בטיחות מוחשיים כבר היום".

    גיליון ציונים

    כאשר בוחנים את גיליון הציונים של סוזוקי כדי להבין מה השתבש אצלם והוביל לציון מאכזב, ניכר שלא רק מערכות הבטיחות גרמו לכך. ג'ימני אמנם קיבל רק 50% בסעיף מערכות הבטיחות, אבל גם בסעיף ההגנה על היושבים מלפנים הוא קיבל רק 73% לעומת, למשל, 92% שקיבלה המסחרית של פורד או 93% לאאודי A6.

     

     

    לגבי הריסוק החזיתי כותבים אנשי הפרויקט שכרית האוויר לא נפתחה באופן שמנע מן הנהג להישמט כלפי מטה, וכך נגרמה פגיעה של גלגל ההגה בראש. "ג'ימני הפסיד ניקוד בגלל אופן הפתיחה של כרית האוויר ובגלל מידת התזוזה של גלגל ההגה, ומידת הגנה על הראש דורגה כ"גבולית". באותו מבחן התעוות המרכב באופן ניכר, במיוחד סביב מסגרת הדלת, והציון לרמת ההגנה על החזה של הנהג נפגע בגלל הקריסה "הבלתי יציבה" הזאת.

    תוצאות ההגנה על אזור החזה של בובת הניסוי דורגו כחלשות אם כי רמת ההגנה על הברכיים והירכיים גם של הנהג וגם של הנוסע לצידו התגלתה כטובה. חלקים של לוח המכשירים ולוח המחוונים נמצאו כגורמי סיכון לפגיעה בנהגים ובנוסעים בגדלים שונים, ורמת ההגנה שם הוגדרה כגבולית. בריסוק החזיתי כנגד מחסום קשיח נמצא שמידת ההגנה על ראשו של נוסע במושב האחורי חלשה, ואילו קריאות הנתונים מבובות הניסוי מוכיחות שההגנה שמספקות משענות הראש של המושבים הקדמיים כנגד "צליפת שוט" בעת פגיעה מאחור – הן גבוליות.

     

     

    מערכת הבלימה האוטונומית הסטנדרטית שמותקנת בג'ימני תפקדה היטב במהירויות נסיעה עירוניות, אבל ג'ימני לא קיבל ציון מרבי בסעיף זה היות שהגנה טובה של משענות ראש היא דרישה מקדימה לקבלת ניקוד בסעיף זה… מערכת הבלימה האוטונומית השיגה ביצועים חלשים במבחני הפגיעה בהולכי רגל באור יום, והיא לא מסוגלת להגיב לנוכח משתמשי כביש מהירים כמו רוכבי אופניים".

     

     

    מכירתו של סוזוקי ג'ימני באירופה החלה לא מכבר והוא צפוי בישראל בקרוב. מצד אחד, היות שמדובר בכלי רכב מאד מיוחד ואין לו מתחרים ישירים – לא סביר שהתוצאה הבעייתית מאד הזאת תשפיע על המכירות, בעיקר מכיוון שלמי שמעוניין בכלי כזה אין אף ברירה אחרת.

    מאידך, אחרי ש'סוויפט' ו'באלנו' החדשות קיבלו ציון מאכזב של 3 כוכבים ללא מערכות בטיחות, ו-4 כוכבים בלבד עם מערכות כאלה, ואחרי ש'איגניס' קיבלה 5 כוכבים עם מערכות ו-3 כוכבים בלעדיהן וש'סלריו' קיבלה ציון של 3 כוכבים גם במבחן המקורי (2014) וגם במבחן חוזר (2016), אפשר היה לצפות שאנשי סוזוקי יתאפסו על עצמם ויבינו שהם גורמים נזק תדמיתי חמור למותג שלהם. לרגע קט, בשנת 2015, הוכיחו היפנים שהם יודעים את העבודה כאשר 'ויטארה' קיבלה ציון מרבי של חמישה כוכבים, אלא שהרגע הזה חלף עם תוצאות מבחני 2016 ו-2017, וכפי שאפשר לראות – גם עם ג'ימני.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.