• Ad
  • המהנדס פרדיננד פייש, אשר לקח את קבוצת פולקסווגן לסדרת רכישות ומיזוגים שהפכה אותה לקבוצה הגדולה ביותר בתעשיית הרכב - נפטר אמש בגיל 83
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    פרדיננד פייש, האיש שעיצב את קבוצת פולקסווגן המודרנית, נפטר אמש בהפתעה, בדרום גרמניה, בגיל 83. פייש היה אחד מנכדיו של פרדיננד פורשה, האיש רב הפעלים אשר קיבל מאדולף היטלר את המנדט לתכנן ולבנות את "מכונית העם" – מכונית שלאחר תום מלחמת העולם השנייה יוצרה על-ידי חברה אחרת לגמרי ותהפוך ל"חיפושית".

     

    פייש נולד בווינה לזוג הורים נאצים בשנת 1937, בסמוך לאחר שסבו – אבי אימו – החל לפתח את החיפושית. לאחר המלחמה הקימו בני משפחת פורשה את החברה שנושאת את שמם, ובנו מכוניות ספורט, ואילו פייש נשלח ללימודים בפנימייה שוויצרית ולאחר מכן למד הנדסה בשוויץ. בשנת 1963 הוא החל לעבוד עבור דודו (בנו של פרדיננד פורשה) בחברת פורשה, וכבר אז התגלה כבעל מזג הרפתקני. פייש חתום על דגם המירוץ המפורסם והמצליח של פורשה – 917 – שהונע בשעתו על-ידי מנוע 12 צילינדרי מקורר אוויר שסיפק כ-600 כ"ס.

    ההימור הזה אמנם הצליח, אבל כדי להבין את ההיקף שלו, כמו גם מהלכים שפייש ביצע בהמשך הקריירה שלו, די אם נציין שעלות התכנון והייצור של 25 מכוניות מדגם 917 גזלה בשעתו שני שלישים מתקציב המירוצים השנתי של פורשה. זה היה תקציב הפיתוח העיקרי של החברה ולכן זכה המהלך הזה לביקורת רבה.

    בהמשך התגלו חילוקי דיעות בין פייש למשפחתו המורחבת ובשנת 1972 הוא עבר לעבוד בחברת אאודי, שם התקדם לימים לתפקיד האחראי על הפיתוח ובשנת 1988 מונה לתפקיד המנכ"ל. לזכותו רשומים פיתוחים טכנולוגיים ייחודיים באאודי, למשל מערכת ה'קוואטרו' להנעת ארבעת הגלגלים, וגם בקבוצת פולקסווגן כולה, למשל מנועי ה-V5, ה-W6 וה-W12.

    לאחר שסיים את תפקידו כמנכ"ל אאודי מונה פייש בשנת 1993 למנכ"ל קבוצת פולקסווגן, ובתקופה זאת, כמו גם לאחר מכן כאשר מונה בשנת 2002 ליו"ר מועצת המנהלים של הקבוצה, הוא הוציא אותה למסע מיזוגים ורכישות חסר תקדים בתולדות תעשיית הרכב. בתקופתו פולקסווגן כבר הייתה הבעלים של אאודי, ובעלת השליטה בסיאט ובסקודה, ותחת שרביטו הושלמה ההשתלטות על מלוא הבעלות בחברות האלה. במקביל הקימה פולקסווגן מחדש את המותג אאודי כמותג יוקרה, רכשה בעלות חלקית בפורשה, שעמדה בפני פשיטת רגל, השתלטה על למבורגיני ודוקאטי, נלחמה בב.מ.וו. על המותג רולס-רויס (ולבסוף הסתפקה במותג בנטלי), ורכשה את יצרניות המשאיות סקניה ומאן וכן חברות תעשייתיות שונות. אחת ההשקעות הראוותניות ביותר של קבוצת פורשה הייתה המצאה מחדש של מותג הסופר-יוקרה 'בוגאטי', ובניית כמה מן המכוניות המתוחכמות והיקרות ביותר בעולם.

    גם בהקשר הזה חלק מן ההשקעות הצליחו יפה מאד, ואחרות זכו לביקורת רבה, עד כדי כך שבימינו יש מי שמבקשים לפרק חלק מ"אימפריית הרכב הרב מותגית" ולמכור חלקים ממנה לטובת השקעות בתחבורה חכמה, רכב אוטונומי ורכב חשמלי.

    פייש גם היה מעורב בתככנים המשפחתיים בתוך חברת פורשה – שמשפחתו היא חלק מקבוצת הבעלים בה, ובתקופתו ניסתה פורשה להשתלט השתלטות עויינת על קבוצת פולקסווגן, שהייתה, כאמור, אחת מבעלות השליטה בחברה. בסופו של דבר התהפכו היוצרות ופולקסווגן היא זאת שהשתלטה על פורשה. מאותו רגע ירדה קרנו של פייש, כמו גם של כל יורשי משפחת פורשה, ובשנת 2015 (גם בגלל חילוקי דיעות בנושאי מינוי מנהלים) הוא נודה ממועצת המנהלים של הקבוצה.

     

     

    פייש חתום גם על מספר כשלונות, כמו למשל הניסיון לבנות מכונית אלומיניום קלה על-ידי אאודי (A2) או מכונית יוקרה עם הסמל של פולקסוואגן (פייתון). אבל הסכסוך עם מועצת המנהלים של פולקסווגן הפריד אותו מן הקבוצה רגע לפני הכישלון הגדול ביותר שלה – פרשת דיזלגייט.

    מקורות עיתונאיים בגרמניה מדווחים שפייש בן ה-82 התמוטט במהלך בילוי במסעדה בבוואריה, דרום גרמניה, ביום ראשון בערב, מול אשתו אורסולה, ולאנשי הרפואה לא נותר אלא לקבוע את מותו במקום.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    נפטר האיש שעיצב את קבוצת פולקסווגן המודרנית

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.