• Ad
  • טובעים במספרים: ככל שמכוניות ולקוחות מייצרים יותר מידע ונתונים מתאמצות יצרניות הרכב להפוך אותו למשאב שמייצר להן הכנסה נוספת
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב האמריקנית הגדולה ביותר, הודיעה בשבוע שעבר על משרה בכירה חדשה בארגון – מנהל מידע ראשי (CDO), ועל מינויו של צ'רלס תומאס לתפקיד זה.

     

     

    מארי בארה, יו"ר ומנכ"ל ג'נרל מוטורס, הכריזה על התפקיד ועל המינוי בשיחת ועידה שקיימה עם אנליסטים ומשקיעים. תומאס מילא עד לאחרונה תפקיד דומה בחברת Wells Fargo, ובתוך הארגון של ג'נרל מוטורס הוא יהיה כפוף לאלן באטלי, המנכ"ל והנשיא של ג'נרל מוטורס בצפון אמריקה.

    לפני שמתארים את גודל המאורע כדאי לדעת מה אומרת המנכ"לית והיו"רית על התפקיד החדש, וזה מעניין מפני שהיא בחרה להתייחס רק לנגזרת ספציפית אחת מתוך היריעה הרחבה יותר. לדברי בארה, עד לשנת 2020 תהיה תקשורת דו-כיוונית בין מכוניות מתוצרת ג'נרל מוטורס לבין מערך המידע של היצרנית (מה שנקרא "Connected car"), והחברה תוכל לנטר את מצבן המכאני של המכוניות, לזהות מבעוד מועד תקלות שמתהוות בהן, ולבצע עדכוני תוכנה בזמן אמת באמצעות תקשורת אל המכוניות.

    עוד אמרה בארה לאנליסטים ולמשקיעים ש"ג'נרל מוטורס לומדת את פוטנציאל השימוש במידע הרב שמופק במכוניות "גם כדי לסייע ללקוחותיה וגם כדי לפתח הזדמנויות עסקיות עבור החברה". "ההזדמנות קיימת", אמר בארה, "ו-GM בוחנת מערכת ניהול שתבצע הערכה קבועה של רכיבים שונים בתוך הרכב, תציג ללקוחות מראש אם יש צורך לתקן אותם, ותזהיר אותם אודות אירועים שונים שקשורים לרכב, ותאפשר ביצוע מרחוק של פעולות, למשל פתיחת ונעילת דלתות".

    ברוכים הבאים למועדון

    ההכרזה של ג'נרל מוטורס חשובה אמנם ומעניינת, אבל מגיעה כשלושה חודשים לאחר שפורד הודיעה על מינויו לתפקיד דומה (החל מ-1 ביוני) של פול באלו (Ballew), אשר בין מגוון רחב של תפקידים שמילא בעברו היה גם מנהל די בכיר בג'נרל מוטורס. פורד הכריזה עוד בסוף אפריל השנה שהחליטה להגדיר את תפקיד "מנהל נתונים ראשי" (CDO) בחברה לנוכח הכמות העצומה של מידע ונתונים (DATA) שנאסף כיום על-ידי המכוניות ובמערכי המידע השונים של החברה.

    אצל פורד מדובר למעשה בשדרוג של פונקציות שכבר היו קיימות בארגון, ואיחודן לתוך חטיבה בדרגה גבוהה יותר: באלו מונה כבר בדצמבר 2014 לתפקיד "מנהל ראשי למידע ואנליטיקס" שבמסגרתו היה אחראי על הקמת מערך ספציפי לאיסוף נתונים וניתוחי פעולות, אשר נאספים ומבוצעים בתוך הארגון.

    כאשר עבד בשעתו בג 'נרל מוטורס, ועוד לפני שכיהן בשורה מרשימה של תפקידים בארגונים נחשבים אחרים, היה באלו אחראי על המחקר של החברה, נתוני ומידע אודות לקוחות, חיזוי מכירות ואנליזה של הכלכלה והתעשייה. במסגרת זאת הוא עסק גם בפעילות השיווק האסטרטגי של החברה בצפון אמריקה ושימש כמנהל בכיר לפעילויות תכנון מוצרים גלובליים.

    מה זה "קצין נתונים ראשי"?

    כפי שאפשר להבין מן הביוגרפיה של באלו, ומשתי הפונקציות החדשות והכל כך בכירות בפורד ובג'נרל מוטורס, תפקיד ה-CDO מעלה את כל העיסוק בנתונים ומידע לדרגה הגבוהה ביותר בארגונים, וזאת לנוכח חשיבותם המוגברת של ניהול הנתונים, ההגנה על נתונים, ויותר מכל – היכולות האנליטית של ארגונים לעשות בהם שימוש מועיל, כולל גם למכור אותם לארגונים אחרים.

    היסטורית, כל הטיפול במיחשוב בארגון, ובכלל זה גם בפיתוח אפליקציות שונות לניהול מידע, הוטל בעבר על מחלקות המידע והמחשוב (IT), ואלה גדלו וטפחו במקביל להתפתחות האינטרנט ויישומיו. מרגע זה לכולם נדמה היה שיש להם מידע על הכל, ובה בשעה גדלה כמות המידע באופן אקספוננציאלי, מה שמציע כמובן הרבה מאד יתרונות אבל גם לא פחות אתגרים. העניין הוא שמחלקות IT לא נועדו "לחשוב", ובוודאי לא ליזום אסטרטגיה, אלא לספק שירותים מסוג מסוים לארגון, ואלה אכן סופקו בדרך של ביצוע פרויקטים לפי דרישות שהתקבלו מן המחלקות השונות.

    ככל שהארגונים השונים מבינים את המשמעות ואת הערך האסטרטגי של המידע עצמו הם מנסים לייצר תשתית מתאימה, וכן יכולות וידע שבאמצעותם אפשר יהיה לחלץ נתונים רלבנטיים ולנתח אותם, וכן לחבר את התובנות שמתקבלות אל המנהלים הרלבנטיים להן בכל אגפי הארגון, מן המנכ"ל ומטה דרך מחלקות השיווק, המכירות, תפעול, משאבי אנוש, שירות לקוחות וכיוצא באלה.

    אלא שכל האמור כאן נכון כמעט לגבי כל סוג של ארגון, ואילו לתעשיית הרכב יש שני שימושים מאד ספציפיים נוספים במידע, אשר עשויים לייצר לה רווח מיוחד.

    ראשית, כפי שמארי בארה אמרה לאנליסטים, יצרנית רכב יכולה למצוא יתרונות רבים באיסוף מידע אודות מצבן "הבריאותי" של המכוניות שהיא מייצרת, ובאמצעותו למכור, למשל, שירותי ערך מוסף כמו ביטוח ואחריות או שירותי תחזוקה, וכן לייעל את שגרת הטיפולים במכוניות באופן שימקסם את הרווחים שלה (ולאו דווקא את אלה של הלקוח שלה).

    לקריאה נוספת: מדוע אינטל רוכשת את מובילאיי ב-15.3 מיליארד דולר?

    שנית, וחשוב יותר, במקביל נאסף סוף אחר לגמרי של מידע, אשר אם עושים בו שימוש נכון יכול להיות בעל ערך כלכלי רב בהרבה, ומדובר בכל סוגי המידע שנאסף אודות השימוש במכונית ובעיקר אודות כל מה שמתרחש בסביבתה.

    חיבור כל מכונית "לענן", ובמילים פחות עדינות – למחשב שבשליטת הארגון – מאפשר לאסוף מידע רב ערך על הלקוחות עצמם, סוגי השימוש שלהם, פעילויות שלהם ברכב בזמן שהם משתמשים בו, הרגלי התנהגות וצריכה שלהם וכן הלאה והלאה, וזהו מידע שיצרניות הרכב יכולות לסחור בו וגם להשתמש בו כדי לפתח שירותי ערך נוספים.

    במקביל, מיליוני מכוניות על הכבישים (בין אם בבעלות הנוהגים בהן או כאלה ששייכות לציי תחבורה שיתופית) אוספות כמויות אדירות של מידע אודות כל מה שמתרחש סביבן: מצב התנועה, מזג אוויר, תאונות, תשתיות וכיוצא באלה. ניתוח נכון של הנתונים יאפשר לבנות "מפה דיגיטלית" של העולם, שגם אותה אפשר לחלוק תמורת לא מעט כסף. כמעט כל אסטרטגיה לפיתוח עתידי של תחבורה בכלל וכלי רכב בפרט תהיה יעילה יותר ככל שהמידע שייאסף יהיה רב, ממוקד, מדויק ואמין יותר – וככל שייעשה עליו ניתוח חכם יותר.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    משרה חדשה נולדה: מנהל מידע ראשי

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.