• Ad
  • משרד התחבורה נסוג: מוסכים לא יפרסמו מחירון חלפים

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    בעקבות ועדת היישום למסקנות ועדת זליכה הורה משרד התחבורה למוסכים לפרסם לצרכן מחירון מפורט שכולל את זמינות כל החלפים המקוריים, התחליפיים ו"האחרים" שבאמצעותם אפשר לבצע תיקון ברכב, ואת מחיריהם המעודכנים. עדכון הנוהל מעקר מתוכן את כל הרעיון הזה

    בפברואר 2013, כאשר שר התחבורה ישראל כץ דחף בכל כוחו את דוח ועדת זליכה ואת מסקנות ועדת היישום הפנימית שהקים כדי לבצע אותן, פרסם אגף הרכב במשרד התחבורה נוהל שחייב את המוסכים לפרסם מחירון מורכב מאד לצרכנים.

    הנוהל, שנועד (כך כתוב בו) "לספק מידע ללקוח על מחירי החלפים וסוגיהם השונים", נכנס לתוקף כבר בחודש מרץ 2013, אלא שמעולם לא באמת פעל בשטח בגלל התנגדותם של כל מי שאמורים היו לקיים אותו – החל מבעלי המוסכים וכלה ביבואני החלפים.

    בשבוע שעבר ירד אגף הרכב מן העץ, ופרסם עדכון לנוהל הזה אשר למעשה מעקר אותו כמעט מכל תוכנו. העדכון לנוהל ייכנס לתוקף בעוד שלושה חודשים, ומסיר מן המוסכים את האחריות למתן מידע על מחירי חלפים ואת החובה לתקן את הרכב בחלפים לפי דרישת הלקוח. העדכון מגלגל את האחריות למידע זה על יבואני החלפים והרכב. התוצאה הסופית היא כמובן פגיעה ביכולתו של בעל הרכב לקבל מידע על סוגי החלפים שנדרשים לתיקון רכבו ולהורות למוסך באיזה סוג חלפים לבחור.

    הנוהל המקורי חייב את המוסכים "להציג מידע אודות מוצרי התעבורה הדרושים לתיקון הרכב לאחר בדיקת הרכב וטרם הטיפול בו". בין היתר נדרשו המוסכים לפרט בהצעת המחיר שלהם ללקוחות את סוג מוצרי התעבורה שנחוצים לתיקון: האם הם "חלפים מקוריים, חדשים, או חלפים שאינם מקוריים, מסוגים וממקורות שונים".

    המוסך, כך נכתב בשעתו, "יחויב לספק לצרכן את אחד הסוגים לפי בחירת הצרכן ומאלה שהציג תוך התאמה לדגם הרכב המבוקש ולצרכי התיקון".

    פטור מחובת פירוט זה ניתן למוסך שמשתמש במוצרי תעבורה מקוריים בלבד, אשר בו תלוי במקום בולט שלט שעליו כתוב: "בתקופת האחריות על הרכב המוסך משתמש במוצרי תעבורה מקוריים בלבד", ובנוסף גם מודיע על כך לצרכן לפני מתן הצעת המחיר, ומציין עובדה זאת בחשבונית התיקון.

    כאמור, וכמו הוראות רבות אחרות, גם הוראת נוהל זאת לא הופעלה בשטח, לנוכח טענת הנוגעים בדבר שהם לא יכולים ליישם אותו.

    כמה מיבואני הרכב אמנם יישמו חלקית את הנוהל, אולם רוב המוסכים טענו שדרישה שמחייבת אותם להציג את מחירי כל החלפים פשוט לא ישימה.

    אגף הרכב ביצע שימועים לנוגעים בדבר ובדיקות, ולפני כשבוע נסוג בו מן הכוונה המקורית ופרסם את עדכון הנוהל, שבו בוטלה הדרישה להצגת סוג מוצרי התעבורה הנדרשים לתיקון, כמו גם חובת המוסך לספק את אחד מסוגי החלפים לפי בחירת הלקוח.

    העדכון מגלגל את האחריות לפרסום סוגי החלפים ומחיריהם ליבואן או ליצרן של מוצר התעבורה, והמוסך פטור ממסירת המידע הזה ללקוח.

    זאת ועוד: חובה זו תחול מעתה רק על רשימה מצומצמת יותר של החלפים שבהם נעשה שימוש תכוף ("חלפים המוחלפים ברכב בשכיחות גבוהה לאורך שנות תפעולו"), רשימה שמכילה כמאה חלפים, ולגביהם יחוייב היבואן (או היצרן) לפרט את "פרטי היבואן וכתובתו, תיאור המוצר בתרגום לשפה העברית, סוג המוצר (מקורי, OEM – מוצר שיבואן הרכב מכיר בו כמוצר מקורי, או תחליפי, מספרו הקטלוגי של החלף ותוצר הרכב שלו מותאם החלף".

    המחירון חייב לשקף לצרכן האם המוצר קיים או לא נמצא במלאי, את אורך תקופת האחריות לחלף, וכן את מחירו המעודכן (ללא מע"מ).

    אם לא די בכל זאת, כעת גם יהיה לצרכן קשה עד בלתי אפשרי להשיג את המחירון: הנוהל המקורי חייב את המוסכים להציג את המחירון ללקוח, אולם הנוהל המעודכן קובע שאת קובץ המחירים צריך יהיה לרכוש מיבואן הרכב או יבואן החלפים "במחיר סביר".

    במשרד התחבורה מדברים אמנם על בניית מאגר מחירים למוצרי תעבורה שלו "ימכרו המחירונים בקובץ שיותאם לדרישות בונה האתר", אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד.

    התוצאה, נכון לעכשיו, היא שהגדרת הנוהל, לפיה מטרתו היא "ליתן מידע זמין ונגיש לבעלי עסקים ולציבור בעלי הרכב בנוגע להתאמת מוצרי התעבורה לרכב ומחירם" – לא תהיה ישימה עבור רוב בעלי הרכב.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.