• Ad
  • משרד התחבורה האמריקאי מחייב תקשורת בין מכוניות

    האמריקנים ייעזרו בציבור כדי לבנות תוכנית לאומית לתקשורת בין כלי רכב. היעד: צמצום של 1,000 הרוגים ומאה אלף נפגעים בכל שנה בתאונות דרכים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    במטרה להיאבק בתאונות הדרכים פרסם אתמול (ג') משרד התחבורה האמריקני את השלב השני ב"מפת דרכים" לקראת החלת תקנה שתחייב כל כלי רכב חדש לשאת מערכת תקשורת "רכב לרכב" (V2V) קצרת טווח, על גבי תדר ייעודי ומאובטח שיוקצה לצורך זה.

     

    מכוניות מדברות 887

     

    שלא כמו בישראל, משרד התחבורה האמריקני לא הוגה תוכנית בחדרי חדרים ואז ממתין לדו"ח של מבקר המדינה שחושף את הטעויות והמחדלים שבוצעו בה – אלא משרטט באופן פומבי את התהליך ופונה לעזרת הציבור כדי להיעזר בידע הזמין הטוב ביותר כדי ליצור את התוכנית המועילה ביותר לכלל הציבור.

    חזון תוכנית התקשורת בין כלי רכב הוא להפחית את מספר תאונות הדרכים, וכך גם את מספר הנפגעים בהן, על-ידי כך שכל כלי רכב חדש ישדר באופן רצוף הודעות קבועות לכל כלי הרכב שנמצאים בטווח של 300 מטרים ממנו – ובהן מידע אודות תקלות או סכנות וגם לגבי עומסי תנועה.

    העלות הכלכלית של התוכנית לציבור נובעת בעיקר מן ההתייקרות הצפויה בעלויות הייצור של מכוניות כתוצאה מן החיוב בהתקנת מערכות מכ"מ ומצלמות – אשר ממילא עושות את דרכן לכל מכונית חדשה – ושילוב החיישנים האלה במערכות שידור וקליטה.

    ההערכה הנוכחית היא שהמערכות האלה תייקרנה כל כלי רכב חדש בכ-350 דולר בשנת 2020 (מעט יותר מאחוז מן המחיר הממוצע של כלי רכב בארה"ב), ושמחיר זה יצנח ל-235 דולר עד 209 דולר עד לשנת 2058 – ככל שהטכנולוגיה תשתפר ותתייעל והמערכות יהיו נפוצות.

    במונחים של כלל התעשייה מדובר אמנם בהשקעה בסדר גודל של בין 2 ל-5 מיליארד דולר בשנה, אולם האמריקנים מעריכים שסכומים אלה יתקזזו בקלות בזכות צמצום נזקי תאונות ועומסי תנועה.

    יתרון חזון ה"V2V" הוא ראשית לכל הזמינות המיידית שלו – מרגע שיהפוך לסטנדרט של התעשייה ולדרישת חובה, וכן העובדה שלא נדרשת השקעה יקרה בתשתיות ובמשך ביצוע ארוך.

    דוגמא לסוג מידע שעשוי להציל חיים הוא מסר שתשלח מכונית אשר מחליקה על "קרח שחור" שנוצר על כביש, או מכונית שהתנגשה במכונית אחרת או אפילו בלמה בלימת חירום כדי שלא להתנגש בעצם כלשהו. במקרים כאלה ניתן לתכנת מצב שכל המכוניות שנוסעות באותו כיוון יאטו אוטומטית או שהנהגים שלהן יקבלו התראת חירום כדי שיפחיתו את מהירותם או יעצרו.

    נתונים שישודרו בין המכוניות כוללים למשל מיקום כיוון ומהירות תנועה של כלי רכב סמוכים, והם יעודכנו וישודרו לסביבה עד עשר פעמים בשניה.
    שימוש במידע בכלי רכב אחרים שמצוידים במערכת V2V, יכול להתריע מבעוד מועד אודות סיכונים ולספק אזהרות – ולכך תהיה השפעה חשובה במיוחד בכלי רכב בעלי טכנולוגיות אוטונומיות, או מערכות סיוע לנהג כמו בלימת חירום אוטומטית (AEB) או בקרת שיוט אדפטיבית (ACC). כלי רכב אלה יכולים להפחית את מהירות הנסיעה או לבצע בלימה מוקדמת יותר כדי להימנע מתאונות.

     

     

    תקשורת V2V מאפשרת לנהג (או למערכת נהיגה אוטונומית) להחליט, למשל, אם אפשר לעקוף בכביש דו מסלולי או לבצע פניה שמאלה מול תנועה נגדית חוצה וכן לשפר את יכולת ההערכה בנוגע למהירות והכיוון של כלי רכב אחר שמתקרב לצומת.

    היות שהמסרים עוברים במהירות עצומה, ו"מדלגים" ממכונית למכונית, אפשר להפיץ אותם ביעילות רבה לטווחים גדולים מאד וגם להזניק צוותי חילוץ עוד לפני שמישהו בשטח מתעשת ומוציא שיחת טלפון.

    אלף בני אדם לא ימותו

    כדי שתקשורת תהיה יעילה היא חייבת כמובן להתבסס על סטנדרט אחיד לכל כלי הרכב שעל הכביש, גם מבחינת אופי התשדורת וגם ברמת המסרים שמועברים באמצעותה.

    במינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקני מאמינים ש"דיבור בין כלי רכב" יכול לחסוך כאלף הרוגים מידי שנה על כבישי ארה"ב, ולמנוע פציעות ברמות חומרה שונות במאה אלף משתמשי דרך נוספים.

    נקודת התורפה המשמעותית ביותר של התוכנית היא היכולת של האקרים לפרוץ למערכות הללו ולשבש באמצעותן את התנועה, במקרה הטוב, או אף לגרום לתאונות ולנזקים במקרה הרע. "כאב הראש" המשמעותי ביותר של המתכננים, לכן, הוא לאבטח את המערכות ואת התשדורות מפני כל מיני סוגים של נבלות.

    הפתרון המוצע כרגע – הצפנה חזקה בהתאם לתקן של "המכון הלאומי לתקנים וטכנולוגיה (NIST)" נשמעת כמו התחלה של רעיון אבל רחוקה מלהיות מושלמת בהינתן העובדה שמאות אלפי מהנדסים ומתכנתים צפויים להיות חשופים לקוד. זירה זאת מהווה, לכן, את אחת החזיתות המסקרנות והמאתגרות בתוכנית, ולמרבה הגאווה פועלות בה מספר חברות ישראליות (ואחת המובילות אותן היא "אוטוטוקס").

    העבודה על התוכנית החלה בפברואר 2014 והקווים הכלליים שלה הוצגו לעיון הציבור באוגוסט של אותה שנה. אתמול, כאמור, הוצג העדכון האחרון של התוכנית לידיעת הציבור באתר האינטרנט של משרד התחבורה האמריקני (Safercar.gov) וזאת במטרה לקבל משוב מכלל אזרחי המדינה במהלך 90 הימים הבאים. בשלב הבא יתקיים דיון מקצועי בכל ההערות וההצעות במטרה להפיק תוכנית חכמה ומוצלחת יותר.

     

    מכוניות מדברות 886

     

    שר התחבורה האמריקני היוצא אנתוני פוקס השתמש במונחים מעולם הפוטבול האמריקני כשאמר: "אנחנו נושאים את הכדור רחוק ככל שביכולתנו כדי לממש את הפוטנציאל שגלום בטכנולוגיה כדי להציל חיים.
    תקשורת V2V היא השלב הבא בהתקדמות הזאת, ולאחר פריסתה היא תספק תמונת 360 מעלות על הכביש אשר תסייע לנו לשפר את בטיחות כלי הרכב".

    במקביל לתוכנית זאת מקדם משרד התחבורה האמריקני תוכנית דומה לתקשורת בין כלי רכב לתשתיות (V2I) שתאפשר לכלי הרכב לקבל (ולהעביר בחזרה) מידע מתשתית תחבורה כמו רמזורים, תמרורי עצור, סימון של אתרי עבודה וכיוצ"ב, וזאת כדי לשפר את זרימת התנועה, להפחית את הגודש בכבישים ולשפר את הבטיחות.

    במינהל הבטיחות האמריקני מעריכים ששתי טכנולוגיות אלה עשויות לסייע בצמצום החומרה של עד 80% מכלל תאונות הדרכים.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.