• Ad
  • טכנולוגיית תאורת ה-LED משתלטת במהירות על העולם, אבל כעת כבר מתגלים סימנים ראשונים לדאגה בקשר אליה. האם ה-LED פוגעת באיכות השינה ותגרום לתאונות הירדמות?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    טכנולוגיית תאורת ה-LED משתלטת במהירות על החיים שלנו מכל הכיוונים: כתאורת קישוט בכלי רכב, תאורה ראשית בכלי רכב, בבתים שלנו, בפנסי-היד וגם כתאורת רחוב ותאורה בכבישים המהירים.

     

    הירדמות בנהיגה 33

     

    היתרונות ברורים: חסכון ניכר באנרגיה ולכן בהוצאות החשמל, פליטת חום מזערית, אורך חיים ארוך יותר של גופי התאורה וגם – לא פחות חשוב – היכולת לעצב את גופי התאורה בגמישות רבה כך שיתאימו לכל מטרה וכל עיצוב שעולה על הדעת.

    יתרונות אלה גרמו ל-LED להפוך לא רק לאלמנט נפוץ כמעט בכל דגם של מכונית חדשה וברבים מן הבתים שלנו, אלא גם לקחת חלק בתוכניות האחזקה והשדרוג של רשויות מקומיות וגופי אחזקה של דרכים ברחבי העולם – אשר משקיעים סכומי כסף גדולים בהסבת מערכות התאורה לכאלה שחוסכות אנרגיה.

    השאלה היא מה לגבי החסרונות של הטכנולוגיה החדשה הזאת והאם היא מסכנת אותנו בדרך כלשהי, וכעת עולים סימני אזהרה מטרידים מאד בהקשר הזה.

    הירדמות בנהיגה 31

    בכנס של איגוד הרפואה האמריקאי (AMA) שנערך בשבוע שעבר הוצג סיכום של שורת מחקרים שממצאיהם צריכים להדליק נורה אדומה: תאורת LED בטווח תדר של אור כחול – כך נטען שם – משבשת את מחזור השינה של בני אדם ובעלי חיים, וזה כמובן גורם לנו להיות עייפים, מתוסכלים, ואפילו להשמין.

    לנוכח הממצאים ניסח איגוד הרפואה האמריקני מסמך עם מספר המלצות לכל הגופים שמתקינים ומתחזקים תאורה ציבורית ומזהיר אותם מפני שימוש לא אחראי בטכנולוגיה החדשה.

    ההשפעות הגרועות ביותר, כאמור, משויכות לגופי LED שפולטים כמויות גדולות של אור כחול, אשר אמנם נדמות לעין האנושית כתאורה בצבע לבן אבל בפועל יוצרות "בוהק לילי מוגבר” עם אפקט של סינוור ופגיעה (מקומית) בחדות הראיה החזותית ויצירת סכנה בטיחותית בדרכים.

    בנוסף נגרם דיכוי של ייצור המלטונין בגוף האדם (חומר אשר משפיע על מחזור השינה), וכן שיבוש חייהם של ציפורים, חרקים, צבים, ודגים.

    ההערכה היא שההשפעה של תאורת LED כחולה (שנראית, כאמור, לבנה) על מחזורי השינה גדולה פי חמישה מאשר זו של פנסי רחוב קונבנציונליים.

    חמור מכך: השפעת התאורה בטווח האור הכחול על נהגים לא מוגבלת למשך הזמן שבו הם נחשפים אליה אלא מתמשכת גם לאחר שהמכונית כבר מתקררת בחניה ואנחנו ספונים בבית (במיוחד אם גם שם מותקנת תאורת LED): "מחקרים משמעותיים שבוצעו לאחרונה", נכתב במסמך המסכם, "מצאו שתאורה בהירה וחזקה בבתי מגורים קשורה למקרים רבים של שינה מופחתת, חוסר שביעות רצון מאיכות השינה, ישנוניות יתר, תפקוד לקוי במשך היום והשמנה".

     

    הירדמות בנהיגה 664

     

    ההמלצה של איגוד הרופאים היא שכל גוף ציבורי שמחליט להתקין תאורת LED יפנים את האזהרות ויבחר גופי תאורה שיוצרים פליטה נמוכה ככל שאפשר של אור כחול, וזאת כדי להפחית את אפקט הבוהק ולמזער את ההשפעה ההרסנית על ייצור המלטונין בגוף האדם.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מרגישים ישנוניים? אולי זה בגלל תאורת ה-LED

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.