• Ad
  • מכוניות אוטונומיות: לקוריאנים יהיה את הכי גדול

    באוקטובר השנה תחנוך ממשלת דרום קוריאה את מתקן הניסויים הגדול ביותר בעולם למכוניות אוטונומיות. אצלנו, בינתיים: "דיבורים כמו חול"
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    ממשלת דרום קוריאה הכריזה השבוע שכבר בחודש אוקטובר הקרוב היא תחנוך את מה שהיא מכנה "K-City", אשר תהיה, לטענתה, "מתקן הניסויים הגדול ביותר בעולם למכוניות אוטונומיות".

     

     

    הממשלה הדרום קוריאנית תשקיע בפרויקט 11 מיליארד וון (35 מיליון שקלים) במטרה לסייע לתעשייה המקומית שלה להימצא בחזית הטכנולוגיה האוטונומית.

    "עיר המכוניות האוטונומיות" הדרום קוריאנית תשתרע על שטח של כ-360 דונם בלבד, כלומר שהיא תהיה מעט יותר קטנה מן הותיקן שברומא, ועדיין מדובר במתקן ניסויים גדול פי שלושה בשטחו מ"עיר המכוניות האוטונומיות" האמריקנית "Mcity" של אוניברסיטת מישיגן בעיר אן ארבור – מתקן שמשתרע על שטח של כ-130 דונם ועלות הקמתו נאמדת בכ-6.5 מיליון דולר. אגב, במתקן האמריקני, שהוא בין הראשונים מסוגו בעולם, הוקמו בין השאר 40 בתים, גשרים, צמתים מסוגים שונים וכן שבילים סלולים למחצה.

    דרום קוריאה אמנם נכנסה מעט באחור לתחום הזה אבל מאז נובמבר האחרון, כאשר הממשלה שינתה לראשונה את מדיניות ההיתרים לתנועת רכב אוטונומי על כבישים ציבוריים, היא הופכת במהירות לאחת המדינות המובילות בו.

    הרעיון ב-K-City, כמובן, הוא לאפשר לכל יצרניות הרכב, ספקיות המשנה לתעשיית הרכב ויצרניות האלקטרוניקה הקוריאניות לבחון את הפיתוחים החדשים ביותר שלהם בסביבה מבוקרת אשר מדמה סביבה עירונית אבל לא מסכנת עוברי אורח תמימים. על-פי פרסומי משרד הקרקעות, התשתיות והתחבורה של דרום קוריאה, פרויקט K-City נמצא באחריות מינהלת התחבורה החכמה של הרשות לבטיחות תחבורה בקוריאה.

     

     

    המתקן החדש, לדברי הממשלה, יכלול רצועת כביש שמדמה כביש מהיר – היא זאת אשר תיפתח ראשונה לניסויים, וכן נתיבים שמדמים נתיבי תחבורה ציבורית, אזורי חניה אוטונומית ועוד. השלמת בניית המתקן צפויה במחצית הראשונה של 2018, והוא יאפשר ניסויים לא רק בכלי רכב שקיבלו אישור לתנועה על כבישים ציבוריים אלא גם בכאלה שעדיין לא ערוכים להסתובב באופן בטוח על כבישים כאלה.

    אגב, כמה מן החברות שמפתחות טכנולוגיה בתחום הרכב האוטונומי לא ממתינות לסיוע ממשלתי ומשתמשות בשטחי ניסויים סגורים שהן מכשירות או שוכרות כדי לבצע ניסויים בתחום זה, וכך, בין השאר, הן גם זוכות לפרטיות. יחד עם זאת, היות שתחבורה אוטונומית דורשת רמה גבוהה מאד של אינטגרציה של תחומים שונים – בהם בין השאר תקשורת, תשתיות, אלקטרוניקה ורכב – ברור שמתקני ניסויים משותפים לתעשיות שונות הן נכס הכרחי בדרך אל היעד.

    מרחק מזרח ומערב

    ההשוואה בין הנעשה בקוריאה לבין הנעשה אצלנו מאד מתבקשת, בעיקר לנוכח הכרזת משרד התחבורה הישראלי על כוונה להקים מתקן ניסויים בגודל די דומה לאותן מטרות.

    באמצע השנה שעברה פרסם משרד התחבורה הישראלי סרטון הדמיה לפרויקט דומה על שטח בגודל דומה (350 דונם) בסמוך לעיר נתניה, ויחד עם הסרטון נטען שהפרויקט צפוי להיות מושלם עד לסוף השנה הנוכחית (2017).

    בעוד שעלות ההקמה של הפרויקט הקוריאני נאמדת בכ-10 מיליון דולר העלות המוצהרת של הפרויקט הישראלי הוערכה ב-20 מיליון דולר, ונטען שמחציתה תשולם על-ידי ממשלת ארה"ב באמצעות משרד התחבורה האמריקני, ומחציתה מתקציב ממשלת ישראל.

    בתחילת השנה הנוכחית פורסם שהפרויקט הישראלי מוקם ומנוהל על ידי חברת נתיבי איילון, אם כי באותו מעמד כבר ציננו לנו מעט את ההתלהבות כאשר נאמר שהוא לא ממש יוקם השנה אלא ש"נתיבי איילון קיבלה בינתיים תקציב של בין 2 ל-3 מיליון שקלים שאיתו היא אמורה להשלים את תכנון המתקן עד לסוף השנה הנוכחית".

    עוד קצת מי קרח נשפכו כדי לצנן את ההתלהבות שלנו מן הפרויקט הכחול לבן כאשר נאמר שלא ממש ברור מה יהיו המתארים שהאתר הזה ידמה, "מכיוון שזה תלוי בהיתרי הבנייה שיתקבלו"…
    במילים אחרות, במקום להחליט מה רוצים לבדוק, לתכנן מתקן שמתאים למה שרוצים לבדוק ואז להשיג את האישורים הרגולטוריים הנחוצים, ההיגיון הישראלי עובד בדרך קצת אחרת: נראה אילו היתרים נקבל ואז נחליט מה אפשר לבחון…

    בראיון לעיתון "כלכליסט" אמר השנה שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה, ש"משרד התחבורה רואה בפיתוח תחבורה חכמה יעד ממשלתי לאומי. אין סיבה שלא נוביל את העולם בתחום הזה. אולם יש כמה משוכות רגולטוריות שצריך לעבור. חלק מהניסויים הם להבין מי אחראי על מי – גם ברמת הביטוח, גם ברמת הרכב".

    אם לא די בכך, ובשונה מסרטון ההדמיה המושקע שפרסם משרד התחבורה רק חצי שנה קודם לכן, באותו ראיון אמר סופר ל"כלכליסט" שהבחירה בעיר נתניה לא ודאית אלא ש"זה לא סגור ותלוי בות"לים השונים ואם זה לא יהיה בנתניה זה יעבור לעיר אחרת, אבל זה יהיה".

    בדרום קוריאה, לעומת זאת, יצרניות שונות כבר קיבלו אישורים לניסויים בכבישים ציבוריים והתקשורת המקומית מדווחת שהמתקן החדש צפוי להתאכלס עוד השנה במספר גדול של חברות מקומיות ובהן לא רק יצרנית הרכב הגדולה במדינה – יונדאי-קיה, אלא גם סאמסונג, SK טלקום, נאבר ועוד. גם בקוריאה לא הכל מושלם, והתקשורת שם מדווחת על טענות של סטארט-אפים קטנים מתחום הרכב אשר מבקשים להשתלב בפרויקט ולבצע בו ניסויים.

    את תגובת משרד התחבורה הישראלי נפרסם אם וכאשר נקבל כזאת

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.