• Ad
  • מכה אנושה לפיאט: אפס כוכבים לפונטו במבחן הריסוק

    פרויקט Euro-NCAP ריסק את האם-אמא של פיאט פונטו, שעדיין נמכרת באירופה, וקרע אותה לגזרים עם ציון של אפס מתוך חמישה כוכבים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    פרויקט הבטיחות החשוב ביותר בעולם, Euro-NCAP, פרסם היום (ד') את התוצאה הגרועה ביותר בתולדותיו: אפס כוכבים למכונית אירופאית – פיאט פונטו, שעדיין נמכרת באיטליה ובמדינות אחדות באירופה.

     

     

    לדברי אנשי הפרויקט, כפי שפורסמו בהודעתם מהיום, "הסופרמיני המזדקנת הזאת השיגה תוצאה נמוכה מכל מכונית אחרת בהיסטוריה, והייתה למכונית האירופאית הראשונה בתולדות Euro-NCAP שמקבלת ציון של אפס כוכבים".

    מיכאל ואן רטינגן, המזכ"ל הכללי של Euro-NCAP, אמר בתגובה ש"ראינו הרבה מכוניות טובות בשנת 2017 אשר מצליחות לעמוד בדרישות של Euro-NCAP ולקבל ציון של חמישה כוכבים, בהן פולקסווגן פולו, פורד פיאסטה וסיאט איביזה אשר מציעות כסטנדרט מערכות בטיחות מתקדמות… העובדה שמכוניות ישנות אינן יכולות להתחרות (במכוניות חדישות) ממחישה את הקצב שבו תעשיית הרכב משפרת את הבטיחות, ואת הנכונות והיכולת של יצרניות תחרותיות לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר. מי שלא שומרים עם המכוניות שלהם על הסטנדרטים החדשים נשארים מאחור, כפי שמראים תוצאות אלה בבירור".

     

     

    הדגם הנוכחי של פיאט פונטו נמכר באירופה עוד משנת 2005, ועבר ב-12 השנים הללו מספר מתיחות פנים קלות. בתיאור מבחן הריסוק שלו מסכמים הבוחנים וכותבים ש: "תא הנוסעים נותר יציב במבחן הריסוק החזיתי-אלכסוני, וניתוח תוצאות הבדיקה הצביע על הגנה טובה לברכיים ולירכיים – גם של הנהג וגם של הנוסע, אולם המבנה של לוח המחוונים התגלה ככזה שמסכן את הנהג והנוסע לצידו בפציעה.

    ההגנה על החזה של הנוסע (הקדמי) דורגה כגבולית… במבחן הריסוק החזיתי המלא נמצא שההגנה על חזה הנוסע האחורי הייתה חלשה, וזו של הצוואר הייתה גבולית. ההגנה על הנהג הייתה טובה או מספקת בכל אזורי הגוף הקריטיים. במבחן הריסוק הצידי, ההגנה על החזה דורגה כגבולית. מבחן ריסוק מוט (שמדמה פגיעה בעץ או בעמוד תאורה בצד הרכב) לא בוצע היות שלפונטו אין כרית אוויר מסוג וילון להגנה על ראשי הנוסעים מפני פגיעות צד. בדיקות של משענות הראש של המושבים הקדמיים מצאו הגנה גרועה מפני 'צליפת שוט' במקרה של התנגשות אחורית".

     

     

    לאחר שכל הדברים החשובים האלה נאמרו צריך להדגיש שתי נקודות חשובות. ראשית, אפילו ארגון כמו Euro-NCAP זקוק מידי פעם לתשומת לב, ואין ספק שכותרת כמו של ידיעה זאת גורמת לאנשים לפתוח עיניים ולשים לב. במקרה הזה אמנם מדובר במכונית שעדיין נמכרת באירופה כחדשה, אבל בכל זאת זהו דגם בן 12 שנים.

    שנית, ביצועי הריסוק של פונטו משפילים לאו דווקא בגלל החוזק המבני של המכונית, כלומר לא רק בגלל ה"ברזלים" שלה, אלא בעיקר מכיוון שהיא לא מצוידת במערכות בטיחות מודרניות שבלעדיהן אי אפשר לקבל כיום את הציון המינימלי בחלק מסעיפי המבחן. "הדירוג של Euro-NCAP", מסבירים את זה אנשי הפרויקט, "דורש שמכוניות ישיגו מספר נקודות מינימלי בכל ארבעת תחומי ההערכה (הגנת הנוסעים, הגנת ילדים במושבי בטיחות, הגנת הולכי רגל והימצאות מערכות סיוע לנהג ומניעת תאונה – ג.מ.) כדי להשיג אפילו כוכב אחד. המכונית מאכזבת בסעיפים כגון מערכות סיוע לנהג והימנעות מתאונה… שבהם לא קיבלה אף לא נקודה אחת".

    מכה קשה

    מצד שני, לפיאט בהחלט מגיעה נזיפה קשה, כפי שהיא קיבלה היום, היות שיצרניות רכב אחרות הוכיחו שאפשר לדאוג לבטיחות הנוסעים והנהג גם במכוניות שאינן חדישות במיוחד. כך, למשל אנשי הפרויקט ביצעו ריסוקים ומבחנים למספר מכוניות לא צעירות שעברו לאחרונה מתיחות פנים ובהן טויוטה אייגו, אלפא רומיאו ג'ולייטה, פורד סי-מאקס וגרנד סי-מאקס, אופל קארל וכן DS 3.

    טויוטה אייגו קיבלה 3 כוכבים, או 4 כוכבים לגרסה שמצוידת במערכות סיוע לנהג ומניעת תאונה, ואילו כל האחרות קיבלו ציון של 3 כוכבים שאמנם רחוק מלהיות טוב אבל ודאי שהוא הרבה יותר טוב מאשר ציון אפס.

     

     

    הפער בין הציון של מכוניות שמצוידות במערכות בטיחות מתקדמות לאלה שגרסאותיהן הבסיסיות לא מאובזרות בהן בולט גם אצל קיה סטוניק שקיבלה 5 כוכבים עם מערכות כאלה ורק 3 בלעדיהן, ואילו אנשי יונדאי בכלל לא רצו להתעסק עם Euro-NCAP ולכן אבזרו את האח למחצה של 'סטוניק', שנקרא 'קונה' (ושיווקו בארץ יחל בקרוב) בכל ציוד הבטיחות הנחוץ כדי לקבל את הציון המרבי. דגמים נוספים שקיבלו היום את הציון המרבי של חמישה כוכבים הם טויוטה יאריס, יגואר אף-פייס, ב.מ.וו. סידרה 6, וקיה סטינגר.

     

     

    לעומתם, דגמים אחרים שלא השיגו חמישה כוכבים – בין אם בגלל היעדר ציוד בטיחות ובין אם בגלל תכנון בטיחותי פחות טוב הם הדור החדש של דאצ'יה דאסטר והקרוסאובר החדש מבית MG, שנקרא ZS.

    "בשוק תחרותי שבו העדפות הצרכנים משתנות במהירות", אמר ואן רטינגן, יצרניות רבות בוחרות להאריך את תוחלת החיים של דגמים שלהן ולעתים קרובות מציגות רק מתיחות פנים קלות כדי לשפר את המכירות… (פונטו) היא אולי הדוגמה החזקה ביותר של יצרנית שממשיכה למכור מוצר… על חשבון הקונה התמים של מכונית…
    היינו ממליצים לצרכנים לחפש באתר האינטרנט שלנו את הדירוגים האחרונים, ולבחור בין המכוניות שקיבלו דירוג של חמישה כוכבים, כמותן ראינו לא מעט בשנת 2017".

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.