• Ad
  • מנוע הבעירה הפנימית מת: הלוויה תתקיים באירופה בשנת 2035

    מה יקרה למחירי המכוניות ב-1 בינואר 2015?

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    רשות המסים ומשרד התחבורה הודיעו על כל כוונתם לעדכן את ה-"מיסוי ירוק" בינואר 2015, וחלק מיבואני הרכב מיהרו להתריע מפני ייקור המכוניות החדשות. האם כדאי למהר ולקנות מכונית חדשה לפני ההתייקרות הצפויה, או שאולי יתברר שהיבואנים מפזרים איומי סרק? TheCar עושה סדר

    ביום ראשון (21.9) הודיעו משרד התחבורה ורשות המסים כי ב-1 בינואר 2015 תעודכן שיטת החישוב של "המיסוי הירוק" – מנגנון מיסוי שנועד לתמרץ יבוא ורכישה של מכוניות שפולטות כמות מופחתת של זיהום, באמצעות מתן הטבות-מס בסך של עד 15 אלף שקלים. על-פי החלטת ממשלה, העדכון בשיטת החישוב יערך פעם בשנתיים, כאשר העדכון הבא צפוי בינואר 2017.

    תגובתם המידית של כמה מיבואני הרכב הייתה דומה לזו שליוותה את העדכון הקודם של המיסוי הירוק, שבוצע באוגוסט 2013: שינוי שיטת החישוב, כך טוענים כעת כמה מהיבואנים, יביא לעליית מחירי חלק מהמכוניות – ובעיקר מכוניות קטנות וזולות.

    אולם, איומי היבואנים התממשו באופן חלקי בלבד ב-2013, ועדיין מוקדם מכדי להעריך מה תהיה השפעת עדכון המיסוי הירוק בתחילת 2015. ראשית, העדכון עצמו – שנעשה באמצעות שינוי ערכים בנוסחה שקובעת את הטבות המס שמוענקות למכוניות חדשות – מתון יחסית לזה שבוצע בקיץ שעבר. בממוצע, הערכים (שהם מכפלות של חמישה מזהמים עיקריים) משתנים בפחות מ-10%: למשל, המכפלה שקובעת את ה-"מחיר" של פליטת פחמן דו-חמצני (CO2) "תתייקר" מ-103 כיום ל-110 בינואר 2015.

    לשיעור המתון של השינוי בנוסחת המיסוי הירוק צפויה השפעה תואמת על שיעור הטבות המס שמעניקה הממשלה: בניגוד לעדכון באוגוסט 2013, שגרם לכך שאלפי שקלים "נמחקו" מההטבות שקיבלו חלק מהדגמים, ההשפעה ב-2015 תהיה קטנה יחסית ותתבטא בהקטנה מתונה של הטבות המס. יש לציין כי בחלק מהדגמים אף צפוי שלא יחול כל שינוי בשיעור ההטבה, ומכאן שלא צפוי שינוי במחיר לצרכן.

    שנית, אחד המשתנים החשובים ביותר בקביעת מחירי מכוניות חדשות הוא שערי חליפין, ולמרות רצונם העז של כמה מהיבואנים לשלוט (גם) בשער החליפין של מטבעות זרים – משתנה זה נותר (בינתיים) מעבר להישג ידם. שינויים בשער החליפין שבו רוכש היבואן את המכוניות מיצרן הרכב יכולים לאפשר את קיזוז הייקור מחד, או, מאידך, להגדילו משמעותית. אולם, שינויים בשערי חליפין עשויים להיות מהירים ותכופים, ולכן אין לדעת כיצד ישפיעו על המחירים בתחילת 2015.

    לכל אלה מצטרפת התחרות הגוברת בשוק הרכב: למרות שהתחרות נותרה (ברובה) בין יבואנים של מותגים שונים, וזאת להבדיל ממצב שבו קיימת גם תחרות בין יבואנים שונים של אותו מותג, התחרות כיום עזה מאי-פעם. השפעת התחרות מתבטאת בהוזלות ישירות של חלק מהדגמים, וכן בהנחות עקיפות, מבצעים מזדמנים (אך תכופים) והצעות מימון נדיבות מתמיד. במצב של תחרות גוברת, העלאת מחירים – גם תחת עילת עדכון המיסוי – אינה מהלך נטול-סיכונים.

    למעשה, במצב של תחרות גוברת יש ליבואני הרכב תמריץ לשמור על מחירים תחרותיים – אם באמצעות "ספיגת" הייקור הצפוי בחלק מהדגמים בעקבות עדכון המס, ואם באמצעות פנייה אל יצרן הרכב בבקשה לשינוי מחירי הרכישה. על כוח המיקוח של יבואני הרכב אמנם משפיעים משתנים רבים, אך לחלק מהיבואנים הישראליים יש השפעה לא מעטה על יצרני הרכב, עמם הם מנהלים לעתים מערכות יחסים של עשרות שנים.

    ומעל כל הסיבות והמשתנים מרחפת, עדיין, רוחה של המחאה הציבורית של קיץ 2011: יתכן שחלק מהיבואנים לא יודו בכך, אבל העלאת מחירים בענף הרכב עלולה לגרור תגובה ציבורית חריפה. יבואני הרכב נתפסים כ"טייקונים" עתירי נכסים, ולמרות שחלקם אינם מתרגשים יתר על המידה מתדמיתם הציבורית – להלך הרוח הציבורי תיתכן השפעה על החלטות קצרות-טווח.

    בנוסף, מי שעשוי להתברר כבעל השפעה לקראת פרסום המחירונים של ינואר 2015 הוא לא אחר מאשר שר התחבורה, ישראל כץ. אמנם כל איומיו והבטחותיו בעבר התפוגגו – כמו למשל הצהרתו מ-2013 בעניין ירידת מחירים "קרובה" של 20% בשוק הרכב. אלא שהשר, שנחשב לפוליטיקאי ממולח במיוחד, אינו צפוי לוותר על הזדמנות להצטייר כ"אביר מעמד הביניים" אם וכאשר יחליטו יבואני רכב להעלות מחירים. השר ניסה בשנים האחרונות לנצל משברים שונים כדי להציג את עצמו כרפורמטור חברתי – בין השאר במאבקים מתוקשרים מול יבואני הרכב, עובדי נמלי הים ועובדי רכבת ישראל.

    יכולתו של השר להשפיע על שוק הרכב עשויה לגבור משמעותית ב-2015, אם תסיים ועדת הכלכלה של הכנסת את הליך אישורה של רפורמה מקיפה בכל ענפי השוק. חלק עיקרי ברפורמה עוסק במתן רישיונות ליבואני רכב, ומקנה לשר השפעה רבה על ההחלטה למי להעניק רישיון וממי לשלול רישיון. כאשר בידו "מקל" שכזה, השר כץ עשוי להתברר כשחקן משמעותי מאי-פעם בשוק הרכב, עם יכולת להשפיע (בעקיפין) גם על מחירי המכוניות.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.