• Ad
  • מיזם חברתי יציל אמריקנים מכריות האוויר של טקאטה

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מיזם חברתי אמריקני חדש בשם carma project מגייס את הקהילה באמצעות הרשתות החברתיות כדי להציל אמריקנים ממוות או פציעה קשה שגורמות כריות האוויר הקטלניות מתוצרת חברת 'טקאטה'.

     

    "פרויקט קארמה" הוא מאמץ קהילתי אמריקני שמתמקד בהגדלת המודעות לסכנת המוות והפציעה מכ-70 מיליון כריות האוויר הקטלניות שהותקנו בכלי רכב שיוצרו על ידי 19 יצרניות שונות. בשונה מן היוזמה הממשלתית בארה"ב, ומן הקריאות לתיקון ש-19 יצרניות הרכב האלה מבצעות, פרויקט קארמה מבוסס על התגייסות ציבורית למען מטרה. במקרה זה היעד הוא ביצוע כל הקריאות לתיקון שנדרשות עד לפתרון מוחלט של הבעיה.

    במבחן התוצאה – עד היום כשליש מבעלי הרכב שנוהגים בארה"ב עם מכוניות שבהן מותקנות כריות קטלניות לא הגיעו עדיין למוסכים כדי לתקן אותן. זאת למרות שהתיקונים מבוצעים בחינם, ועל אף ניסיונות רבים להגיע אל הציבור הזה באמצעות מכתבים, הודעות דוא"ל, דרך סוחרי הרכב ובאמצעים יצירתיים אחרים. אגב, אפשר להעריך שהמצב בישראל חמור הרבה יותר מכיוון שלא מעט בעלי רכב אפילו לא יודעים שהם נוהגים עם כריות קטלניות.

    הרעיון של 'קארמה' נהגה על ידי פאביו גרוטן, אשר יישם פתרון דומה כדי להשיג מתנדבים לניסויים רפואיים. בדרך-כלל, כך מסתבר, לא קל להגיע למתנדבים כאלה גם כאשר התרופות שבניסוי עשויות להציל את חייהם או לשפר את איכות החיים של המתנדבים. הפתרון, בתחום הזה, הוא באמצעות יצירת קהילות תומכות של בני משפחה אשר שומעות על הניסוי ומביאות אותו לידיעת מי שעשוי להיעזר בו.
    גרוטן התאים את הפתרון שפיתח לצורך הניסויים הרפואיים לתחום הקריאות לתיקון. הוא יצר מתחם קהילתי וירטואלי שאליו יכול להצטרף כל אדם שמחזיק בידו טלפון "חכם". ככל שחבר בקהילה הזאת יותר פעיל כך יש לו אפשרות להרוויח תגמול כספי או שווה ערך כספי (CarmaCoin).

     

     

    התהליך מתחיל עם הורדת אפליקציה שבאמצעותה מצלמים את לוחיות הרישוי של כלי רכב שעשויים להיות כלולים בקריאה לתיקון, או מקלידים לתוכה את מספר השילדה – VIN אשר מוטבע על לוחית מתכת שאותה אפשר למצוא מאחורי חלקה התחתון של השמשה הקדמית בצד הנהג. האפליקציה בודקת את מדובר במכונית שכלולה ב"קבוצת הסיכון", ואם הוחלפו בה מנגנוני הניפוח הקטלניים של הכריות. אם מתגלה מכונית שבסופו של דבר מוחלפים מנגנוני ניפוח – מי ש"דיווח" לבעל הרכב על הצורך בתיקון זוכה בתגמול. לא רק שהוא מקבל 55 דולר, הוא זוכה גם בידיעה חשובה לכשעצמה שהוא סייע בהצלת חיים או למניעת פגיעה קשה אפשרית. מי שמשתמש באפליקציה יכול להפיץ את המסר שלו באמצעות כל הרשתות החברתיות שבהן הוא פעיל, וכך להגיע אל בעלי רכב נוספים ולהגביר את המודעות לבעיה.

    היוזמה החדשה היא התוכנית הראשונה מסוגה בתחום הקריאות לתיקון אשר מבוססת על תמריצים לחברי קהילה, והכל במטרה להאיץ את ביצוע התיקונים והחלפת כריות-האוויר. יוזמי המיזם גייסו את חברת טויוטה כ"שותף מייסד", והיא גם זאת שתיתן את התגמול הכספי לכל מי שיגרום לתיקון של אחת המכוניות מתוצרתה (כולל גם 'לקסוס' ו'סיון'). מפעילי הפרויקט מקווים לגייס אליו גם יצרניות רכב נוספות באותה מתכונת.

    אנחנו יודעים שחברים ובני משפחה יכולים לשחק תפקיד ולהשפיע על האופן שבו אנשים מקבלים החלטות לגבי בטיחות", אומר סגן הנשיא של טויוטה צפון אמריקה לאיכות המוצר ולתמיכה טום טריסדייל. "השותפות שלנו עם פרוייקט כרמה נועדה להניע ולתמרץ אנשים לחלוק מידע קריטי אודות התהליך, ובכלל זה איך לקבל את התרופה בחינם".

    אצלנו: האדישות נמשכת

    בשעה שהאמריקנים יוצאים מגדרם להחליף את מנגנוני הניפוח בכריות האוויר ולהציל חיים, אצלנו בישראל ייתכן שישנם מי שכבר נפצעו או אפילו נהרגו בגלל כריות כאלה, אבל בני משפחותיהם לעולם לא יידעו מה פגע בהם. משרד התחבורה הישראלי מסרב לשנות את השיטות העצלניות שבאמצעותן הוא מטפל בקריאות לתיקון, וכך חושף את הציבור הישראלי לסכנות מיותרות.

    בשונה מארה"ב, משרד התחבורה הישראלי אימץ כבר לפני יותר מעשור את הצעתו של הח"מ וקבע שמכונית שכלולה בקריאה לתיקון של יצרנית רכב לא יכולה לעבור את מבחן הרישוי השנתי אלא אם בעל הרכב מגיע אליו עם אישור יבואן על ביצוע התיקון. אלא שיצרניות הרכב יודעות שאנשי משרד התחבורה לא בודקים אם מכוניות שנמכרו בישראל זקוקות לתיקונים סדרתיים מפני שהפקידות שלנו עצלה מכדי להתאמץ לצורך זה. פקידי משרד התחבורה שלנו ממתינים לדיווח של יצרנית הרכב, אשר נמסר למשרד באמצעות יבואנית הרכב, ורק אז הם שולחים הודעה לבעל הרכב.

    פרשת טקאטה הוכיחה, למי שהיה זקוק להוכחה, ששלום אזרחי ישראל מופקר על-ידי פקידי משרד התחבורה והעומד בראשו: לא כל 19 יצרניות הרכב דיווחו למשרד התחבורה שלנו על כל המכוניות שכלולות בקריאה לתיקון, וחלקן הכריזו על הקריאה הזאת חודשים רבים, ואף שנים, לאחר שנודע להן על הצורך לבצע אותה. הסיבה לכך היא שבשונה מישראל יצרניות הרכב חשופות לסנקציות כלכליות כבדות בארה"ב, ולכן הן העדיפו להשקיע את מירב המשאבים שלהן שם ולהשאיר את הציבור הישראלי בעדיפות נמוכה. כל שנדרש מפקידיו העצלים של משרד התחבורה שלנו כדי לשנות את המצב הזה זה לשנות את הנהלים ולהורות לכל יצרנית רכב שמבקשת לשווק רכב בישראל שעליה לדווח ישירות למשרד התחבורה – ולא באמצעות היבואנית שלה – על כל תקלה סדרתית, ובמקרה של אי דיווח תיאסר מכירת המותג בישראל למשך תקופה קבועה מראש.

    את תגובת משרד התחבורה נצרף אם וכאשר נקבל כזאת.

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.