• Ad
  • ב.מ.וו. תחשוף השבוע אופנוע ספורט חשמלי ראשון מסדרת R תוך שהיא מובילה את העולם הדו-גלגלי כמעט בעל כורחו להנעה חשמלית. במקביל ייחשף גם האופנוע ההודי הראשון של ב.מ.וו, שנועד להכות את KTM במגרש של הזולים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מזה לא מעט שנים אנחנו שומעים שאופנועים חשמליים נמצאים "ממש מעבר לפינה", פסע קטן מלהיות חלופות ברות-קיימא לאופנועים בעלי מנועי הבעירה הפנימית המוכרים לנו.

    על-פניו, לנוכח משקלם העצמי הנמוך של אופנועים והשפע העצום של כלי רכב חשמליים לניידות אישית (אופניים, קורקינטים וקטנועים) – באמת מוזר שהתחום הזה עדיין מפגר ביחס להבטחות הרבות ולתקוות שנתלו בו.
    אבל ייתכן מאד שהשבוע נחזה בצעד נוסף לכיוון הזה, עם אופנוע תצוגה חדש שחשיבותו עשויה לחרוג מעבר למה שחזו אפילו מתכנניו.

    בתערוכת האופנועים של מילאנו (EICMA), שתיפתח מחרתיים, תחשוף ב.מ.וו. את אופנוע הקונספט eRR שהוא, למעשה, הגרסה החשמלית של אופנוע הסופר-ספורט RR 1000.

     

    במוו קונספט eRR - 003

     

    ב.מ.וו. חשפה אמנם את עצם הכוונה להציג את אופנוע הקונספט ותמונות רשמיות ראשונות שלו, אבל טרם פרסמה פרטים טכניים מלאים אודותיו, אם כי זה לא מאד חשוב.
    מפני שמה שבאמת חשוב הוא עצם ההצהרה, אשר באה לא רק מיצרנית רכב משמעותית ומאחד הכוחות העולים החשובים בתחום אופנועי הכביש הגדולים – אלא גם ממי שכבר צברה לא מעט ניסיון עם הנעה חשמלית ויש לה אינטרס עצום לפתח ולהתפתח הלאה בנישה הזאת.

    רגע לפני שנתאר את מעט הפרטים שב.מ.וו. מסרה ערב ההשקה הרשמית של האופנוע לא מיותר להזכיר שנכון להיום, למעט מספר יצרני נישה שמייצרים ומוכרים אופנועים חשמליים – אף יצרן אופנועים גדול, למעט KTM, עדיין לא החל בייצור סדרתי של אופנוע חשמלי.

    למרות שפע דגמי תצוגה של הונדה, יאמהה, סוזוקי, קאוואסאקי, ואפילו הארלי דוידסון, נראה שכל התוכניות המעשיות לייצור סדרתי של אופנועים חשמליים עדיין מקופלות בקבצי מחשב במחלקות המו"פ של יצרניות האופנועים הגדולות, ממתינות שם להבשלת תנאים מתאימים בעולם האמיתי.

    קריאת ההשכמה, שתגרום ליצרני האופנועים לפתוח את הקבצים האלה ולצאת לדרך, יכולה להיות פרישת עמדות טעינה חשמליות, פריצת דרך בתחום תכולת האנרגיה או המחיר של סוללות חשמליות, או השקה של אופנוע חשמלי אמיתי של יצרנית אופנועים גדולה – וזאת בדיוק הסיבה שהאופנוע של ב.מ.וו. – אם וכאשר יהפוך למוצר סדרתי – יכול לפתוח מירוץ חימוש שבו אף אחד לא יסכים להישאר מאחור.

    ב.מ.וו. אמנם מייצרת כבר סוג של אופנוע חשמלי – גרסה של קטנוע מסדרת C, אבל הוא מוצע (עדיין) במחיר שאינו שווה לכל נפש, ובמספרים קטנים. מצד שני, ב.מ.וו. צברה בשנתיים האחרונות הרבה מאד ידע בכל הקשור להנעה חשמלית גם בזכותו, ובעיקר בזכות הייצור והשיווק הסדרתיים של המכונית העירונית הקומפקטית שלה, i3.

    היות שלרשות i3 כבר עומדת רשת טעינה ברחבי גרמניה, ובהנחה שהנישה של מי שיבקש לעצמו אופנוע היפר-ספורט חשמלי כוללת "מאמצים מוקדמים של טכנולוגיה" וכן לקוחות בעלי ממון שמבקשים לעצמם את הריגוש הבא – אך טבעי הוא ש-eRR הוא כלי מתאים להכרזה על פתיחת עידן ההנעה האלטרנטיבית בעולם האופנועים.

    אפשר להקביל בין המיצוב של כלי כזה, ואת הקהל שלו, לעולמה של 'טסלה' – יצרנית של מכוניות חשמליות אקזוטיות שמוכרת מכוניות יקרות וגדושות בטכנולוגיה לנישה צרה של אנשים אמידים וחובבי טכנולוגיה.
    הקלף של הנעה חשמלית באופנוע היפר-ספורט יהיה בעיקר פוטנציאל השימוש במומנט הרב שמייצר מנוע חשמלי כדי להאיץ אותו בעוצמה מעמידה ועד לכ-30 קמ"ש, אם כי כח ותאוצה הם לא בדיוק הבעיה של-RR או של מי ממתחריו.

    בארסנל של ב.מ.וו. שוכנים עוד מספר פטנטים מעולם החשמל שרשומים על-שמה, כמו יחידת הנעה חשמלית שמבוססת על שני מנועים חשמליים קטנים שכל אחד מהם יכול לפעול בנפרד, אבל כל אלה תלויים בשאלת מיליון האירו: האם ב.מ.וו. מוטוראד נכנסים עם eRR לייצור סדרתי או שהם רק עושים עלינו סיבוב של יחסי ציבור.

    אם ב.מ.וו. קופצת למים היא תשאיר מאחור את יאמהה, סוזוקי וקוואסאקי – שאולי ירוצו אחריה אבל אין להם אינטרנס מסחרי כל כך משמעותי בתחום הזה, ותעיר מתרדמת את הונדה – אחת מיצרניות הרכב המתקדמות בתחום ההנעה האלטרנטיבית, ואת דוקאטי שבבעלות קבוצת פולקסווגן – שתי ענקיות בעלות גישה לטכנולוגיה חשמלית ואינטרס מסחרי בקרב החלקים האמידים בקרב לקוחותיהן.

    להחזיר לאוסטרים כגמולם

    אחד האופנועים החשמליים הסדרתיים הבודדים שמשווקים כיום על-ידי יצרנית אופנועים מרכזית הוא 'פרירייד E' של KTM, ואין זה התחום היחיד שבו הקדימו האוסטרים את הבווארים.

    KTM, שכמחצית מן הבעלות בה שייך לבג'אג' ההודית, מייצרת בהודו מזה כשלוש שנים את 'דיוק' – אופנוע עירום שמשווק על ידה גם בשווקים המפותחים של אירופה, אוסטרליה, יפן, קוריאה, הונג-קונג וסינגפור, וגם במדינות מתפתחות כמו נפאל, הודו, פיליפינים, תאילנד, מלזיה, קולומביה, מקסיקו וארגנטינה (שבה הוקם לא מכבר מפעל הרכבה שלו). דיוק נושא אמנם את המאפיינים של KTM אבל הוא אופנוע פשוט, עם מנוע חד-צילינדרי מקורר מים שמכוון אל קהל פחות אמיד.

     

    BMW G 310 R (K03)
    BMW G 310 R (K03)

     

    השבוע תוכיח ב.מ.וו. שגם בתחום הזה היא לא מתכוונת להישאר מאחור, עם השקת G 313 R – אופנוע נייקד שכל מאפייניו זהים לאלה שתוארו לעיל (אופנוע ערום ופשוט עם מנוע חד-צילינדרי ארבע פעימתי מקורר מים, עם שני גלי זיזים עליונים, נפח של 313 סמ"ק והספק של 34 כ"ס). האופנוע "מיועד להיות כלי גלובלי", אומרים אנשי ב.מ.וו, והוא ייצור עבורם בהודו על-ידי חברת TVS מוטור.

    אנשי ב.מ.וו. מתארים את 310 שלהם כ"אופנוע פרגמטי במובן הטוב של המילה, שמציע בדיוק את מה שנדרש לביצועים ונוחות דינמיים בעיר ומחוץ לעיר".
    הם גם מבטיחים תצרוכת דלק נמוכה ותנוחת ישיבה רגועה, נוחה, וכזאת שמאפשרת גם רכיבה עירונית וגם נסיעות ארוכות, כמו גם את "החדשנות, האיכות ואמינות לאורך זמן שמאפיינים את כל מה שמייצג את ב.מ.וו.", ולמען הסר ספק מזכירים שמדובר ב"אופנוע שתוכנן במיוחד עבור השוק העולמי", ולכן הוא יוכל לפעול עם "איכויות הדלק המגוונות ביותר", כשהוא "עומד בכל תקני הפליטה ודרישות (התקינה) המקומיות".

     

    BMW G 310 R (K03)
    BMW G 310 R (K03)

     

    בגזרת החדשנות הטכנולוגית מציגים הגרמנים מזלג קדמי הפוך, "חומרים איכותיים", הזרקת דלק אלקטרונית ומיקום לא שגרתי של המנוע באופן שבו סעפת היניקה פונה קדימה מלפנים וסעפת הפליטה לאחור.
    עוד מתוך טבלת הנתונים: משקל של 158.5 קילוגרם, שלדת פלדה קונבנציונלית, זרוע מתלה אחורי מאלומיניום בלם דיסק בקוטר 250 מ"מ ומערכת ABS סטנדרטית.

    מתחריו החשובים:KTM דיוק 390, הונדה CBR300R, קוואסאקי Ninja 300 וימאהה YZF-R3.

     

     

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מחשמלת: ב.מ.וו. חושפת את הגרסה הדו-גלגלית ל'טסלה'

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.