• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    קבוצה של כמה מאות מורי נהיגה ובני משפחותיהם התפקדה בחודשים האחרונים לליכוד, במטרה להפעיל לחץ פוליטי על שר התחבורה ודרכו על משרד התחבורה. מי שפוקד את מורי הנהיגה למפלגה הוא יניב קרניאל, מורה נהיגה מחיפה. הוא מאמין שרק לאחר שבכירי משרד התחבורה יאולצו על-ידי השר לנהל דיון מקצועי וקשר שוטף עם איגוד מורי הנהיגה אפשר יהיה לצמצם את הנזקים העצומים, לדבריו, להם גרמה רפורמת הטסטים.

     

     

    יניב קרניאל טוען שעד לסוף השבוע האחרון הוא פקד כבר כ-400 חברים – חלקם מורי נהיגה וחלקם בני משפחות של מורים – כאשר היעד שלו הוא להגיע ל-1,000 מתפקדים לליכוד. לדבריו, "כאשר אגיע למפלגה עם קבוצה של 1,000 חברים שמייצגים את האינטרס של מורי הנהיגה – יתייחסו אלינו ברצינות".

    בשיחה עם TheCar אמר קרניאל שמצבם של מורי הנהיגה דורדר בחודשים האחרונים, לקראת רפורמת מבחני הנהיגה ולאחריה, אל שפל חסר תקדים. "הרבה מורים חשבו, בטעות, שהרפורמה תועיל להם בטווח הארוך מפני שיהיו לתלמידים שלהם יותר מבחנים, אבל לא רק שהתקלות הנוכחיות בלתי נסבלות, ולא רק שאין סיכוי שהן יתוקנו עד לאמצע ספטמבר כפי שמבטיחים בכירי משרד התחברה – המצב של מורי הנהיגה יחמיר בחודשים הבאים ובסופו של דבר רבים מהם יהפכו בעצמם לשכירים, עובדי קבלן. לא היינו מגיעים למצב הזה לו היו אנשי אגף הרישוי משתפים את איגוד מורי הנהיגה בתכנון הרפורמה. לפני שהדברים ייצאו לגמרי משליטה אנחנו חייבים להתארגן כדי להכריח אותם להפסיק להתעלם מאיתנו ולתקן את הקטסטרופה שהם גרמו לה".

    לא מיותר לציין, בהקשר זה, את קווי הדמיון בין מורי הנהיגה לנהגי המוניות. בשני המקרים מדובר בציבור שרובו מורכב מעוסקים עצמאיים (אם כי היקף ציבור בעלי המוניות גדול בערך פי שניים או שלושה) ובשני המקרים ישנם מספר ארגונים וקבוצות שמתיימרים לייצג את הציבור כולו ולכל הפחות מדברים בשמו. נהגי המוניות התפקדו כקבוצות גם למפלגת העבודה וגם לליכוד, וההשפעה הפוליטית שלהם ניכרת. אחד ההישגים הסקטוריאליים של נהגי המוניות כנגד האינטרס הציבורי הוא דחיית כניסתם של מפעילי תחבורה משתפת כדוגמת 'אובר'.

    מקור בליכוד, אשר בקיא במהלך העניינים במפלגה, הסביר ל-TheCar ש"מסה של 1,000 מתפקדים בהחלט יכולה להתקבל ברצינות במפלגה, וקולם יישמע. אלא שבעיתוי הנוכחי יהיו להם שתי בעיות. ראשית, זה אמנם לא מזיק להגיע עם 1,000 חברים אבל השאלה היא אם מי שמביא אותם גם מסוגל "לתחזק" אותם ולהפעיל אותם ביום פקודה. הנציגים בכנסת ובממשלה לא היו מגיעים למקומותיהם לולא היו להם אינסטינקטים פוליטיים ברמה גבוהה, והם מבינים שיש תועלת רק בקבוצות מאורגנות שבאמת תומכות בהם, ולא בקבוצות שקיימות רק על הנייר. לא כל כך קשה לפקוד אנשים ולשכנע אותם לשלם דמי חבר בפעם הראשונה, הרבה יותר קשה להביא אותם לפריימריז ולהנחות אותם לתמוך במי שמקדם את האינטרסים של הקבוצה או אפילו לשכנע אותם לשלם דמי חבר בשנה השנייה.

    הבעיה הנוספת היא שכדי שחבר ליכוד יוכל בכלל להצביע בפריימריז הוא חייב שיהיה לו ותק של לפחות שנה אחת כחבר מפלגה, ולכן מי שיתפקד כעת לא יוכל להצביע ולהשפיע בבחירות הקרובות. הצעד של המורים יכול להיות נכון לטווח הבינוני והארוך, אבל בטווח המיידי לא תהיה לו משמעות".

     

     

    כפי שפרסמנו כאן בתחילת אוגוסט, היוזמות לעודד את מורי הנהיגה להשפיע על מצבם באמצעות התפקדות למפלגות החלו כבר לפני מספר חודשים, כאשר הקריאה היא לאו דווקא להתפקד למפלגה ספציפית אלא להיות יותר מעורבים בכלל, ובפוליטיקה הארצית בפרט.

    מי מייצג את מורי הנהיגה?

    בינתיים נראה גם שככל שמתגבר הלחץ הכלכלי של מורי הנהיגה, וגוברת האכזבה מן ההבטחות של אנשי משרד התחבורה בנוגע לרפורמה, כך הופך המאבק בין הגופים שמתיימרים לייצג את מורי הנהיגה לבלתי נמנע.
    קרניאל חבר באיגוד מורי הנהיגה, ולדבריו המוטיבציה העיקרית להתפקדות לליכוד נובעת מכך שבכירי אגף הרישוי לא קיימו בעבר דיאלוג יעיל ומועיל עם הגוף הזה וגם "לא סופרים אותו" כעת, אלא מנהלים קשר רק עם ארגון מורי הנהיגה אשר – לדברי קרניאל – "מייצג אינטרס צר מאד של קבוצת מורים קטנה".

    לקריאה נוספת: עבודה עברית: משרד התחבורה מסתלבט על בג"צ

    כפי שכתבנו כאן, המאבק בין הארגון לאיגוד, אשר התקיים ברקע עוד מלפני הקמת האיגוד, הפך לבלתי נמנע כאשר אנשי הארגון הודיעו לבית המשפט הגבוה לצדק שהם עומדים מאחורי משרד התחבורה ומגבים אותו בכל הקשור לרפורמת הטסטים. באותה הודעה הכריז הארגון שהוא הגוף אשר "מאגד בתוכו את מרבית מורי הנהיגה בישראל". יושבת הראש של איגוד מורי הנהיגה, עירית זינגר, טוענת שהאיגוד שבראשו היא עומדת מונה כיום כ-1,300 חברים. לדבריה, אין כל מניעה שמנהלי אגף הרישוי יעמדו בקשר עם כמה ארגונים שהם רוצים, אבל לא מקובל שהם ימדרו את האיגוד וישתפו את נציגיו בדיונים ובקבלת החלטות "רק כאשר מתחשק להם".

    "כמי שמייצגת את מורי הנהיגה אני חושבת שלא יאה שאני באופן אישי אתפקד למפלגה כזאת או אחרת", אומרת זינגר, "התפקיד שלי מחייב אותי למורים ולא קשור לעמדות פוליטיות מכל סוג".

    גם זינגר טוענת שהמצב של מורי הנהיגה חמור מאד, וזאת כתוצאה ישירה של התנהלות גרועה בתכנון ובביצוע של הרפורמה, ולדבריה כדי לתקן את המצב שנוצר נדרש דיאלוג מקצועי בין האיגוד לבכירי משרד התחבורה לא על בסיס מזדמן אלא באופן קבוע. כזכור, זינגר היא בין העותרים בעתירה לבג"צ אשר הוגשה כנגד משרד התחבורה בשם "ועדת ההיגוי של מורי הנהיגה", ולא בשם האיגוד, ובתגובת המדינה נכתב שהמשרד לא מכיר בגוף כזה ובמידת הייצוגיות שלו.

    מאידך, מקורות שונים בענף טוענים מזה שנים שארגון מורי הנהיגה הוא, בפועל, ארגון של קבוצה קטנה של "מנהלי ארגונים" שחלקם כבר מזמן לא פעילים או לא מייצגים אף אחד חוץ מאשר את עצמם. עד היום הארגון לא פרסם מסמך רשמי עם נתונים מהם אפשר לדעת כמה מורי נהיגה רשומים בו, ו/או ייפו את כוחם כך שהארגון יוכל לייצג אותם.

    את תגובתו של אבי קרמר, דובר ארגון מורי הנהיגה, לא הצלחתי להשיג לפני פרסום ידיעה זאת אולם היא תצורף לכאן לכשתתקבל. בשיחה קודמת שלי איתו ביטל קרמר את כל הטענות של מורי נהיגה כנגד הרפורמה וטען שבסך הכל מדובר בקבוצה של כ-20 מורים שעושים הרבה רעש. לדבריו, המצב כבר טוב יותר מאשר בעבר ויהיה הרבה יותר טוב בעתיד.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מורי הנהיגה מתפקדים: "המצב קטסטרופלי ויהיה יותר גרוע"

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.