• Ad
  • מבקר המדינה: אובדן להלכה – המניע העיקרי לגנבות רכב

    מבקר המדינה מאשר את מה שידענו במשך שנים: 'אובדן להלכה', אותו מצב שבו מכונית לא מתה לגמרי אבל גם לא באמת חיה, מעודד גנבות רכב שמטרתן "שחיטת" מכוניות שמייצרת חלקי חילוף זולים
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    "המניע העיקרי לגנבות כלי רכב הוא הביקוש לחלקי חילוף זולים המשמשים בין היתר לשיקום כלי רכב שמצבם הוגדר כאבדן להלכה. מרבית כלי הרכב הגנובים מועברים לשטחים שבאחריות הרשות הפלשטינאית דרך המעברים לאזור יהודה ושומרון לפירוק ולסחר בחלפים. מרבית החלפים מוחזרים לשימוש במוסכים בשטחי ישראל" – כך קובע מבקר המדינה בדו"ח הבקורת שלו על פעילות המשטרה בנושא גניבות רכב בישראל.

    תופעת גנבות כלי רכב פוגעת בביטחונם האישי של האזרחים, בקניינם ובכלכלת המדינה. להערכת המשטרה הנזק השנתי שנגרם למשק כתוצאה מגניבות רכב מגיע למיליארד שקל.

    בדו"ח המבקר נקבע ש"במועד סיום הביקורת, כשבע שנים לאחר שהוקמה יחידת אתגר, נמצא כי בשנות פעילותה של היחידה פחת מספרן של גנבות כלי הרכב ב-47%. נתון זה משקף תוצאה ראויה לציון, אותה יש לזקוף לגורמי האכיפה שפעלו לצמצום תופעת גנבות כלי הרכב".

    עם זאת, המבקר מוסיף ומציין שיחידת אתג"ר במשטרה לא הקפידה על מילוי הדרישות שנקבעו בנוהל בעת הקמתה בכל הנוגע לפעילותה מול הגוף המממן (חברות הביטוח וחברות ההשכרה).

    כמו כן העלו ממצאי הדוח כי חוק הרישום (של חלקי מרכב עיקריים ברכב) לא נאכף במלואו ולכן לא ממלא את ייעודו, וכי כלי רכב שמצבם הוגדר כ'אבדן להלכה' משוקמים שלא על פי דרישות החוק. מצב כזה עלול לגרום לסכנת חיים של ממש.

    עוד העלה הדוח שמנגנוני הבקרה וההסדרה אינם יעילים דיים למיגור תופעת גנבות כלי הרכב ולמניעת תיקון של כלי רכב באופן לא חוקי ולא בטיחותי. במידת הצורך יש להקנות לגורמי האכיפה כלים שיאפשרו להם להתמודד ביתר יעילות עם הגנבות, ולהבטיח שמוסכים שמתקנים כלי רכב שנפגעו קשות בתאונות ישתמשו בחלקי חילוף ממקור חוקי, ויקפידו על תקינות תהליכי שיקום כלי הרכב והסחר בהם, כך שלא תהיה בכלי הרכב המתוקנים משום סכנה לחיי אדם.

    "אובדן להלכה" הוא מצב שבו מכונית שנפגעה בתאונה כבר לא "חיה" אבל גם לא "מתה": מבחינה כלכלית אין כדאיות לתקן אותה באופן מסודר במוסך מורשה, אפילו לא במוסכי הסדר שעובדים עם חברות הביטוח תמורת תעריפים נמוכים.

    מכוניות כאלה נמכרות, בסופו של דבר עם רישיונות הרכב שלהן, לסוחרים אשר משקמים את חלקן ומחזירים אותם לכביש.
    במשך שנים רבות נשמעה טענה לפיה הדרך היחידה להפוך את מה שבמקור לא היה בעל ערך כלכלי לעסקה משתלמת היא לפעול בדרכים שעל גבול החוק או מעבר לו, למשל תוך שימוש בחלקים גנובים או זיוף וטשטוש חלק מן ההיסטוריה של הרכב. הטענה היא שפעילות זו מעודדת גנבות רכב כמקור לחלקי חילוף זולים.

    רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים אמר בתגובה לממצאי הדו"ח כי "זהו דו"ח חמור המשקף מציאות בלתי נתפסת ובלתי מתקבלת על הדעת מצד גורמים ממשלתיים ומצד גורמים פיננסיים רבי עוצמה. אזרחי ישראל, שנחשפו לדו"ח הזה, בוודאי יירצו לקבל תיקון אמיתי של המצב הנוכחי ולא תשובות חסרות תוכן כגון אלה שנמסרו לעיתונות כתגובה לפרסומים".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.