• Ad
  • שני הקרוסאוברים האירופאים הבולטים והנמכרים ביותר בישראל מתייצבים למבחן ראש בראש רגע לפני עליית המיסים על רכב בישראל. מה תקנו תמורת כ-150 אלף ש"ח, את גרסת הבסיס החדשה של פיג'ו 3008 או את סקודה קארוק 1.5?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    גם בסיכום 2018, כמו בשנים האחרונות, ניכרת מאד מגמת המעבר של לקוחות מרכישת מכוניות משפחתית אל קרוסאוברים בכלל, ואל קרוסאוברים קומפקטיים בפרט. ככל שהמגמה מתעצמת הולך גם היצע הדגמים בקטגוריה הזאת ומתרחב, אם כי השולטים בכיפה מאז שנת 2016 הם צמד האחים קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון.

    דגמים אחרים שזוכים להצלחה הם מיצובישי אאוטלנדר, ניסאן קשקאי/אקסטרייל וטויוטה C-HR – כולם כלים יפנים. מאירופה אמנם מגיעים אלינו מספר דגמים, אבל הבודדים שממש מצליחים הם פיג'ו 3008, אחד הכלים החביבים עלינו, וצמד האחים לבית קבוצת פולקסווגן: סיאט אטקה וסקודה קארוק, שמככבים ברשימת ההעדפות שלנו.

    עוד ב-TheCar
    נהיגה ראשונה: פיג'ו 3008 בגרסת 1.2 ליטר טורבו
    סקודה קארוק במבחן ראשון בישראל
    חמשת רכבי הקרוסאובר החשובים של 2019

    פיג'ו 3008 הוכיח שעיצוב עם נוכחות, חבילת אבזור ראויה, ומגוון גרסאות בנזין ודיזל אפשר לשבור התנגדויות (אם עדיין יש כאלה) כלפי מכוניות צרפתיות. יבואני פיג'ו-סיטרואן הזהירו מיומו הראשון שהיצרנית לא מוכנה לספק לישראל מספרים גדולים של מכוניות (לכל הפחות במחירים שישראל יכולה לשלם…) ולמרות זאת העלו בסיכום 2018 כ-3,000 כלים כאלה על כבישי הארץ. מספר זה היווה כמעט מחצית מכלל המכירות של פיג'ו בישראל.

    לקראת סוף 2018 הציגה פיג'ו בישראל גרסת בסיס חדשה ופחות יקרה לכלי הפופולרי שלה, עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר ותיבת הילוכים אוטומטית חדשה. נכון לחודש וחצי הבאים, עד שעדכון נוסחת המיסוי הירוק תייקר אותה, מוצעת גרסה זאת במחיר מחירון של 150 אלף ש"ח, כלומר ברמת מחירי הבסיס של קרוסאוברים קומפקטיים.

    מול 3008 בחרנו להציב את סקודה קארוק שהושק בישראל לפני כשנה ומתבשם בהצלחה של סקודה בשוק המקומי. קארוק מוצע אצלנו עם מגוון רחב של מנועים ורמות אבזור, וכאשר מתייחסים אל מחיר מחירון התחלתי של 150 אלף ש"ח יש לו בהיצע שלוש גרסאות מתאימות להתמודדות מול 3008: גרסת 1.0 ליטר עם רמת אבזור גבוהה, גרסת 1.5 ליטר עם רמת אבזור בסיסית, או גרסת טורבו-דיזל למי שנוהגים הרבה ומבקשים לחסוך בהוצאות הדלק. אנחנו בחרנו בגרסה השנייה, כלומר לוותר על אבזור ולקבל יותר סוסים, וזאת למרות החיבה שלנו למנוע ה-1.0 ליטר של קבוצת פולקסווגן.

     

    עיצוב, ממדים
    את שתי המכוניות אנחנו מכירים היטב ממבחנים שאותם ביצענו בעבר, ובהם אף השוונו אותן זו מול זו (בגרסאות אחרות שלהם). סקירת ההיכרות, לכן, קצרה וממצה וכדי להעמיק עוד אפשר לקרוא מבחנים קודמים. פיג'ו 3008 נמנה על דור המוצרים החדש והמודרני של פיג'ו-סיטרואן, ומעבר לכך שהוא מבוסס על פלטפורמה מודולרית מודרנית הוא מתאפיין בכך שאימץ את ערכי העיצוב הנועז ודרך ה"הגשה" השונה של המוצר.

    ואכן, כאשר הם ניצבים באדום בוהק זה לצד זה ניכר שעיצובו של 3008 עושה את העבודה ופורט על המיתרים הנכונים מבחינת לקוח שמבקש לעצמו קרוסאובר. גם לאחר שנתיים שבהן אנחנו מכירים עדיין לא יכולנו שלא להתרשם מן העיצוב שלו בזכות חזית אגרסיבית, טיפול במשטח הגג והחיבור שלו לגוף עם קורה אחורית ייחודית, ובזכות פרופיל  שרירי עם קו חלונות גבוה.

    אפשר לקבוע כבר כאן ועכשיו שמעצבי פיג'ו עשו עבודה מרשימה מזאת של אנשי סקודה וסיאט, מפני שקארוק נראה פחות מיוחד ומרשים והרבה יותר שגרתי (התאפקנו לא לומר משעמם, אבל לא הצלחנו). חזית אופיינית לסקודה, עם פנסים רבועים, צללית "קובייתית" ושטח חלונות גדול יחסית משדרים שמעצבי סקודה, כרגיל בסקודה, מעדיפים קו סולידי ושימושי. למרות זאת, בחירה בקווים קובייתיים מסווה את העובדה שקארוק קטן מעט מ-3008: הוא קצר ב-7 ס"מ (נמתח לאורך של 438 ס"מ) ונישא לגובה של 160 ס"מ (2 ס"מ פחות מפיג'ו 3008). ממד הרוחב של שתי המכוניות זהה, ועומד על 184 ס"מ.

     

     

    מנוע, ביצועים
    גרסת הבסיס של 3008 מונעת באמצעות מנוע ה-1.2 ליטר התלת-צילינדרי המוכר של החברה, שמספק 130 כ"ס ו-23.5 קג"מ ומעביר אותם לגלגלים הקדמיים מבעד לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה, מתוצרת איישין, עם שמונה יחסי העברה. כפי שהתרשמנו כבר בהשקה המקומית, התיבה הזאת פועלת ביעילות רבה ומאפשרת לחלץ את המקסימום מן המנוע הקטן. 3008 אמנם לא עוצר נשימה בביצועיו, אבל הוא לא מתקשה לייצר קצב מהיר ולהתמודד היטב עם רוב תנאי הדרך.

    לקארוק שהצבנו מול 3008 יש מנוע גדול וחזק יותר, מה שמקנה לו כמובן יתרון בביצועים. זה מתבטא לא רק על הנייר  (150 כ"ס ו-25.4 קג"מ), אלא גם על הכביש. תיבת הילוכים יעילה וזריזה מאפשרת אמנם ל-3008 להחזיק מעמד במטרים הראשונים של תאוצות ביניים, אבל קארוק מותיר אותו מהר מאד מאחור, ובפער משמעותי. אנחנו אוהבים, כאמור, את גרסת הבסיס של קארוק (מנוע ה-1.2 של פיג'ו ממוקם, מבחינת נפחו, בדחיוק באמצע), אבל אוהבים עוד יותר את התחושה הזריזה והנמרצת יותר של מנוע ה-1.5 החדש של קבוצת פולקסווגן.

    התנהגות, נוחות

    כפי שאנחנו מכירים גם ממבחנים קודמים – אופי ההתנהגות של שתי המכוניות שונה מאד. לאחר עשור שבו ייצרו הצרפתים מכוניות משעממות לנהיגה הם שבו לעצמם ומנסים להציע לאוחזים בהגה חוויית נהיגה מהנה יותר גם כאשר מדובר בקרוסאובר מעט מגושם ועם מרכז כובד גבוה.

    מבין השניים 3008 מעניק לנהג תחושה דינמית ותזזיתית יותר, וחלק ניכר ממנה נובע מהיגוי מהיר ומן הקוטר הקטן עד כדי גיחוך של גלגל ההגה. לזכותו צריך לומר שהוא מאפשר כניסה החלטית לתוך פניה ושהמשקל שלו נכון, וכך זורם לו  3008 בין פניות ועיקולים בקצב מהיר למרות שעליו להתגבר על ריסון מוחלש בכוונה של גלגול המרכב. התוצאה היא כלי רכב שקל לדרבן ולהוליך אותו בין פניות והוא מחזיר לנהג תחושה "חיה" יותר.

    קארוק, לעומת זאת, לא מבקש להלהיב את הנהג ותחת זאת משדר מסר רגוע יותר. ההיגוי שלו מעט מנותק אבל המשקל טוב מאד, ורמת האחיזה של הכלי גבוהה מעט יותר מזו של 3008. ריסון הגוף מפני גלגול מרשים יותר גם על כבישים שאינם סלולים היטב. קארוק פשוט מבצע את המוטל עליו, גם תחת עומס, בלי ליצור דרמות מיותרות.

    שתי המכוניות מכוילות באופן קשיח מעט אבל מספקות שיכוך זעזועים טוב, עם יתרון לסקודה בעיקר במהירויות נמוכות. סביר מאד שלכך מסייעים גם הצמיגים, בזכות פרופיל גבוה יותר. בידוד הרעשים של 3008 מרשים, בעיקר של פעולת המתלים, וכך מתקבלת תחושת נינוחות בשיוט וגם בעת תיקול מהמורות.

    תא נוסעים, שימושיות

    מעצבי הפנים של סקודה ושל פיג'ו בחרו בשתי גישות שונות לחלוטין כאשר עיצבו את תאי הנוסעים של המכניות. העיצוב של סקודה, כמו בסקודה, סולידי, לא מתחכם, ברור, והדגש הוא על נוחות ושימושיות. מי שנהג בסקודה בעבר, ולמען האמת בכל אחת מן המכוניות בקבוצת פולקסווגן הענפה, ירגיש מיד בבית עם הנדסת אנוש פשוטה וברורה, חומרים שמשדרים תחושת איכות, ואף ניסיון לחרוג או להעיז עם פריטי עיצוב עליזים או מעוררי השראה. החריג היחיד, גם הוא חלק מן הקוד הגנטי של סקודה, הם גימיקים שונים של פתרונות אחסון.

    תא הנוסעים של פיג'ו 3008 מייצג תפישה הפוכה והרבה יותר נועזת, אולי אפילו מעט מוגזמת, עם תנוחת נהיגה לא שגרתית שנגזרת מגלגל הגה קטן ונמוך, קונסולה מרכזית עוטפת שמציבה את הנהג בתוך "תא נהג" או "קקון" אבל גם גורמת לתחושה מעט קלסטרופובית, ועד לאווירת 'הי-טק' שמתקבלת בזכות לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מולטימדיה גדול ו"צף". לתא הנוסעים של 3008 צריך להסתגל, וכך גם לתפעול המערכות השונות שמבוצע רובו ככולו דרך מסך המגע הלא-ידידותי בעליל. לזכותו חשוב לומר ששילוב החומרים האיכותיים והמעניינים עושה אותו לאחד מתאי הנהג והנוסעים המיוחדים והנעימים בקבוצה.

    המרחב הפנימי מאחור ב-3008 טוב מאד לשני נוסעים, אבל המושב נמוך מידי. היתרון הגדול שלו, עבור הנוסע השלישי שבמרכז, נובע מרצפה שטוחה וממרווח כתפיים עדיף. משענת הראש המרכזית, לעומת זאת, קשה ולא נעימה.

    תחושת המרחב הפנימי בסקודה טובה מאד גם מלפנים וגם מאחור. מצבם של שניים או שלושה נוסעים במושבים האחוריים בסקודה די שקול למצבם ב-3008, אבל לסקודה יש יתרון קל בזכות מושב גבוה יותר ומרחב ראש טוב יותר. לעומת זאת, מצבו של נוסע שלישי, אמצעי, בקארוק פחות טוב מאשר ב-3008 בגלל מנהרת ההינע שפוגעת במרחב הרגליים. לשתי המכוניות יש פתחי מיזוג למושב האחורי ושקע חשמל במתח 12V, אבל רק בפיג'ו יש משענת יד מרכזית עם מחזיקי כוסות.

    תא המטען ב-3008 גדול מעט יותר מבחינת הנפח (520 ליטרים לעומת 458), אבל סף ההטענה בסקודה נמוך יותר והמפתח שלו רחב מעט יותר.

    בטיחות

    יש לברך על כך שכמעט כל המכוניות בקטגוריה מציעות כיום מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות שמסוגלות להתערב בנהיגה ולמנוע תאונה, ואלה מחליפות את המערכות הפאסיביות שרק מצפצפות. גם בקארוק וגם ב-3008 מוצעת כסטנדרט מערכת בלימת חירום אוטונומית, ובשתיהן מותקנת גם מערכת התרעה על ערנות הנהג. בפיג'ו יש גם מערכת לזיהוי תמרורים והצגת מגבלת המהירות על לוח המחוונים.

    סקודה פותחת פער בסעיף הזה בזכות מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב הנסיעה בשילוב מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, וזה מאפשר יכולת נהיגה כמעט חצי אוטונומית. ב-3008 יש רק מערכת התרעה מפני סטייה מנתיב הנסיעה, ואילו היגוי אקטיבי ובקרת שיוט אדפטיבית מוצעות רק ברמת האבזור 'פרימיום' היקרה. יתרון נוסף של קארוק הוא כרית אוויר שביעית אשר מגנה על ברכי הנהג.

    שתי המכוניות מדורגות עם חמישה כוכבים במבחני הריסוק של פרויקט EuroNCAP, ולשתיהן יש ציונים גבוהים למדי. בהגנה על מבוגרים קיבל קארוק 93% לעומת 86% ל-3008, ובהגנה על ילדים שמרוסנים במושבי בטיחות קיבל קארוק 79% לעומת 85% לפיג'ו.

    אבזור ומחיר
    כבר ברמת הבסיס שלהן מציעות שתי המכוניות ("אקטיב" בפיג'ו ו"אמבישן" בסקודה) את רוב האבזור שמקובל כיום, למשל בקרת אקלים מפוצלת, חשמול חלונות מלא וקיפול מראות, בלם יד חשמלי, חיישני חניה אחוריים וחישוקים קלים (18 אינטש מרשימים בפיג'ו ו-16 אינטש צנועים בסקודה).

    עם זאת, לפיג'ו יש עדיפות עם מצלמת חניה אחורית וכניסה והתנעה ללא מפתח אשר מוצעים בסקודה רק החל מרמת האבזור "סטייל" כמו גם לוח מחוונים שהוא בעצם מסך דיגיטלי בעל תצוגה משתנה. לשתי המכוניות יש מערכת מולטימדיה מקורית עם דיבורית BT ותאימות לממשק אפל CarPlay, אבל ברמת הגימור הבסיסית לסקודה יש מסך מגע בגודל צנוע של 6.5 אינטש לעומת 8 אינטש בפיג'ו (שבה, למי שזה נחוץ, ממשק ההפעלה הוא בעברית). מי שדורש מסך מולטימדיה גדול ובאיכות גבוהה יותר בסקודה חייב לטפס אל רמת האבזור  "סטייל".

    מחיר המחירון של שתי המכוניות – פיג'ו 3008 בגרסת 1.2 ליטר ברמת אבזור 'אקטיב', וסקודה קארוק 1.5 ברמת אבזור 'אמבישן', הוא 150 אלף ש"ח. לשתיהן יש רמות אבזור גבוהות יותר שתמורתן יש להוסיף 10-25 אלף ש"ח, ואילו סקודה מציעה את קארוק גם בגרסת 1.0 ליטר בסיסית, ברמת אבזור 'אמבישן' עם תג מחיר אטרקטיבי יותר של 138 אלף ש"ח.

    שורה תחתונה

    שתי המכוניות בולטות בשוק הקרוסאוברים הישראלי, רווי המתחרים, בזכות חוזקות שונות שייחודיות לכל אחת מהן. השוני בינהן ברור, והבחירה בינהן תלויה בהעדפות האישיות של כל לקוח.

    3008 מכוונת ללקוחות שמעדיפים עיצוב אירופאי ייחודי ומובחן ומציע ראשית לכל מראה מרשים שלא נס ליחו. זה כלי רכב מאד שימושי, עם רמת אבזור גבוהה, ותא הנוסעים שלו יוצר חוויה ייחודית ומהנה עבור הנהג והנוסעים. החסרון נובע מארגונומיה לא מושלמת – בעיקר בגזרת ההגה, תנוחת הנהיגה ותפעול המערכות. מערכת ההנעה טובה והשילוב של המנוע ותיבת ההילוכים טוב מאד, כך שהביצועים שלו מספקים בהחלט עבור הרוב המכריע של לקוחות בישראל. לצד יכולת דינמית מרשימה פונה 3008 גם אל נהגים מתלהבים ומפתה אותם עם תגובות החדות. אנחנו אוהבים מאד את הגישה הזאת למרות שהיא אינדיבידואלית בדיוק כמו תנוחת הנהיגה הייחודית.

    סקודה קארוק, לעומת זאת, מציע חבילה סולידית ושגרתית יותר, כאילו שיצרו אותו כדי להקל על מי שעובר לנהוג בו לאחר שנים של נהיגה באוקטביה. אין בו חידושים או נועזות עיצובית שכל כך דרושים בקרוסאוברים, וחווית הנהיגה והנסיעה בו שמה דגש על יעילות יותר מאשר על הנאה. מאידך זה כלי יותר שימושי, הוא מעט נוח, ותא הנוסעים משדר איכות גבוהה ללא התחכמויות.

    תמורת מחיר זהה של שתי גרסאות אלה הבחירה של הלב צריכה להיות ב-3008, אבל כאשר משקללים בכנות את כל החבילה וחייבים לבחור צד, הבחירה המושכלת והברורה היא בסקודה קארוק 1.5. בסופו של יום, מה שמכריע את הכף הם ביצועים עדיפים, רמת נוחות מעט יותר גבוהה, וחבילת מערכות בטיחות מלאה אשר מאפילה על יתרון האבזור של פיג'ו.

    צילומים: נעם וינד
    בחנו: אופיר דואק ונעם וינד

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מבחן השוואתי: פיג'ו 3008 מול סקודה קארוק

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.