• Ad
  • אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    אין צורך להכביר מילים אודות חשיבותה של המכונית המשפחתית הקומפקטית בשוק הרכב הישראלי, וגם בעידן הקרוסאוברים שבעיצומו אנחנו חיים זאת עדיין קטגוריה שבה נמכרות אצלנו כמה עשרות אלפי יחידות בשנה.

    חלקו הראשון של האתגר שמולו מתמודדות המכוניות האלה לא השתנה בעשור וחצי האחרון, וזהו "מחיר המחירון" – או, נכון יותר, העלאת המחיר לרמה גבוהה מספיק כדי להעניק ממנה הנחות לציי רכב. משמעות האתגר הזה היא שמחיר המחירון לאו דווקא מייצג את המחיר האמיתי של עסקאות וההשוואה בין האפשרויות וההזדמנויות לא תמיד מספיק שקופה עבור לקוח פרטי.

    החלק שנוסף לפני שלוש שנים הוא הפחתת מחירי המחירון של הקרוסאוברים הקומפקטיים – לפחות ברמות הכניסה שלהם – אל גזרת המחיר של משפחתיות קומפקטיות. כיום ישנם לפחות 20 דגמי קרוסאובר שונים שמוצעים בטווח מחירים של 130-145 אלף ש"ח, ואין זה פלא שכל מכונית שלישית שעולה על כבישי ישראל כעת היא קרוסאובר.

    גרסת הסדאן של הונדה סיוויק הצטרפה לאחרונה אל גרסת ההאצ'בק, ואחת הבשורות החשובות ביותר שלה – מעבר לכך שהיא בנויה על גבי פלטפורמה חדשה וכוללת שדרוגים רבים, היא תג המחיר. בעבר מיצבו הונדה והיבואנית שלה לישראל את סיוויק ברף המחירים העליון, ועם מנוע בנפח 1.8 ליטר, ואילו גרסת הבסיס של סיוויק סדאן החדשה מוצעת כעת תמורת 130 אלף ש"ח, כלומר "ראש בראש" מול מובילות הקטגוריה, וטויוטה קורולה בראשן.
    קורולה היא המכונית הקומפקטית-משפחתית הנמכרת ביותר בישראל בשנים האחרונות לאחר שירשה את התואר הזה ממאזדה 3. אם שמים בצד את יונדאי איוניק, שאליה נתייחס בקרוב במבחן נפרד, שתי אלה הן עדיין הנציגות היפניות הבולטות בקבוצתן.

    פגישת היכרות

    דור חדש ועשירי של הונדה סיוויק הוצג בשנת 2016, ובשונה מן הדור שקדם לו – אשר היה למעשה מתיחת פנים לדור השמיני, הפעם זאת מכונית חדשה לגמרי אשר בנויה, כאמור, על פלטפורמה מודולרית מודרנית.
    פלטפורמה זאת הינה קלה יותר, מה שתורם לביצועים הדינמיים וליעילות אנרגטית, יש בה מתלה אחורי רב חיבורי חדש, והיא מהווה בסיס לדור מוצרים חדש של הונדה, למשל CR-V שיגיע ארצה השנה, וכן הונדה אקורד חדשה לשוק האמריקני.

    גרסת ההאצ'בק 5 דלתות מונעת על ידי מנועי טורבו-בנזין חדשים בנפחי 1.0 ו-1.5 ליטר, והבכיר ביניהם מניע גם את הסדאן בגרסתה היקרה. גרסת הסדאן, שאותה בחנו כאן, מונעת על ידי מנוע בנזין אטמוספירי בנפח 1.6 ליטר, שזאת אמנם תצורת ההנעה ה"קלאסית" של משפחתיות-קומפקטיות בישראל אבל הוא לא הוצע בסיוויק הישראלית מאז אמצע שנות ה-2000. המנועים של סיוויק הישראלית מחוברים לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה חדשה, וגרסת ה-1.6 ליטר מוצעת ברמת גימור אחת בלבד שמחירה, כאמור, 130 אלף ש"ח.

    הדור הנוכחי של טויוטה קורולה הוצג בשנת 2013 ועתיד להיות מוחלף או משודרג בתוך כשנה. בשנה שעברה עברה המכונית מתיחת פנים קלה שכללה שינויי עיצוב קלים בחזית, וחשוב יותר: הוספת מערכות בטיחות מתקדמות. מעבר לכך זאת אותה קורולה מוכרת עם מנוע בנזין 1.6 ליטר אטמוספרי שמספק 132 כ"ס ומחובר לתיבת הילוכים רציפה. למבחן זה מתייצבת קורולה ב"מהדורת 50 שנה" מאובזרת יותר, אבל הגרסה הנפוצה שלה היא GLI שמחירה 132 אלף ש"ח. גרסה זאת עולה 2,000 ש"ח בלבד יותר מאשר גרסת Sun הבסיסית שמיועדת לציי רכב.

    גם מאזדה 3 איננה מכונית צעירה. הדור הנוכחי שלה הושק בשנת 2014 ומחליפו יוצג בשנה הבאה, ולפני כשנה היא עברה מתיחת פנים קוסמטית קלה שכללה מערכת לנטרול תנודות מרכב באמצעות בקרת היציבות, והוספת אבזור בטיחות.
    עוד קודם לכך נקטה היבואנית המקומית בצעד נועז וחריג כאשר הוזילה את גרסת ה-2.0 ליטר החזקה וכך מחקה, בפועל את גרסת ה-1.5 ליטר בעלת הביצועים הנרפים מרשימת הקניות של לקוח פרטי. גרסת ה-1.5 נמכרת כיום רק לציי רכב אבל רוב מקבלי הרכב הצמוד יכולים לבחור בגרסת ה-2.0 ליטר שמחירה 133 אלף ש"ח.

    מבט מבחוץ

    שלוש המכוניות התייצבו למבחן בצבע לבן ליסינג קלאסי אשר לא מטשטש את ההבדלים הברורים ביניהן. סיוויק נראית הגדולה והמרשימה ביותר, בעיקר מפני שעם אורך כללי של 465 ס"מ זאת באמת מכונית גדולה ואחת מן הארוכות בקטגוריה.

    סיוויק מעוצבת עם אלמנטים שונים שלא בהכרח משתלבים זה עם זה בהרמוניה, אבל בסך הכל זאת מכונית מובחנת מאד שמתאפיינת בצללית 'קופה' ובחיבור מיוחד ונאה בין תא המטען לגוף. התוצאה בהחלט תרשים את השכנים ואת החברים לעבודה.

    מאזדה 3, מנגד, נראית המכונית הקטנה בחבורה על אף שהיא קצרה מסיוויק רק בשמונה ס"מ. הסיבה לכך היא שקימורי הגוף, וישבן קצרצר, יוצרים תחושה קומפקטית ש"מקטינה" את הגודל האמיתי. על אף שהעין שלנו כבר רגילה אליה זאת עדיין המכונית שמעוצבת בעיצוב ההרמוני והנעים ביותר לעין מבין השלוש.

    גם קורולה היא מחזה נפוץ ומוכר על כבישי ארצנו. העיצוב שלה תואם, בדור הנוכחי שלה, את מה שאפשר וצריך לצפות מקורולה: נעימה לעין, מכובדת, ולא נועזת יתר על המידה. לזכותה חשוב להדגיש שבשונה מן הדורות שקדמו לה כעת זאת כבר לא "מכונית שקופה", ולכך תורם החרטום המחודד והמודרני, ויחד עם זאת גם אם תצבעו אותה באדום פרארי היא תישאר מכונית די סולידית.

    תא נוסעים, מרחב פנימי

    הונדה סיוויק משדרת את הנרטיב הספורטיבי שלה באמצעות עיצוב תא הנוסעים: תנוחת נהיגה נמוכה ו"שדרה מרכזית" גבוהה יוצרות תחושה אינטימית אשר מועצמת באמצעות צבע שחור ששולט בקוקפיט. עיצוב סביבת הנהג נראה "הי-טקי" ומודרני, אבל לחובתם של המעצבים רשומות מספר נפילות לא ברורות. למשל, חיווי מדי הדלק והחום לא קריא באור יום, ושקעי הטעינה וה-USB מוטמנים במיקום לא שימושי תחת הקונסולה המרכזית.

    מרחב הרגליים והכתפיים ליושבי המושב האחורי בסיוויק מצוין עבור שני מבוגרים גדולי גוף, ואילו נוסע שלישי יופרע על-ידי מנהרת הינע גבוהה ומושב נמוך. מרחב הראש מספק, והרבה יותר טוב מכפי שאפשר היה לצפות בגלל הזווית המשופעת של הגג. עם זאת, הגג בהחלט מגביל את נוחות הכניסה והיציאה ודורש כיפוף ראש משמעותי. מאחור אין פתחי מיזוג או שקעי טעינה.

    תא הנוסעים של קורולה נחמד ועדיף בהרבה על הדורות הקודמים לו אבל כבר מסגיר את גילה של המכונית. מסך המולטימדיה המקורי נאה ויעיל אך העיצוב הכללי נראה מבולגן ולא הרמוני. איכות החומרים דומה לזו של סיוויק, אולם שילוב צבעים בהיר, וריפודים דמויי עור ב"גרסת ה-50 שנה" מעניקים תחושה יוקרתית ואוורירית יותר. מי שיקבלו את גרסאות ציי הרכב יאלצו להסתפק בבד פשוט ובצבעים שחורים ומעליבים.

    המרחב ליושבי המושב האחורי בקורולה פחות משכנע מאשר בסיוויק, אבל המושב עצמו גבוה יותר והרצפה שטוחה כמעט לגמרי לכן קורולה היא המכונית המרווחת ומבחינה זאת גם הנוחה ביותר, מבין השלוש – בעיקר עבור נוסע שלישי במרכז.

    בסיס הגלגלים של מאזדה 3 הוא 270 ס"מ, כלומר שהוא לא רק "נדיב" וזהה לאלה של סיוויק וקורולה אלא ממוקם בקו אחד עם מה שהפך לסטנדרט של הקטגוריה. למרות זאת – המרחב הפנימי ליושבי המושב האחורי ב-3 מצומצם משמעותית גם ביחס לשתיים האחרות וגם ביחס לקטגוריה כולה. מאזדה 3 תאכלס במושב האחורי שלה שני מבוגרים באופן סביר אבל היא הצפופה ביותר עבורם, שלא לדבר על שלושה מבוגרים. שני היושבים מלפנים, לעומת זאת, מקבלים לא רק מרחב פנימי טוב אלא גם את סביבת הנהג הנעימה וההרמונית ביותר מבין השלוש, ואת איכות החומרים הגבוהה ביותר.

    תא המטען של סיוויק מרשים בגודלו אבל העיצוב של מכסה התא מגביל את הגישה אליו. נפח תא המטען של מאזדה 3 קטן בכמעט 100 ליטרים מזה של סיוויק אבל הגישה אליו נוחה יותר באופן משמעותי, ואילו קורולה לוקחת את כל הקופה עם תא מטען בגודל ממוצע לשתי האחרות ועם הגישה הנוחה ביותר.

    אבזור

    הונדה סיוויק 1.6 מגיעה לישראל ברמת גימור אחת שכוללת את כל "האבזור החשמלי" המקובל בתוספת "גג שמש" חשמלי, בלם יד חשמלי וחימום למושבים – ואלה פריטים נדירים בקבוצת מחיר זו. מצד שני, בקרת האקלים לא מפוצלת, אין פתחי אוורור למושב האחורי, ומערכת המולטימדיה היא בהתקנה מקומית. ייתכן שעבור מי שמקבל רכב צמוד ממקום העבודה אלה זוטות ביחס לאפשרות להתגאות ב"סאן רוף".

    מאזדה 3 בגרסת ה-2.0 ליטר שמיועדת לציי רכב מגיעה ברמת גימור "ספורט", שהיא רמה כמעט זהה לרמת "קומפורט" שאיתה מוצעת גרסת ה-1.5, אך אין בה תצוגה עילית כמו שיש ב-1.5. גרסה זאת כוללת את רשימת האבזור החשמלי המקובל בתוספת מערכת מולטימדיה מקורית עם ממשק משתמש מעולה, בעברית, תוכנת ניווט igo שנחשבת פחות ידידותית מ'וויז' עבור משתמש ישראלי, חישוקי 18 אינטש מרשימים. בנוסף, למאזדה יש תאורת LED קדמית אדפטיבית, וזה הרבה יותר משמעותי וחשוב, ודאי אצלנו, מאשר חימום מושבים וגג נפתח.

    קורולה מאובזרת היטב בגרסת ה-GLI, עם כל האבזור החשמלי המקובל ועם מערכת מולטימדיה מקורית. גרסת Sun, שמיועדת לציי רכב, מוצעת עם מערכת מולטימדיה פשוטה בהתקנה מקומית וחישוקי גלגלים פשוטים עם כיסויי פלסטיק. התוצאה היא שחבילת האבזור של קורולה נחותה משמעותית ביחס לגרסאות הבסיס של שתי מתחרותיה.

    בטיחות

    קורולה ומאזדה 3 אינן מכוניות צעירות אבל לאחר מתיחות הפנים שלהן הן מוצעות עם חבילות מערכות בטיחות מתקדמות שמיישרות קו עם המקובל בתעשייה כיום. לקורולה יש מערכת בלימת חירום אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים ותאורת אור גבוה אדפטיבית.

    למאזדה יש חבילת בטיחות זהה אלא שזיהוי תמרורים מבוצע באמצעות מערכת מובילאיי שמותקנת בארץ בנוסף למערכות המקוריות. ברמות אבזור גבוהות יותר כוללת מערכת התרעת הסטייה מנתיב גם היגוי אקטיבי. שתי המכוניות קיבלו ציון של חמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של EuroNCAP, אלא שציון זה הוענק להן בשנת 2013 כאשר דרישות המבחן היו פחות מחמירות.

    הונדה סיוויק, לעומתן, קיבלה חמישה כוכבי בטיחות לפי התקן העדכני והמחמיר של EuroNCAP, אלא שלמרבה צערנו גרסת ה-1.6 שאותה בחנו כאן לא יכולה להתהדר בו. בשונה מדגמי הסיוויק האחרים, שנמכרים עם חבילה מלאה של מערכות בטיחות אקטיבית, גרסת ה-1.6 מגיעה בלעדיהן ואצלנו מותקנת בה מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית. לסיוויק בגרסתה זאת אין, לכן, מערכת בלימה אוטונומית, וזה מדגים לנו שוב את הטיפשות של משרדי התחבורה והאוצר הישראלים ואת "מדד הבטיחות" הישראלי ההזוי.

    ביצועים

    מנוע אטמוספירי בנפח 2.0 ליטר, אשר מספק 165 כ"ס, מציב את מאזדה 3 הרחק לפני שתי המתמודדות האחרות ואפשר לומר שהיא "מנצחת אותן עוד בחניה". העניין היחיד שנותר לנו הוא המאבק בין קורולה, אשר מתהדרת ביתרון הספק תיאורטי של 132 כ"ס לעומת 125 כ"ס בסיוויק, ומה שחשוב יותר – בנתון משכנע יותר של מומנט מנוע – 16.3 קג"מ בקורולה לעומת 15.5 קג"מ בסיוויק.

    הוסיפו לכך את העובדה שסיוויק מעט כבדה יותר והתוצאה "על הכביש" תאמה את מה שאפשר היה לשער מראש: בכל מבחן תאוצה, מכל מהירות, קורולה מקדימה את סיוויק. עם זאת, חשוב להדגיש שהפער לא היה גדול ושרמת הביצועים של שתי המכוניות תספק את הנהג המשפחתי.

    ביצועיהן של סיוויק וקורולה נפגעים גם בגלל אופי הפעולה של התיבות הרציפות שלהן, אשר מייבבות כאשר נדרשים לתאוצה ראויה. לזכות קורולה עומדת אפשרות לתפעול ידני של התיבה, עם יחסי העברה קבועים מראש, ואילו סיוויק מסתפקת רק במצב L לבלימת מנוע מוגברת בירידות.

    קורולה הציגה יתרון קל על פני סיווקי מבחינת צריכת הדלק, אולי מכיוון שההונדה נאלצה להתאמץ יותר כדי לעמוד בקצב. מאזדה 3, בהתאם ליתרון הביצועים, היא גם הפחות חסכונית בדלק, אם כי בפער של כ-10% בלבד מסיוויק וקורולה.

    התנהגות ונוחות

    למאזדה 3 יש יתרון משמעותי בסעיף זה: זאת עדיין אחת המשפחתיות המהנות ביותר לנהיגה בזכות היגוי מדויק, שלדה שמגיבה היטב לשינויי כיוון, ושליטה טובה בתנודות המרכב. יחד עם רמת הביצועים הטובה יותר מאזדה 3 היא ללא ספק הבחירה הברורה עבור מי שאוהב לנהוג.

    סיוויק אמנם נהנית מזה שנים מתדמית ספורטיבית אבל הקשר בין גרסת ה-1.6 לבין 'טייפ R' הוא רק השם והסמל. סיוויק מעניקה תחושה נינוחה והיא אוחזת היטב, אבל היא משדרת תחושה מעט כבדה והיא לא ממהרת לשתף פעולה עם שינויי כיוון מהירים. להיגוי יש משקל ותגובה טובים בתחילת הפניית ההגה, אבל לאחר מכן היא משדרת תחושה מלאכותית ולא מדוייקת.

    טויוטה קורולה מעולם לא הייתה "מכונית לנהג", אבל בדור הנוכחי שלה זאת מכונית רהוטה, עם שלדה טובה, אשר מגיבה ואוחזת היטב. מצד שני, ההיגוי קל מידי וחסר תחושה, וזה לא עולה בקנה אחד עם היכולת המפתיעה לטובה של השלדה.

    אף אחת משלוש המכוניות שכאן לא מתמודדות על תואר "המכונית הנוחה בקבוצה" (מישהו אמר אוקטביה, רנו מגאן או אופל אסטרה?), אבל בהחלט קיימים הבדלים בין השלוש. מאזדה מפגינה כיול מתלים קשיח ותחושה זאת מועצמת על-ידי צמיגים בחתך נמוך. התוצאה היא ספיגת זעזועים לא מבריקה במיוחד במהירויות נמוכות, אבל "יכולת הגיהוץ" משתפרת ככל שעולה המהירות.

    מתלי הקורולה עושים עבודה סבירה בלבד והיא משדרת מסר פחות נוקשה מהמאזדה, רמת ספיגת מהמורות טובה יותר, ושיכוך החזרה לוקה בחסר אשר עושה אותה קופצנית מידי על פני מהמורות גדולות.

    סיוויק היא המכונית הנוחה ביותר בחבורה זאת, אבל לא בפער גדול. המתלים שלה מעט יותר רכים ממתלי הקורולה, הריסון שלהם לא מושלם אבל הם סופגים את המהמרות מעט טוב יותר. יש כנראה יתרון גם לתוצרת המתלה הרב-חיבורי ובכל מקרה לסיוויק יש את בידוד הרעשים הטוב מבין השלוש, למעט רעש לא נעים של תיבת ההילוכים בעת האצה.

    תנאי שירות

    לא מעט עובדים שמקבלים רכב צמוד ממקום העבודה מתלבטים בין מספר אפשרויות, ובהן גם שלוש המכוניות האלה, אשר מוצעות באותה רמת מחיר. קורולה, עבורם, היא הימור בטוח: זאת מכונית מרווחת, חסכונית, היא מציעה ביצועים טובים, חבילת בטיחות מצוינת ואת תא המטען השימושי ביותר מבין השלוש. מאידך – קורולה לא מצטיינת באף סעיף, הגיל שלה נותן את אותותיו בתא הנוסעים, ורמות האבזור הבסיסיות שלה לא מדהימות.

     

    סיוויק 1.6 מחזירה את הונדה לתחרות בפלח שוק שממנו נעדרה זמן רב, והיא עושה את זה עם עיצוב חיצוני מרשים מאד, מיצוב טוב, וחבילת אבזור קורצת, מרחב פנים נדיב ופריטים ייחודיים כמו גג שמש וחישוקים קלים שלא נפוצים בגרסאות ליסינג. מנגד, סיוויק לא מפגינה ביצועים דינמיים מרשימים גם בגלל מנוע מעט פחות חזק מזה של קורולה וגם מכיוון שאין לה יתרון משמעותי בהתנהגות הכביש ביחס לקורולה. מה שעומד לה לרועץ יותר מכל הוא חסרונן של מערכות בטיחות מקוריות – וזהו פגם לא ראוי גם במכוניות ליסינג.

    זה משאיר אותנו עם מאזדה 3 אשר מציעה חבילה מרשימה של ביצועים והתנהגות מהטובות בקטגוריית המשפחתיות, ואלה משולבות ברמת אבזור מכובדת שכוללת את אבזור הבטיחות הראוי. מאזדה 3 היא הצפופה ובעלת תא המטען הקטן מבין השלוש והיא לא מצטיינת מבחינת נוחות הנסיעה. אלא שבסיכומם של דברים זאת המכונית שמספקת, לטעמנו, את החבילה הטובה ביותר – בתנאי, כמובן, שתתעקשו על גרסת ה-2.0 ליטר ולא עם מנוע ה-1.5.

    הערת המערכת:

    במבחן השוואתי אנחנו מתאמצים לספק תשובה ברורה ומוחלטת, ומבחינתנו המנצחת החד משמעית מבין שלוש המתמודדות כאן היא מאזדה 3.

    יחד עם זאת, הפערים – כפי שהדגשנו אותם לאורך המבחן – לא גדולים, ונוכל להבין את מי שיעדיף את הסולידיות של קורולה, בעיקר עבור מי שהמרחב במושב האחורי ונפח תא המטען חשובים לו יותר מאשר ביצועים דינמיים והנאה מנהיגה.

    סיוויק, אגב, יכולה הייתה לנצח את המבחן הזה למרות הביצועים הפחות מרשימים שלה, ולו בזכות החידוש של להתקדם אל מותג אחר. אלא שלדעתנו לא נכון להמליץ, בשנת 2018, על מכונית שאין בה מערכת בלימה אוטונומית – בשעה שלמתחרות שלה יש מערכת כזאת.

    בחנו: אופיר דואק, נעם וינד, גיל מלמד
    צילמום: נעם וינד

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    מבחן דרכים השוואתי: הונדה סיוויק פוגשת את טויוטה קורולה ומאזדה 3

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.