• Ad
  • הכאוס בתעשיית הרכב נותן את אותותיו, וגם המבצר האחרון של מנוע הבעירה הפנימית מתמוטט
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מאזדה, אולי המבצר האחרון של מנוע הבעירה הפנימית ומי שאך השנה חשפה את מנוע ה'בנדיז' המהפכני, נכנעת לכאוס שמתחולל בתעשיית הרכב ותשיק כבר בשנה הבאה מכונית חשמלית. אם לא די בחדשות המרעישות האלה, מאזדה פיתחה את החשמלית הטהורה שלה בעצמה ולא במסגרת שיתוף הפעולה שלה עם טויוטה.

     

     

    הפרטים המרתקים האלה נחשפו לאחרונה בראיון שהעניק נשיא ומנכ"ל החברה, אקירה מארומוטו (Akira Marumoto) לעיתון החשוב ביותר של תעשיית הרכב – 'אוטומטיב ניוז', שם הוא הדגיש שהמכונית החשמלית, שתושק בשנה הבאה, תתבסס על "ארכיטקטורה של מאזדה". בעוד שלכולם ברור שליצרניות הרכב אין הרבה ברירות, לנוכח החמרת תקני זיהום האוויר שנכנסת בשנה הבאה לתוקף באירופה, מאזדה שמרה עד כה את התוכניות החשמליות שלה "קרוב לחזה" ולא עצרה את ההשקעות שלה לא רק במנוע ה'בנדיז' המופלא, אלא גם במנוע הוואנקל, שמזוהה איתה, אשר אמור היה לשמש כ"מאריך טווח" למכוניות חשמליות. העניין הוא שבכך אין די: אם מאזדה חפצה להימנע מתשלום קנסות כבדים (בממוצע 700 דולר לכל מכונית שנמכרת), או מרכישת "זכויות אוויר" מטסלה (כפי שעושה פיאט-קרייזלר בעלות של מיליארדים אחדים) – היא חייבת "למהול" את המכירות שלה במכוניות שלא מייצרות פליטת מזהמים בכלל, כלומר מכוניות חשמליות.

    בשנת 2017 הכריזו מאזדה וטויוטה על שיתוף פעולה ביניהן, יחד עם ספקית המשנה היפנית הגדולה ביותר – דנסו – לפיתוח מערכות הנעה חשמליות. בסוף השבוע, כפי שפרסמנו כאן, הכריזה טויוטה על כך שעד לשנת 2025 כמחצית מכלל המכירות של מכוניות שלה יהיו של מכוניות חשמליות ורובן ייבנו על בסיס פלטפורמה חשמלית ייעודית חדשה. באותה הכרזה הופיעו רוב שותפותיה האחרות של טויוטה – דייהטסו, סובארו וסוזוקי, אבל מאזדה נעדרה ממנה.

    מנכ"ל מאזדה אישר בראיון לאוטומוטיב ניוז שהחברה שלו ממשיכה לעבוד עם טויוטה (ודנסו) על מערכות הנעה חשמלית, אבל הדגיש שהחשמלית הראשונה של החברה, שתושק בשנה הבאה, תתבסס על פלטפורמה מתוצרת מאזדה. לדבריו, לחשמלית תהיה אופציה למנוע מאריך טווח שיהיה, כמובן, רוטורי. ככל שאפשר להבין מן הדברים, למנוע הזה תהיה גם אפשרות להניע את הגלגלים – במישרין או בעקיפין, כלומר לפעול כמו המערכת ההיברידית של מיצובישי PHEV .

    לפי נתוני חברת JATO Dynamics ממוצע פליטות המזהמים של צי הרכב של מאזדה עמד בסיכום 2018 על 135.2 גרם דו-תחמוצת הפחמן לקילומטר, וזאת לעומת רף של 95 גרם לקילומטר שבו היא חייבת לעמוד עד לשנת 2021. למאזדה יש אמנם מנועים חדישים יחסית, ויעילים, אבל המכירות שלה באירופה נסמכות במידה רבה על CX-5, שהוא כלי כבד יחסית, לאחר צניחה בביקוש למכוניות הקטנות יותר, 2 ו-3.

    מנוע ה'בנדיז' החדש פולט אמנם פחות מ-100 גרם דו-תחמוצת הפחמן לקילומטר, אבל הוא מגיע מאוחר מידי, ויוצע במספר קטן מידי של מכוניות מכדי "להציל את המצב", וזאת מפני שלדברי מארומוטו – "למנוע Skyactiv-X יש מספר יתרונות, אבל אנחנו לא רוצים למכור אותו בזול. בטווח של עשור רבים מהמנועים שלנו יוחלפו על ידי Skyactiv-X ועל ידי מערכות הנעה מן הדור החדש".

    מארומוטו אמר גם שבנוסף למכונית החשמלית מאזדה תציג דגמים היברידים והיברידים נטענים בשנת 2021 או 2022 לכל המאוחר, אבל היא לא מפתחת מנועים יחד עם טויוטה. "מאזדה היא חברה קטנה", מסביר מארומוטו את הסיבה, "ולכן עלינו להתמקד בייחודיות שלנו, ואני מאמין שהמנועים שלנו הם מאד ייחודיים. אם נחלוק מנועים עם יצרניות אחרות זה יהיה לדלל את הייחודיות שלנו, ולכן אין לנו שום כוונה לעשות זאת. אנחנו אמנם מפתחים ארכיטקטורה חדשה לרכב חשמלי יחד עם טויוטה, אבל החשמלית הראשונה שנציג בשנה הבאה מבוססת על ארכיטקטורה עצמאית שלנו".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.