• Ad
  • למה טסלה מוותרת על הפטנטים? בגלל שאין לה מתחרות

    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    מייסד טסלה, אלון מאסק, הודיע שיצרנית הרכב החשמלי לא תיזום תביעות נגד מי שיעשה שימוש בפטנטים של החברה. "התחרות האמיתית שלנו אינה הזרזיף הקטן של מכוניות חשמליות שאינן מיוצרות על-ידי טסלה, אלא הסחף העצום של מכוניות המצוידות במנועי בנזין", הסביר מאסק את המהלך

    "טסלה לא תיזום תביעות בענייני פטנטים נגד מי שירצה להשתמש – בתום לב – בטכנולוגיה שלנו". כך, בהודעה שפרסם בבלוג שלו בשבוע שעבר, הצהיר מייסד טסלה, אלון מאסק, על הנגשת הפטנטים של יצרנית הרכב החשמלי לכל דורש. ולמה שיצרנית רכב תוותר על פטנטים לטובת כל דורש – למשל יצרניות רכב אחרות, שעלולות להתחרות בטסלה?

    "הרגשנו חובה ליצור פטנטים מתוך חשש שיצרניות הרכב הגדולות יעתיקו את הטכנולוגיה שלנו, וישתמשו במערכי הייצור, השיווק והמכירות שלהן כדי להביס את טסלה. הטעות שלנו לא יכולה הייתה להיות גדולה יותר", הסביר מאסק בבלוג שלו. "המציאות הקשה הפוכה: התוכניות של יצרניות הרכב הגדולות בנוגע למכוניות חשמליות – או כל תוכנית לכלי רכב שאינו שורף פחמימנים – הינן קטנות עד לא קיימות, וביחד התוכניות האלה מהוות בממוצע הרבה פחות מ-1% מסך המכירות שלהן. במקרה הטוב, יצרניות גדולות מייצרות כלי רכב עם טווח מוגבל ובכמות קטנה. כמה מהן לא מייצרות כלל מכוניות שאינן מזהמות".

    לדברי מאסק, הגנה על הפטנטים של טסלה אינה משרתת את המטרה של היצרנית: הגדלה משמעותית ומהירה של נתח השוק של מכוניות חשמליות. "בהתחשב בכך שהיקף הייצור של כלי רכב חדשים מגיע לכ-100 מיליון בשנה, ובהתחשב בכך שצי הרכב העולמי קרוב לכ-2 מיליארד כלי רכב, זה בלתי אפשרי עבור טסלה לייצר מכוניות חשמליות מהר מספיק… התחרות האמיתית שלנו אינה הזרזיף הקטן של מכוניות חשמליות שאינן מיוצרות על-ידי טסלה, אלא הסחף העצום של מכוניות המצוידות במנועי בנזין".

    על-פי הערכות, אחד התחומים העיקריים שבו עשויה טסלה להרוויח כתוצאה משימוש בפטנטים שלה הוא בתשתית הטעינה: מאסק אמר במסיבת עיתונאים שנערכה ביום חמישי האחרון שהוא יהיה יותר משמח אם יצרניות רכב אחרות יתקינו תחנות לטעינה-מהירה שיתבססו על הטכנולוגיה של היצרנית האמריקאית. כך תתאפשר הוזלת המחירים – גם עבור היצרניות שמקימות את התשתית הטעינה, וגם עבור צרכנים שמשתמשים בתשתית.

    אולם, נראה שלא כל הפטנטים שבהם טסלה עושה שימוש יהיו נגישים למתחרים: כך למשל, הסוללות שמותקנות במכוניות של טסלה פותחו בשיתוף פעולה עם פאנאסוניק היפנית – שגם מייצרת את הסוללות עבור היצרנית האמריקאית (וגם עבור יצרניות רכב אחרות, כמו למשל טויוטה). השימוש בטכנולוגיית הסוללות של טסלה צפוי להישאר "מוגן" על-ידי חומת פטנטים בצורה.

    ובכל זאת, יש מי שרואים במהלך של טסלה פריצת דרך של ממש, המבטאת חוסר שביעות רצון הולכת וגוברת מהשימוש המופרז בפטנטים ובתביעות העוסקות בקניין רוחני. "מה שאתם רואים כאת הוא ההתחלה של תרבות חדשה בכל הנוגע לפטנטים", אמרה למגזין הטכנולוגיה wired ג'ולי סמיואלס, דירקטורית בכירה במכון למחקר מדיניות ציבורית. "הרבה חברות בתחום ההייטק אינן מרוצות מהדרך שבה השיטה נראית, ולכן הם מנסים למצוא דרים יצירתיות לנווט מסביב לשיטה הזו".

    "הובלה טכנולוגית אינה מוגדרת על-ידי פטנטים", מסכם מאסק מטסלה, "אלא על-ידי יכולתה של חברה למשוך ולתמרץ את המהנדסים המוכשרים בעולם. אנחנו מאמינים שיישום פילוסופיית 'קוד פתוח' לגבי הפטנטים שלנו תחזק במקום להחליש את המעמד של טסלה".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.