• Ad
  • לוטוס אספרי חוגגת 40

    מכונית הספורט האקזוטית של לוטוס חוגגת החודש ארבעה עשורים. באתרי המכירה ברשת ניתן למצוא מעת לעת אקזמפלרים במחיר שפויים למדי המאפשרים גם לאדם מהישוב לייבא אותה לארץ כרכב אספנות
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הלוטוס אספרי, אחת מהיצירות המוטוריות הנחשקות של שנות הילדות של ילידי שנות ה-70' וכוכבת סרטי ג'יימס בונד חוגגת החודש ארבעה עשורים.

    מכונית הספורט האקזוטית של לוטוס שהחליפה את ה"אירופה" הציגה קפיצת מדרגה משמעותית של היצרן הבריטי למה שנראה אז כמו ניסיון לחדור למגרש האקזוטי בו כיכבו בעיקר רכבים מתוצרת פרארי ולמבורגיני.

    האספרי הייתה אחת מעבודות העיצוב הראשונות של איטלקי צעיר בשם ג'ורג'טו ג'וג'ארו שהפך בהמשך לאחד המעצבים החשובים בעולם הרכב.
    אין ספק שבעיצוב הרכב ניכרת השראה מיצירות כמו פרארי ברלינטה בוקסר ובעיקר למבורגיני קונטאש, אבל הקווים החדים, הפרופיל הנמוך, החרטום המחודד והארוך והשמשה הענקית הנוטה בחדות בכיוון אופקי העניקו ללוטוס החדשה נוכחות ייחודית בלתי נשכחת שגם היום בהחלט מעוררת התפעלות.

    עוד ב-TheCar 
    הקונטאש שלא מפחדת ממים למכירה 
    יצאנו לחפש את העתיד והתאהבנו בדלוריאן מהאייטיז 
    אם יש גן עדן: הצצה לפסטיבל המהירות של גודווד

    כיאה למכונית ספורט רצינית, המנוע מוקם במרכז הרכב והניע את הגלגלים האחוריים. עם זאת, בניגוד למנועי ה-8 ואף ה-12 צילינדרים שהניעו את היצירות האקזוטיות מארץ המגף, האספרי הסתפקה לפחות בתחילת הדרך במנועי 4 צילינדרים הרבה פחות עוצמתיים והמנוע של הסדרה הראשונה הפיק 160 כ"ס בגרסתו האירופאית ו-140 סוסים בלבד בגרסה האמריקאית שהייתה מצוידת בממיר קטליטי.
    בלוטוס טענו לביצועים טובים מאחר שהאספרי הראשונה שקלה פחות מטון, אבל בעוד שבלוטוס התגאו בהאצה למהירות תלת ספרתית בתוך 6.8 שניות ולמהירות מרבית של 222 קמ"ש הלקוחות התלוננו על פער משמעותי בין המראה העוצמתי לביצועים בפועל ובתנאי אמת היה קשה להגיע למאה קמ"ש בתוך פחות מ-8 שניות.

    האספרי זכתה לפרסום רב לאחר שכיכבה בשנת 1977 בסצינת מרדפים בלתי נשכחת שבשיאה היא הופכת לצוללת בסרט "המרגלת שאהבה אותי" מסדרת ג'יימס בונד.
    לצורך צילומי הסרט, אגב, נבנתה צוללת אמיתית בצורתה של האספרי וזו נקנתה לפני מספר שנים על ידי מייסד טסלה אלון מאסק בסכום של קרוב למיליון דולרים.

    Lotus_Esprit_S1_1977

    בשנת 1978 האספרי עברה עדכון שכלל הוספת צמד כונסי אוויר לחלון האחורי הצדדי לשיפור זרימת האוויר למנוע. אחרי הזכייה של לוטוס באליפות הפורמולה 1 באותה שנה הוצעה גם גרסה מיוחדת של האספרי במהדורה מוגבלת בצבעי שחור-זהוב בהשראת צבע מכוניות קבוצת הפורמולה של החברה שהספונסר שלה היה מותג הסיגריות JPS.

    Lotus_Esprit_S2_JPS

    בשנת 1980 מערך המנועים שודרג עם גרסת 2.2 שהציגה מומנט משופר וגרסת טורבו ראשונה שהפיקה 210 כ"ס וסוף סוף יכלה ליצוק תוכן של ממש למראה הביצועיסטי. גרסה זו כיכבה שוב ב"ג'יימס בונד", הפעם בסרט "לעיניך בלבד".
    בחוסר יעילות אופייני לתעשיית הרכב הבריטית, האספרי יוצרה במקביל ב-3 גרסאות שונות שכל אחת מהן כוללת, מעבר למנוע, שינויים משמעותיים במערך המתלים והשלדה שהפכו את עלות הי,צור לגבוהה מדי.

    בשנת 1981, לאחר שתזרים המזומנים של לוטוס השתפר מעט בעקבות השת"פ במסגרתו מהנדסי לוטוס עזרו לג'ון דלוריאן לתכנן את השלדה והמתלים, החולקים דמיון רב לאלה של האספרי, של מכונית הנירוסטה העתידנית שכיכבה בסרט "בחזרה לעתיד", בלוטוס החליטו ליעל את תהליך היצור והציגו מהדורה משופרת ואחידה של האספרי בגרסאות אטמוספרית ומוגדשת עם 215 כ"ס.
    האספרי S3 זכתה לפופולריות רבה ונחשבת בעיני רבי לגרסה המוצלחת והקלאסית ביותר של המכונית.

    בשנת 1987 האספרי עברה מתיחת פנים משמעותית ועוצבה מחדש על ידי המעצב פיטר סטיבנס שהעניק לה קווים מעוגלים יותר. הקוקפיט עבר אף הוא עדכון משמעותי והפך מודרני ומרווח יותר. הפיברגלס ששימש לבניית המרכב עד כה הוחלף בחומר מורכב חדש שיוצר בשיטה חדשה בוואקום. העמודים והגג חוזקו עם רצועות קוולאר שהעניקו עמידות גבוהה יותר במקרה של התהפכות.
    המנוע של גרסת הטורבו נותר זהה אך הביצועים שופרו וזמן ההאצה למהירות תלת ספרתית התקצר ל-5.4 שניות.
    בשנת 1989 המנוע שופר וההספק עלה ל-264 כ"ס שהזניקו לראשונה את האספרי למאה קמ"ש בתוך פחות מ-5 שניות.

    גם בגרסתה זו הבריטית כיכבה על המסך הגדול ובין היתר ניתן לציין את הסרטים "אם מראה יכול להרוג", "אינסטנקט בסיסי" ובקלאסיקה העל זמנית "אישה יפה" בה האספרי כיכבה בסצנה בה ריצ'ארד גיר אוסף את ג'וליה רוברטס בתפקיד פרוצה לרכבו בשדרות סאנסט, זאת לאחר שפרארי ופורשה לא שיתפו פעולה עם מפיקי הסרט מאחר שחששו כי המותג יקושר לזנות.

    1989_Lotus_Esprit_Turbo_rear

    הגרסה החמישית והאחרונה של האספרי הוצגה בשנת 1994 וזכתה לעדכוני עיצוב שכללו שינויים באחוריים, ביחידות התאורה והפנסים. קצת קשה להאמין אבל רק בגרסה זו הוצע הגה כוח. בשנת 1994 הספק המנוע של גרסת הטורבו שודרג ל-300 כ"ס ובשנת 1996 לראשונה הושתל באספרי הותיקה מנוע של מכונית על של ממש – וי 8 בנפח 3.5 ליטרים עם צמד מגדשי טורבו שהפיק ללא בעיה מיוחדת 500 כ"ס.
    עם זאת, בגרסת הייצור ההספק הופחת ל-350 כ"ס על מנת שתיבת ההילוכים ושאר מערכות ההנעה (והבלימה) יעמדו בלחץ. בכל מקרה, גם לאחר הפחתת ההספק הגרסה האולטימטיבית של האספרי הייתה מהירה מאוד ולמרות עליה במשקל לאורך השנים מ-1000 קילוגרם של הגרסה הראשונית מ-1976 ל-1,300 קילוגרם של גרסת הוי 8 היא הזניקה את מכונית הותיקה ל-100 בתוך 4.3 שניות.

    הייצור של האספרי הופסק בשנת 2004 בסיום לא פחות מ-28 שנים במהלכן יוצרו 10,675 יחידות.

    על אף שללא ספק מדובר בקלאסיקה עם ערך אספני ולמרות שגם היום הלוטוס אספרי מסובבת ראשים, ניתן בהחלט למצוא באתרי המכירה ברשת מעת לעת אקזמפלרים במחיר שפויים למדי המאפשרים גם לאדם מהישוב לייבא אותה לארץ כרכב אספנות.

    אמנם אין לה ביצועים של מכונית על וגם מבחינת אמינות יש מכוניות עם מוניטין טוב משלה, אך אל מול השתוללות המחירים הלא הגיונית בשנים האחרונות של גרסאות קירור האוויר של הפורשה 911 ההמונית, האספרי בהחלט נראית כאופציה מעניינת וזולה מול קונטאש או טסטה רוסה לחובב האספנות שגדל בשנות ה-70' או ה-80' של המאה העשרים בחדר מלא בפוסטרים של מכוניות הספורט.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.