• Ad
  • לוחית הרישוי ברכב דהתה? יחליפו לך אותה בחינם

    פגם ייצור במאות אלפי לוחיות רישוי לרכב טופל באופן רשלני על-ידי משרד התחבורה, וזה ממחיש כיצד מתייחסים במשרד אל בעלי הרכב. כעת מסתמן הסדר בתביעה ייצוגית שהוגשה, ומי שנפגע יוכל לקבל פיצוי
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    צילומים: נעם וינד

    אם ביצעתם מבחן רישוי שנתי לרכבכם בארבע השנים האחרונות, ונדרשתם להחליף את לוחיות הרישוי מפני שהן דהו – לא מן הנמנע שמגיע לכם פיצוי ושבקרוב אף תוכלו לקבל אותו.

     

    sg48

     

    בתחילת שנת 2014, לפני מעט יותר משנתיים, נודע לאנשי משרד התחבורה אודות פגם ייצור בכמה מאות אלפי לוחיות רישוי לרכב.

    לוחיות אשר יוצרו על ידי שניים מתוך ארבעה יצרנים בישראל, ואשר הורכבו על מספר גדול של כלי רכב, החלו לדהות כעבור זמן קצר כתוצאה מפגם ייצור של מדבקת הצבע שיוצרת את הרקע הצהוב בלוחית הרישוי.

    ככל הידוע נעשה שימוש במדבקות הפגומות הללו לכל הפחות בין השנים 2012 ל-2014, ובמהלכן הן הותקנו על כלי רכב חדשים ו/או כלוחיות שהחליפו לוחיות פגומות אחרות. בתקופה זאת עלו על כבישי ישראל קרוב לחצי מיליון כלי רכב, אם כי חלקם של שני היצרנים שסיפקו לוחיות פגומות מתוך סך כלי הרכב הללו לא פורסם עד כה.

    בהתאם לדרישות התקינה הישראליות אמורים יצרני הלוחיות לספק אותן עם חמש שנות אחריות, אלא שלא בכל מכוני הרישוי הקפידו ליידע את בעלי הרכב שהם זכאים להחלפת הלוחיות על-חשבון היצרנים. במקרים שונים נדרשו בעלי רכב לשלם תמורת התקנת לוחיות חדשות.

    במשרד התחבורה יכלו לטפל בבעיה בדרכים שונות, כמו למשל לאלץ את היצרנים לבצע קריאה לתיקון ("ריקול") למוצרים הפגומים ולהחליף על חשבונם את הלוחיות.
    אלא שתחת זאת בחרו אנשי המשרד לטפל בתופעה באמצעות "הוראת נוהל", מבלי ליידע באופן פומבי את ציבור בעלי הרכב.

    אנשי אגף הרישוי פרסמו בחודש מאי 2014 הוראת נוהל למכוני הרישוי, ובה הם נדרשים לאסוף את הלוחיות הפגומות, להתקין במקומן לוחיות חדשות, ולהתחשבן עם יצרני הלוחיות בנוגע לעלויות.

    אחד מבעלי הרכב שנדרשו להחליף לוחיות רישוי שדהו הוא עו"ד יגאל רוזנברג, ומכיוון שמכוניתו באותה עת הייתה חדשה יחסית, רק בת שלוש, הוא חשד שמדובר בתופעה רחבה יותר ויצא לבדוק את הנושא.
    לאחר שהסתבר לו שאכן מדובר במגיפה, ושהוראת הנוהל של משרד התחבורה לא מיושמת כראוי בשטח או שאיננה אפקטיבית, הגיש עו"ד רוזנברג בחודש נובמבר שעבר תביעה ייצוגית בסך 29 מיליון שקלים כנגד שני יצרני הלוחיות וכנגד שני מכוני רישוי, וזאת באמצעות משרד עורכי הדין טיקוצקי קנטור גוטמן צדרבוים מחיפה.

    אל התביעה, ותוצאותיה, נשוב בהמשך הדברים, אך קודם לכן נזכיר שהאחריות ללוחיות הרישוי היא לחמש שנים.

    אם לוחית פגומה לא מוחלפת בהתאם להוראת הנוהל של משרד התחבורה בעת ביצוע רישוי שנתי בשנה נתונה, הרי שבשנה שלאחר מכן האחריות כבר עלולה שלא להיות בתוקף והמכונית תיכשל במבחן הרישוי השנתי. במקרה כזה תוטל עלות ההחלפה – כ-50-60 ש"ח לכל לוחית – על בעל הרכב.

    כאמור, לו היו אנשי משרד התחבורה סבורים שהם עובדים עבור כלל הציבור היו פתוחות בפניהם דרכים שונות לסייע לנפגעים, למשל לגרום ליצרנים לבצע "קריאה לתיקון" בדיוק לפי הנוהל שבו חייבים יבואני רכב לפרסם קריאות לתיקון בטיחותיות, תוך שהם מיידעים את בעלי הרכב הנוגעים בדבר.

    המשרד יכול היה גם לצרף מכתב לטופס חידוש הרישיון אשר נשלח לכל בעל רכב לקראת מועד המבחן השנתי לרכב ("טסט") וכך ליידע אותו אודות הבעיה והזכויות שמגיעות לו.
    בחירת משרד התחבורה לפעול רק באמצעות נוהל שמותיר את ההחלטה בנוגע למצבה של הלוחית, כמו גם את הטיפול הפיזי בהחלפתה, בידי מכוני הרישוי, מאפשרת מצד אחד למכונים לרמות את בעלי הרכב שלא מודעים לזכויותיהם, או, במקרה הטוב, פשוט להתעלם מן הפגמים בלוחיות כל עוד הן במסגרת האחריות.

    ההסדר כמעט חתום

    היות שמשרד התחבורה לא פעל באופן מספיק אפקטיבי לפתרון הבעיה הוגשה, כאמור, התביעה הייצוגית, וככל שהדברים נראים כעת נראה שמיד לאחר חג הפסח צפויה פרשה זאת להסתיים בהסדר בין התובעים לבין שני יצרני הלוחיות.

    היות שהסכם סופי טרם נחתם, ולכן גם טרם הוגש לאישור בית המשפט – לא נציג כאן עדיין את ההסכמות המתגבשות.
    עם זאת, פטור בלא כלום אי אפשר, לכן כן אפשר לומר שכל מי שלוחית הרישוי שלו דהויה, ובתנאי שמדובר בלוחיות פגומות שכלולות בקריאה לתיקון, יוכל להחליף אותה בלוחית חדשה ונוצצת – הכל כמובן על חשבון היצרנים.

    במקביל, כל מי ששילם בשנתיים האחרונות תמורת החלפת לוחית רישוי מן הסוג הזה במהלך המבחן השנתי – יוכל אף הוא לקבל פיצוי, בהתאם לתנאי ההסכם הסופי, ותמורת כל לוחית פגומה שעליה שילם.

    אנחנו, מצידנו, ממליצים לבעל רכב שמזהה שלוחיות הרישוי שלו דהו או התקלפו לדרוש את החלפתן, וזאת גם אם המכונית עברה את מבחן הרישוי מבלי שהלוחיות הוחלפו במסגרתו.

    מאד מומלץ לבדוק את מצב הלוחיות ובמידת הצורך לפנות אל היצרן שלה עוד לפני שמועד האחריות יסתיים, ובעל הרכב ימצא את עצמו מתרוצץ אחר פיצוי.

    כדי לדעת האם לוחיות הרישוי ברכב עדיין נמצאות במסגרת האחריות יש לבדוק את מועד הייצור שלהן, כפי שזה מוטבע על כל לוחית: קוד מועד הייצור מורכב מארבע ספרות, השתיים השמאליות מתארות את שבוע הייצור ושתי הספרות הימניות את שנת הייצור (למשל: 0612 מתאר את שבוע הייצור השישי של שנת 2012).

    את תגובת משרד התחבורה נפרסם כאן אם וכאשר הם יבחרו לשלוח כזאת.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.