• Ad
  • החברה הבריטית שהתפרסמה בזכות שואבי האבק אותם היא מייצרת, הודיעה שהיא מפתחת מכונית חשמלית באופן עצמאי שתוצג בשנת 2020
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    חזון המכונית החשמלית הולך ומבשיל מיום ליום, וכמו חזון המכונית האוטונומית הוא מאיים לשנות את תעשיית הרכב מקצה לקצה. המרוץ הטכנולוגי בתחום ההנעה החשמלית קורץ ללא מעט חברות שלא היו קשורות לתעשיית הרכב, וגם מביא להקמת יצרניות רכב חדשות כמו טסלה שמערערות על יחסי הכוחות המוכרים בתעשייה השמרנית.

    חברה נוספת המתעתדת להיכנס אל עולם הרכב היא דייסון (Dyson), המוכרת בעיקר בזכות שואבי האבק בעלי פטנט הציקלון אותו פיתחה. עד כה הקשר היחיד בין שואבי אבק למכונית הוא כאשר היה צורך לנקות את שטיחי המכונית, אבל בדייסון רוצים לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר כעת בפתח עידן המכונית החשמלית ולהצטרף לתעשיית הרכב כיצרנית רכב בפני עצמה.

    אתמול הודיעה דייסון כי תשקיע סכום של מיליארד ליש"ט בפיתוח מכונית חשמלית אשר תוצג בשנת 2020. מדובר בהצהרה שאפתנית מאד לייצר מכונית ראשונה בתוך קצת יותר משנתיים, אלא שבפועל, כפי שדווח בעבר בעיתונות הבריטית, שקדו בשנתיים האחרונות בחשאיות 400 מהנדסי החברה ומהנדסי רכב על פיתוח המכונית. עלות הפרויקט יחד עם עלות פיתוח הסוללות אמורה להסתכם ב-2 מיליארד ליש"ט, סכום עתק בהתחשב בעובדה ששוויה הכולל של החברה עומד על 2.5 מיליארד דולר.

    עוד חדשות רכב ב-TheCar:
    המכונית החשמלית הראשונה של פולקסווגן תוצג בשנת 2018
    ממשלת סין תומכת במעבר להנעה חשמלית במכוניות
    צ'רי חושפת קרוסאובר היברידי חדש המיועד לשוק האירופאי

    את הדחיפה המשמעותית לפרויקט המכונית שלה קיבלה דייסון לפני כשנתיים, כאשר רכשה תמורת 105 מיליון דולר את חברת Sakti3 האמריקאית העוסקת בפיתוח וייצור סוללות ליתיום-יון מוצקות. טכנולוגיית הסוללות של Sakti3 מאפשרת ייצור סוללות בעלות צפיפות אנרגיה של 400 וואט/שעה לק"ג – מה שבפועל מאפשר לאגור יותר אנרגיה במכלול סוללות קל יותר. לשם השוואה, מדובר בצפיפות אנרגיה כמעט כפולה מאשר בסוללות של מכוניות טסלה.

    צפיפות האנרגיה הגבוהה מתאפשרת בין היתר כיוון שהסוללות הן מוצקות, בניגוד לנהוג ברוב סוללות הליתיום-יון כיום שהם במצב צבירה נוזלי או ג'ל. יתרון נוסף לסוללות המוצקות הוא שטמפרטורת העובדה שלהן נמוכה משמעותית ולא מצריכה מערכת קירור למכלול הסוללות. המשמעות היא פחות סיכון להתלקחות הסוללות כפי שקרה במספק מקרים במכוניות החשמליות של טסלה וג'נרל מוטורס. אגב, ג'נרל מוטורס הייתה אחת המשקיעות הראשונות בחברת Sakti3. לפחות על הנייר, לדייסון יש נקודת זינוק טובה בתחום הקיבולת והסוללות שהוא המעכב העיקרי בדרכה של המכונית החשמלית להשתלט על העולם.

    לא רק חשמל
    הרעיון לייצר מכונית חשמלית הוא הפעם הראשונה בה דייסון מנסה להיכנס אל תעשיית הרכב. חברת דייסון נוסדה בשנת 1991 על ידי סר ג'יימס דייסון, מעצב תעשייתי בהכשרתו שעסק בין היתר בתכנון נחתות. את הרעיון לשואב האבק המהפכני שלו הגה עוד בשנות 70', עד אשר הבשיל לייצור סדרתי שני עשורים לאחר מכן. כשנה לפני שייסד את החברה, הגה דייסון מסנן חלקיקים המבוסס על הטכנולוגיה הציקלונית שפיתח עבור מערכות פליטה של משאיות דיזל.

    סקיצת מסנן החלקיקים של דייסון

     

    דייסון ניסה לעניין את יצרני המשאיות ומנועי הדיזל במסנן אותו פיתח אך ללא הצלחה בשנת 1993 גנז את הרעיון. אלא שמספר שנים מאוחר יותר החלו רשויות איכות הסביבה להכיר בסכנה הנגרמת מהחלקיקים הנפלטים ממנועי דיזל, אבל דייסון היה כבר עסוק בלספור את הכסף מייצור שואבי האבק שלו.

    כעת בסגירת מעגל ינסה דייסון להיפטר בבעיית זיהום האוויר, אבל בדרך שונה לחלוטין של ייצור מכונית חשמלית. נכון לעתה מעטה החשאיות על פיתוח המכונית כבד ולא נמסרו ולו רמזים קלים על מראה המכונית, שלא לדבר על טווח הנסיעה או אפילו לאיזו קטגוריה היא תשתייך. יהיה מעניין לעקוב אחר התפתחות הפרויקט הזה שאולי יביא ליצירת התשובה הבריטית לטסלה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    לא רק שואבי אבק: דייסון תציג מכונית חשמלית ב-2020

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.