• Ad
  • לא רק טקאטה: גם TRW ייצרה כריות-אוויר קטלניות

    כרית-אוויר מתוצרת TRW הרגה את יותם וייסברג ז"ל ופצעה קשה נהג ונהגת בישראל. בתוך 6 שבועות אולי נדע מה קרה שם
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יצרנית החלפים האמריקנית TRW, אשר שייכת לקונצרן ZF הגרמני, היא שייצרה את כרית האוויר הקטלנית שגרמה למותו של סרן יותם וייסברג ז"ל ב-7 באוקטובר האחרון.

     

    יותם וייסברג - 0044

     

    חקירת המשטרה של תאונה זאת, אשר נפתחה מחדש בעקבות דרישתו של איתי וייסברג, אביו של יותם ז"ל, ואשר הואצה בעקבות הפנייה של TheCar לקבלת תגובה מאגף התנועה של משטרת ישראל, קיבלה בימים האחרונים תפנית מפתיעה וחשובה לאחר שהתגלו שני מקרים נוספים שבהם נהג ונהגת נפצעו קשה בנסיבות דומות.

    שלושת המקרים, כך מעלה חקירת המשטרה עד עתה, התרחשו במכוניות טויוטה קורולה אשר יוצרו בסוף שנת 2002 ונרשמו בישראל כדגמי 2003. שלוש המכוניות יוצרו באותו שבוע והן חלק מקבוצה בת כתשעים מכוניות שעלו על כבישי ישראל באותה תקופה.

    כאשר משטרת ישראל בחנה את התאונה במקור קבע חוקר התאונות שיותם ז"ל נהרג כתוצאה מכך שחגורת הבטיחות חתכה את עורק הצוואר שלו, וזאת למרות שהחתך בצווארו של יותם היה מצד ימין וחגורת הבטיחות עוברת מצד שמאל.

    המשטרה המליצה לסגור את תיק החקירה ופנתה אל המשפחה כדי שתאסוף את המכונית, אולם איתי וייסברג, אביו של יותם, פנה אל הפרקליטות בבקשה להעמיק את החקירה וזו הורתה למשטרה להוסיף ולחקור.

    לאחר פניית TheCar אל דוברת אגף התנועה, וההבנה במשטרה שהמסקנות הראשוניות שלהם לא היו חכמות במיוחד, הואצה החקירה ובוצעה פניה אל יבואנית טויוטה לישראל, חברת יוניון מוטורס.

    אנשי יוניון מוטורס הזעיקו באופן מהיר את אנשי טויוטה אשר ערבו מצידם את הנציגים הטכניים של חברת TRW, אשר ייצרה את כרית-האוויר, וכל אלה משתפים כעת פעולה באופן מלא עם חקירת המשטרה.

    לאחר ההתערבות של TheCar ושידור כתבה של ליאור קינן בחדשות ערוץ 10 בנושא זה הגיעו לידינו פרטים של מקרה נוסף במכונית דומה, שבה נפצעה קשה נהגת. לאחר מכן הגיעו לידי ליאור קינן הפרטים של תאונה דומה נוספת שבה נהג נפצע קשה ואיבד את מאור עיניו ואת שמיעתו.

    בינתיים פנו חוקרי התאונות של משטרת ישראל אל אגף הרכב במשרד התחבורה כדי שירכז צוות בדיקה בנושא זה, והצוות קיים אתמול (ב') את פגישתו הראשונה בהשתתפות נציגי המשטרה, משרד התחבורה ויבואנית טויוטה.

    ככל הידוע כעת, אנשי טויוטה ו-TRW חוקרים באופן רציני את הממצאים כדי לנסות ולהבין את מנגנון הכשל, והם אף דיווחו על החקירה למינהל הבטיחות בדרכים האמריקני, NHTSA.
    צוותי TRW וטויוטה הבטיחו למסור לצוותי הבדיקה הישראליים תשובה בנוגע לממצאים שלהם בתוך שישה שבועות.

    אחת העובדות המעניינות שעלו עד עתה היא ששלוש התאונות הידועות עד כה – זו שבה נהרג יותם ז"ל ואלה שבהן נפצעו הנהגת והנהג – התרחשו במכוניות שיוצרו בהפרש של לכל היותר שבוע זו מזו. על כבישי ישראל עלו מעט יותר מתשעים מכוניות נוספות מאותו שבוע ייצור, ומהן עדיין נוסעות אצלנו (13 שנים לאחר שעלו על הכביש) יותר משמונים.

    יבואני טויוטה הצליחו להגיע אל כמה מבעלי הרכב ולקחת מהם את המכוניות תמורת מכוניות חליפיות, ולמסור אותם לידי צוות הבדיקה היפני-אמריקני כדי לסייע בחקירה.

    במשרד התחבורה שוקלים כעת האם להודיע לשאר בעלי הרכב אודות הסכנה הפוטנציאלית ולחייב אותם שלא לנסוע במכוניות, או להמתין לתוצאות הבדיקה ולפעול בהתאם להמלצת היצרניות.

    TRW על המוקד

    נכון להיום עדיין לא פורסמו דיווחים מן העולם בנוגע לפיצוצים אלימים של מנגנוני ניפוח מתוצרת TRW, כמו זה שהרג את יותם ז"ל ופצע קשה שני נהגים אחרים בישראל, אולם שמה של יצרנית כריות-האוויר נקשר לפתיחת כריות-אוויר ספונטאנית, שלא במצבי תאונה. מדובר בשתי תופעות שכל אחת מהן מסוכנת בפני עצמה, אולם בדרך כלל אין כל קשר ביניהן.

    TRW היא חברה אמריקנית במקור אשר הייתה אחת מספקיות החלפים לתעשיית הרכב, והיא נרכשה על-ידי קונצרן ZF שנחשב לאחד מספקי החלפים הגדולים לתעשייה – בעיקר בתחום תיבות ההילוכים.

    בין השנים 2002-2004 ייצרה TRW מנגנוני ניפוח לכריות אוויר אשר הותקנו בין השאר בתשעה דגמי מכוניות מתוצרת פיאט-קרייזלר, הונדה וטויוטה, ולימים הסתבר שבגלל כשל של מערכת ההפעלה שלהם הם הפעילו את כריות-האוויר גם במקרים שבהם המכונית לא הייתה מעורבת בתאונה. במילים אחרות, בגלל כשל אלקטרוני במערכת ההפעלה של כריות-האוויר האלה הן הופעלו תוך כדי נסיעה וללא כל סיבה נראית לעין, דבר שכמובן מאד מבהיל מבחינת הנהג וחוסם את שדה הראיה שלו – ולכן גם מאד מסוכן.

    בארה"ב בוצעו בין השנים 2012 ל-2014 קריאות לתיקון לצורך התקנת אמצעי תיקון של מערכת ההפעלה האלקטרונית באותם מנגנונים.
    אלא שבתחילת שנת 2015 הסתבר שהקריאה לתיקון לא הועילה, ולפחות 40 דיווחים אודות פתיחות לא נחוצות (ולכן מסוכנות) של כריות אוויר התקבלו בנוגע למכוניות שבהן בוצע התיקון.
    היות וכך נדרשה TRW לבצע החלפה של כל המכלול של מנגנוני הניפוח ולא רק תיקון של המערכת האלקטרונית שמפעילה אותם. התיקון היסודי יותר נדרש כמובן גם במכוניות שבהן בוצע ניסיון התיקון הראשון.

    בשונה מפרשת טקאטה, שבה גורם חומר נפץ לא יציב מסוג חנקת אמוניום לפיצוץ אלים במיוחד של מנגנון הניפוח של כריות-האוויר, במקרה של TRW לא פורסמו עד היום דיווחים אודות פיצוצים לא מבוקרים וקטלניים.

    מה שמסבך את הפרשה הם דיווחים אודות דגמים שבהם הותקן מנגנון ניפוח מתוצרת טקאטה (עם חומר הנפץ הלא יציב) יחד עם מנגנון ההפעלה הפגום מתוצרת TRW, וההשלכות של מצב כזה מבעיתות וברורות מאליהן.

    דגמי מכוניות שבהן הותקנו מערכות הפעלה מתוצרת TRW ואשר נקראו לתיקון בארה"ב בשנה שעברה כוללים בין השאר את אקורה (הונדה) MDX, דודג וייפר, ג'יפ גרנד צ'רוקי, ג'יפ ליברטי, הונדה אודיסיי, טויוטה מטריקס, טויוטה אבלון, פונטיאק וויב, וגם – טויוטה קורולה – כולם בני שנות הדגם 2002 עד 2004. בישראל נקראו השנה לתיקון תקלה זאת כלי רכב מסוג ג'יפ גרנד צ'רוקי (תיאור התקלה, כפי שמופיע בקריאה לתיקון, הוא "מודול בקרת מערכת כריות האויר (ORC) יכול לגרום לפתיחה מקרית ולא מתוכננת של כריות האויר ו/או קדם מותחן חגורות הבטיחות").

    חשוב להדגיש שכרית-אוויר מורכבת ממספר רב של חלקים, אשר חלקם מיוצר על-ידי ספקי משנה של יצרני כריות-האוויר, ובחלק מן המקרים מספקים אותם ספקי משנה למספר יצרניות של כריות-אוויר.

    כך, למשל, גם חברת 'אוטוליב' השבדית, שהיא היצרנית הגדולה ביותר של כריות-אוויר בעולם, קוראת כיום לתיקון לכמה מיליוני מכוניות שבהן הותקנו כריות-צד שבהן בוצע ריתוך לא תקני של מיכל האחסנה של מנגנון הניפוח (במקרה הזה מדובר בגז דחוס ולא בחנקת אמוניום, וגם בישראל נקראו מכוניות לתיקון תקלה זאת).

    ספק המשנה של אוטוליב ייצר מיכלי אחסנה גם לשלוש יצרניות נוספות של כריות-אוויר, וכעת נבדקת האפשרות שגם אצלן קיימים פגמים כאלה.

    בשלב זה עדיין לא ברור לנו האם TRW ייצרה את כל מכלולי כרית האוויר שהותקנה בקורולות מן הסדרה שבה נהרג יותם ונפצעו שני נהגים, או שמכלול חומר הנפץ נרכש מספקית משנה אחרת, אולי אפילו מטקאטה, ולא ברור גם מה גרם לפיצוץ הכל כך אלים בשלושת המקרים. פרטים אלה, יש לקוות, יתבררו בתוך כשישה שבועות, ואז אולי נדע גם האם הכריות התפוצצו מעצמן או במהלך תאונה.

    החקירה נמשכת

    אחת התוצאות החשובות ביותר של חקירת המשטרה בעניין זה בישראל היא שבוחן התאונות הראשי של משטרת ישראל העביר את המידע אודותיה בשרשרת הפיקוד המשטרתית, והנחה את כל בוחני התאונות לדווח על כל מקרה שבו הם חושדים שכריות-אוויר נפתחו באופן אלים שגרם לקריעה שלהן.

    בשבועות הבאים ייתכן שנדע גם מה היה מנגנון הכשל בכריות האוויר שהותקנו בטויוטה קורולה מדגמי 2003, וצריך לקוות גם שצוות הבדיקה של משרד התחבורה יבדוק בכמה דגמי מכוניות, ואצל אילו יצרנים נוספים, הותקנו כריות-אוויר דומות ומנגנוני ניפוח דומים.
    בעיקר צריך לקוות שפרשת כריות-האוויר תוביל את משרד התחבורה לשינוי התפישה הנוכחית שמטילה את האחריות לדיווח על תקלות סדרתיות על יבואני הרכב, ותחת זאת תחייב את יצרניות הרכב לדווח ישירות למשרד התחבורה.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.