• Ad
  • משרד התחבורה יבקש בשבוע הבא מהכנסת להשעות תוקף חוק, שמחייב את רשות הרישוי לציין בטופס חידוש הרישיון את מספר נקודות החובה שצבר כל נהג. הסיבה: אופן חישוב הנקודות עלול להטעות את ציבור הנהגים. אלא שכעת מתברר שבמקום לחכות לאישור הכנסת, ברשות הרישוי הפסיקו לציין את מספר הנקודות כבר בחודש שעבר. ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד פעל להכנת חקיקה במסלול המהיר ביותר האפשרי"
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    לא מחכים לכנסת: משרד התחבורה מפר חוק שנכנס לתוקף לפני פחות משנה, לפני שקיבל את אישור ועדת הכלכלה. בעוד כשבוע תתכנס ועדת הכלכלה של הכנסת לדון בהצעת חוק ממשלתית, שנועדה להשעות תוקף של חוק שמחייב את רשות הרישוי לציין בטופס חידוש רישיון הנהיגה את מספר נקודות החובה שצבר כל נהג. אלא שמתברר כי במקום לחכות לדיון כנדרש, במשרד התחבורה הפסיקו לציין את מספר הנקודות כבר לפני כחודש, וללא אישור הכנסת.

    השעיית תוקף החוק והפסקת ציון מספר נקודות החובה נועדו למנוע את הטעיית ציבור הנהגים. לפי שר התחבורה, ישראל כץ, "החישוב שמבוצע ברשות הרישוי לעניין מספרן הכולל של הנקודות התקפות שנרשמו לחובת הנהג אינו מבוצע בדרך הנכונה, וכתוצאה מכך הנתון שמצוין בטפסי חידוש רישיון הנהיגה אינו משקף נכונה את מספר הנקודות התקפות".

    אולם, משרד התחבורה אינו יכול להפסיק את ציון מספר הנקודות ללא אישור הכנסת, שכן מדובר בחובה שהוטלה על רשות הרישוי מכוח חוק שנכנס לתוקפו בפברואר 2015. כפי שהבהירה היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד מלי סיטון, "על מנת שרשות הרישוי לא תפר את החוק, יש להשעות את תוקפו של החוק לתקופה הנדרשת לשם ביצועו כראוי, בהקדם האפשרי".

    אלא שכאמור, במשרד התחבורה לא המתינו למיצוי הליך החקיקה. במקום לחכות לקבלת אישור ועדת הכלכלה להצעת החוק שמשעה את חובת ציון מספר הנקודות, רשות הרישוי הפסיקה לקיים את חובתה החוקית כבר ב-19 בנובמבר. למעשה, במשרד התחבורה מבקשים כעת להחיל רטרואקטיבית את הצעת החוק שמשעה את תוקפו של החוק מפברואר.police_newspress_crop

    בלשכה המשפטית של משרד התחבורה מסבירים כי "כדי לעמוד בהוראות החוק ולמנוע את הטעיית הציבור, מוצע לקבוע כי (החוק) לא יחול מיום… 19 (ב)נובמבר 2015, שהוא היום שבו הופסק הרישום של הנקודות כאמור על-גבי טופסי חידוש הרישיונות". במשרד התחבורה יבקשו מוועדת הכלכלה להשעות את החוק עד סוף דצמבר 2016, וזאת מתוך הנחה שעד תאריך זה "יושלמו ההתאמות הנדרשות במערכות המידע שברשות הרישוי, ויהיה ניתן לספק מידע נגיש וברור לכל נהג".

    בתגובה לפניית thecar מסר דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, כי "מדובר בבקשה להשעיה זמנית של רישום נקודות החובה ברישיון הנהיגה עד לביצוע השינויים הנדרשים במערכות המידע של המשרד. מפניות שקיבלנו עולה כי אופן ביצוע החישוב של הנקודות כיום על גבי רישיונות הנהיגה נותן תוצאה מטעה, וכדי להימנע ממסירת מידע מוטעה לציבור הנהגים, הוחלט להימנע מציון מספר הנקודות ברישיון. במקביל לכך פעל המשרד להכנת חקיקה במסלול המהיר ביותר האפשרי".

    החשש הגדול התממש
    בכירים במשרד התחבורה הזהירו מפני בעיות ברישום נקודות החובה עוד לפני שאושר החוק שנכנס לתוקף בפברואר, ומחייב את רשות הרישוי לציין את מספר הנקודות בטופס חידוש הרישיון. "החשש הגדול שלי הוא, שככל שאני אתן (מידע) בנקודות זמן קבועות מראש, המידע הזה עלול להטעות", הזהיר הבכירה בלשכה המשפטית של המשרד בדיון בוועדת הכלכלה ב-2014. "אדם יעריך את 'הסיכונים שלו' על בסיס מידע שמחר יכול להיות לא נכון ולא רלוונטי".

    ואכן, תלונות אודות בעיות ברישום נקודות חובה החלו להגיע למשרד התחבורה עוד לפני שהחוק נכנס לתוקף. נהגים שפנו לרשות הרישוי וביקשו תדפיסים שכוללים את סיכום הנקודות שנזקפו לחובתם, הופתעו לגלות נקודות שכבר לא היו תקפות אך נכללו בתדפיסים שהופקו ברשות הרישוי.

    "מתלוננים טענו כי ביקשו מאגף הרישוי להפיק להם תדפיס מידע לגבי מצב הנקודות הרשומות לחובתם, ובתדפיס שנשלח אליהם הופיעו נקודות 'תקפות'", נקבע בדו"ח של משרד התחבורה, "עם זאת, כשביררו את העניין, התברר כי אלה הן נקודות 'היסטוריות' ולא תקפות, שכן תקופת צבירתן הסתיימה ולא בוצעה במהלכה עבירה נוספת".

    כאשר ביקשו אותם נהגים לעדכן את החישוב ולמחוק נקודות שאינן תקפות, זכו לתשובה מפתיעה. לפי הדו"ח של משרד התחבורה, ברשות הרישוי הסבירו לנהגים שהתלוננו כי "נקודות אלה לא יימחקו ממאגר המידע, עד אשר יירשמו לחובת הנהג נקודות חדשות בגין עבירת תנועה". בעקבות תלונות אלה, פנו בכירים במשרד התחבורה לרשות הרישוי בבקשה לבחון שינויים בתדפיס שמופק לנהגים, "כך שיהיה ברור יותר לנהגים". הבקשה נענתה בשלילה.

    החל ממאי 2015, אז החל יישום החוק שנכנס לתוקף בפברואר, החמיר המצב: ליקוי באופן חישוב נקודות החובה החל להשפיע על רישום הנקודות בטופס חידוש הרישיון. לפי הדו"ח של משרד התחבורה, "מתלוננים רבים (טוענים) כי בשל רישום הנקודות בטופס הרישיון הזמני שלהם כ'תקפות', הם ניגשו ל'רישיומט' (עמדה אוטומטית, ש.ה) לשם קבלת פירוט, וגילו כי מדובר בנקודות 'היסטוריות'".

    מאחר שקבלת תדפיס בעמדה אוטומטית כרוכה בתשלום אגרה, יש נהגים שדורשים ממשרד התחבורה להשיב את סכום הכסף ששילמו בגין הפקת התדפיס. לפי הדו"ח של משרד התחבורה, "מתלוננים אלה טענו כי הוטעו בידי המשרד, ודרשו את החזר התשלום ששילמו בגין הפקת המידע, המיותר מבחינתם".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    לא מחכה לכנסת: משרד התחבורה מפר חוק שאושר לפני פחות משנה

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.