• Ad
  • כרית האוויר החדשה שתשמור לך על המוח

    במסגרת שיתוף פעולה הנדסי בין הונדה לחברת 'אוטוליב' השבדית פותחה כרית אוויר חדשה שפועלת כמו כפפת בייסבול. המטרה: להגן טוב יותר על הראש בעת תאונה. האם זאת הכפרה של הונדה על חלקה בפרשת טקאטה?
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    הונדה ארה"ב ערכה בסוף השבוע שעבר מסיבת עיתונאים שבה נחשף דור חדש של כריות-אוויר בטיחותיות לרכב. כריות אלה מעוצבות בדרך חדשה שנועדה לספק מענה טוב יותר לתאונות חזיתיות בזווית של 20-30 מעלות, אשר מהוות יותר מ-56% מכלל התאונות החזיתיות. בתאונות כאלה כרית האוויר מסובבת את ראשי הנהגים או הנוסעים ולכן לא מספקת להם הגנה מיטבית.

     

     

    ככלל, כריות-אוויר בטיחותיות נחשבות לאמצעי ההגנה הפאסיבי החשוב ביותר ברכב אחרי חגורות הבטיחות, ולפי הערכות שונות הן הצילו עד היום את חייהם של לכל הפחות 50 אלף נהגים ונוסעים בארצות הברית לבדה. יחד עם זאת, כרית אוויר חייבת להיפתח בתוך כ-150 אלפיות השנייה, ולכן נדרש כח הדף עצום, ונפח רב של גז, כדי למלא את חלל הכרית במהירות ולנפח אותה לממדים מתאימים.
    בשונה מחגורות בטיחות, אשר כמעט ולא גרמו לפגיעות בגלל כשלים בתכנון שלהן (החגורות הן אמצעי ריסון פאסיבי שמחולל חבלה לגוף בעת תאונה – אלא שבלעדיהן היה נגרם נזק חמור בעשרות מונים) – מנגנוני הפתיחה האלימים של כריות-אוויר, ותכנון כריות האוויר, גרם לפציעה ולמוות של מאות או אלפי בני אדם במקרים של פתיחה לא מבוקרת, או בגלל כשלים במנגנונים עצמם. יחד עם זאת, בראיה כוללת כריות האוויר הצילו פי כמה וכמה יותר בני אדם ממספרם של מי שנפגעו מהן, והן צמצמו באופן ניכר את הפציעה של מאות אלפי בני אדם נוספים.

    הכשל הסדרתי הגדול ביותר בעולם הבטיחות בדרכים בכלל, ובפרט בתחום כריות-האוויר, נגרם בגלל חברת 'טקאטה' היפנית אשר קברניטיה ניסו לחסוך כסף ולהשתמש במנגנון ניפוח שמבוסס על חנקת אמוניום – חומר בלתי יציב אשר הופך למאד אלים לאחר שהוא נחשף לחום וללחות. כתוצאה מ"פרשת טקאטה" נפצעו מאות או אלפי בני אדם ועשרות נהרגו, רוב יצרניות הרכב בעולם – אשר רכשו ממנה כריות-אוויר כאלה והתקינו אותן בדגמים שונים – נאלצו לבצע את הקריאה לתיקון הגדולה ביותר בהיסטוריה של תעשיית הרכב, וחברת טקאטה עצמה פשטה רגל.

    טקאטה הייתה הספק הרביעי (ולימים השלישי) בגודלו לתעשיית הרכב בתחום כריות-האוויר הבטיחותיות, אבל הלקוח הגדול ביותר שלה הייתה חברת הונדה היפנית, אשר הייתה גם אחת מבעלות המניות בחברה, עם אחזקת מיעוט. להונדה יש "דם על הידיים" וחלק אקטיבי ב"פרשת טקאטה" לא בגלל שכריות כאלה הותקנו כמעט בכל הדגמים והמכוניות מתוצרת הונדה אלא מפני שמנהלים בהונדה היו בין הראשונים לדעת על התופעה הקטלנית, אבל לא פעלו בהתאם לחוק ולא דיווחו עליה בזמן לרשויות הבטיחות בעולם. הונדה היא בין יצרניות הרכב היחידות שספגו קנסות כבדים מרשויות הבטיחות האמריקנים בגלל חלקה בהסתרת המידע והאחור הרב בביצוע של פעולות נחוצות לפתרון של הבעיה.

    כפרה של הונדה?

    לדברי הונדה, הדור החדש של כריות-האוויר הבטיחותיות פותח במרכז המחקר והפיתוח של אמצעי בטיחות של הונדה בארה"ב, בשיתוף פעולה עם חברת 'אוטוליב' השבדית, שהיא היצרנית הגדולה ביותר בעולם לכריות-אוויר בטיחותיות, עם נתח שוק של יותר מ-40%.
    'אוטוליב' היא גם אחת היצרניות אשר נקראו לייצר מספר עצום של כריות שנדרשות כדי להחליף את עשרות מיליוני הכריות מתוצרת טקאטה שמוחלפות בימים אלה ברחבי העולם.

     

     

    מכל מקום, בהונדה מסבירים שהפיתוח המשותף החדש מבוסס ראשית לכל על מנגנון ניפוח דו-שלבי, כמקובל כיום, כלומר שהחלק העיקרי של כרית-האוויר נפתח בתוך 150 אלפיות שנייה, ובסמוך לכך, בהתאם לעוצמת התאונה ולצורך, מופעל מנגנון ניפוח נוסף שמנפח נפח נוסף בכרית. החידוש הוא העיצוב של הכרית, אשר בנוי מארבעה "תאים" שנועדו לעטוף טוב יותר את הראש של הנהג או הנוסע ולמנוע ממנו להסתובב סביב הצוואר בעת תאונה.

    נוסף לתא המרכזי, שמקביל לכרית אוויר בטיחותית רגילה, מנופחים משני צדדיו שני תאים נוספים שנפרשים כלפי חוץ כדי ליצור בסיס רחב שנועד לתפוס את הראש ולמנוע ממנו להסתובב. תא רביעי, בתצורת "מפרש", מתוח מעל התא המרכזי כשהוא שקוע ונמתח בין שני התאים החיצוניים הגבוהים יותר, וזאת כדי לערסל ולהגן על הראש. אנשי הונדה מסבירים שהעיצוב החדש מאפשר לכרית "לקלוט" טוב יותר את ראש הנהג ולכוון אותו אל תוך חלקה המרכזי של הכרית, ובדרך זאת גם מאפשר להם ליצור כרית פחות נוקשה ולכן גם כזאת שבעצמה גורמת פחות נזק לנהג או לנוסע.

    אנשי הונדה ממשילים את ההמצאה שלהם לכפפת "התופס" במשחק בייסבול, אשר מערסלת את הכדור, מפזרת את עומס הפגיעה שלו ומגדילה את הסיכוי לתפוס אותו. בהונדה מסבירים שהעיצוב שלהם מבוסס על מחקרי תאונות "מן השטח" אשר כללו בדיקת נזקים גופניים לנהגים ונוסעים, והוא מועיל במיוחד כאשר המכונית שבה מותקנות הכריות פוגעת או נפגעת חזיתית, אבל בזווית. אנשי הונדה מצאו שאפילו בתאונות במהירויות נמוכות יחסית – אם הפגיעה היא בזווית – הראש של הנהג או הנוסע "ניתזים" מכרית-האוויר תוך כדי סיבוב שלו, ומצב כזה עלול לגרום לפציעה צווארית קשה או אף למוות.

    שיתוף פעולה וראשוניות

    הפיתוח המשותף של הונדה ו'אוטוליב' בוצע – לדברי הונדה, במרכז המחקר והפיתוח של החברה בקולומבוס אוהיו, ולכן להונדה תהיה ראשוניות ובלעדיות למשך חצי שנה שבמהלכה יותקנו כריות כאלה רק במכוניות מתוצרת הונדה ו'אקורה' (מותג היוקרה של הונדה). אנשי החברה אמרו שמכוניות ראשונות שיצוידו בכריות כאלה יימסרו ללקוחות כבר במהלך השנה הבאה, אבל לא היו מוכנים לומר באילו דגמים זה יקרה.

    לדברי הונדה, לצורך פיתוח כרית האוויר הם השתמשו בדור חדש של בובות ניסוי שצוידו בחיישנים מיוחדים, ותוצאות המעבדה – כך הם מבטיחים, מעידות על הפחתה של עד 75% בעוצמת הפגיעה המוחית שנגרמת בתאונת חזית בזווית. במסגרת התצוגה לעיתונות השתמשו אנשי הונדה במתקן מיוחד שפותח לניסויים בכריות-אוויר, והוא מדמה תאונה שמתרחשת במהירות של 64 קמ"ש ובה מופעל על הגוף כח תאוטה דרמטי של כ-33 G.

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.