• Ad
  • בוש פיתחה דוושת תאוצה אקטיבית שיכולה לצמצם ב-7% את תצרוכת הדלק באמצעות משוב לנהג. כמובן שהיא מחוברת גם לענן
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    יצרניות הרכב משקיעות מיליארדים רבים בפיתוח אמצעים וטכנולוגיות לחסכון בדלק ועד כה לא הותירו אבן על אבן בניסיונותיהם אלה: מהפחתת כל גרם אפשרי במשקל המכונית על-ידי שימוש בחומרים קלים, דרך מנועים קטני נפח ומוגדשי טורבו וכלה במערכות היברידיות מתוחכמות.
    אבל על אלמנט חשוב אחד, בעל השפעה קריטית על תצרוכת הדלק – הייתה להן עד היום מעט מאד השפעה: הנהג.

     

    bosch_connected_mobility_active_gas_pedal_safety

     

    רוב הניסיונות להשפיע על הנהיגה ולהפוך אותה לחסכונית יותר התמקדו עד היום בהתראות ויזואליות לנהג: תאורת לוח מחוונים כחולה או ירוקה שהופכת לאדומה, סימונים שמציעים לנהג להעלות או להוריד הילוך, מד תצרוכת דלק שמתאר את כמות הדלק שנצרכת בכל רגע או תיאורים גרפיים של מעבר אנרגיה בין חלקי המערכת ההיברידית – כל אלה נועדו להפוך את הנהג למודע יותר לכמות הדלק שהוא שורף – אבל הן באות תמיד על חשבון תשומת הלב שעליו להקדיש לנהיגה עצמה.

    פיתוח חדש של חברת בוש – ספקית החלקים הגדולה ביותר של תעשיית הרכב – עשוי לשנות את הדרך שבה אנחנו נוהגים ולחסוך – כך מאמינים הגרמנים – עד 7% בתצרוכת הדלק שלנו באמצעות שינוי הרגלי הנהיגה.

    הפיתוח החדש של בוש מבוסס על כך שכבר כיום רוב דוושות התאוצה במכוניות הינן דוושות אלקטרוניות – כלומר שהלחיצה של כף רגל ימין עליהן מפעילה פוטנציומטר חשמלי ששולח מסר אלקטרוני למערכת ניהול המנוע.

    ההמצאה שלהם מעבירה מסר גם בכיוון ההפוך – ממערכות הניהול של המכונית אל כף רגלו של הנהג – באמצעות רעידות בתדרים שונים שאמורות לשכנע את הנהג לשים לב לתנאי הנהיגה המשתנים ולנהוג במתינות. ככלל, ה"מסרים" לנהג אמורים לעבור כ"נקישות", "רעידות", וגם באמצעות יצירת התנגדות אקטיבית ללחץ שמפעיל הנהג.

    אבל משלוח ההתראות לנהג הוא, כמובן, החלק הקל והפשוט של המערכת, החלק החשוב יותר הוא "מחולל ההתראות" – כלומר המערכת שמחליטה מתי להציע לנהג להרפות את הלחץ מן הדוושה.

    מהנדסי בוש בחרו מספר רב של מקורות מידע – חלקם בתוך המכונית ורובם כאלה שמקבלים מידע על המתרחש על הכביש – ובהתבסס עליהם מיוצרות התרעות מתאימות.

    כך, למשל, כאשר מערכת הניווט "יודעת" על עיקול קרב בכביש, אשר יחייב האטה, או כאשר מערכת הניווט (או מערכת בקרת תנועה) יודעת על עומס תנועה בהמשך הדרך, וגם כאשר מערכת זיהוי התמרורים מזהה הגבלת מהירות – דוושת התאוצה מקבלת הנחיה "לאותת" לנהג להוריד ממנה את הלחץ.

    "דוושת הגז האקטיבית של בוש מסייעת לנהגים לחסוך בדלק, ומתריעה מפני מצבים שעלולים להיות מסוכנים", מסביר סטפן סייברת (Seiberth), נשיא חטיבת מערכות הבנזין בחברת בוש, "ואם במכונית מותקנות מערכת סיוע סיוע לנהג הופכת הדוושה לרכיב פעיל שמשולב בהן: מערכת הניווט או מצלמה שמזהה תמרורים מתקשרת עם הנהגים באמצעות דוושת התאוצה האקטיבית ומזהירה אותם, למשל, אם הם מתקרבים לעיקול במהירות גבוהה מדי".
    כאמור, מהנדסי בוש מעריכים שהמשוב שמופק באמצעות דוושת התאוצה האקטיבית יכול לחסוך כ-7 אחוזים מתצרוכת הדלק ומפליטת המזהמים.

     

    Druck

     

    לדוושה האקטיבית של בוש יש יתרונות מיוחדים במכוניות היברידיות, שבהן ממילא קיים דגש על חסכון באנרגיה ובדלק, היות שהיא יכולה לשדר לנהג מסר נוסף אשר מתריע בפניו רגע לפני הפעלתו מחדש של מנוע הבעירה הפנימית.

    מערכות היברידיות – במיוחד במכוניות היברידיות-נטענות – פועלות לפרקי זמן מסוימים על כח החשמל בלבד, אבל לחיצה על דוושת התאוצה מעוררת לחיים את מנוע הבעירה הפנימית כדי להשיג תאוצה מהירה יותר. העניין הוא שבחלק ממצבי הנסיעה הנהג לא באמת חייב להאיץ מהר, ורק רגע של חוסר תשומת לב גורם לו ללחוץ חזק יותר על הדוושה.

    התרעה, במקרה כזה, יכולה לאפשר לנהג לשקול מחדש האם הוא באמת רוצה להאיץ במהירות או שמא הוא יכול להסתפק בתאוצה עדינה וחסכונית יותר בדלק.
    במקרים כאלה, מעריכים מהנדסי בוש, אפשר להשיג חסכון מרשים של 30% בתצרוכת הדלק.

    למען הבטיחות

    אנשי בוש טוענים שהדוושה האקטיבית שלהם משפרת גם את הבטיחות ומפחיתה את הסיכוי לתאונות, וזאת באמצעות הקישוריות שבין מערכת הניהול של הדוושה לבין סדרה שלמה של מערכות סיוע לנהג.

    הקשר עם מערכות התרעה מפני התנגשות, למשל, ייצר התרעה דרמטית יותר מתחת לכף רגל ימין, ותזהיר את הנהג מפני המשך תאוצה – או אפילו תעורר אותו לביצוע בלימה.

    כאמור, חיבור המכונית ל"ענן", וקבלת מידע אודות התנועה שצפויה בהמשך הדרך, תורמת את חלקה לצמצום בתצרוכת הדלק (אין טעם להאיץ רגע לפני שממילא חייבים לבלום) אבל גם להגברת הבטיחות (אין טעם להאיץ לפני שמגיעים לפקק תנועה או לפניה חדה).

    וזה לא הכל: חיבור אל חיישני החניה של המכונית ישדר בעתיד אינדיקציה נוספת להתרעה הקולית שמקבל כיום הנהג, או לתמונה שהוא מקבל ממצלמת הרוורס דרך מסך המגע. במכוניות בעלות תיבות הילוכים ידניות יקבל הנהג אינדיקציה לגבי הרגע המתאים להעלאה או הורדה של הילוך.

    אנשי בוש מאמינים שהערך המיוחד של הדוושה האקטיבית שלהם – והיתרון שלו על-פני התרעות אור-קוליות מקובלות – נובע מן הרפלקס שייווצר אצל הנהג, וכן מן העובדה שהמימשק בין המכונית לנהג הוא דרך כף רגל ימין – כלומר דרך האיבר שבאמצעותו נהג מאיץ את המכונית, מה שצפוי לדעתם לחסוך זמן ומחשבה וליעל מאד את מהירות התגובה.

     

    דוושת תאוצה אקטיבית בוש 001

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    כף רגלי הימנית: דוושת תאוצה אקטיבית תחסוך דלק וצרות

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.