• Ad
  • יו"ר ומנכ"לית הרשות לבטיחות בדרכים מסרבים להציג את החוק החדש

    נוסח חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עלול לקבוע כמה אנשים ייהרגו בתאונות דרכים בעשור הקרוב. בסוף השנה יסתיים תוקף החוק שלפיו פועל הגוף שנכשל בצמצום הקטל על כבישי ישראל
    אוהבים את הכתבה? שתפו אותה עם חברים, בעמוד שלכם ובקהילות שבהן אתם פעילים

    גיורא רום, יו"ר מועצת המנהלים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ורחלי טבת-ויזל, מנכ"לית הרשות, מסרבים להציג לציבור את הצעת הרשות לנוסח החדש של חוק הרשות הלאומית – חוק אשר צפוי לקבוע כמה בני אדם ייהרגו בתאונות דרכים בשנים הקרובות. השניים סרבו לבקשת TheCar לפרסם את נוסח החוק, בטענה שהוא "עוד בשלבי טיוטה וגיבוש וטרם הועבר לכלל הגורמים".

     

     

    הצגה לציבור של חוק הרשות הלאומית החדש בימים אלה הינה בבחינת "הדקה ה-90" לפני שהוא ייכנס לתהליך אישור בכנסת, וזאת כחצי שנה בלבד לפני שיפוג החוק הנוכחי שמתוקפו פועל גוף זה.

    הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים היא הגוף אשר מונה על-ידי הממשלה בשנת 2007 במטרה לתכלל את כל הפעולות הממשלתיות שנוגעות לבטיחות בדרכים בישראל, וזאת בעקבות המלצותיה של 'ועדת שיינין' אשר בחנה, בין השאר, רבים מן הכשלים הממשלתיים במניעת תאונות דרכים בשלושת העשורים שקדמו לה.

    למרות המלצות הוועדה, ובגלל לחצים פוליטיים שהופעלו בשעתו, החוק הנוכחי נוסח בדרך שהולידה גוף חסר סמכויות שחשוף לפעולות וללחצים של משרד התחבורה – המשרד בעל הנגיעה המשמעותית ביותר למצב הבטיחות על כבישי ישראל.

    בגלל הנוסח הנוכחי של חוק הרשות זו לא הצליחה למצב את עצמה כגוף מוביל ובעל משמעות במאבק בתאונות, והתוצאה היא שממשלות ישראל לא הצליחו לעמוד אפילו ביעדים הצנועים של הפחתת מספר הרוגי תאונות כפי שנקבעו על-ידי ועדת שיינין בשנת 2005.

    בעשור האחרון, שבו אפשר היה להציב את ישראל כאחת המדינות המתקדמות והמצליחות במניעת תאונות, נהרגו לכל הפחות אלף בני אדם יותר מכפי שהיו נהרגים לו הייתה מוקמת רשות תוך הפקת הלקחים המתאימים מכישלונותיהם של הגופים שקדמו לה. למעשה, מאז שנת 2012 ועד היום מתקיימת מגמה קבועה של עליה במספר ההרוגים והפצועים קשה בתאונות – וזאת בניגוד מוחלט למגמה העולמית.

    גיורא רום, אשר מונה בתחילת השנה שעברה על-ידי שר התחבורה כיו"ר הרשות, הבטיח במפגש עיתונאים שנערך לפני כשנה שהוא, ואנשי הרשות, עובדים על נוסח חוק חדש אשר יתקן את המצב הנוכחי שבו ניתנה לרשות אחריות אולם ללא הסמכויות הנדרשות.

    באותו מעמד הגדיר רום את הרשות הנוכחית כ"אוטו בלי מנוע", וזאת, לדעתו, בגלל חוק הרשות הנוכחי, והוא גם טען שהרשות "סבלה ממתחים פנימיים בינה לבין עצמה ובינה לבין משרד התחבורה", שאין בה "מסה קריטית של מקצוענות", ושהיא "אפילו לא עומדת בכללי המינהל של רשם העמותות".

    למרות זאת, רום לא הקים ועדה ציבורית פתוחה לציבור כדי לנסח את החוק החדש, וככל הידוע החוק הזה נוסח על-ידי היועץ המשפטי הנוכחי של הרשות, עו"ד עמי רוטמן בפיקוחו של רום.

    ניגוד עניינים מובנה

    כאשר בוחנים למי יש אינטרס למנוע ניסוח של חוק אפקטיבי אשר יתקן את התקלה הקשה שנגרמה בגלל הנוסח הנוכחי של החוק עולה מיד דו"ח חמור מאין כמותו שפרסם מבקר המדינה בחודש נובמבר האחרון בעקבות ביקורת שבוצעה ברשות.

    המבקר בדק ומצא התנהלות קבועה וחוזרת על עצמה (למרות שזו גונתה כבר בדו"ח קודם של המבקר) של התערבות בלתי חוקית של מנכ"לי משרד התחבורה בפעילויות הרשות – בין השאר כדי להסיט תקציבים שנועדו לייצר בטיחות בדרכים לפעילויות אחרות כראות עיני שר התחבורה וצוות משרדו.

    בדוח שפרסם המבקר נכתב בין השאר: "בביקורת קודמת שעשה מבקר המדינה (נמצאו) כמה מקרים שבהם פעל משרד התחבורה בעניינים שהם בתחום סמכותה של הרשות, ובכלל זה בבקשה של מנכ"ל משרד התחבורה דאז משנת 2009 לבצע שינויים בתקציב הרשות. מקרים אלה היה אפשר למנוע או לצמצמם אילו נקבע מראש מה הם גדרי הסמכות והאחריות של המשרד והתאגיד. מבקר המדינה העיר כי המחוקק העניק לרשות סמכויות שונות כגוף עצמאי ונפרד ממשרד התחבורה, ועל כן ראוי היה שייקבעו במפורש היקף סמכויותיה ומידת המעורבות של המשרד בתחומי אחריותה וסמכויותיה.
    (למרות כל זאת) בביקורת הנוכחית נמצא כי משרד התחבורה הוסיף להתייחס אל הרשות כאל אחת מיחידות משרדו".

    הסכנה, כפי שזו משתקפת מדו"ח הביקורת, היא ששר התחבורה וצוות משרדו לא יאפשרו ליו"ר הרשות לנסח חוק אשר מצד אחד יאפשר לרשות להפוך לגוף שהיה אמור להתקיים, ומצד שני לא ימנע התערבות של אנשי משרד התחבורה – שהם בין הגורמים המבוקרים על-ידי רשות שפועלת באופן מקצועי – בפעילות הרשות.

    מבקר המדינה מזכיר, בהקשר הזה, ש"בהחלטת הממשלה על הקמת הרשות נקבע שיינתן לה פיקוד בתחומי הבטיחות על תשתית הכבישים ובטיחות כלי הרכב". למרות זאת, "כבר ב-2007, בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת, התריע יו"ר הוועדה דאז, כי תפקידיה של הרשות כפי שנקבעו בחוק אינם נותנים לה סמכויות אפקטיביות בנושא הבטיחות בדרכים מול גופים שאמורים להיות כפופים לה מקצועית".

    בתגובה לממצאי המבקר נמסר ממשרד התחבורה ש"משרד התחבורה הודיע בתשובתו כי השר מתכוון למנות בשבועות הקרובים ועדה אשר תבחן ותגבש המלצות בנוגע להיקף סמכויותיה ולמעמדה של הרשות לקראת חקיקת חוק חדש. הוא הוסיף כי לאחר שיקבל השר את המלצות הוועדה, הוא יגבש את מדיניותו ויפעל לאשרה במסגרת הממשלה".

    ככל הידוע ועדה כזאת לא הוקמה עד היום, ואילו יו"ר הרשות, גיורא רום, ומנכ"לית הרשות – רחלי טבת-ויזל – מסרבים, כאמור, להביא לידיעת הציבור את נוסח החוק אשר נוסח בתוך הרשות ללא בקרה ציבורית חוקית.

    לעניין זה יפים דבריו של מבקר המדינה בסיכום הדו"ח שעסק בתפקוד הרשות: "לדעת משרד מבקר המדינה, חשיבות המאבק בתאונות דרכים מחייבת את הממשלה לגבש מדיניות כוללת בנושא זה ובמסגרת זו להעריך את האפקטיביות בפעולתה של הרשות במודל הסטטוטורי הנוכחי. פקיעת החוק בסוף שנת 2017 מחייבת התארגנות מראש, שכן ללא שום פעולה מצד הממשלה הרשות תחדל להתקיים במועד זה".

  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad
  • Ad

    רשמנו לפנינו את ההתעניינות בדגם זה, ובקרוב נפיק מבחן. השאירו לנו את פרטיכם ונשלח אליכם את המבחן כאשר נפרסם אותו. 

    אם תרצו בינתיים לבחון דגם זה בעצמכם – נא מלאו את הטופס הבא:

    הזמנת נסיעת מבחן ברכב חשמלי

     

    אני, בעל/ת רישיון נהיגה מתאים, מבקש/ת בזאת מצוות TheCar לתאם עבורי נסיעת מבחן ברכב חשמלי.